Orgaandonatie

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Ja, dat is ook zo. Hoewel ik de vraagstukken rondom reanimatie en orgaandonatie niet met elkaar wil vereenzelvigen.
Komt wel op hetzelfde neer toch; Je wilt geen reanimatie (wat betekend dat het overlijden sneller gaat) en je wilt geen organen wat ook betekend dat er een grotere kans is op het overlijden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Ja, dat is ook zo. Hoewel ik de vraagstukken rondom reanimatie en orgaandonatie niet met elkaar wil vereenzelvigen.
Komt wel op hetzelfde neer toch; Je wilt geen reanimatie (wat betekend dat het overlijden sneller gaat) en je wilt geen organen wat ook betekend dat er een grotere kans is op het overlijden.
Natuurlijk zijn er overlappende gezichtspunten. Maar er zijn ook verschillen. Zo wordt bij reanimatie geen medisch-technische ingreep gedaan in het lichaam, terwijl dit bij orgaandonatie wel is. Een ander verschil ligt bij het moment van sterven, bij reanimatie gaat het om een acute poging tot levensredding, terwijl dit bij orgaandonatie niet altijd het geval hoeft te zijn. Sommige orgaandonaties zijn gericht op levensverbetering of levensverlenging, een ander deel is meer vergelijkbaar met de acute levensredding. Ongetwijfeld zijn meer verschillen op te sommen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie

Bericht door Posthoorn »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Persoonlijk vind ik dat het een met het ander samenhangt. Als je principieel geen donor bent, moet je ook principieel geen donororganen willen hebben, m.u.v. bloed of een nier, waarvoor geen (hersen)dode donor nodig is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Persoonlijk vind ik dat het een met het ander samenhangt. Als je principieel geen donor bent, moet je ook principieel geen donororganen willen hebben, m.u.v. bloed of een nier, waarvoor geen (hersen)dode donor nodig is.
Vind ik ook wel. Maar als ze het toch aan je vragen...
In zo'n situatie is het toch verleidelijk om dan toch een transplantatie toe te staan, vooral als je familie er dan ook krenten in de pap hebben.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Orgaandonatie

Bericht door FlyingEagle »

Hebben jullie al een keuze gemaakt? 1 juli gaat de nieuwe wet van kracht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Hebben jullie al een keuze gemaakt? 1 juli gaat de nieuwe wet van kracht.
Ik kan geen donor meer zijn (vanwege lichamelijke omstandigheden), maar anders zou ik het wel doen, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Orgaandonatie

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben wel van plan om een keuze te maken, wel lastig lijkt me om te bepalen welke organen wel en welke niet.
De spreekster van de NPV gaf aan dat mensen bezwaar hebben tegen een harttransplantatie vanwege de centrale plaats van het hart in de bijbel, ze gaf wel aan dat dit wel heel wat anders is dan de spier die in je lichaam zit.
Het is dus wel van belang om met de juiste argumenten een keuze te maken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Dodo »

Deze discussie speelt al jaren, moeten jullie hier nog steeds een keus in maken?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Orgaandonatie

Bericht door FlyingEagle »

Ja, nooit echt serieus over nagedacht. Ik vind de wet niet goed maar het positieve ervan is dat het mensen meer aanzet om een keuze te maken anders maakt de staat die voor je. Dat zou ik niet willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Ja, nooit echt serieus over nagedacht. Ik vind de wet niet goed maar het positieve ervan is dat het mensen meer aanzet om een keuze te maken anders maakt de staat die voor je. Dat zou ik niet willen.
Ik zou wensen dat het eens duidelijk werd en dat de dikgedrukte zin verboden werd om uit te spreken. Want dit is absoluut niet waar en een fout die in de Donorwet gelegd is door de tegenstanders. Nabestaanden hebben altijd het laatste woord, ook als de overledene zelf wel toestemming had gegeven voor orgaandonatie. Dan nog kunnen de nabestaanden aangeven dat ze geen organen willen doneren van hun nabestaande.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Orgaandonatie

Bericht door FlyingEagle »

Dat klopt wat je zegt, alleen daar heb ik het niet over. Als je geen keuze maakt zegt de staat dat je geen bezwaar hebt. Ja, nabestaanden kunnen het altijd nog tegenhouden maar de eerste keuze wordt wel gemaakt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:Ja, nooit echt serieus over nagedacht. Ik vind de wet niet goed maar het positieve ervan is dat het mensen meer aanzet om een keuze te maken anders maakt de staat die voor je. Dat zou ik niet willen.
Ik zou wensen dat het eens duidelijk werd en dat de dikgedrukte zin verboden werd om uit te spreken. Want dit is absoluut niet waar en een fout die in de Donorwet gelegd is door de tegenstanders. Nabestaanden hebben altijd het laatste woord, ook als de overledene zelf wel toestemming had gegeven voor orgaandonatie. Dan nog kunnen de nabestaanden aangeven dat ze geen organen willen doneren van hun nabestaande.
Je spreekt wel weer hele grote woorden. Zo eenvoudig is dat niet. De staat mengt zich wel degelijk met een grote vinger in de pap. Bedenk vooral de (praktische) consequenties van de laatste zin van onderstaand citaat.

