Geheimhoudingsplicht

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Auto »

DDD schreef:@Auto:
Kun je toelichten hoe de AVG invloed zou hebben op het ambtsgeheim? Ik begrijp sowieso de ophef over de AVG niet zo, omdat de regeling toch in grote lijnen overeenkomt met de Wbp.
Vergaderingen van kerkenraad kunnen besloten zijn zodra het over personen gaat. Dan valt het onder het ambtsgeheim. Nu is er een lid van een kerk en die eist via een kort geding inzage in de gegevens m.b.t. zijn persoon. Nu is de vraag hoe de rechter gaat oordelen of de kerkenraad dit nu ter beschikking moet gaan stellen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet, is op dit punt niets veranderd ten opzichte van de Wbp. Maar ik ben geen deskundige.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Wandelende »

Auto schreef:
DDD schreef:@Auto:
Kun je toelichten hoe de AVG invloed zou hebben op het ambtsgeheim? Ik begrijp sowieso de ophef over de AVG niet zo, omdat de regeling toch in grote lijnen overeenkomt met de Wbp.
Vergaderingen van kerkenraad kunnen besloten zijn zodra het over personen gaat. Dan valt het onder het ambtsgeheim. Nu is er een lid van een kerk en die eist via een kort geding inzage in de gegevens m.b.t. zijn persoon. Nu is de vraag hoe de rechter gaat oordelen of de kerkenraad dit nu ter beschikking moet gaan stellen.
Vanuit de AVG zal niet anders geoordeeld kunnen worden dan dat de persoon inzage heeft. Uiteraard alleen m.b.t. de eigen gegevens en van zijn kinderen onder de 16 jaar.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Ik weet niet of mannen eerlijk toegeven dat hun vrouw "een klepper" is.
Zelf, zie mijn post op pag. 11, zal ik geen ambtsdrager stemmen indien er twijfels zijn over zijn vrouw.
Het ambt rust bij de man, maar ik vind een mentaal en geestelijk stabiele (en capabele) vrouw minstens net zo belangrijk. Misschien nog wel belangrijker.
Ik vrees dat in een kleine gemeente dan heel weinig kandidaten overblijven.
In onze gemeente is het ook vissen in een te kleine vijver en het kan nog erger, zodat er zelfs over gedacht wordt om vrouwen als diaken aan te stellen. (als zijnde diakones, dan zou het bijbels zijn.)
Ik heb ook mijn twijfels over bepaalde echtgenotes en niet alleen omdat ze zouden kleppen.
In feite is het toch zo dat het gezin ook mee moet tellen in de overweging? (wie zijn gezin niet wijs kan regeren, is niet geschikt voor het ambt).
Ik denk dat het ambt vroeger veel gewichtiger geacht werd (net zoals nu nog in bepaalde delen van de rechterflank).
En eer ik naar een k.r. of predikant om hulp zou gaan, zou ik echt geen mogelijkheid meer moeten hebben. Ik zou eerst bij een andere instantie aankloppen denk ik.
Maar ja, ik ben niet onbevangen meer.
Dus andere instanties zijn voor jou betrouwbaarder dan de eigen kerkenraad?
(~)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door DDD »

