Geheimhoudingsplicht

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Geheimhoudingsplicht

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Als je weet dat je vrouw haar mond niet kan houden, moet je dat als kerkenraadslid wel doen. In andere gevallen vind ik dat de geheimhouding niet zo ver gaat dat je ook tegen je vrouw niets mag zeggen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Als het ambtelijke zaken betreft, heeft een echtgenote daar niets mee te maken.
Formeel klopt dat natuurlijk ook.
Ik heb één keer expliciet de vraag van iemand gekregen: wil je dit absoluut tegen niemand zeggen? Toen heb ik gezegd dat ik het wel met mijn vrouw zou delen, en dat vond die persoon goed.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarover dit ging.
Ik zal het nog eens aan de buurvrouw vragen. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Officieel is die ruimte er niet. Maar ik ben blij en dankbaar dat ik een vrouw heb waaraan ik indertijd alles kwijt kon, zonder dat het doorverteld werd. Ik geloof toch niet dat ik er verkeerd aan gedaan heb, ook in deze zijn man en vrouw één.
Niet om jou persoonlijk hierop aan te spreken, maar ik vind dit onjuist. Zaken worden aan een ambtsdrager in vertrouwen verteld uit hoofde van zijn ambt. Dat is informatie die niet verder gedeeld mag worden buiten de kerkenraad om. Aangezien echtgenotes niet in de kerkenraad zitten, gaat het het niets aan wat hun man verteld is uit hoofde van zijn ambt.
Dus @merel, dat het blijkbaar mag, is volgens mij onjuist. Dat je om die reden liever geen huisbezoek wilt, gaat dan wel weer erg ver.
Ik kan meevoelen met @merel. Zelf hanteer ik eveneens een voorzichtige lijn m.b.t. tot het delen van persoonlijke zaken.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Verder vind ik het belachelijk dat sommige kerkenraden het tweetal tot de zondag voor de ledenvergadering 'geheim' houden. Zo kun je niet de gekandideerde predikanten nog eens beluisteren.
Als de vergadering later in de week is, is er nog tijd zat hoor!
Ik zou ook maar oppassen met nog eens luisteren. Kies je net een niet representatieve preek, maak je op de ledenvergadering een verkeerde keuze...

Andersom vind ik het juist raar. Eens kon je bij onze gemeente het tweetal eerder op gergeminfo lezen dan dat het aan de gemeente bekend gemaakt was.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Als je weet dat je vrouw haar mond niet kan houden, moet je dat als kerkenraadslid wel doen. In andere gevallen vind ik dat de geheimhouding niet zo ver gaat dat je ook tegen je vrouw niets mag zeggen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Als het ambtelijke zaken betreft, heeft een echtgenote daar niets mee te maken.
Formeel klopt dat natuurlijk ook.
Ik heb één keer expliciet de vraag van iemand gekregen: wil je dit absoluut tegen niemand zeggen? Toen heb ik gezegd dat ik het wel met mijn vrouw zou delen, en dat vond die persoon goed.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarover dit ging.
Ik zal het nog eens aan de buurvrouw vragen. ;)
Dan heb je het gevraagd en er is toestemming verleend en dan is het iets anders.
Er is veel ellende veroorzaakt vanwege "lekkende" echtgenotes.

Ik sprak een oude dame, weduwe van een bekende dominee. Zij zei, er werden mij dingen toevertrouwd die ze niet tegen mijn man durfden of wilden vertellen. En die hield ik dan ook voor mezelf, ik sprak daar echt niet met mijn man over. Want dan zou ik hun vertrouwen beschamen. Het was weleens moeilijk, maar toch kon ik dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door windorgel »

