Orgaandonatie

Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door hage »

Jantje schreef: Onjuist.
Er is juist letterlijk gezegd door Pia Dijkstra dat dit bij alleenstaanden zonder nabestaanden niet gebeurt.
Als de overledene duidelijk aangaf donor te willen zijn, hebben nabestaanden geen keus. Dat is toch logisch?
Dit is wat zij o.a. zei in de EK tijdens de behandeling: "Want bij de ernstige bezwaren van de nabestaanden gaat het niet om de norm, maar om de uitzondering. Dus wat je doet, is dat je in de protocollen de uitzondering regelt".
Tweede citaat uit zelfde behandeling: "Wij zeggen juist: nee, het is niet wenselijk om dat in de wet op te nemen. Het is juist wenselijk om dat daarbuiten te houden, omdat het gaat om een individuele aanpak en om een individuele beoordeling".

Zij vindt het niet nodig om dit in de wet te laten vastleggen. Dus in het voorstel is dit niet geregeld; het voorstel zegt wel dat in de ADR een optie moet komen dat de nabestaanden of een aangewezen persoon moet kunnen beslissen.
De discussie ging echter, naar mijn idee, over de wettelijke regeling.
eilander schreef:Nog even over de nabestaanden. Aan het expliciete verzoek om een vetorecht voor nabestaanden, is niet tegemoet gekomen. Ze hebben wel het laatste woord, maar geen vetorecht.
Dat wijst erop dat bij iemand zonder nabestaanden, en zonder vastgelegde keuze wel degelijk organen worden uitgenomen. Ik ben benieuwd wie hierin nu gelijk heeft.
Van mijn kant niet bedoeld als waardeoordeel, maar omdat er naar gevraagd werd, zie quote van @eilander. Overigens is het dus niet zo dat 'wel degelijk organen worden uitgenomen'. Men laat dat over aan het werkveld.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zo makkelijk kiezen voor 'nee'. Als je naaste een orgaan nodig heeft, praat je wel anders.

Als iedereen zich eens voorstelt dag je man/vrouw, vader/moeder of je (klein)kind een orgaan nodig heeft (hart, lever, longen, nieren)? Dan ben je toch dankbaar dat er een mogelijkheid ís om een orgaan te mogen krijgen? Waarom zou je dan tégen een orgaandonatie zijn?
Degenen die zeggen dat de overheid beslist, hebben de donorwet verkeerd begrepen. De nabestaanden hebben het laatste woord. Dat is gewoon een feit. Mensen die wel een orgaan zouden willen ontvangen, maar er geen willen geven, zijn egoïstisch. Eigenlijk had er nog in de wet gemoeten: geen donor geven = geen donor ontvangen. Er zijn te weinig argumenten om tegen orgaandonatie te zijn!
Als je geen donor wilt zijn: prima. Maar 'eis' dan zelf ook geen orgaan!
Dit is een precair onderwerp, waarbij vaak emoties de boventoon gaan voeren. Ofwel je hebt er nooit iets mee te maken gehad en kun je er op rationeel op kijken, ofwel je hebt het wel (bijna) meegemaakt en weet wat er op je afkomt op zo'n moment.
Je zult het als jonge ouders maar moeten horen, "uw kindje heeft een nieuwe lever nodig".
Of je gezonde sterke zoon van 16 krijgt acuut nierfalen.
Of je dochter van 28, net moeder geworden, heeft een acute longziekte, die zeer progressief verloopt.
Dan wordt het anders!
Luther schreef:Er is een principiële grens overgestoken. In feite is de achterliggende gedachte: na de dood heb je toch niets meer aan je lichaam en staat het ter beschikking aan de rest van de samenleving, of de overheid.
Nee hoor dan moet je een codicil bij je dragen waarbij je aangeeft dat je je lichaam ter beschikking van de wetenschap stelt.
Een oom van mij droeg zo'n briefje, maar toen hij op hoge leeftijd overleed was er geen behoefte aan en is hij alsnog begraven.

Eén mens kan wel 8 levens redden!

De discussie spitst zich nu toe op orgaandonatie na de dood, maar hoe staan jullie tegenover de levende donor donatie?
Dus stamcellen, een nier afstaan, een gedeelte van de lever?

En is bekend dat de ontvanger nieuwe eigenschappen kan ervaren van het nieuwe orgaan?
Het geheugen van onze organen

Onze organen bewaren elk andersoortige herinneringen die specifiek bij dat orgaan passen. Marieke de Vrij vertelt welke dat zijn[3]:

- Onze longen bewaren de herinneringen die te maken hebben met onze inzichten. Inzichten komen immers van buitenaf of vanuit de geestelijke wereld naar ons toe; dat lijkt sterk op inademen: lucht van buitenaf in je opnemen. Bovendien bewaren onze longen alle herinneringen die te maken hebben met het innemen van je eigen ruimte: adem diep in, neem je eigen ruimte in. Longproblemen ontstaan – geestelijk gezien - vaak daar, waar mensen hun ruimte niet durven innemen.

- Onze lever bewaart alles wat nog verwerkt moet worden. Is er teveel wat nog niet verwerkt werd, dan wordt de lever ziek.

- Onze nieren hebben te maken met communicatie. Ze bewaren alle herinneringen aan momenten, waarop we bang waren onszelf aan anderen te geven, of waarbij we het gevoel hadden niet gezien te worden.

- Ons hart bewaart alle herinneringen aan ons levensplan en aan de verwerkelijking daarvan. Ook bewaart het de herinneringen van ons geweten: wat goed was en wat niet goed was.
http://www.esoterischchristendom.nl/ind ... ndonatie-2

Als organen dus getransplanteerd worden, nemen ze de bij hen behorende herinneringen met zich mee. Vandaar dat organen, overgeplant in een ander lichaam, ook in dat nieuwe lichaam ‘oude’ informatie blijft uitzenden.

Ik weet niet in hoeverre dit nu flauwekul is, maar ik ken wel een aantal mensen die na inplanting van long of lever een specifieke verandering bij zichzelf constateerden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Mara schreef:Dit is een precair onderwerp, waarbij vaak emoties de boventoon gaan voeren. Ofwel je hebt er nooit iets mee te maken gehad en kun je er op rationeel op kijken, ofwel je hebt het wel (bijna) meegemaakt en weet wat er op je afkomt op zo'n moment.
Je zult het als jonge ouders maar moeten horen, "uw kindje heeft een nieuwe lever nodig".
Of je gezonde sterke zoon van 16 krijgt acuut nierfalen.
Of je dochter van 28, net moeder geworden, heeft een acute longziekte, die zeer progressief verloopt.
Dan wordt het anders!
Dat geloof ik ook wel. Ik neem aan dat je met het laatste in elk geval bedoelt dat de overwegingen anders worden, niet dat de uitkomst dan ook perse positief zal zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door helma »

Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Als je zo denkt als jij, dan heb ik daar respect voor. Dit is een van de zeer weinige goede argumenten.
Maar er komt dan altijd een vraag boven en ik bedoel het met respect (!): als je door Die Ander gered bent, waarom zou je zelf het tijdelijke leven van een ander dan niet willen redden, zodat ook die door Hem gekocht kan worden?
Dat is precies ook mijn aarzeling: Moet ík die ander redden? Bovendien: De redding en koping door Christus is toch echt van een heel andere orde dan wanneer een mens een ander mens 'redt'. Zou God mijn organen nodig hebben, omdat Hij anders die ander niet kan redden?

Weet je, een aantal jaren geleden was er een campagne voor meer donoren. De titel van de wervingsfolder was: 'Give me your heart!' En in de folder werd vooral opgesomd hoe een prettig leven de ander nog in de verlenging zou kunnen hebben hier op aarde. Moet ik die ander een nieuw 'hart' geven, om het maximale uit dit aardse leven te halen? De Heere Zelf nodigt zo liefelijk en indringend: Geef Mij je hart! Als Hij harde harten verbreekt en een nieuw hart schenkt, dan heeft die ander daar veel meer aan dan aan mijn vleselijke hart.
Jantje schreef:En bent u dan ook tegen bloed doneren en krijgen? Want dat is toch ook uit een ander lichaam?
Kun je dan nog wel inenten?
Nee, ik ben niet tegen bloed doneren en krijgen. Bloed is weliswaar een orgaan, maar wel een orgaan dat steeds wordt afgebroken en weer wordt aangevuld. Ligt anders dan bij andere organen. Bovendien geef je dat bij leven.

