Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:Zouden we, zoals prof. Kater nu oproept, dit topic niet moeten sluiten en een poosje gaan zwijgen?
prof. dr. M.J. Kater in RD 08-01-2019 schreef:Zaterdag verscheen de verklaring toch, voorzien van een naschrift. Vrijwel meteen stak de storm op – in politiek, kerk en media. Prof. Kater: „Eigenlijk vind ik „hoe nu verder” niet de juiste vraag. Die suggereert dat we wéér verder moeten. Even wat repareren om ons ergste gezichtsverlies te herstellen en dan vinden we weer een nieuwe route. Maar misschien moesten we eerst maar eens een poosje zwijgen voor Gods aangezicht. En dat bedoel ik niet vroom, of in de zin van wegkruipertje doen, want dan wordt het nog tactiek. Nee, zwijgen. Omdat we kwetsbare mensen, hoe onbedoeld dan ook, pijn hebben gedaan, en zo de verkondiging van het Evangelie niet hebben gediend.” (…) "Ik snap ook niet dat mensen nu zeggen dat ze hierdoor overrompeld werden. Hier kon je op wachten. En ga dan ook niet in de slachtofferrol zitten, of denken dat je je profetische rol hebt vervuld. Arglistig is ons hart.” (…) "Deze thematiek leent zich niet voor statements. Je verootmoedigt je ook niet door middel van een statement, je verootmoedigen doe je in de binnenkamer. En dan denk ik dat we als kerken al genoeg aan onszelf hebben.”
Deze thematiek leent zich niet voor statements...
Van harte eens.
Het zou m.i Prof. Kater sieren te doen wat hij vraagt aan anderen. Zwijgen.
Samen met Dr. Huigen was hij toch degene die via de krant! de discussie over een concept verklaring aanzwengelde die (nog) niet gepubliceerd was.
Inderdaad! De spijker op zijn kop. Ik was er nog niet achter gekomen, en toen ik de laatste 6 pagina's van deze dag doorlas, vond ik de ontdekking van @Nasrani zeer belangwekkend. Het had de 2 professors gesierd als zij intern de discussie bespreekbaar hadden gemaakt. Ze reageerden nu publiekelijk, terwijl de verklaring op dat moment nog niet in het openbaar verschenen was (tevens reagerend op @DDD zijn laatste reactie).
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Van der Staaij staat kennelijk op eenzame hoogte. Intern kritisch (ga ik vanuit), maar extern blijven staan voor de bijbelse boodschap, zelfs als het gaat om een verklaring waar je niet eens voor 100% achter kunt staan. Ik maak een diepe buiging voor hem, en ik krijg zo langzamerhand een afkeer van de opvatting dat deze uiterste slordigheid zo ongeveer als het grootste kwaad bestreden moet worden.
Ook van mij een diepe buiging. Het gedrag van een staatsman die dient.
+1. Sommige reacties in dit draaidje zijn zeer stuitend.
Wandelende schreef:Het RD bevindt zich wel vaker in populistisch vaarwater. Kwaliteitskrant onwaardig.
En nee, dit vind ik niet na dit weekend, dat vind ik al enkele maanden. Helaas.
Dit ben ik helaas ook met je eens. Het is jammer dat het RD zich zo laat leiden en een speelbal wordt van het populisme in de eigen achterban.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:Dr. De Vries maakt zich niet populair door zijn vergelijking met nazi-ideologie. Hoe haalt hij het in zijn hoofd?
Inderdaad. Ik begrijp werkelijk niet hoe je die woorden uit je mond kan krijgen in deze situatie. Tegelijkertijd begrijp ik wel het beeld wat hij ermee aan heeft willen geven.
(~)
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Maanenschijn »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Wat wel opvallend is dat Arjan Baan, een van de eerste initiatiefnemers, zo buiten de media blijft.
Zou dat bewust zijn?
https://www.hetkontakt.nl/regio/alblass ... ker-niet-a
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:Dr. De Vries maakt zich niet populair door zijn vergelijking met nazi-ideologie. Hoe haalt hij het in zijn hoofd?
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door BJD »

Je zal SGP er zijn, in Veenendaal wonen en het met de tweet van burgemeester Kats moeten doen. Wat een slappe hap. Neem dan een voorbeeld aan Kees van de Staaij of laat je niet uitlokken tot een tweet. Twitter leent zich denk ook niet voor goede stellingname in deze discussie.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
Je mag best bezwaar hebben tegen bepaald gedachtegoed, maar een vergelijking als deze is buiten alle proporties.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

Maanenschijn schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Wat wel opvallend is dat Arjan Baan, een van de eerste initiatiefnemers, zo buiten de media blijft.
Zou dat bewust zijn?
https://www.hetkontakt.nl/regio/alblass ... ker-niet-a
Uit dit artikel blijkt wel degelijk dat een aantal uitspraken die door @Ambtenaar en @DDD zijn gedaan niet ten onrechte zijn gedacht. De enge trekjes van het HeartCry gedachtegoed doen geen goed aan mijn denken over deze organisatie. Ondanks dat het feitelijk niet staat in de Nederlandse Nashvilleverklaring, laten diverse artikelen wel nodeloos deze ruimte open.
(~)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door BJD »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
Je mag best bezwaar hebben tegen bepaald gedachtegoed, maar een vergelijking als deze is buiten alle proporties.
Ja dat mis je op z’n minst enig inlevingsvermogen over wat er speelt in de samenleving.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
Je mag best bezwaar hebben tegen bepaald gedachtegoed, maar een vergelijking als deze is buiten alle proporties.
De ideologieën uit het nazisme zijn op alle fronten voorbijgestreefd. Alleen in een ander jasje. Dat is een vrij reguliere visie binnen orthodoxe kringen. Alleen binnen deze discussie was ik daar nog niet mee geconfronteerd, dus ik zou werkelijk niet weten welk deel van de ideologie hij bedoelt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zita »

BJD schreef:Je zal SGP er zijn, in Veenendaal wonen en het met de tweet van burgemeester Kats moeten doen. Wat een slappe hap. Neem dan een voorbeeld aan Kees van de Staaij of laat je niet uitlokken tot een tweet. Twitter leent zich denk ook niet voor goede stellingname in deze discussie.
Tja, ergens ook weer niet helemaal onbegrijpelijk. Hij start ergens deze maand in zijn nieuwe gemeente Veenendaal. Er werd daar - net als toen hij in Zuidplas begon - door sommigen gevreesd dat hij een Poldertaliban zou invoeren. Mensen hebben een raar beeld van SGP'ers. Hij werd gisteren via facebook en twitter meteen van alle kanten belaagd. Verschil met Kees van der Staaij is dat de handtekening van Kees onder de verklaring leek te staan, en die van Kats niet.
De verklaring is bovendien geen SGP-schrijfsel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De ideologieën uit het nazisme zijn op alle fronten voorbijgestreefd. Alleen in een ander jasje. Dat is een vrij reguliere visie binnen orthodoxe kringen. Alleen binnen deze discussie was ik daar nog niet mee geconfronteerd, dus ik zou werkelijk niet weten welk deel van de ideologie hij bedoelt.
De nazi's waren wel tegen homoseksualiteit. Dat is de enige overeenkomst die ik zie. Maar dat is niet de vergelijking waar dr. De Vries op doelt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door BJD »

