Geheimhoudingsplicht

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

refo schreef:Maar zo gaat alles de wereld door. Jij vertelt het tegen niemand, maar wel aan je vrouw. Je vrouw vertelt het ook tegen niemand, behalve aan vriendin X, want die vertelt het ook niet. Vriendin X idem. Voor je het weet is de cirkel rond en vraagt iemand je gesprekspartner: joh, wat hoor ik?
Zo'n huwelijk heb ik gelukkig niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:
JCRyle schreef: Mag ik vragen waar jij dan ruimte ziet m.b.t. geheimhouding/ambtsgeheim? Aan wat voor zaken kan je dan denken?
Officieel is die ruimte er niet. Maar ik ben blij en dankbaar dat ik een vrouw heb waaraan ik indertijd alles kwijt kon, zonder dat het doorverteld werd. Ik geloof toch niet dat ik er verkeerd aan gedaan heb, ook in deze zijn man en vrouw één.
Maar nogmaals, ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen op gaat.

Dus @merel, dat het blijkbaar mag, is volgens mij onjuist. Dat je om die reden liever geen huisbezoek wilt, gaat dan wel weer erg ver.
Bedankt voor je reacties, ook Mannetje.

Jullie mogen gerust weten dat ik hier behoorlijk van schrik. Zowel richting je gemeenteleden, als één van je leerlingen vind ik het een schending van vertrouwen. En zeker werd het terecht opgemerkt dat het in sommige gevallen wenselijk is om er over door te kunnen spreken. Daar zijn dan toch ook ambtsbroeders voor? Dan blijft het binnen het ambtsgeheim, dus binnen de kerkenraad.
Het is fijn dat je een vrouw naast je hebt, eilander, die je in je ambtswerk gesteund hebt en haar mond heeft gehouden. En toch is het niet juist van je geweest. Je kan dit ook niet oplossen door man en vrouw één te zien, aangezien jij als man gekozen bent en niet je vrouw. Als man ben je dan geroepen en niet de vrouw inclusief. Dat is moeilijk, zeker in bepaalde gevallen. En soms kan je ook niks verder vertellen aan je ambtsbroeders, omdat het verzocht is dat niet te doen. Maar ambtsgeheim is verbonden aan je ambt en daar staat de grens.

En daarnaast schrik ik er van omdat ambtsgeheim geen geheim meer is. Je hebt als gemeentelid dus niet de garantie dat het niet verder de gemeente in gaat. En dan reken ik daar vrouwen of andere gezins-, familie- of vriendschapbanden onder.
Nu ga je m.i. te ver. Nu doe je alsof ik het ambtsgeheim geschonden heb. Dat vind ik niet juist. Je schakelt nu de hele gemeente gelijk aan mijn vrouw. Ik vind juist dat het van een goed huwelijk getuigt dat je dingen met elkaar deelt waarvan je weet dat het absoluut niet verder gaat.
En nogmaals, ik deed dat niet omdat ik het leuk vind of omdat mn vrouw graag nieuwtjes hoort, maar omdat het voor mij nodig is.
Dus als je hiervan schrikt, moet je misschien even nadenken over het huwelijk en ook over wat een ambt van je vraagt mentaal gezien.
Daarom wees ik ook een andere, namelijk de weg naar je Zender. Daar kun je je hart uitstorten en je hele verhaal kwijt. Wat het ambt mentaal gezien van je vraagt is mij maar al te goed bekend maar dat geen reden zijn dat gemeenteleden er dan maar niet meer op kunnen vertrouwen dat wat zij vertellen alleen onder ambtsdragers blijft. Meestal zijn er op huisbezoek twee ambtsdragers, dan moet je als gemeentelid daar dus de vrouwen bij gaan tellen. Als zaken in de kerkenraad besproken moeten moet je er dus de vrouwen van de hele kerkenraad bij gaan tellen. Vrouwen die geen geheimhouding hebben. Dan houd ik in het vervolg als ik zelf huisbezoek krijg mijn mond of zal de broeders vragen mijn deur over te slaan want de geheimhouding blijkt dan opeens helemaal niets meer voor te stellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Jongens jongens, jullie lijken geen enkel verschil te maken tussen of ik het aan mijn eigen vrouw vertel, of dat ik het op een verjaardag van de buurvrouw vertel. Dat kan toch niet waar zijn?!
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Moderamen »