Dat is niets nieuws. Dat is al sinds jaar en dag zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Dus andere instanties zijn voor jou betrouwbaarder dan de eigen kerkenraad?
Nee, niet persé.
Ik denk dat uiteindelijk niets 100% waterdicht is. In het Haga ziekenhuis lag een tijdje geleden ook een dossier op straat van een BNer.
Al die medewerkers hebben wel een berisping gehad en dat betekent dat het een aantekening is.
Degenen die bij ons gelekt hebben zijn gewoon met de schrik vrijgekomen.
Als ik het nu zou meemaken, zou ik er een zaak van maken.
Ik heb echt wel vertrouwelijk dingen gedeeld met onze predikanten en soms ook met een broeder, maar dan moet het wel "vallen". Ik denk dat het toch ook met een zekere geestelijke verbondenheid te maken heeft, denk je niet?
Wat @Merel eerder zei, vind ik dus heel ernstig. Nl. dat ze zei dat ze daarom geen huisbezoek meer wil. Zover wilden wij niet gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Ik heb echt wel vertrouwelijk dingen gedeeld met onze predikanten en soms ook met een broeder, maar dan moet het wel "vallen". Ik denk dat het toch ook met een zekere geestelijke verbondenheid te maken heeft, denk je niet?
Wat @Merel eerder zei, vind ik dus heel ernstig. Nl. dat ze zei dat ze daarom geen huisbezoek meer wil. Zover wilden wij niet gaan.
Dat zou zomaar kunnen. Het is niet voor niets dat ik ook niet alles zou delen met ieder lid van de kerkenraad. Echter als je het deelt met één ambtsdrager, dan is het zeer aannemelijk dat de anderen hier ook van horen of dit kunnen inzien. Er wordt door iedere kerkenraad een bespreking en/of administratie bijgehouden.
Toch zou ik zeker niet tegen ieder kerkenraadslid zomaar vertrouwelijke dingen delen. Maar dat heeft toch ook met karakter te maken. Mijn vrouw heeft een band met heel andere kerkraadsleden dan ik. Als de kerkenraad evenwichtig is samengesteld, dan is dat in het geheel niet erg.
Als er echt in de kerkenraad een persoon (of meerdere) zou zitten die ik echt totaal niet zou vertrouwen, dan zou ik toch met een zekere argwaan naar de kerkenraad gaan. En dat is m.i. niet conform hetgeen beschreven is in brieven van Johannes.
(~)
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Christa »

Er zijn grote gemeenten die alle huisbezoeken inhoudelijk bespreken op de kerkenraadsvergadering. En als het dan een grote gemeente betreft met veel ouderlingen en diakenen zou ik uiterst voorzichtig zijn om vertrouwelijke zaken te bespreken. Want hetgeen eerst besproken is met bijv twee broeders, wordt vervolgens gedeeld met wel 20-30 broeders. En dan heb ik het nog niet eens over de echtgenotes.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Jongere »

Los van de vraag wat 'moet', lijkt het mij de meest verstandige keuze om niets te delen met je vrouw. Je kunt er beter een heldere lijn in trekken. Als je eenmaal vertrouwelijke dingen hebt gedeeld, zal je die keuze op een volgend moment alleen maar sneller maken. Als je echt iets van het hart moet, zijn daar altijd de broeders uit de kerkenraad voor. Daarnaast is er (iig binnen de GG) de mogelijkheid met bijv. de Vluchtheuvel geanonimiseerd te overleggen in moeilijke pastorale/psychische situaties. Je kunt ook denken aan een vertrouwenspersoon die ver van je gemeente af staat, als je een klankbord nodig hebt.

Naast de genoemde vraag of je vrouw kan zwijgen, speelt er natuurlijk nog iets belangrijks mee. Je vrouw is niet gekozen tot ambtsdrager, maar wel lid in dezelfde gemeente als jij. Dat betekent dat zij ook in relatie staat tot al die leden die jij bezoekt. Het lijkt mij heel belangrijk dat je als vrouw onbevangen kunt blijven in hoe je naar broeders en zusters kijkt. Als je van alles over hen weet - waarvan zij niet weten dat jij het weet - belemmert dat heel erg.
Ook denk ik dat 'pratende ambtsdragers' het vertrouwen in een gemeente geen goed doen. Het gaat er niet om of jij je vrouw vertrouwt. Het gaat erom dat mensen jou kunnen vertrouwen. Uit dit topic blijkt dat er altijd meerderen in een gemeente zullen zijn die 'doorpraten' heel ongewenst vinden. Als zoiets uitkomt over een ambtsdrager, zullen ook altijd de andere ambtsdragers tegen een muur van wantrouwen moeten opboksen. "Je vertelt toch echt niet door dat...?"