Of inenten helemaal op deze lijn ligt, weet ik niet. Zelf ben ik niet ingeënt.

Nogmaals, ten overvloede: bovenstaande zijn mijn persoonlijke beslissingen. Ik heb bij voorbaat alle respect voor een andere keuze, als die maar biddend genomen wordt.
Laatst gewijzigd door Luther op 16 feb 2018, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Laag »

helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Zojuist gedeeltelijk gelezen.
Ik heb eerlijk gedacht, ik volg de discussie hier, en probeer een oordeel te vormen. Nu ik dit lees, je binnenste zou omkeren, raak ik steeds meer in verwarring. Ik moet er niet aan denken, een lever of wat dan ook te krijgen van iemand die de vreselijkste pijnen heeft geleden, zonder bij machte te zijn iets te doen, en dan zo te sterven.
Moeilijke keuze...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Weet je, een aantal jaren geleden was er een campagne voor meer donoren. De titel van de wervingsfolder was: 'Give me your heart!' En in de folder werd vooral opgesomd hoe een prettig leven de ander nog in de verlenging zou kunnen hebben hier op aarde. Moet ik die ander een nieuw 'hart' geven, om het maximale uit dit aardse leven te halen? De Heere Zelf nodigt zo liefelijk en indringend: Geef Mij je hart! Als Hij harde harten verbreekt en een nieuw hart schenkt, dan heeft die ander daar veel meer aan dan aan mijn vleselijke hart.
En als de ontvanger nou juist in die 'extra' tijd nog genadetijd ontvangt en bekeert wordt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Weet je, een aantal jaren geleden was er een campagne voor meer donoren. De titel van de wervingsfolder was: 'Give me your heart!' En in de folder werd vooral opgesomd hoe een prettig leven de ander nog in de verlenging zou kunnen hebben hier op aarde. Moet ik die ander een nieuw 'hart' geven, om het maximale uit dit aardse leven te halen? De Heere Zelf nodigt zo liefelijk en indringend: Geef Mij je hart! Als Hij harde harten verbreekt en een nieuw hart schenkt, dan heeft die ander daar veel meer aan dan aan mijn vleselijke hart.
En als de ontvanger nou juist in die 'extra' tijd nog genadetijd ontvangt en bekeert wordt?
Dat is een drogrede, dat zelfde zeggen ze ook als ze tegen de doodstraf zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Weet je, een aantal jaren geleden was er een campagne voor meer donoren. De titel van de wervingsfolder was: 'Give me your heart!' En in de folder werd vooral opgesomd hoe een prettig leven de ander nog in de verlenging zou kunnen hebben hier op aarde. Moet ik die ander een nieuw 'hart' geven, om het maximale uit dit aardse leven te halen? De Heere Zelf nodigt zo liefelijk en indringend: Geef Mij je hart! Als Hij harde harten verbreekt en een nieuw hart schenkt, dan heeft die ander daar veel meer aan dan aan mijn vleselijke hart.
En als de ontvanger nou juist in die 'extra' tijd nog genadetijd ontvangt en bekeert wordt?
Daar ga ik niet over. En daar zullen mijn organen niets aan toe- of afdoen.
Ze hebben Mozes en de profeten (of horen daarvan via de kerkmensen, bij wie de evangelisatiedrang ingebakken zit als het goed is), dat ze die horen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Shocking! Nog te meer overtuigd dat mijn NEE-besluit goed is geweest.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat geloof ik ook wel. Ik neem aan dat je met het laatste in elk geval bedoelt dat de overwegingen anders worden, niet dat de uitkomst dan ook perse positief zal zijn.
Nee, maar ik probeerde de nuance aan te brengen dat wie van verre staan er anders over praten dan voor wie het de bittere realiteit is.
Ziekenhuizen zijn niet altijd een oord van barmhartigheid, waar niets fout gaat, en waar alleen het leven wordt gerespecteerd op alle fronten.
En OVER iets praten is iets geheel anders dan ERUIT.
Ik heb ook weleens beslissingen moeten nemen waar ik vóór die tijd eigenlijk anders over dacht.
Nee, ik pleit hier niet voor het donor zijn, noch voor het rekken van leven, maar ik wil wel zeggen dat het niet een zwart-witte kwestie is.
Als de dood aan de poort staat van een nauwelijks begonnen leven, en je bent daar de moeder of de vader van, wordt het wel even anders!
Anders dan bij een oudere vader of moeder die aangeeft dat een beter lot is bereid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door parsifal »

