Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Thuisvrouw »

Thuisvrouw schreef:[
quote="Herman"]Een forum is niet het goede middel om pastorale problemen op te lossen.

Hier worden standpunten besproken en geargumenteerd.
Dit beaam ik. Ware het niet dat dit een refoforum is met een bepaalde grondslag. En van uit die gezamenlijke grondslag bespreken en beargumenteren. Dat doet ds. de vries ook in het zeer lezenswaardige artikel.

En dat is wat Lillian75 ook terecht opmerkte.

Het artikel eindigt dan ook zeer terecht
Christenen kunnen echter hen die die bekend hebben gemaakt dat zij homoseksueel geaard zijn, niet werkelijk liefhebben als zij er niet van overtuigd zijn en niet eerlijk naar hen uitspreken dat homoseksueel gedrag zonde is en leidt tot het verderf en de eeuwige dood.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Dr. P. de Vries is predikant
En 1 die echt wat te zeggen heeft. Ik zou het toejuichen als nu hij meer tijd heeft, hij meer zou schrijven. Ik geloof dat de kerk in Nederland hiervan zou kunnen profiteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Dr. P. de Vries is predikant
En 1 die echt wat te zeggen heeft. Ik zou het toejuichen als nu hij meer tijd heeft, hij meer zou schrijven. Ik geloof dat de kerk in Nederland hiervan zou kunnen profiteren.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Dr. P. de Vries is predikant
En 1 die echt wat te zeggen heeft. Ik zou het toejuichen als nu hij meer tijd heeft, hij meer zou schrijven. Ik geloof dat de kerk in Nederland hiervan zou kunnen profiteren.
Hij schreef altijd veel in zijn kerkbode en nu dus op zijn blog en af en toe in de krant. Je kunt je op zijn website abonneren en dan krijg je het in je mail.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Hij schreef altijd veel in zijn kerkbode en nu dus op zijn blog en af en toe in de krant. Je kunt je op zijn website abonneren en dan krijg je het in je mail.
Dat zal ik doen. Bedankt voor de tip!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Thuisvrouw »

eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Dr. P. de Vries is predikant
En 1 die echt wat te zeggen heeft. Ik zou het toejuichen als nu hij meer tijd heeft, hij meer zou schrijven. Ik geloof dat de kerk in Nederland hiervan zou kunnen profiteren.
Helemaal eens.
Eilander, is gewijzigd. Excuses, was zeker niet met opzet.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door merel »

Vanavond bij Zembla "spijt bij transgenders".
Daarnaast blijkt dat bij ongeveer de helft van de transgenders sprake is andere psychiatrische problematiek, die bij behandeling ook zorgt voor een andere beleving van de vraag om geslachtsverandering. Ook blijken er slechte protocollen te zijn omtrent de diagnostiek, naar ook slechte naleving van de protocollen.
Bizar!
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een heel moeilijke kwestie. Want snel opereren geeft de mooiste resultaten, als jongeren in het begin van de puberteit geopereerd worden, dan is er niets van te zien. Maar toch verbaast mij dit nieuws niets. Identiteitsvragen hangen zo nauw samen met je persoonlijke ontwikkeling, dat het ook nauwelijks anders mogelijk is.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door merel »

Volgens het VUMC heeft maar 1% spijt van de operatie. Echter, ruim 30 % van de geopereerde mensen is compleet van de radar verdwenen. Men vermoedt dat daar veel spijtoptanten bij zitten.
Er was een man aan het woord, die nu zo getraumatiseerd is dat hij euthanasie overweegt. Wat een verdriet!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Herman »

Volgens mij is de maatschappelikle doordenking van dit soort vraagstukken blijven steken in het adagium 'alles moet kunnen' in combinatie met de ultieme zelfprofilering.

Maatschappelijke en persoonlijke contekst worden compleet genegeerd, blijkbaar.

Dat kan niet anders dan foutlopen.

Of is dit darwinistisch survivallen? Dat is uiterst cynisch bedoelt. Goed, ik laat het staan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Luther »

Binnenkort wordt de Nederlandse versie van de Nashville verklaring gepresenteerd. In lijn met het artikel dat dr P de Vries en dr Spruyt onlangs in het RD publiceerden, staat daarin o.a.:

Artikel 10
WIJ BEVESTIGEN dat het zondig is om homoseksuele onreinheid of transgenderisme goed te keuren. Wie deze wel goedkeurt wijkt fundamenteel af van de trouw aan het christelijk getuigenis.
WIJ WIJZEN AF dat de goedkeuring van homoseksuele onreinheid of transgenderisme een moreel neutrale zaak is, waarover oprechte christenen onderling van mening mogen verschillen.

Artikel 13
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan [transgender identiteit] te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als man of vrouw te aanvaarden.
WIJ WIJZEN AF dat de genade van God in Christus een zelfverstaan rechtvaardigt dat niet in overeenstemming is met Gods geopenbaarde wil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Mara »

Wie voor zijn pasgeboren zoontje Jan een blauw geboortekaartje in petto heeft, zadelt hem meteen al op met een zware erfenis. Kinderen kunnen later behoorlijk last hebben van dit soort genderclichés, zo betoogt de Utrechtse wetenschapper Joyce Endendijk.

Wat zegt een roze en blauw geboortekaartje over de toekomst van een kind?
,,Het geeft aan dat de ouders denken in hokjes. Zo krijgen zoontjes nogal eens een karakteristieke jongensnaam en een blauw kaartje met daarop een auto of een trein. Vaak gaat dat nog gepaard met een woord als ‘stoer’. Voor meisjes is het relatief vaak roze of rood, voorzien van symbolen als een pop of een vlinder. Met daarbij de aankondiging dat er een ‘lieve dochter is geboren’.”

Wat is daar mis mee?
,,Ouders brengen dit soort stereotype denkbeelden wellicht over op hun kinderen. Daarmee benadruk je tijdens de opvoeding de verschillen tussen jongens en meisjes.”
https://www.ad.nl/utrecht/blauw-geboort ... r~a30e517a

Ik had dit bericht even gemist, zag het nu toevallig voorbijkomen.
Nooit gedacht dat een geboortekaartje zoveel invloed heeft. :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door TSD »

Kijk maar uit, Mara, je hebt het wel over een WETENSCHAPPER he :haha :jongle

Ik moet onwillekeurig denken aan wat er tegen Paulus werd gezegd (de grote geleerdheid brengt u tot razernij)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Mara »

TSD schreef:Kijk maar uit, Mara, je hebt het wel over een WETENSCHAPPER he :haha :jongle

Ik moet onwillekeurig denken aan wat er tegen Paulus werd gezegd (de grote geleerdheid brengt u tot razernij)
Ik word van zulke berichten echt niet goed.
Is er nu echt 1 jongere die zijn ouders later het verwijt maakt dat er een roze strikje op het geboortekaartje zat terwijl hij zich nu inmiddels man voelt?
De jongens speelden hier met de barbies van hun zusje, ik heb hen leren breien omdat ze dit zo leuk vonden.
Vooral de oudste had een sliert buurtkinderen om zich heen, ook meisjes, en die speelden hier hele middagen met de racebaan en de trein, want die hadden ze thuis niet in hun meidengezin.
Niemand deed daar moeilijk over.
Een sportvriend van hem beroofde zichzelf van het leven toen hij 28 was, niet omdat hij homo was, maar omdat hij het zelf niet accepteerde dat hij zo was. Hij werd altijd liefdevol geaccepteerd en omringd door zijn hele familie.
Blijkbaar is dat niet altijd de oorzaak, die zit van binnen, ongeacht wat buiten gebeurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Dodo »

Toch is het niet helemaal onzin. Ouders willen soms hun eigen ideeën op de kinderen leggen. Dat kan zijn dat Jan een stoer jongetje moet zijn, of dat Lucy een lief meisje moet zijn. Of dat de oudste hetzelfde beroep als de vader gaat doen, en de dochters worden juf of verpleegster.
Iedereen heeft wel dromen of verlangens over wat de kinderen zullen worden als ze opgroeien, maar het is de kunst ze te laten zijn wat ze zijn. Een meisje dat graag in bomen klimt, moet je niet aldoor rose jurkjes aantrekken. Een jongen mag best op turnen. Meisjes kunnen iets met techniek doen. Noem maar op.
Plaats reactie