Ben er tot hiertoe altijd vanuit gegaan dat wat ik vertel tegen een ouderling of diaken op huisbezoek niet doorverteld zou worden aan de echtgenotes vanwege ambtsgeheim. Dat blijkt dus erg naïef van mij te zijn. Schrik er wel van, er zijn dingen waarvan ik echt niet zou willen dat hun vrouwen dat weten. Maar die kans is dus vrij groot begrijp ik nu...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Officieel is die ruimte er niet. Maar ik ben blij en dankbaar dat ik een vrouw heb waaraan ik indertijd alles kwijt kon, zonder dat het doorverteld werd. Ik geloof toch niet dat ik er verkeerd aan gedaan heb, ook in deze zijn man en vrouw één.
Niet om jou persoonlijk hierop aan te spreken, maar ik vind dit onjuist. Zaken worden aan een ambtsdrager in vertrouwen verteld uit hoofde van zijn ambt. Dat is informatie die niet verder gedeeld mag worden buiten de kerkenraad om. Aangezien echtgenotes niet in de kerkenraad zitten, gaat het het niets aan wat hun man verteld is uit hoofde van zijn ambt.
Zoals gezegd: formeel zal dat vast wel kloppen. Ik zie man en vrouw dan toch meer als éénheid, dus ja, dan zit ze ook in de kerkenraad blijkbaar. Maar zonder gekheid: natuurlijk is de man dan aanspreekbaar als de vrouw dan dingen zit door te vertellen.
Ik heb indertijd toch wel behoorlijk heftige dingen meegemaakt en ik heb dan toch echt mijn vrouw nodig die dan een en ander aanhoort en die nooit iets heeft doorverteld.
Ik denk overigens dat het minstens zo vaak voorkomt dat er door kerkenraadsleden zelf aan derden (niet hun vrouw) dingen verteld worden die niet verteld mogen worden, zonder dat iemand er ooit achterkomt waar nu het lek zit.

Maar goed, blijkbaar ben ik de enige die het zo fout gedaan heb - en nog wel doe, maar dan in andere verbanden.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mannetje »

In andere verbanden doe ik het ook. Als een mentorleerling mij heel heftige dingen vertelt, deel ik het ook graag met mijn vrouw.
-
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Moderamen »

Mannetje schreef:In andere verbanden doe ik het ook. Als een mentorleerling mij heel heftige dingen vertelt, deel ik het ook graag met mijn vrouw.
En weet je leerling dat? Waarschijnlijk niet. Dus hoor je dat niet te doen. Al snap ik @Eilander heel goed: een mens moet soms even wat kwijt, zeker heftige zaken. Toch kan en mag het formeel echt niet.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Nathanaël »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Officieel is die ruimte er niet. Maar ik ben blij en dankbaar dat ik een vrouw heb waaraan ik indertijd alles kwijt kon, zonder dat het doorverteld werd. Ik geloof toch niet dat ik er verkeerd aan gedaan heb, ook in deze zijn man en vrouw één.
Niet om jou persoonlijk hierop aan te spreken, maar ik vind dit onjuist. Zaken worden aan een ambtsdrager in vertrouwen verteld uit hoofde van zijn ambt. Dat is informatie die niet verder gedeeld mag worden buiten de kerkenraad om. Aangezien echtgenotes niet in de kerkenraad zitten, gaat het het niets aan wat hun man verteld is uit hoofde van zijn ambt.
Zoals gezegd: formeel zal dat vast wel kloppen. Ik zie man en vrouw dan toch meer als éénheid, dus ja, dan zit ze ook in de kerkenraad blijkbaar. Maar zonder gekheid: natuurlijk is de man dan aanspreekbaar als de vrouw dan dingen zit door te vertellen.
Ik heb indertijd toch wel behoorlijk heftige dingen meegemaakt en ik heb dan toch echt mijn vrouw nodig die dan een en ander aanhoort en die nooit iets heeft doorverteld.
Ik denk overigens dat het minstens zo vaak voorkomt dat er door kerkenraadsleden zelf aan derden (niet hun vrouw) dingen verteld worden die niet verteld mogen worden, zonder dat iemand er ooit achterkomt waar nu het lek zit.

Maar goed, blijkbaar ben ik de enige die het zo fout gedaan heb - en nog wel doe, maar dan in andere verbanden.
Nee hoor, je bent echt niet de enige hier :-) Ik heb ooit een vak over pastoraat gevolgd, waarbij de docent aangaf dat het heel normaal is om dingen met je vrouw te delen. Ook dat soort dingen. Je komt in een pastorale praktijk (zowel predikant als ouderling als diaken) zoveel heftige dingen tegen, dat er maar weinig mensen zijn die het aankunnen om daar met niemand over te praten.
Kijk, als je van je vrouw weet dat ze het door gaat vertellen of gaat laten merken dat ze bepaalde dingen weet, dan moet je natuurlijk je mond houden. Maar dat lijkt me vrij logisch.

Aanvulling: overigens zijn er uiteraard ook zaken die je niet met je vrouw moet bespreken. Dat gaat dan over de zogenaamde ´gewetenszaken´, dingen die iemand je in het geheim heeft verteld om zijn geweten te ontlasten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Herman »

Moderamen schreef:
Mannetje schreef:In andere verbanden doe ik het ook. Als een mentorleerling mij heel heftige dingen vertelt, deel ik het ook graag met mijn vrouw.
En weet je leerling dat? Waarschijnlijk niet. Dus hoor je dat niet te doen. Al snap ik @Eilander heel goed: een mens moet soms even wat kwijt, zeker heftige zaken. Toch kan en mag het formeel echt niet.
Daar kan je dan toch open over zijn?
Mag ik dit delen met mijn kerkenraad? Of met mijn vrouw?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:Als je weet dat je vrouw haar mond niet kan houden, moet je dat als kerkenraadslid wel doen. In andere gevallen vind ik dat de geheimhouding niet zo ver gaat dat je ook tegen je vrouw niets mag zeggen.
Mag ik vragen waar jij dan ruimte ziet m.b.t. geheimhouding/ambtsgeheim? Aan wat voor zaken kan je dan denken?
Officieel is die ruimte er niet. Maar ik ben blij en dankbaar dat ik een vrouw heb waaraan ik indertijd alles kwijt kon, zonder dat het doorverteld werd. Ik geloof toch niet dat ik er verkeerd aan gedaan heb, ook in deze zijn man en vrouw één.
Maar nogmaals, ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen op gaat.

Dus @merel, dat het blijkbaar mag, is volgens mij onjuist. Dat je om die reden liever geen huisbezoek wilt, gaat dan wel weer erg ver.
Bedankt voor je reacties, ook Mannetje.

Jullie mogen gerust weten dat ik hier behoorlijk van schrik. Zowel richting je gemeenteleden, als één van je leerlingen vind ik het een schending van vertrouwen. En zeker werd het terecht opgemerkt dat het in sommige gevallen wenselijk is om er over door te kunnen spreken. Daar zijn dan toch ook ambtsbroeders voor? Dan blijft het binnen het ambtsgeheim, dus binnen de kerkenraad.
Het is fijn dat je een vrouw naast je hebt, eilander, die je in je ambtswerk gesteund hebt en haar mond heeft gehouden. En toch is het niet juist van je geweest. Je kan dit ook niet oplossen door man en vrouw één te zien, aangezien jij als man gekozen bent en niet je vrouw. Als man ben je dan geroepen en niet de vrouw inclusief. Dat is moeilijk, zeker in bepaalde gevallen. En soms kan je ook niks verder vertellen aan je ambtsbroeders, omdat het verzocht is dat niet te doen. Maar ambtsgeheim is verbonden aan je ambt en daar staat de grens.

En daarnaast schrik ik er van omdat ambtsgeheim geen geheim meer is. Je hebt als gemeentelid dus niet de garantie dat het niet verder de gemeente in gaat. En dan reken ik daar vrouwen of andere gezins-, familie- of vriendschapbanden onder.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
Moderamen schreef:
Mannetje schreef:In andere verbanden doe ik het ook. Als een mentorleerling mij heel heftige dingen vertelt, deel ik het ook graag met mijn vrouw.
En weet je leerling dat? Waarschijnlijk niet. Dus hoor je dat niet te doen. Al snap ik @Eilander heel goed: een mens moet soms even wat kwijt, zeker heftige zaken. Toch kan en mag het formeel echt niet.
Daar kan je dan toch open over zijn?
Mag ik dit delen met mijn kerkenraad? Of met mijn vrouw?
De laatste is geen optie in ieder geval. Onmogelijk dat je kerkraadswerk door vertelt/deelt met je vrouw. Hoe lastig het ook is, dat kan ik mij goed voorstellen. Het mag gewoon niet "punt". Je ambtsbroeders daarentegen wel, omdat die (als het goed is) ook het ambtsgeheim respecteren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Als je weet dat je vrouw haar mond niet kan houden, moet je dat als kerkenraadslid wel doen. In andere gevallen vind ik dat de geheimhouding niet zo ver gaat dat je ook tegen je vrouw niets mag zeggen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Als het ambtelijke zaken betreft, heeft een echtgenote daar niets mee te maken.
Formeel klopt dat natuurlijk ook.
Ik heb één keer expliciet de vraag van iemand gekregen: wil je dit absoluut tegen niemand zeggen? Toen heb ik gezegd dat ik het wel met mijn vrouw zou delen, en dat vond die persoon goed.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarover dit ging.
Ik zal het nog eens aan de buurvrouw vragen. ;)
Dat is een vreemde gang van zaken. Als mensen mij vooraf zeggen dat ze me iets gaan vertellen en ik mag er met niemand over praten, dan wil ik het niet horen. Ik weet immers niet wat er komt. Misschien bekent iemand een moord of incest of een anders strafbaar feit. Dan wil ik niet van te voren beloofd hebben er met niemand over te praten.
Tegelijk geldt dat je als ambtsdrager hebt beloofd geheim te houden van wat je vertrouwelijk ter ore is gekomen. Soms kan het nodig zijn iets in de kerkenraad te delen of met een ambtsbroeder te overleggen (en zij hebben ook geheimhouding), maar mijn vrouw (en ook die van andere ambtsdragers) valt daar absoluut niet onder. Het is echt een uitermate kwalijke zaak als ambtsdragers menen dat ze dit soort zaken met hun vrouw kunnen bespreken. Dat is echt een schending van de ambtsbelofte.
Om er zeker van te zijn dat ik geen dingen vertel die ik niet mag vertellen, vertelde ik helemaal niets over dingen die mij ambtelijk ter ore komen. En inderdaad, dan kan het maar zo gebeuren dat iemand tegen mijn vrouw zegt: "joh, wist je dat niet? Maar dat heb ik maanden terug al tegen Ditbenik verteld'. Dat is mij meer waard dan wanneer iemand zegt: "Joh, heeft ie tegen jou gekletst?"
Een ambtsdrager heeft een absolute geheimhoudingsplicht. Naar mijn weten wordt nergens geheimhouding gevraagd 'met uitzondering van je vrouw'. Wie die grens over gaat is als ambtsdrager niet geschikt. Dat blijkt ook al uit reacties die hier te lezen zijn van mensen die niet vertrouwelijk durven te spreken op huisbezoek of er altijd vanuit gingen dat ze in vertrouwen konden spreken.
Als zaken te heftig zijn om voor je te houden, vertel je ze maar in het gebed aan je Zender. Dat is de enige plek waar je daar mee terecht kunt. Wie het anders doet, heeft van de geheimhoudingsbelofte een leugen gemaakt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

@Ditbenik: Van harte eens! En terecht stipt je het middel van het gebed aan, waarin een ambtsdrager raad en kracht mag vragen van zijn Zender.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef: Een ambtsdrager heeft een absolute geheimhoudingsplicht. Naar mijn weten wordt nergens geheimhouding gevraagd 'met uitzondering van je vrouw'. Wie die grens over gaat is als ambtsdrager niet geschikt. Dat blijkt ook al uit reacties die hier te lezen zijn van mensen die niet vertrouwelijk durven te spreken op huisbezoek of er altijd vanuit gingen dat ze in vertrouwen konden spreken.
Als zaken te heftig zijn om voor je te houden, vertel je ze maar in het gebed aan je Zender. Dat is de enige plek waar je daar mee terecht kunt. Wie het anders doet, heeft van de geheimhoudingsbelofte een leugen gemaakt.
Nee, dat ben ik het niet mee eens. Wat is de kwaliteit van je christelijke huwelijk als je je eigen vrouw moet uitsluiten van bepaalde moeiten en zorgen? Dat geldt beide kanten op. Je zwijgt met zijn tweeën naar derden toe. Maar gezamenlijk mag je delen in de lasten van het ambtswerk. Ik zie in het bijbelse huwelijk daarvoor geen grens.

En het tweede is. Je kunt bepaalde zorgen ook delen zonder naam en toenaam. Dat vergt overigens ook bepaalde tactiek. Want als je vertelt dat je persoon X bezoekt en na afloop deel je een heel verhaal, dan is het hokje invullen ook niet moeilijk.
Plaats reactie