Jawel. Menselijkerwijs kan ik het volkomen begrijpen. Formeel gezien kan en mag het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Vagari »

En hoe zit het dan met het beeld van het huwelijk dat wijst naar Christus en Zijn bruid?

De kerk hoort alles met Hem te delen.
Waarom mag dit dan niet binnen het aardse huwelijk?

Al die enorm correcte reacties hier. Wil je iets delen met een ambtsdrager moet je het ook met zijn vrouw kunnen delen want zij zijn één. Als dat niet kan moet je het niet doen en je eigen advies opvolgen om het met de Heere alleen te bespreken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Ditbenik »

Vagari schreef:En hoe zit het dan met het beeld van het huwelijk dat wijst naar Christus en Zijn bruid?

De kerk hoort alles met Hem te delen.
Waarom mag dit dan niet binnen het aardse huwelijk?

Al die enorm correcte reacties hier. Wil je iets delen met een ambtsdrager moet je het ook met zijn vrouw kunnen delen want zij zijn één. Als dat niet kan moet je het niet doen en je eigen advies opvolgen om het met de Heere alleen te bespreken.
Dan moet je de belofte van geheimhouding schrappen. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is als hij iets deelt met een ambtsdrager. Ik heb in mijn ambtelijke loopbaan al heel wat dingen gehoord die ik zelf nooit, maar dan ook nooit aan een ambtsdrager zou vertellen als ik wist dat hij het weer aan zou vertellen. Dit kan en mag absoluut niet. Schaf dan het ambtsgeheim af. Dat is dan wel zo eerlijk.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mistig »

Ik hoorde pas een broeder uit een kerkenraad van de Ger.Gem.
Hij had op de kerkenraadsvergadering gehoord dat een goede bekende zich had onttrokken van de gemeente, en daarmee de gehele kerk én zijn geloof in God.
Hij heeft dit 's avonds met zijn vrouw gedeeld omdat hij er zo verdrietig van was. Dit deed hij normaal nooit, aangezien zijn vrouw zulke zaken tegelijkertijd met de gemeente pas behoort te weten. Toch hebben ze samen dit verdriet kunnen delen.
Ik kan hier niet zo veel bezwaar tegen hebben...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Jantje »

Ik heb het geheel eens met Mistig.
Ik moest denken aan predikanten die op de preekstoel soms een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk gebruiken, waarvan, als de betreffende persoon dit zou weten, die dat waarschijnlijk niet goed zou vinden. Maar zoiets wordt geheel anoniem gebracht tot voorbeeld en vertroosting/waarschuwing in de preek.
Volgens mij is ook hier niets mis mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Mannetje »

Mistig schreef:Ik hoorde pas een broeder uit een kerkenraad van de Ger.Gem.
Hij had op de kerkenraadsvergadering gehoord dat een goede bekende zich had onttrokken van de gemeente, en daarmee de gehele kerk én zijn geloof in God.
Hij heeft dit 's avonds met zijn vrouw gedeeld omdat hij er zo verdrietig van was. Dit deed hij normaal nooit, aangezien zijn vrouw zulke zaken tegelijkertijd met de gemeente pas behoort te weten. Toch hebben ze samen dit verdriet kunnen delen.
Ik kan hier niet zo veel bezwaar tegen hebben...
Dat bedoel ik nou!
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
Vagari schreef:En hoe zit het dan met het beeld van het huwelijk dat wijst naar Christus en Zijn bruid?

De kerk hoort alles met Hem te delen.
Waarom mag dit dan niet binnen het aardse huwelijk?

