Orgaandonatie

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

Adagio schreef:De medische praktijk van inname, opslag, transport (& handel) en uitgave van organen, laat zich niet veel gelegen liggen aan onderscheid tussen hersendood en hersenstamdood, lijkt mij...
Opslag van organen??
Organen worden toch binnen een paar uur in de ontvanger geplaatst?
En handel? Hoe zo handel? Betaalt iemand voor organen dan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

Het een gaat over illegale handel in organen, dus dat gaat niet over Nederland of zelfs maar Europa. In ieder geval niet via de ziekenhuizen.
De andere link gaat over een proef met eierstokken van muizen. Dus ook niet echt relevant voor de discussie nu.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

https://nos.nl/artikel/2230835-hersendo ... elijk.html

Wellicht schept dit duidelijkheid n.a.v. de discussie die in dit draadje ontstond nadat in de Eerste Kamer het wetsvoorstel m.b.t. de orgaandonatie werd aangenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Zie mijn eerdere post.
Ik vermoed dat dit nieuws niet helemaal (of beter gezegd: helemaal.niet) klopt. Een persoon die hersendood is verklaard kan niet meer zelfstandig ademen en wordt kunstmatig beademd. Dus dat alleen geeft al vraagtekens.
https://nos.nl/artikel/2230835-hersendo ... elijk.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Documentaire over orgaandonatie en hersendoodverklaring.
Bij Doc2 gisteren, op NPOstart te bekijken.
"Leve de organen"

Volgens de nieuwe donorwet wordt iedere Nederlander na overlijden potentieel orgaandonor. Frans Bromet spreekt een orgaandonor die uit coma kwam nadat de artsen op het punt stonden om het hersendood-protocol in werking te zetten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:Documentaire over orgaandonatie en hersendoodverklaring.
Bij Doc2 gisteren, op NPOstart te bekijken.
"Leve de organen"

Volgens de nieuwe donorwet wordt iedere Nederlander na overlijden potentieel orgaandonor. Frans Bromet spreekt een orgaandonor die uit coma kwam nadat de artsen op het punt stonden om het hersendood-protocol in werking te zetten.
En? Wat werd er gezegd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door DDD »

Als het punt is dat ze wilden gaan kijken of hij hersendood was, zegt dat niet zoveel. Dat was dan immers precies wat ze gingen bekijken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Ik heb zelf ook nee ingevuld, wat kan ik zeggen tegen iemand waarom ik dat heb gedaan ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Ik heb zelf ook nee ingevuld, wat kan ik zeggen tegen iemand waarom ik dat heb gedaan ?
Mijn argument is dat ik niet veel vertrouwen heb in het construct 'hersendood', zie ook de bijdragen van cardioloog Van Lommel in de documentaire. De mogelijkheid van 'hersendood' is bedacht toen de orgaantransplantatie uitgevonden was. Want ja, als iemand 'echt' dood is, heb je niets meer aan zijn organen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:Mijn argument is dat ik niet veel vertrouwen heb in het construct 'hersendood', zie ook de bijdragen van cardioloog Van Lommel in de documentaire. De mogelijkheid van 'hersendood' is bedacht toen de orgaantransplantatie uitgevonden was. Want ja, als iemand 'echt' dood is, heb je niets meer aan zijn organen.
En hoe kijk jij dan aan tegen non-heartbeating donoren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie