Orgaandonatie

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Sheba »

Van Ewijk schreef:Mijn organen mogen ze gebruiken hoor.
Als ik dood ben heb ik er toch niets meer aan en wie weet.. misschien geeft geeft het iemand die er langer door leeft de kans (en misschien aanleiding) het evangelie te horen en te omarmen.
Ik denk dat ieder hier op het forum wil dat mensen het Evangelie zullen horen en omarmen. Voor of tegen orgaandonatie. ;)

Het punt zit onder andere hierop vast.
Mag dat gunnen (wat op zich goed is) ten koste gaan leven naar Gods gebod?

Toelichting:
Wanneer orgaandonatie (na dit leven) in zou houden dat de procedure al in gang wordt gezet zonder dat de patiënt werkelijk is overleden.... ( gaat dat rechtstreeks in tegen gij zult niet doodslaan). En daar draait het voor een deel in deze discussie om. Bij twijfel... niet doen toch? Er is kennelijk geen duidelijkheid over. Gezien de post hierboven.

Maar ook het verdriet en kennelijk ook het trauma voor de nabestaanden... gaat dat niet in tegen het gij zult u naaste liefhebben als uzelf?

En heeft God mijn organen nodig om de ander te bekeren? M.a.w. Is Hij afhankelijk van mijn keuze voor of tegen orgaandonatie?

Wanneer ik de ander eten geef omdat hij of zij niets heeft, is dat goed . Maar mag ik dat stelen om het aan die ander te geven?
Dan zeg je toch ook niet, steel maar anders gun je het de ander niet werkelijk?


Vaak wordt er door voorstanders een beroep gedaan op het gevoel van barmhartigheid...
En dan wordt er bewust of onbewust het gevoel gecreëerd dat je niet echt barmhartig bent, niet vol naastenliefde als je bezwaard ben tegen orgaandonatie zoals nu.
Maar is het wel werkelijk alleen naastenliefde, echte barmhartigheid etc?
(Ik zeg het voorzichtig, en echt alleen bedoeld als spiegel voor mijzelf, en niet bedoeld alsof ik voor een ander kan denken...)

Maar;
Meestal wordt de toestemming voor orgaandonatie gegeven voor na het sterven...
De meesten van deze mensen staan niet bij leven een nier af. Ofzo...
Dus eerst mijn leven dan ...die ander. Is dat barmhartigheid? (Dat is wat ik zie, ik weet uiteraard niet hoe de ander denk)
En /of wil men nog iets goeds doen na hun dood...
Voor wie? Om op ons “prestatielijstje” te zetten? Wat willen we daarmee?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dr. Seldenrijk ontkracht in het boek waardevol leven wel de bewering dat de protocollen bij de hersendoodverklaring discutabel zijn.
Ik ken dit boek niet. Hoe ontkracht Seldenrijk e.e.a.?
Maandagmiddag moet ik bloed geven. Ik wil het meenemen, dan kun je het inzien of lenen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dr. Seldenrijk ontkracht in het boek waardevol leven wel de bewering dat de protocollen bij de hersendoodverklaring discutabel zijn.
Ik ken dit boek niet. Hoe ontkracht Seldenrijk e.e.a.?
Maandagmiddag moet ik bloed geven. Ik wil het meenemen, dan kun je het inzien of lenen?
In Gouda? Ja, ik wil het wel inzien.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Moderamen »

Heel betrouwbaar zo'n site vol met complottheorieën en andere heidense nonsens.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Moderamen schreef:Heel betrouwbaar zo'n site vol met complottheorieën en andere heidense nonsens.
De site moet je maar even nemen voor het wat het is :nonnon, maar in elk geval is hier een arts aan het woord!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Dr. Seldenrijk ontkracht in het boek waardevol leven wel de bewering dat de protocollen bij de hersendoodverklaring discutabel zijn.
Ik ken dit boek niet. Hoe ontkracht Seldenrijk e.e.a.?
Maandagmiddag moet ik bloed geven. Ik wil het meenemen, dan kun je het inzien of lenen?
In Gouda? Ja, ik wil het wel inzien.
Ja, Gouda. Ik heb een afspraak om twee uur, dus tussen twee en drie, kwart over drie ben ik daar. Moet ik een gele roos opspelden voor herkenning? :D
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:
Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Maandagmiddag moet ik bloed geven. Ik wil het meenemen, dan kun je het inzien of lenen?
In Gouda? Ja, ik wil het wel inzien.
Ja, Gouda. Ik heb een afspraak om twee uur, dus tussen twee en drie, kwart over drie ben ik daar. Moet ik een gele roos opspelden voor herkenning?
Edit> Ik heb het boek inmiddels te leen van de kerkbieb. :)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Seldenrijk maakt onderscheid tussen 'hersendood' en 'hersenstamdood'. Het eerste is vast te stellen door middel van een vlak EEG, het laatste door het onderzoek van bepaalde reflexen (pupilstijfheid e.d.). Volgens Seldenrijk is in de christelijke ethiek de hersenstamdood als doodscriterium algemeen aanvaard.
Op zich helder. Of dit in de praktijk ook echt zo gaat, weet ik natuurlijk niet. En of dat een onomkeerbare toestand is, weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: RE: Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door hage »

Posthoorn schreef:Seldenrijk maakt onderscheid tussen 'hersendood' en 'hersenstamdood'. Het eerste is vast te stellen door middel van een vlak EEG, het laatste door het onderzoek van bepaalde reflexen (pupilstijfheid e.d.). Volgens Seldenrijk is in de christelijke ethiek de hersenstamdood als doodscriterium algemeen aanvaard.
Op zich helder. Of dit in de praktijk ook echt zo gaat, weet ik natuurlijk niet. En of dat een onomkeerbare toestand is, weet ik ook niet.
In NL geldt een vlak EEG niet als hersendood. Onterecht onderscheid mi.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

hage schreef:In NL geldt een vlak EEG niet als hersendood. Onterecht onderscheid mi.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Hoe zit het dan?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Mara »

Nu wordt nog gekeken of de hersenstam het nog doet, waarna een elektro-encefalogram (EEG) gemaakt wordt en een apneutest wordt gedaan, waarbij gekeken wordt of de patiënt zelfstandig doorademt als hij van de beademing gehaald wordt.

Volgens Kompanje kan het EEG geschrapt worden uit de procedure. 'Het is een langdurig onderzoek, dat zomaar 6 tot 7 uur kan duren, en het voegt niets toe bij het feitelijke bepalen van de hersendood', legde Kompanje vrijdag uit. 'Als de hersenstam van een patiënt niet meer functioneert en hij niet meer zelfstandig kan ademen, komt het nooit meer goed. Zonder functionerende hersenstam is bewustzijn nooit meer mogelijk. Een organisme kan dat niet overleven', legt Kompanje uit.

In een aantal landen, waaronder Groot-Brittannië en Portugal, is het al zo dat er geen EEG gemaakt wordt om de hersendood vast te stellen. Kompanje pleit ervoor dat de Gezondheidsraad in Nederland het EEG ook schrapt uit het hersendoodprotocol.

Het bepalen of de hersenstam het nog doet, gebeurt door een aantal reflexen te testen. Kompanje: 'Vernauwen de pupillen als er met een zaklamp in de ogen geschenen wordt? Gaat een patiënt hoesten als er water in de beademingsbuis wordt gespoten? Gaat hij knipperen met zijn ogen als er met een wattestaafje in wordt gewreven? Schieten zijn ogen heen en weer als zijn hoofd heel snel heen en weer wordt bewogen? Met dit soort testen kan je bepalen of de hersenstam het nog doet.'

'Na het vaststellen dat iemand hersenstamdood is, is het nu zo dat de patiënt allemaal plakkertjes op zijn hoofd geplakt krijgt, waarna een EEG gemaakt wordt. Dat moet beoordeeld worden. Dat gebeurt vaak door een assistent en daarna nog eens door een neuroloog. Uiteindelijk ben je uren verder, maar feitelijk voegt het niets bij aan de vaststelling van de hersendood', aldus Kompanje. 'Vaak willen familieleden na dit hele proces niet ook nog eens aan het proces van orgaandonatie beginnen. Dat is heel jammer, want er is een schaarste aan donoren.'
Bron: Het Parool
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij is dit niet anders dan wat Seldenrijk schrijft.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Adagio »

De medische praktijk van inname, opslag, transport (& handel) en uitgave van organen, laat zich niet veel gelegen liggen aan onderscheid tussen hersendood en hersenstamdood, lijkt mij...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Mara »

Maar zou een obductie dan wel mogen, als je dezelfde critteria in acht neemt?
Ik heb daar weleens een docu over gezien en dan wordt er ook van alles met zo'n lichaam gedaan, uitgenomen, onderzocht, in (plakjes) gesneden, op vloeistof gezet...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie