Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

Die twee jongens van Potkat hebben een interview neergezet van een kwaliteit wat de grote kranten en TV programma's niet is gelukt.

Wat ik wel een beetje heb in deze discussie: de manier waarop zo'n De Vries zich uit nogal ongelukkig is. Vraag me af of dat komt omdat je niet (meer) gewend bent in seculiere omgeving te werken en je woorden te weinig weegt.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door ZWP »

Charles schreef: Wat ik wel een beetje heb in deze discussie: de manier waarom sommige predikanten zich uiten nogal ongelukkig is. Bijvoorbeeld zo'n interview met ds. De Vries met die ongelukkige nazi vergelijking. Vraag me af of dat komt omdat je niet (meer) gewend bent in seculiere omgeving te werken en je woorden te weinig weegt.
VU heeft een boodschap op site staan hierover:

http://public1.tripolis.com/preview?5kB ... aUdBtw8P0k

VU: "Wij waren geschokt en eerlijk gezegd zijn we dat nog steeds. Onze collega heeft inmiddels spijt betuigd en het faculteitsbestuur zal in een aanstaand pittig gesprek passende maatregelen aankondigen. Het mag duidelijk zijn dat er een grens is overschreden."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Isala schreef:Maar wie heeft deze verklaring nu daadwerkelijk online gezet?
Domeinnaam i nashvilleverklaring.nl
Status i actief
Houder i Stichting Heart Cry
Administratieve contactpersoon i a.baan@heartcry.nl
Registrar i TransIP B.V.
Schipholweg 9 b
2316XB LEIDEN
Netherlands
Abuse contact i
abuse@transip.nl
Technische contactpersoon i nashvilleverklaring@bitje.net
DNSSEC i ja
Domeinnaamservers i
ns0.transip.net
ns1.transip.nl
ns2.transip.eu
Registratiedatum i 2018-12-31
Datum laatste wijziging i 2018-12-31
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Nasrani schreef:2 jonge homoseksuelen zijn langs geweest bij ds den Ouden in Katwijk:
https://youtu.be/UKaVFSVLEmg
Mooi dat hij hier ruimte krijgt om uitleg te geven over de verklaring.
Heel mooi interview. Verhelderend ook.
Prachtig interview. Het maakt tegelijk wel duidelijk dat de verklaring an sich op diverse punten anders geformuleerd had moeten worden of meer toegelicht, zoals hier op RF uitvoerig is betoogd.
Tegelijk zie je dat elke ds die de NV in de media probeert te verdedigen weer op een eigen manier de dingen van uitleg voorziet. Kennelijk zet eenvoudige lezing van wat er staat toch in diverse gevallen op het verkeerde been. Verschillende uitleggingen waten niet nodig geweest, als er niet was aangesloten bij Amerikaans-evangelicale teksten, maar na een studiedag tot een eigen Nederlandse verklaring was gekomen over huwelijk en seksualiteit.
Je blijft je punt maken. Ook het kijken van video's kan verkeerd geïnterpreteerd worden, blijkt. Prachtig interview, knap hoe een open gesprek mogelijk is. Mooi ook de notie dat homo's uit onze kringen zich in een hoek gezet voelen door de seculiere homolobby, wat ze helemaal niet willen. Onbarmhartig. Mooi slot ook: de dominee doet waartoe hij geroepen wordt. In notendop het evangelie verkondigen.

Vwb de satire op Kees v.d. Staaij: misselijkmakend en gruwelijk. Vanmorgen op Radio1 werd er ook over gesproken. De algemene teneur is dat dit te ver ging. Ik vond dat wel weer mooi om te horen. Dus dat geluid is er ook. De satire-maker doet namelijk exact hetzelfde als dat hij v.d. Staaij c.s. verwijt. Waardeloos ook dat de maker van de oorspronkelijke video hierin ook wordt meegetrokken. Levert veel geode op. Ik snap dat hij hier fors van baalt. Ik leef met hem mee.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Wat een verstandig artikel. Beetje laat misschien. Maar goed.

