Geheimhoudingsplicht

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Herman »

Adagio schreef:
Herman schreef:
Adagio schreef:
Mara schreef:Maken jullie weleens gebruik van het bezoekrecht op k.r. vergaderingen?
Ik heb de indruk dat dit vroeger veel vaker werd gedaan nl.
Ben ongeveer 13 jaar geleden geweest. De koe werd meteen bij de horens gevat.
En wie was de koe in dit voorbeeld?
Oude koeien blijven in de sloot.
:haha
Online
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Adagio schreef:
merel schreef:Ik vraag mij ook eerlijk gezegd af of de procedure 'huisbezoek' zoals die in kerken vorm wordt gegeven niet een verouderd iets is. Buiten het feit dat iemand uit de school kan klappen, loop je ook kans dat iemand maar wat aanmoddert en juist grotere problemen niet deelt met de voltallige kr.
Stel dat je om bepaalde redenen helemaal geen huisbezoek meer wilt ontvangen, mag je dat (als de mistflarden of kruitdampen en stofwolken zijn opgetrokken) onmogelijk op z'n beloop laten lijkt mij...
Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Adagio »

merel schreef:
Adagio schreef:
merel schreef:Ik vraag mij ook eerlijk gezegd af of de procedure 'huisbezoek' zoals die in kerken vorm wordt gegeven niet een verouderd iets is. Buiten het feit dat iemand uit de school kan klappen, loop je ook kans dat iemand maar wat aanmoddert en juist grotere problemen niet deelt met de voltallige kr.
Stel dat je om bepaalde redenen helemaal geen huisbezoek meer wilt ontvangen, mag je dat (als de mistflarden of kruitdampen en stofwolken zijn opgetrokken) onmogelijk op z'n beloop laten lijkt mij...
Hoe bedoel je dat?
Stel dat er zodanige moeilijkheden zijn (op leerstellig of beleidsmatig terrein) dat men juist ook voor de langere termijn een gesprek met de kerkenraad actief afwijst, én tegelijk niet op enige kerkelijke wijze de moeite wil nemen om de moeilijkheden weg te ruimen, mag dat niet op z'n beloop gelaten worden.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Je drukt je onduidelijk uit. Je bedoelt denk ik dat de kerkenraad dat niet op zijn beloop mag laten.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Adagio »

DDD schreef:Je drukt je onduidelijk uit. Je bedoelt denk ik dat de kerkenraad dat niet op zijn beloop mag laten.
Nogmaals.
In het gestelde voorbeeld ga ik er van uit, dat een kerkenraad actief blijft in het geregeld zoeken naar contact en gesprek.
Als dan de enige (jarenlange) feedback bestaat uit het afketsen daarvan, en verder geen enkele reactie, signaal of 'hoger beroep', terwijl men wel belijdend lid blijft van de gemeente, dan:
  • laat men zien welk belang men zelf aan die - in zijn of haar ogen - verkeerde beleidskeuze of leerstelling hecht;
  • houdt men diezelfde kwestie met mogelijke gevolgen voor meerdere leden mede in stand; 1 Kor. 5: “Weet gij niet dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? Zuivert dan den ouden zuurdesem uit.”
  • leeft men in ‘een scheiding van tafel en bed’ met de kudde van 1 Petr. 5: “Weidt de kudde Gods die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk”.
  • groeit in de gemeente een beeld van onderlinge wrok, waartegen Paulus raad geeft in Hebr. 10: “En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door liz boer »

Adagio schreef:
DDD schreef:Je drukt je onduidelijk uit. Je bedoelt denk ik dat de kerkenraad dat niet op zijn beloop mag laten.
Nogmaals.
In het gestelde voorbeeld ga ik er van uit, dat een kerkenraad actief blijft in het geregeld zoeken naar contact en gesprek.
Als dan de enige (jarenlange) feedback bestaat uit het afketsen daarvan, en verder geen enkele reactie, signaal of 'hoger beroep', terwijl men wel belijdend lid blijft van de gemeente, dan:
  • laat men zien welk belang men zelf aan die - in zijn of haar ogen - verkeerde beleidskeuze of leerstelling hecht;
  • houdt men diezelfde kwestie met mogelijke gevolgen voor meerdere leden mede in stand; 1 Kor. 5: “Weet gij niet dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? Zuivert dan den ouden zuurdesem uit.”
  • leeft men in ‘een scheiding van tafel en bed’ met de kudde van 1 Petr. 5: “Weidt de kudde Gods die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk”.
  • groeit in de gemeente een beeld van onderlinge wrok, waartegen Paulus raad geeft in Hebr. 10: “En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken."
Helaas zijn kerkenraden ook mensen, ik ken iemand van vroeger van heel dichtbij, hij ging iedere zaterdag naar de kroeg om te klaverjassen, hij is er nooit voor berispt. Ik spreek van meer dan 40 jaar geleden. Er blijven echt veel dingen liggen en dat is geen voorbeeld voor de jonge mensen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Herman »

liz boer schreef:Helaas zijn kerkenraden ook mensen, ik ken iemand van vroeger van heel dichtbij, hij ging iedere zaterdag naar de kroeg om te klaverjassen, hij is er nooit voor berispt. Ik spreek van meer dan 40 jaar geleden. Er blijven echt veel dingen liggen en dat is geen voorbeeld voor de jonge mensen.
Heb jij hem wel berispt?
Kerkenraden laten zich over het algemeen niet lenen voor klikspanen om vervolgens de ijzers uit het vuur gaan halen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
liz boer schreef:Helaas zijn kerkenraden ook mensen, ik ken iemand van vroeger van heel dichtbij, hij ging iedere zaterdag naar de kroeg om te klaverjassen, hij is er nooit voor berispt. Ik spreek van meer dan 40 jaar geleden. Er blijven echt veel dingen liggen en dat is geen voorbeeld voor de jonge mensen.
Heb jij hem wel berispt?
Kerkenraden laten zich over het algemeen niet lenen voor klikspanen om vervolgens de ijzers uit het vuur gaan halen.
Ik was kind
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Ik weet eerlijk gezegd niet wat klaverjassen precies inhoudt, maar is dat een zondige bezigheid? Het lijkt me (als je niet om geld speelt) niet bepaald iets om als kerkenraad voor op bezoek te komen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Ik weet eerlijk gezegd niet wat klaverjassen precies inhoudt, maar is dat een zondige bezigheid? Het lijkt me (als je niet om geld speelt) niet bepaald iets om als kerkenraad voor op bezoek te komen.
Ik denk het wel, zuipen en kaarten is niet zoalshet hoort dacht ik.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Zeker. Maar bij Wikipedia wordt het zuipen niet genoemd. Dus het hangt er maar net vanaf hoe je klaverjast, waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Zeker. Maar bij Wikipedia wordt het zuipen niet genoemd. Dus het hangt er maar net vanaf hoe je klaverjast, waarschijnlijk.
Hoe bedoel je met je ogen dicht op ondersteboven of zo? :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Nou, als ik het goed begrijp, met of zonder veel alcohol.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Nou, als ik het goed begrijp, met of zonder veel alcohol.
Heel veel alcohol
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Mijns inziens gaat alcohol sowieso niet samen met een godvruchtig leven, maar ook daarover verschillen de meningen sterk. Dat lijkt me geen kwestie om je als kerkenraad mee te bemoeien, zolang het de spuigaten niet uitloopt.
Plaats reactie