Iets heel anders is natuurlijk als de vrouw meegaat met een bezoek (uiteraard na overleg met de bezochte). In een aantal gevallen, als misbruik, kan het juist heel wenselijk dat er een wijze vrouw aanwezig is. Het is dan wel zaak als kerkenraad dit in handen te leggen van een echtpaar dat je dit kunt toevertrouwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Jongere »

Christa schreef:Er zijn grote gemeenten die alle huisbezoeken inhoudelijk bespreken op de kerkenraadsvergadering. En als het dan een grote gemeente betreft met veel ouderlingen en diakenen zou ik uiterst voorzichtig zijn om vertrouwelijke zaken te bespreken. Want hetgeen eerst besproken is met bijv twee broeders, wordt vervolgens gedeeld met wel 20-30 broeders. En dan heb ik het nog niet eens over de echtgenotes.
Ik denk dat dit een goede gewoonte van deze gemeenten is, maar dan moet altijd duidelijk zijn dat er ook écht vertrouwelijke zaken zijn. Als dat zo wordt uitgesproken in een gesprek of de aard van de problematiek is er naar, moet er vertrouwen kunnen zijn dat dit alleen blijft bij de bezoekbroeders. Ik zou zoiets open bespreken aan het begin van een huisbezoek.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door ejvl »

Er zou ook een bevestigingsformulier kunnen zijn voor echtgenotes van ambtsdragers. Met de zwijgplicht hierin nadrukkelijk genoemd. De vrouw doet dan ook een eed.
Probleem opgelost lijkt mij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Er zou ook een bevestigingsformulier kunnen zijn voor echtgenotes van ambtsdragers. Met de zwijgplicht hierin nadrukkelijk genoemd. De vrouw doet dan ook een eed.
Probleem opgelost lijkt mij.
Het formulier dat bij ons wordt gebruikt, spreekt niet over zwijgplicht. Maar laat helder zijn dat in dit hele topic mijn standpunt is geweest dat er een absolute zwijgplicht is, zowel voor hemzelf als zijn echtgenote. Schendt zij die, dan is hij daarop ook aanspreekbaar.
Dan is het natuurlijk al te laat, maar dat is bij het eerder genoemde tuchtrecht ook het geval.
claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door claus »

Christa heeft volkomen gelijk. Zelf heb ik een groot aantal jaren in een kerkenraad gezeten. Vaak vertelden sommige ambtsdragers vertrouwelijke zaken, o.a. de verslagen van de huisbezoeken, gedeeltelijk door in de huiselijke kring. Absoluut verkeerd. Het gebeurde ook wel dat soms een vrouw van een ambtsdrager haar man bijna perste om bepaalde zaken mee te delen. Zo kwam meer dan eens iets op de straten van Askelon terecht. Daarom waren er wel levend gemaakte leden die niets of niet veel kwijt wilden over hun bevindingen in het leven des geloofs. Ook gezette tallen van ambtsdragers zijn vaak al voordat het afgegeven is, bekend.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door Mara »

claus schreef:Christa heeft volkomen gelijk. Zelf heb ik een groot aantal jaren in een kerkenraad gezeten. Vaak vertelden sommige ambtsdragers vertrouwelijke zaken, o.a. de verslagen van de huisbezoeken, gedeeltelijk door in de huiselijke kring.
Je bedoelt aan tafel of tijdens de koffie, met andere gezinsleden erbij aanwezig?
En heb je hen daarop aangesproken?
eilander schreef:mijn standpunt is geweest dat er een absolute zwijgplicht is, zowel voor hemzelf als zijn echtgenote. Schendt zij die, dan is hij daarop ook aanspreekbaar.
Beste eilander, maar dan is het leed al geschied! Mevrouw krijgt te horen: zult u dit niet meer doen en dat is het dan. Meneer moet aftreden vind jij? Of krijgt een berisping.
Er zijn mensen hierom van de kerk gegaan! Zo boos en gekwetst dat hun vertrouwen was beschaamd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht (uit: Beroepingswerk discussie)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:mijn standpunt is geweest dat er een absolute zwijgplicht is, zowel voor hemzelf als zijn echtgenote. Schendt zij die, dan is hij daarop ook aanspreekbaar.
Beste eilander, maar dan is het leed al geschied! Mevrouw krijgt te horen: zult u dit niet meer doen en dat is het dan. Meneer moet aftreden vind jij? Of krijgt een berisping.
Er zijn mensen hierom van de kerk gegaan! Zo boos en gekwetst dat hun vertrouwen was beschaamd.
Je laat iets weg van mijn bijdrage. Bewust?
Plaats reactie