‘Geen bezwaar’ donatie bij uitblijven keuze
Wie na 2 brieven geen registratie in het Donorregister maakt, wordt automatisch geregistreerd met ‘geen bezwaar’ tegen donatie van organen of weefsel. U krijgt hierover een brief. Dit geldt voor iedereen in Nederland van 18 jaar en ouder die ingeschreven staat bij een gemeente.
Betekenis van ‘geen bezwaar’

Personen die zelf geen keuze hebben gemaakt in het Donorregister, staan daar vermeld met 'geen bezwaar'. Hun familieleden moeten in principe accepteren dat de overledene geen bezwaar had tegen doneren van organen of weefsels. De wet laat wel een mogelijkheid om dat tegen te houden. Dat kan als de nabestaanden aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.


Bron: rijksoverheid.nl (peildatum vandaag)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

FlyingEagle schreef:Hebben jullie al een keuze gemaakt? 1 juli gaat de nieuwe wet van kracht.
Ja, toen ik kon registreren heb ik direct een keuze gemaakt. Later heb ik mijn keuze gewijzigd naar aanleiding van de nieuwe donorwet.

En jij inmiddels al een keuze gemaakt?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgaandonatie

Bericht door ejvl »

FlyingEagle schreef:Ik ben wel van plan om een keuze te maken, wel lastig lijkt me om te bepalen welke organen wel en welke niet.
De spreekster van de NPV gaf aan dat mensen bezwaar hebben tegen een harttransplantatie vanwege de centrale plaats van het hart in de bijbel, ze gaf wel aan dat dit wel heel wat anders is dan de spier die in je lichaam zit.
Het is dus wel van belang om met de juiste argumenten een keuze te maken.
Het is sowieso moeilijk om de keuze voor donatie op grond van de Bijbel te maken, omdat het destijds natuurlijk niet bestond.
Wel is het zo dat Jacob en Jozef gebalsemd werden, dus alle organen werden verwijderd. Als dit via de Egyptische manier gedaan is, zijn het hart en de nieren wel blijven zitten.
Er lijkt niet direct een verbod te zijn op het verwijderen van organen Bijbels gezien.

Daarnaast blijf ik wel van mening dat het gebod "je naasten liefhebben als jezelf" van kracht blijft. Dus als je zelf een orgaan nodig hebt en dit ook wilt, is het niet meer dan billijk om zelf ook bereid te zijn organen te doneren voor je naasten.

Overigens heb ik de keuze gemaakt dat mijn partner of familie beslist. Zelf heb ik er denk ik geen bezwaar tegen maar mocht mijn partner of kinderen op dat moment wel ernstig bezwaar hebben om wat voor reden dan ook, vind ik het beter dat hun de beslissing kunnen maken.

Dit is allemaal theoretisch want wij weten niet hoe het leven verloopt, of er uberhaupt de mogelijkheid is en wanneer we zullen sterven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Orgaandonatie

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Daarnaast blijf ik wel van mening dat het gebod "je naasten liefhebben als jezelf" van kracht blijft. Dus als je zelf een orgaan nodig hebt en dit ook wilt, is het niet meer dan billijk om zelf ook bereid te zijn organen te doneren voor je naasten.
Daar ben ik het niet mee eens. Wel met het gebod uiteraard, maar niet dat daaruit orgaandonatie min of meer verplichtend voortvloeit. Zelfs niet als je zelf wel een orgaan wil accepteren.
Het hangt m.i. heel sterk af hoe je nabestaanden er in staan. Als zij het een akelig idee vinden dat er organen uitgenomen worden uit het lichaam van een geliefde, moeten zij de keuze kunnen maken om dat tegen te houden. En niet eerst aannemelijk moeten maken, dat de overledene echt geen donor had willen zijn.
Het klinkt cru, maar de overledene heeft er zelf dan toch geen weet meer van.

Persoonlijk: ik zou er geen moeite mee hebben om mijn organen af te staan voor donatie (al hoeft het voor mij niet persé). Alleen weet ik dat mijn vrouw dat een akelig idee zou vinden. Daarom laat ik de keuze aan de nabestaanden/familie. Mijn vrouw zal een andere keuze maken als mijn kinderen.
Plaats reactie