https://www.rd.nl/kerk-religie/de-pijn- ... -1.1539504
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Nasrani schreef:2 jonge homoseksuelen zijn langs geweest bij ds den Ouden in Katwijk:
https://youtu.be/UKaVFSVLEmg
Mooi dat hij hier ruimte krijgt om uitleg te geven over de verklaring.
Heel mooi interview. Verhelderend ook.
Prachtig interview. Het maakt tegelijk wel duidelijk dat de verklaring an sich op diverse punten anders geformuleerd had moeten worden of meer toegelicht, zoals hier op RF uitvoerig is betoogd.
Tegelijk zie je dat elke ds die de NV in de media probeert te verdedigen weer op een eigen manier de dingen van uitleg voorziet. Kennelijk zet eenvoudige lezing van wat er staat toch in diverse gevallen op het verkeerde been. Verschillende uitleggingen waten niet nodig geweest, als er niet was aangesloten bij Amerikaans-evangelicale teksten, maar na een studiedag tot een eigen Nederlandse verklaring was gekomen over huwelijk en seksualiteit.
Je blijft je punt maken. Ook het kijken van video's kan verkeerd geïnterpreteerd worden, blijkt. Prachtig interview, knap hoe een open gesprek mogelijk is. Mooi ook de notie dat homo's uit onze kringen zich in een hoek gezet voelen door de seculiere homolobby, wat ze helemaal niet willen. Onbarmhartig. Mooi slot ook: de dominee doet waartoe hij geroepen wordt. In notendop het evangelie verkondigen.

.
Maar Ad eerlijk, de duiding maakt het dus wel uitlegbaar voor hen die het eerst mis verstonden. Dus ergens kan ik er meer en meer in komen dat de tekst misschien toch wat anders, duidelijker geformuleerd zou moeten worden. Diverse ondertekenaars geven dat met zoveel woorden aan.

Je zou kunnen stellen, de verklaring is net het Doop formulier, die heeft ook steeds weer extra uitleg nodig ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vergelijk het eens met het hebben van rood haar. Dat is ook niet te genezen of te verhelpen. Je wordt ermee geboren. Of je er nou blij mee bent of niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vergelijk het eens met het hebben van rood haar. Dat is ook niet te genezen of te verhelpen. Je wordt ermee geboren. Of je er nou blij mee bent of niet.
Onjuist antwoord. Ik vroeg waar mensen het op baseren, niet om een kinderlijke vergelijking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Thuisvrouw »

pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vind ik best een interessante vraag. Hij kan zelfs uit stenen Abrahams zaad verwekken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vergelijk het eens met het hebben van rood haar. Dat is ook niet te genezen of te verhelpen. Je wordt ermee geboren. Of je er nou blij mee bent of niet.
Onjuist antwoord. Ik vroeg waar mensen het op baseren, niet om een kinderlijke vergelijking.
Maar het is denk in juist om in het dagelijks taalgebruik niet met wonderen te rekenen. En dan is mogelijk/zeer waarschijnlijk rood haar net zo makkelijk te genezen als het vallen op hetzelfde geslacht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Luther »

pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Dat ontkent niemand dat de Heere dat kan. En het gebeurt soms ook. Maar bij velen die ermee worstelen en erom bidden, gebeurt het niet. Ik vraag me ook af of dat de eerste boodschap moet zijn: vraag maar om genezing, de Heere is een God van wonderen. Misschien is de vergelijking met een roodharige wat flauw, maar laat me het dan vergelijken met een gehandicapte, die is geboren zonder armen en benen. (Dit is niet verzonnen, zie bijvoorbeeld: https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... t-gods-weg )
Zou in het pastoraat ook je reactie zijn: bid maar om armen en benen, want de Heere is een God van wonderen?
Ik denk dat je dat niet zult doen, en terecht. Zou de Heere het niet kunnen doen? Zeker! De hele Bijbel staat vol met wonderen. Maar de Bijbel wijst ook een uitnemender weg: een nieuwe mens door wedergeboorte en bekering, door het leven van het geloof in Christus Jezus. Dat is ook de boodschap aan ons allemaal, ook aan hen die worsrelen met hun homo-identiteit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Het gaat in de verklaring + toelichting dan ook om genezing van zondige verlangens. Als je verlangen naar een homoseksuele relatie geen zondige verlangens vindt, heb je aan dit onderscheid natuurlijk geen boodschap. Maar dat geldt toch niet voor onze gezindte?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vergelijk het eens met het hebben van rood haar. Dat is ook niet te genezen of te verhelpen. Je wordt ermee geboren. Of je er nou blij mee bent of niet.
Wat niet wegneemt dat God het rode haar wel kan wegnemen, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Waar baseren mensen het op dat homofilie niet te genezen/verhelpen is? Hebben we geen God van wonderen?
Vergelijk het eens met het hebben van rood haar. Dat is ook niet te genezen of te verhelpen. Je wordt ermee geboren. Of je er nou blij mee bent of niet.
Wat niet wegneemt dat God het rode haar wel kan wegnemen, natuurlijk.
Het hebben van rood haar is terug te voeren op een gen. Maar er bestaat geen homoseksueel gen. Verder kan je met rood haar geboren worden. Maar niet met homofiele gevoelens. Deze vergelijking is dus appels met peren vergelijken.

Ik had mijn vraag aan eilander op zijn verzoek nog wat verhelderd. @ eilander, zou je daar nog op in willen gaan als je tijd hebt?
Plaats reactie