Orgaandonatie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie

Bericht door Posthoorn »

Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgaandonatie

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Daarnaast blijf ik wel van mening dat het gebod "je naasten liefhebben als jezelf" van kracht blijft. Dus als je zelf een orgaan nodig hebt en dit ook wilt, is het niet meer dan billijk om zelf ook bereid te zijn organen te doneren voor je naasten.
Daar ben ik het niet mee eens. Wel met het gebod uiteraard, maar niet dat daaruit orgaandonatie min of meer verplichtend voortvloeit. Zelfs niet als je zelf wel een orgaan wil accepteren.
Het hangt m.i. heel sterk af hoe je nabestaanden er in staan. Als zij het een akelig idee vinden dat er organen uitgenomen worden uit het lichaam van een geliefde, moeten zij de keuze kunnen maken om dat tegen te houden. En niet eerst aannemelijk moeten maken, dat de overledene echt geen donor had willen zijn.
Het klinkt cru, maar de overledene heeft er zelf dan toch geen weet meer van.

Persoonlijk: ik zou er geen moeite mee hebben om mijn organen af te staan voor donatie (al hoeft het voor mij niet persé). Alleen weet ik dat mijn vrouw dat een akelig idee zou vinden. Daarom laat ik de keuze aan de nabestaanden/familie. Mijn vrouw zal een andere keuze maken als mijn kinderen.
Dat is precies hetzelfde hoe ik er in sta. Vandaar ook mijn verdere toevoeging in die post dat ik ook de keuze heb gemaakt aan nabestaanden/familie.
EJvL schreef:Zelf heb ik er denk ik geen bezwaar tegen maar mocht mijn partner of kinderen op dat moment wel ernstig bezwaar hebben om wat voor reden dan ook, vind ik het beter dat hun de beslissing kunnen maken.
Als ik zelf bereid ben een orgaan te accepteren, moet ik ook zelf bereid zijn om een orgaan te doneren echter vind ik de wens van nabestaanden leidend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgaandonatie

Bericht door eilander »

Ik vind de keus aan de nabestaanden laten niet echt een optie. Stel dat ik in kritieke toestand wordt opgenomen in een ziekenhuis na een verkeersongeval. Dan zitten mijn vrouw en kinderen in verschrikkelijke onzekerheid in een ziekenhuis. Vervolgens komt er iemand vertellen dat ik overleden ben, waarna ze op zeer korte termijn de beslissing moeten nemen of mijn organen gebruikt mogen worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op dat moment op zitten te wachten, en ik denk dat ze op zo'n moment ook denken: doe maar niet. Ook als ze later zouden denken dat het eigenlijk wel een optie geweest zou zijn.

Het bezwaar van @Posthoorn vind ik voor mezelf niet doorslaggevend. Ik zeg niet dat er geen fouten gemaakt worden, maar ik acht die kans zo klein dat ik het in deze discussie niet echt een rol wil toekennen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orgaandonatie

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgaandonatie

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik vind de keus aan de nabestaanden laten niet echt een optie. Stel dat ik in kritieke toestand wordt opgenomen in een ziekenhuis na een verkeersongeval. Dan zitten mijn vrouw en kinderen in verschrikkelijke onzekerheid in een ziekenhuis. Vervolgens komt er iemand vertellen dat ik overleden ben, waarna ze op zeer korte termijn de beslissing moeten nemen of mijn organen gebruikt mogen worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op dat moment op zitten te wachten, en ik denk dat ze op zo'n moment ook denken: doe maar niet. Ook als ze later zouden denken dat het eigenlijk wel een optie geweest zou zijn.
Die overweging heb ik ook gemaakt. Mijn vrouw en familie weet hoe ik er in sta, dat ik er zelf geen bezwaar tegen zou hebben, echter wil ik wel de mogelijkheid hebben dat hun het kunnen tegenhouden.
Zoals Tiberius ook al zei, cru gezegd, ik zal er zelf niets meer van merken. De nabestaanden zullen gaan rouwen. Als het hun helpt dat er geen donaitie plaatsvind, vind ik dit voorrang hebben boven m'n eigen wensen.
Stel dat hun het verschrikkelijk vinden (nu niet maar de situatie kan veranderen) en er toch gedoneerd wordt tegen hun wil, dat zou ik ook niet willen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
Een predikant vertelde zondag nog over dat wonderen ook nu nog gebeuren.
Hij had meegemaakt dat iemand die "hersendood" was weer tot "leven" kwam.

Nu even niet over dat wonder, dat is bijzonder en groot.
Maar zoals eerder aangegeven, is het criterium "hersendood" niet sluitend.

Het gevaar bestaat ook dat die grens, door een arts of meerderen wordt opgeschoven, niet het protocol maar de "strikte" toepassing daarvan. Al zegt men in theorie dat fouten met hersendood vaststelling uitgesloten zijn.

Dus feitelijk is zo iemand dood/overleden...volgens de medische wereld. Want dat volgt uit dat protocol...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Iemand die zijn hele leven gezond is en met acuut nier- hart- of leverfalen te maken krijgt, staat er anders in - en de familie meestal ook - dan als iemand ziek geboren wordt en in de loop van het leven verslechtert.
En als die verslechtering op betrekkelijk jonge leeftijd intreedt.
Een transplantatietraject is heel lang en psychisch zwaar belastend.
Er is nog voldoende gelegenheid om af te haken.
ejvl schreef:Stel dat hun het verschrikkelijk vinden (nu niet maar de situatie kan veranderen) en er toch gedoneerd wordt tegen hun wil, dat zou ik ook niet willen.
Dat ze de gedachte onverdraaglijk vinden dat je half leeggehaald wordt?
Maar je kunt ook alleen hoornvlies doneren, of een stuk huid, daar ziet niemand iets van. En is ook niet zo eng als het idee dat het hart of lever eruitgehaald is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orgaandonatie

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
En hoe weet jij, als je een orgaan zou krijgen, wat de situatie was?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
Een predikant vertelde zondag nog over dat wonderen ook nu nog gebeuren.
Hij had meegemaakt dat iemand die "hersendood" was weer tot "leven" kwam.

Nu even niet over dat wonder, dat is bijzonder en groot.
Maar zoals eerder aangegeven, is het criterium "hersendood" niet sluitend.

Het gevaar bestaat ook dat die grens, door een arts of meerderen wordt opgeschoven, niet het protocol maar de "strikte" toepassing daarvan. Al zegt men in theorie dat fouten met hersendood vaststelling uitgesloten zijn.

Dus feitelijk is zo iemand dood/overleden...volgens de medische wereld. Want dat volgt uit dat protocol...
Onzin. Dat zijn allemaal praatjes van tegenstanders die de wereld zijn ingeholpen en die louter en alleen kulverhalen zijn. Alsof artsen expres mensen eerder laten overlijden, zodat er sneller organen beschikbaar zijn. Alleen het idee is al te bizar voor woorden.

Ik ben het helemaal eens met deze woorden van @eilander:
eilander schreef:Het bezwaar van @Posthoorn vind ik voor mezelf niet doorslaggevend. Ik zeg niet dat er geen fouten gemaakt worden, maar ik acht die kans zo klein dat ik het in deze discussie niet echt een rol wil toekennen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is twijfel omtrent de juistheid van het 'doodscriterium' reden om om geen donor (meer) te zijn. En nee, ik zou zelf ook geen gebruik willen maken van een donororgaan van een overlijdende persoon.
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
En hoe weet jij, als je een orgaan zou krijgen, wat de situatie was?
Dat weet je niet. Maar als ik er niet zeker van ben dat het 'kosher' gegaan is, wil ik er dus geen gebruik van maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/opinie/geven-van-orga ... -1.1633655
Ik vermoed dat dit speciaal vandaag in de krant komt, om @Posthoorn er van te overtuigen.

Wat ik trouwens ook nog wil aangeven, organen van mensen die hersendood verklaard zijn, bedragen maar een aanzienlijk deel van de orgaandonaties. 150 op de 750, zo staat ook in dit artikel. En je kunt ook aangeven, als ik het wel heb, of je als persoon non-heart-beating donatie wil (niet hersendood) of dat je ook in aanmerking wil komen voor heart-beating donatie wil (van iemand die hersendood is). Als je dus tegen orgaandonatie bent van iemand die hersendood is, kun je als aanmerkende persoon aangeven dat je dat niet wil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Orgaandonatie

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
Dat weet je niet. Maar als ik er niet zeker van ben dat het 'kosher' gegaan is, wil ik er dus geen gebruik van maken.
Tsja, ik heb in 2005 een donor hartklep ontvangen. Denk je echt dat je bij die klep een bundeltje achtergrondinformatie krijgt?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Dodo »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
Dat weet je niet. Maar als ik er niet zeker van ben dat het 'kosher' gegaan is, wil ik er dus geen gebruik van maken.
Tsja, ik heb in 2005 een donor hartklep ontvangen. Denk je echt dat je bij die klep een bundeltje achtergrondinformatie krijgt?
Ik heb altijd begrepen dat het aparte systemen zijn. Een tam van artsen doet zijn uiterste best voor de patiënt, een ander team doet de uitname van de organen, en weer andere artsen plaatsen de organen of lichaamsdelen.
De ontvanger weet volgens mij doorgaans ook vrijwel niets over de overledene, en de familie van de overledene weet vrijwel niets over de ontvangers.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Dodo »

Ik heb veel vertrouwen in de NPV.
https://npvzorg.nl/hersendood-bij-orgaandonatie/
Plaats reactie