Geheimhoudingsplicht

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Als je huisbezoek moet gebruiken om iemand als kwebbelien neer te zetten, vind ik dat een magere besteding van dit bezoek.
Is je bril beslagen?
Dat gaat niet over huisbezoek, maar over de keuze van een ouderling! Kijk ook met wie hij getrouwd is.
Zeeuw schreef:Ik vind fulltime werken en gezin hebben, geen reden om je functie niet goed in te kunnen vullen.
Dan kun je niet 4 middagen per week op ziekenbezoek.
Jantje schreef:Dat mag je dan wel koesteren. Want dat is niet in alle gemeenten zo.
Helaas doet de huidige consulent hier dat alleen bij de gevreesde ziekte
Mijn vader was ernstig ziek toen en had te horen gekregen dat hij niet meer behandeld kon worden.
We kenden de dominee niet, hij kwam, ging zitten, pakte de hand van mijn vader en zweeg eerst alleen maar.
Luisterde.
Hij nam alle tijd en hij kwam daarna nog heel trouw.
En daarom was de rouwdienst zo persoonlijk en mooi, omdat ze van hart tot hart met elkaar gesproken hadden.
Je begon over huisbezoek en bepaalde sites en daarna over kwebbelen. Dus vind ik mijn gedachte niet gek.
Men kan geen 4 dagen per week op bezoek, maar als je kerkenraad de pastorale taak niet kan invullen is er iets mis.
Alle ds en ouderlingen die ik heb meegemaakt kwamen tijdens mijn ziekenhuistijden op bezoek. Dus mijn ervaringen zijn ronduit positief.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Wat vind je dan nog wel de functie van een wijkouderling? Zou je deze in periodes van ziektes ed ook niet langs laten komen?
Die heb ik al jaren niet bij mij thuis gezien. Hij heeft dan ook geen toegevoegde waarde in geval van ziekte, etc.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Wat vind je dan nog wel de functie van een wijkouderling? Zou je deze in periodes van ziektes ed ook niet langs laten komen?
Die heb ik al jaren niet bij mij thuis gezien. Hij heeft dan ook geen toegevoegde waarde in geval van ziekte, etc.
En dat laat je zo?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: En dat laat je zo?
Voorlopig wel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Ik heb ook geen enkele behoefte aan huisbezoek van een ouderling. Als ze langs willen komen, prima, maar ik zal weinig tot niets met hen delen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door eilander »

Ik vind dat jullie (merel/Ambtenaar) een heel vreemd beeld van ambtsdragers hebben. Zij hebben volgens het formulier opzicht te hebben over de gemeente die hen is toevertrouwd, en de gemeenteleden met Woord en daad bij te staan.
Deze visie is onder ons ook nogal ongebruikelijk.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik heb ook geen enkele behoefte aan huisbezoek van een ouderling. Als ze langs willen komen, prima, maar ik zal weinig tot niets met hen delen.
Dat maakt je werk als ouderling niet heel gemakkelijk. Het formulier zegt onderstaande. De eerste 2 zinnen en de laatste zijn volgens mij zeer helder.

Geliefde christenen, ontvangt van uw kant deze mannen als dienaren van God. Bidt voor hen. Treedt de ouderlingen die op goede wijze regeren met respect tegemoet en aanvaardt hun opzicht en leiding gewillig. Voorziet de ouderlingen-kerkvoogd ruim van middelen, zowel voor de eredienst als voor andere kerkelijke doeleinden. Voorziet de diakenen van voldoende middelen om de armen te helpen. Wees als gemeente mild en royaal in het geven. Laten de armen in bijbelse zin arm van geest zijn en zich dankbaar tonen tegenover degenen die hen van het nodige voorzien. Volgt Christus allereerst om voedsel voor uw ziel en niet om brood dat vergaat. Laat degene die zich onrechtmatig geld en goederen heeft toegeëigend, daaraan een einde maken en indien mogelijk door eigen arbeid in zijn onderhoud voorzien, om zo noodlijdenden te kunnen helpen. Als ieder zo handelt op de plaats die God hem of haar gegeven heeft, zult u van Hem het loon der gerechtigheid ontvangen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Dodo »

Er ligt ook wel een inspanningsverplichting bij de ouderling. Hij moet zelf ook contact maken, ook als er niks bijzonders aan de hand is, en zich een betrouwbare gesprekspartner tonen. Je kunt niet verwachten dat gemeenteleden hun hart op tafel leggen als er een vreemdeling eens per twee jaar op de koffie komt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Er ligt ook wel een inspanningsverplichting bij de ouderling. Hij moet zelf ook contact maken, ook als er niks bijzonders aan de hand is, en zich een betrouwbare gesprekspartner tonen. Je kunt niet verwachten dat gemeenteleden hun hart op tafel leggen als er een vreemdeling eens per twee jaar op de koffie komt.
Dat ligt er ook wat aan hoe je gemeente functioneert. Mijn ervaring in een grote GG is dat ik ouderlingen, wanneer er geen ziektes oid waren, inderdaad eens per jaar 'formeel' sprak. Daarnaast spraken we elkaar wel in andere gremia.
In mijn huidige kerk, met zo een 200 leden, zijn de lijnen vele malen korter. Alleen al omdat er bv geen aparte ingang voor de ouderlingen richting de consistorie is, zodat je elkaar zondags in de kerkhal ontmoet.
Ik denk dat dit ook wel kan in een grotere kerk, maar dat omvang op een bepaald moment wel wat tegen de spontane ontmoetingen in kan werken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik vind dat jullie (merel/Ambtenaar) een heel vreemd beeld van ambtsdragers hebben. Zij hebben volgens het formulier opzicht te hebben over de gemeente die hen is toevertrouwd, en de gemeenteleden met Woord en daad bij te staan.
Deze visie is onder ons ook nogal ongebruikelijk.
Ik denk juist dat het andersom is. Voor goede invulling van hun taak moeten ze initiatief tonen, en dat ontbreekt nu al vele jaren.

Inmiddels vind ik het wel goed zo, en zit ik er niet meer op te wachten dat ze langs komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Herman »

Een vage houding binnen een gemeente die erg ver afstaat van Handelingen 4 vers 32.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik vind dat jullie (merel/Ambtenaar) een heel vreemd beeld van ambtsdragers hebben. Zij hebben volgens het formulier opzicht te hebben over de gemeente die hen is toevertrouwd, en de gemeenteleden met Woord en daad bij te staan.
Deze visie is onder ons ook nogal ongebruikelijk.
Ik denk juist dat het andersom is. Voor goede invulling van hun taak moeten ze initiatief tonen, en dat ontbreekt nu al vele jaren.

Inmiddels vind ik het wel goed zo, en zit ik er niet meer op te wachten dat ze langs komen.
Met het eerste ben ik het zeker eens. Al vind ik dat je ook zelf initiatief kunt tonen. Ambtsdragers zijn gewoon mensen, met hun gebreken.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

eilander schreef:Ik vind dat jullie (merel/Ambtenaar) een heel vreemd beeld van ambtsdragers hebben. Zij hebben volgens het formulier opzicht te hebben over de gemeente die hen is toevertrouwd, en de gemeenteleden met Woord en daad bij te staan.
Deze visie is onder ons ook nogal ongebruikelijk.
Zo zou het inderdaad moeten zijn! Helaas ontbreekt het behoorlijk aan visie en initiatief op dit vlak. Op het moment dat er daadwerkelijk iets grondig mis was en dit gemeld werd bij hen, lieten ze het allemaal afweten in de hoop dat het vanzelf over zou gaan. Dus voor mij hoeft het niet meer. Ik trek mijn eigen plan wel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Mannetje »

merel schreef:
eilander schreef:Ik vind dat jullie (merel/Ambtenaar) een heel vreemd beeld van ambtsdragers hebben. Zij hebben volgens het formulier opzicht te hebben over de gemeente die hen is toevertrouwd, en de gemeenteleden met Woord en daad bij te staan.
Deze visie is onder ons ook nogal ongebruikelijk.
Zo zou het inderdaad moeten zijn! Helaas ontbreekt het behoorlijk aan visie en initiatief op dit vlak. Op het moment dat er daadwerkelijk iets grondig mis was en dit gemeld werd bij hen, lieten ze het allemaal afweten in de hoop dat het vanzelf over zou gaan. Dus voor mij hoeft het niet meer. Ik trek mijn eigen plan wel.
Is dat in je huidige gemeente, of was dat in je vorige gemeente?
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

In mijn vorige gemeente en ik begrijp dat je gemaakte fouten niet aan een ander toe kan/mag rekenen.

Voorheen hadden huisbezoeken voor mij al nooit een meerwaarde. Het voegde iig niets toe aan mijn geloofs(leven). Nu vind ik het prima als ze niet komen. Zit er niet op te wachten.
Plaats reactie