Orgaandonatie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Ja eens. Maar soms moet je erachter komen dat je een mening hebt gevormd, die vervolgens - vanwege omstandigheden - heroverwogen moet worden.
En het is niet simpel, integendeel!
Ik denk dat er nog veel onwetendheid is. Iemand is ernstig ziek, moet een nieuw orgaan en is dan beter.
Nee dus.
Ik denk dat de optie 'moet een nieuw orgaan' helemaal geen optie moet zijn, uitgezonderd bij nierpatiënten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ja eens. Maar soms moet je erachter komen dat je een mening hebt gevormd, die vervolgens - vanwege omstandigheden - heroverwogen moet worden.
En het is niet simpel, integendeel!
Ik denk dat er nog veel onwetendheid is. Iemand is ernstig ziek, moet een nieuw orgaan en is dan beter.
Nee dus.
Ik denk dat de optie 'moet een nieuw orgaan' helemaal geen optie moet zijn, uitgezonderd bij nierpatiënten.
Dus... Alle mensen maar laten overlijden die op de wachtlijst staan voor hart-, lever- en longtransplantatie? En waarom geldt dit dan niet voor nierpatiënten?

Ik snap niet dat er mensen zijn die orgaandonatie na de dood afkeuren en bij leven wel een nier willen afstaan aan een familielid. Hoe kun je dit rijmen, als je zo'n standpunt hebt? Geldt, bij zo'n standpunt, júist dan (!), niet: Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. (Matthéüs 10 vers 37) of keur je het dan wel goed?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Shocking! Nog te meer overtuigd dat mijn NEE-besluit goed is geweest.
Ik geloof er werkelijk niets van dat dit waarschijnlijk is. Er is geen enkel bewijs voor en in een Westers land als Nederland zijn zulke verzinsels absoluut niet aan de orde. Dit is puur en alleen geschreven in de hoop dat de Donorwet niet zou worden uitgevoerd en zou worden teruggedraaid.

Ook de website waar dit op staat is niet betrouwbaar!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Shocking! Nog te meer overtuigd dat mijn NEE-besluit goed is geweest.
Compleet mee eens, ik had al NEE, blijft ook NEE.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Posthoorn schreef:
helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Shocking! Nog te meer overtuigd dat mijn NEE-besluit goed is geweest.
Ik geloof er werkelijk niets van dat dit waarschijnlijk is. Er is geen enkel bewijs voor en in een Westers land als Nederland zijn zulke verzinsels absoluut niet aan de orde. Dit is puur en alleen geschreven in de hoop dat de Donorwet niet zou worden uitgevoerd en zou worden teruggedraaid.

Ook de website waar dit op staat is niet betrouwbaar!
Juist in Nederland zijn zulke verzinsels aan de orde. Het systeem is knetterverrot hier.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Hoe weet je of dit waar is? Waarom nemen mensen dit zo makkelijk voor waarheid aan?
Je zou een beetje kritisch moeten zijn op wat je leest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Hoe weet je of dit waar is? Waarom nemen mensen dit zo makkelijk voor waarheid aan?
Je zou een beetje kritisch moeten zijn op wat je leest.
Het zijn wel heel veel verhalen, met bronvermelding. Natuurlijk blijven het persoonlijke verhalen, maar ik kan me niet voorstellen dat het allemaal onzin is.
Niet het sterkste argument, dat besef ik ook. Wel is het relevant om te beseffen dat het geschreven is door iemand die oorspronkelijk sterk voorstander was.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door helma »

Via Stirezo kreeg ik dit onder ogen:
(Voor mij is het inmiddels geen vraag meer, het is definitief 'nee')
Een getuigenverklaringen van orgaandonatie in de Eerste Kamer
https://m.youtube.com/watch?time_contin ... A9cRhUP6M4
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Framboos »

helma schreef:Via Stirezo kreeg ik dit onder ogen:
(Voor mij is het inmiddels geen vraag meer, het is definitief 'nee')
Een getuigenverklaringen van orgaandonatie in de Eerste Kamer
https://m.youtube.com/watch?time_contin ... A9cRhUP6M4
Wat in dit verhaal maakt dat je nu definitief nee zegt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Mara »

Het vreemde is dat je nergens cijfers kunt vinden die zeggen hoe vaak het mis gaat.
Hoeveel patïenten er overlijden tijdens en vlak na de transplantatie.
Alleen de succesverhalen, hoe gelukkig mensen zijn na de ontvangst van een nieuw orgaan.