helma schreef:Iemand hier nog kennis van genomen?
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Maar geldt dit argument tegen orgaandonatie ook niet tegen alle doodverklaringen (zonder feilloze test) en begrafenissen?

Het is goed als de procedures zo goed en betrouwbaar mogelijk zijn en goed worden opgevolgd. (Behandelend arts niet betrokken bij de donatie, en geen ander contact met arts die over donatie gaat dan de melding dat organen mogelijk gebruikt kunnen worden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat geloof ik ook wel. Ik neem aan dat je met het laatste in elk geval bedoelt dat de overwegingen anders worden, niet dat de uitkomst dan ook perse positief zal zijn.
Nee, maar ik probeerde de nuance aan te brengen dat wie van verre staan er anders over praten dan voor wie het de bittere realiteit is.
Ziekenhuizen zijn niet altijd een oord van barmhartigheid, waar niets fout gaat, en waar alleen het leven wordt gerespecteerd op alle fronten.
En OVER iets praten is iets geheel anders dan ERUIT.
Ik heb ook weleens beslissingen moeten nemen waar ik vóór die tijd eigenlijk anders over dacht.
Nee, ik pleit hier niet voor het donor zijn, noch voor het rekken van leven, maar ik wil wel zeggen dat het niet een zwart-witte kwestie is.
Als de dood aan de poort staat van een nauwelijks begonnen leven, en je bent daar de moeder of de vader van, wordt het wel even anders!
Anders dan bij een oudere vader of moeder die aangeeft dat een beter lot is bereid.
Mee eens.
Als het praktijk wordt gaan soms principes onderuit, omdat je er dan achter komt dat er meer mee speelt.
En je wordt mild t.o.v. andere keuzes.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat geloof ik ook wel. Ik neem aan dat je met het laatste in elk geval bedoelt dat de overwegingen anders worden, niet dat de uitkomst dan ook perse positief zal zijn.
Nee, maar ik probeerde de nuance aan te brengen dat wie van verre staan er anders over praten dan voor wie het de bittere realiteit is.
Je zult er hoe dan ook een mening over moeten hebben. Maar als je het door helma aangegeven document leest, zie je dat er ook een heel andere kant aan het verhaal zit! Feitelijk zou het uitnemen van organen bij niet-overleden maar slechts 'doodverklaarde' mensen helemaal geen onderdeel van het medisch arsenaal moeten zijn!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Je zult er hoe dan ook een mening over moeten hebben. Maar als je het door helma aangegeven document leest, zie je dat er ook een heel andere kant aan het verhaal zit! Feitelijk zou het uitnemen van organen bij niet-overleden maar slechts 'doodverklaarde' mensen helemaal geen onderdeel van het medisch arsenaal moeten zijn!
Ja eens. Maar soms moet je erachter komen dat je een mening hebt gevormd, die vervolgens - vanwege omstandigheden - heroverwogen moet worden.
En het is niet simpel, integendeel!
Ik denk dat er nog veel onwetendheid is. Iemand is ernstig ziek, moet een nieuw orgaan en is dan beter.
Nee dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie