Nashville-verklaring (vh: Transgender)

learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door learsi »

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jongere »

https://www.rd.nl/kerk-religie/initiati ... -1.1539728

Een duidelijke reactie, ook van ds. Labee. Het is verdrietig hoe het allemaal gelopen is. Voorlopig probeer ik er zelf ook maar weer een tijdje het zwijgen toe te doen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door ZWP »

Charles schreef:Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.
Inderdaad!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

Charles schreef:Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.

......of die door een solo actie ( open brief) zonder overleg de ophef zijn begonnen. Het is maar welke versie/reconstructie je geloofd.
Dat zij bezwaren hadden om hun handtekening te zetten hadden ze natuurlijk eerst intern moeten bespreken en niet direct in het openbaar. Dat had ook veel kunnen voorkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Charles schreef:Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.

......of die door een solo actie ( open brief) zonder overleg de ophef zijn begonnen. Het is maar welke versie/reconstructie je geloofd.
Dat zij bezwaren hadden om hun handtekening te zetten hadden ze natuurlijk eerst intern moeten bespreken en niet direct in het openbaar. Dat had ook veel kunnen voorkomen.
Die riepen op om eerst te bezinnen. Vervolgens komt de werkgroep versneld met hun actie, daarmee aangevend dat ze niet eerst willen bezinnen en vervolgens moeten de mensen die opriepen om eerst te bezinnen nu worden afgeschoten als degenen die zo dom waren zonder bezinning die verklaring te lanceren? Wat is het voor sommige mensen tot moeilijk om de feiten onder ogen te zien. De werkgroep is inmiddels wel zo ver, maar hun sympathisanten duidelijk nog niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Charles schreef:Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.

......of die door een solo actie ( open brief) zonder overleg de ophef zijn begonnen. Het is maar welke versie/reconstructie je geloofd.
Dat zij bezwaren hadden om hun handtekening te zetten hadden ze natuurlijk eerst intern moeten bespreken en niet direct in het openbaar. Dat had ook veel kunnen voorkomen.
Die riepen op om eerst te bezinnen. Vervolgens komt de werkgroep versneld met hun actie, daarmee aangevend dat ze niet eerst willen bezinnen en vervolgens moeten de mensen die opriepen om eerst te bezinnen nu worden afgeschoten als degenen die zo dom waren zonder bezinning die verklaring te lanceren? Wat is het voor sommige mensen tot moeilijk om de feiten onder ogen te zien. De werkgroep is inmiddels wel zo ver, maar hun sympathisanten duidelijk nog niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Charles schreef:Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk. Alle credits voor Kater en Huijgen die ruim voor de ophef al gedegen kritiek hadden.

......of die door een solo actie ( open brief) zonder overleg de ophef zijn begonnen. Het is maar welke versie/reconstructie je geloofd.
Dat zij bezwaren hadden om hun handtekening te zetten hadden ze natuurlijk eerst intern moeten bespreken en niet direct in het openbaar. Dat had ook veel kunnen voorkomen.
Die riepen op om eerst te bezinnen. Vervolgens komt de werkgroep versneld met hun actie, daarmee aangevend dat ze niet eerst willen bezinnen en vervolgens moeten de mensen die opriepen om eerst te bezinnen nu worden afgeschoten als degenen die zo dom waren zonder bezinning die verklaring te lanceren? Wat is het voor sommige mensen tot moeilijk om de feiten onder ogen te zien. De werkgroep is inmiddels wel zo ver, maar hun sympathisanten duidelijk nog niet.

Waarom in het openbaar en niet binnenskamers oproepen tot bezinning was de vraag. Die vraag zullen beide hoogleraren moeten beantwoorden. Wat was hun afweging om zonder overleg met de initiatiefnemers een open brief in het RD te publiceren. Het was voor de meesten van ons toen voor het eerst dat wij van de Nashville verklaring hoorden.

Ik hoor teveel geruchten in de wandelgangen en ga hetzelfde doen wat jongere schreef en Dr Kater aanraadde: zwijgen ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Wie de krant goed leest, kwam de Nashvilleverklaring al een jaar eerder tegen. Verder stond er in de weken ervoor een artikel over dit initiatief in het RD. Met een beetje interesse in kerkelijk nieuws had je dat opgepikt.

Ik begrijp niet zo goed waarom onwetendheid de norm moet zijn voor opinie-artikelen. Als er een nieuwsbericht in de krant staat dat er een werkgroep is die deze tekst wil overzetten naar Nederland, dan volstaat een kleine zoekopdracht om te lezen waarover het gaat. Bovendien was er aan honderden mensen een e-mailbericht gestuurd met deze plannen. In zo'n geval is het heel adequaat om een open gesprek te voeren over de concept-verklaring. Dat was nog net op tijd, dat hadden de auteurs goed ingeschat.

Het is mijns inziens de zotheid gekroond om de hoogleraren de schuld te geven van het paniekvoetbal van de initiatiefnemers, die zo nodig hun ideeën wilden doordrukken door mensen voor het blok te zetten. Dat is bij Kees van der Staaij deels gelukt, maar niet bij de SGP-burgemeesters, begrijp ik.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/aa ... -1.1539757
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:

Het is mijns inziens de zotheid gekroond om de hoogleraren de schuld te geven van het paniekvoetbal van de initiatiefnemers, die zo nodig hun ideeën wilden doordrukken door mensen voor het blok te zetten. Dat is bij Kees van der Staaij deels gelukt, maar niet bij de SGP-burgemeesters, begrijp ik.
Overigens spreken sommige burgemeesters zich wel heel hard uit tegen de verklaring..
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Niet harder dan ik, neem ik graag aan.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/pred ... ~aba56056/
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Niet harder dan ik, neem ik graag aan.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/pred ... ~aba56056/
jij bent geen publiek figuur. Misschien hier wel, maar verder niet naar ik weet.
Als een SGP-burgemeester zich nu uitspreek tegen het manifest en en zelf aangeeft de regenboogvlag te hijsen, vind ik dat ver gaan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Auto »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Niet harder dan ik, neem ik graag aan.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/pred ... ~aba56056/
jij bent geen publiek figuur. Misschien hier wel, maar verder niet naar ik weet.
Als een SGP-burgemeester zich nu uitspreek tegen het manifest en en zelf aangeeft de regenboogvlag te hijsen, vind ik dat ver gaan.
Hij is geen SGP-burgemeester, maar een burgemeester met SGP achtergrond. Als de gemeenteraad besluit om zo'n vlag te hijsen, dan is hij verplicht om daar opdracht toe te geven. Daarom snap ik wel dat de burgemeesters aangeven wat ze er van vinden, ze zijn allereerst openbaar bestuurder.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

Auto schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Niet harder dan ik, neem ik graag aan.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/pred ... ~aba56056/
jij bent geen publiek figuur. Misschien hier wel, maar verder niet naar ik weet.
Als een SGP-burgemeester zich nu uitspreek tegen het manifest en en zelf aangeeft de regenboogvlag te hijsen, vind ik dat ver gaan.
Hij is geen SGP-burgemeester, maar een burgemeester met SGP achtergrond. Als de gemeenteraad besluit om zo'n vlag te hijsen, dan is hij verplicht om daar opdracht toe te geven. Daarom snap ik wel dat de burgemeesters aangeven wat ze er van vinden, ze zijn allereerst openbaar bestuurder.
Dat klopt uiteraard. In het ambt en de functie zeker. Ik ben wel benieuwd hoe van sommigen dan de persoonlijke mening is. De reactie 'ik ben er voor iedereen', klopt in de functie, maar waar blijft dan je persoonlijke ruimte?

Trouwens, ook al geeft een gemeenteraad een opdracht, dan hoeft iemand dit echt niet te doen als er persoonlijke motieven zijn dit niet te doen. In onze fractie is er ook ooit ophef geweest omdat onze wethouder de vlag niet wilde hijsen. Dit is gewoon door een andere wethouder gedaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

In Tholen heeft de gemeenteraad ook besloten de vlag te hijsen, maar het college zegt: wij gaan het niet doen. De mast staat er, en als iemand wil vlaggen voor één of andere dag, roepen ze maar.
Plaats reactie