Maar als je goed zoekt, zie je ook dat er mensen zijn die tweemaal zijn getransplanteerd, omdat het de eerste keer niet goed ging.
Of daarna alsnog geen goede kwaliteit van leven hebben, omdat ze heel veel complicaties hebben gekregen.

En:

Postmortale orgaandonoren zijn schaars. Dat komt ook omdat mensen niet vaak op de ‘juiste’ manier overlijden: aan de beademing, op de IC. In Nederland zijn orgaandonoren vooral mensen met traumatisch schedelhersenletsel, bijvoorbeeld na een verkeersongeluk. En mensen die een hersenbloeding of -infarct doorgemaakt hebben.

In de VS is daar de afgelopen jaren een nieuwe categorie donoren bij gekomen: drugsdoden. In de staat New England bijvoorbeeld is het percentage orgaandonoren dat overleed na een overdosis drugs gestegen van 4 tot 27%.

In de hele VS is inmiddels 12% van het aantal orgaandonoren overleden aan een drugsoverdosis, wat ook tot een absolute stijging van het aantal orgaandonoren heeft geleid. Omdat het vaak om jonge mensen zonder bijkomende medische problemen gaat, zijn ze vanuit oogpunt van kwaliteit van de organen ook nog eens zeer geschikte donoren.

TRANSPLANTATIE verhalen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door emigrant »

als het gaat om alternatieve geneeswijzen of biologisch eten, wil iedereen wetenschappelijk bewijs zien en bevestiging van de overheid.

gaat het om orgaandonatie, dan ineens niet meer, integendeel, men gaat ook af op vage websites en subjectieve ervaringen.

wat je maar het beste uitkomt. Rancune tegen alles D66?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Dus... Alle mensen maar laten overlijden die op de wachtlijst staan voor hart-, lever- en longtransplantatie? En waarom geldt dit dan niet voor nierpatiënten?
Je moet in elk geval geen transplantatie als medische mogelijkheid aanbieden, want eigenlijk is die er niet. Een nier kan door een levende donor worden afgestaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Het vreemde is dat je nergens cijfers kunt vinden die zeggen hoe vaak het mis gaat.
Hoeveel patïenten er overlijden tijdens en vlak na de transplantatie.
Alleen de succesverhalen, hoe gelukkig mensen zijn na de ontvangst van een nieuw orgaan.

Maar als je goed zoekt, zie je ook dat er mensen zijn die tweemaal zijn getransplanteerd, omdat het de eerste keer niet goed ging.
Of daarna alsnog geen goede kwaliteit van leven hebben, omdat ze heel veel complicaties hebben gekregen.

En:

Postmortale orgaandonoren zijn schaars. Dat komt ook omdat mensen niet vaak op de ‘juiste’ manier overlijden: aan de beademing, op de IC. In Nederland zijn orgaandonoren vooral mensen met traumatisch schedelhersenletsel, bijvoorbeeld na een verkeersongeluk. En mensen die een hersenbloeding of -infarct doorgemaakt hebben.

In de VS is daar de afgelopen jaren een nieuwe categorie donoren bij gekomen: drugsdoden. In de staat New England bijvoorbeeld is het percentage orgaandonoren dat overleed na een overdosis drugs gestegen van 4 tot 27%.

In de hele VS is inmiddels 12% van het aantal orgaandonoren overleden aan een drugsoverdosis, wat ook tot een absolute stijging van het aantal orgaandonoren heeft geleid. Omdat het vaak om jonge mensen zonder bijkomende medische problemen gaat, zijn ze vanuit oogpunt van kwaliteit van de organen ook nog eens zeer geschikte donoren.

TRANSPLANTATIE verhalen
Het valt mij op dat meestal extreme verhalen verschijnen extreem goed of extreem slecht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Dodo »

Ik zou liever een bron als bv de NPV zien voor objectieve informatie over orgaandonatie. Iedereen kan een website vol schrijven met van alles.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door helma »

Ik vind het filmpje met de getuige in de Eerste Kamer aardig overtuigend. Eerst voorstander van orgaan-donor; er ook nog nauw bij betrokken ivm werk. En dan tijdens de procedure je realiseren dat als je dit van te voren had geweten je er nooit voor had gekozen. En vervolgens tegenstander worden.
Plaats reactie