Al die enorm correcte reacties hier. Wil je iets delen met een ambtsdrager moet je het ook met zijn vrouw kunnen delen want zij zijn één. Als dat niet kan moet je het niet doen en je eigen advies opvolgen om het met de Heere alleen te bespreken.
Dan moet je de belofte van geheimhouding schrappen. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is als hij iets deelt met een ambtsdrager. Ik heb in mijn ambtelijke loopbaan al heel wat dingen gehoord die ik zelf nooit, maar dan ook nooit aan een ambtsdrager zou vertellen als ik wist dat hij het weer aan zou vertellen. Dit kan en mag absoluut niet. Schaf dan het ambtsgeheim af. Dat is dan wel zo eerlijk.
Je draaft nogal door, vind ik.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Moderamen »

Mistig schreef: Dit deed hij normaal nooit, aangezien zijn vrouw zulke zaken tegelijkertijd met de gemeente pas behoort te weten.
Precies. Je geeft zelf dus ook al aan dat dit niet de normale gang van zaken is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Bedankt voor je reacties, ook Mannetje.

Jullie mogen gerust weten dat ik hier behoorlijk van schrik. Zowel richting je gemeenteleden, als één van je leerlingen vind ik het een schending van vertrouwen. En zeker werd het terecht opgemerkt dat het in sommige gevallen wenselijk is om er over door te kunnen spreken. Daar zijn dan toch ook ambtsbroeders voor? Dan blijft het binnen het ambtsgeheim, dus binnen de kerkenraad.
Het is fijn dat je een vrouw naast je hebt, eilander, die je in je ambtswerk gesteund hebt en haar mond heeft gehouden. En toch is het niet juist van je geweest. Je kan dit ook niet oplossen door man en vrouw één te zien, aangezien jij als man gekozen bent en niet je vrouw. Als man ben je dan geroepen en niet de vrouw inclusief. Dat is moeilijk, zeker in bepaalde gevallen. En soms kan je ook niks verder vertellen aan je ambtsbroeders, omdat het verzocht is dat niet te doen. Maar ambtsgeheim is verbonden aan je ambt en daar staat de grens.

En daarnaast schrik ik er van omdat ambtsgeheim geen geheim meer is. Je hebt als gemeentelid dus niet de garantie dat het niet verder de gemeente in gaat. En dan reken ik daar vrouwen of andere gezins-, familie- of vriendschapbanden onder.
Nu ga je m.i. te ver. Nu doe je alsof ik het ambtsgeheim geschonden heb. Dat vind ik niet juist. Je schakelt nu de hele gemeente gelijk aan mijn vrouw. Ik vind juist dat het van een goed huwelijk getuigt dat je dingen met elkaar deelt waarvan je weet dat het absoluut niet verder gaat.
En nogmaals, ik deed dat niet omdat ik het leuk vind of omdat mn vrouw graag nieuwtjes hoort, maar omdat het voor mij nodig is.
Dus als je hiervan schrikt, moet je misschien even nadenken over het huwelijk en ook over wat een ambt van je vraagt mentaal gezien.
Als je als ambtsdrager aan derden (dus ook een vrouw) ambtelijke informatie deelt, dan schendt je ambtsgeheim. Een huwelijk brengt daarin geen verandering, hoe wezenlijk daar ook openheid en eerlijkheid is. Een vrouw is geen ambtsdrager, dat wordt ze ook niet door een huwelijk. Een vrouw staat op gelijke hoogte met de gemeente als het gaat om het ambt.
En als je goed gelezen had, eilander, dan had je kunnen zien dat ik begrijp dat ambtsdragers er weleens over door willen spreken of hun hart willen luchten. Maar dat is geen reden om te lekken naar een vrouw. Daarvoor zijn de mede-ambtsdragers er. Als je er dan nog niet mee kan omgaan (wat te begrijpen is, gezien mogelijke zaken), dan mag een ambtsdrager zich afvragen of hij wel geschikt is voor het ambt.

Dit is geen persoonlijke aanval, dat wil ik even benadrukken @eilander. Alleen je zegt zelf dat er geen ruimte is om dingen met je vrouw te delen officeel. Als je dat wel doet, dan is het zo dat je het ambtsgeheim geschonden hebt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Mara schreef:Hoe doen de predikanten, k.r. leden, artsen en docenten het dan die geen partner hebben?
Ik vind het een heel naar idee dat je je hart uitstort tegen iemand en er blijkt dan nog een onzichtbare derde luisteraar te zijn.
Een christelijk huwelijk houdt m.i. niet in dat je letterlijk alles moet delen. Alleen de zaken die relevant zijn voor dat huwelijk.
En de geldzorgen van de familie J of de incestproblemen van het gezin B voegen daar toch niets aan toe?
Waarom is dat zo'n naar idee? Ik vraag me even af welk beeld er dan van het huwelijk bestaat.
Je deelt dingen in een ambtelijke relatie met iemand die je denkt te kunnen vertrouwen, maar blijkbaar alles door praat naar zijn vrouw. En wie zegt dat deze vrouw het niet doorpraat? Ja, de man kan wel beweren dat zij dat niet doet. Maar heeft het gemeentelid die garantie? Nee.

Het huwelijk heeft in zoverre totaal niks te maken met het ambt. Wellicht nieuw om te horen, maar het huwelijk vervult geen ambt. Nee de man, die een huwelijk heeft, vervult een ambt. Zijn vrouw is dan gemeentelid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Nu ga je m.i. te ver. Nu doe je alsof ik het ambtsgeheim geschonden heb. Dat vind ik niet juist. Je schakelt nu de hele gemeente gelijk aan mijn vrouw. Ik vind juist dat het van een goed huwelijk getuigt dat je dingen met elkaar deelt waarvan je weet dat het absoluut niet verder gaat.
En nogmaals, ik deed dat niet omdat ik het leuk vind of omdat mn vrouw graag nieuwtjes hoort, maar omdat het voor mij nodig is.
Dus als je hiervan schrikt, moet je misschien even nadenken over het huwelijk en ook over wat een ambt van je vraagt mentaal gezien.
Als je als ambtsdrager aan derden (dus ook een vrouw) ambtelijke informatie deelt, dan schendt je ambtsgeheim. Een huwelijk brengt daarin geen verandering, hoe wezenlijk daar ook openheid en eerlijkheid is. Een vrouw is geen ambtsdrager, dat wordt ze ook niet door een huwelijk. Een vrouw staat op gelijke hoogte met de gemeente als het gaat om het ambt.
En als je goed gelezen had, eilander, dan had je kunnen zien dat ik begrijp dat ambtsdragers er weleens over door willen spreken of hun hart willen luchten. Maar dat is geen reden om te lekken naar een vrouw. Daarvoor zijn de mede-ambtsdragers er. Als je er dan nog niet mee kan omgaan (wat te begrijpen is, gezien mogelijke zaken), dan mag een ambtsdrager zich afvragen of hij wel geschikt is voor het ambt.

Dit is geen persoonlijke aanval, dat wil ik even benadrukken @eilander. Alleen je zegt zelf dat er geen ruimte is om dingen met je vrouw te delen officeel. Als je dat wel doet, dan is het zo dat je het ambtsgeheim geschonden hebt.
Dus je maakt geen verschil tussen het delen met je eigen vrouw, en het delen met de aanwezigen van een straatbarbecue? Ik vind nadrukkelijk dat je je vrouw niet onder 'derden' kunt scharen. Dus dan geven woorden als 'doorvertellen' en 'lekken' gewoon geen pas.
Heb je zelf ook ervaring in dit soort dingen, vraag ik me dan af...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:En wie zegt dat deze vrouw het niet doorpraat? Ja, de man kan wel beweren dat zij dat niet doet.
Wat een buitengewoon raar beeld heb jij van het (of mijn) huwelijk... Ik houd er maar over op.
Plaats reactie