Zita schreef:
BJD schreef:Je zal SGP er zijn, in Veenendaal wonen en het met de tweet van burgemeester Kats moeten doen. Wat een slappe hap. Neem dan een voorbeeld aan Kees van de Staaij of laat je niet uitlokken tot een tweet. Twitter leent zich denk ook niet voor goede stellingname in deze discussie.
Tja, ergens ook weer niet helemaal onbegrijpelijk. Hij start ergens deze maand in zijn nieuwe gemeente Veenendaal. Er werd daar - net als toen hij in Zuidplas begon - door sommigen gevreesd dat hij een Poldertaliban zou invoeren. Mensen hebben een raar beeld van SGP'ers. Hij werd gisteren via facebook en twitter meteen van alle kanten belaagd. Verschil met Kees van der Staaij is dat de handtekening van Kees onder de verklaring leek te staan, en die van Kats niet.
De verklaring is bovendien geen SGP-schrijfsel.
Ik snap hem ook wel maar het wringt ergens..
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik vind niet dat het wringt. Tussen deze verklaring en de SGP- beginselen zit nog genoeg ruimte voor een eigen meer genuanceerde mening. Ik zou mij er niet over verbaasd hebben als Kees van der Staaij ook een andere eerste keus had gemaakt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: De ideologieën uit het nazisme zijn op alle fronten voorbijgestreefd. Alleen in een ander jasje. Dat is een vrij reguliere visie binnen orthodoxe kringen. Alleen binnen deze discussie was ik daar nog niet mee geconfronteerd, dus ik zou werkelijk niet weten welk deel van de ideologie hij bedoelt.
De nazi's waren wel tegen homoseksualiteit. Dat is de enige overeenkomst die ik zie. Maar dat is niet de vergelijking waar dr. De Vries op doelt.
Waar doelt hij dan wel op?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Wanneer ik evaluerend de drie reacties in het RD (dr. Klaassen, prof. Kater en de hoofdredactie) lees, dan meen ik dat toch in enkele reacties onvoldoende duidelijk terugkomt dat het 'vermijden van tumult' in de samenleving geen beweegreden mag zijn om hierover als kerk in het publieke domein te zwijgen. Ik ben er ten volle van overtuigd dat de kerk (of liever: Kerk) een roeping heeft om een getuigenis af te leggen ten aanzien van een actueel maatschappelijk onderwerp als dit is; en dat ongeacht de reacties die dat in de samenleving oproept. Dit had zeker gekund met een verklaring, onderschreven door een groot aantal personen. Maar dat vraagt wel een goede en brede bezinning vooraf, een zorgvuldig proces en ten slotte goede voorbereiding van de publicatie. Aan de laatste elementen heeft het ontbroken. Er is wel bezinning geweest, maar door een te beperkt aantal personen. Ook was er een hinken op twee gedachten: enerzijds aansluiten op Nashville en anderzijds toch een nuance of correctie daarop aanbrengen in een naschrift. Dit heeft niet gewerkt en kón ook niet werken als het gaat om een gevoelig onderwerp als deze.

Uit de toelichtingen is wel voldoende duidelijk dat de Nederlandse initiatiefnemers niet hebben beoogd om mensen die met hun gevoelens worstelen, te beschadigen of te zeggen dat zij hun aard/gerichtheid niet mogen erkennen en hiervoor uitkomen. Ik meen dan ook dat we dit de initiatiefnemers niet moeten blijven verwijten. Uit het naschrift en alle toelichtingen is wel heel duidelijk geworden, dat de herderlijke aspecten zeer zeker gezien zijn en verwoord. Wie dit de initiatiefnemers blijft verwijten, doet hen m.i. groot onrecht aan.

Hoe het nu verder moet? Ik weet dit niet. Maar wanneer er iets gebeurt, dan moet het wel iets anders zijn dan een kopie van Nashville. Een korte en bondige verklaring waarin de Kerk tegenover de seculiere omgeving haar opvattingen belijdt ten aanzien van huwelijk, seksualiteit en gender (wat mij betreft een breder onderwerp dan verwoord in Nashville) blijft naar mijn overtuiging nodig, maar dan wel na een bredere bezinning dan vanuit enkele personen, alsook vanuit een Schriftuurlijke onderbouwing. Wat dan vervolgens het maatschappelijke rumoer zal zijn, doet niet ter zake, al is het noodzakelijk om daarop voorbereid te zijn, juist in geestelijk opzicht.
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 jan 2019, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie