Orgaandonatie

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:
Maar wel van een overleden persoon?
Dat is nu juist de grote vraag: gaat het echt om een persoon die al overleden is?
Een predikant vertelde zondag nog over dat wonderen ook nu nog gebeuren.
Hij had meegemaakt dat iemand die "hersendood" was weer tot "leven" kwam.

Nu even niet over dat wonder, dat is bijzonder en groot.
Maar zoals eerder aangegeven, is het criterium "hersendood" niet sluitend.

Het gevaar bestaat ook dat die grens, door een arts of meerderen wordt opgeschoven, niet het protocol maar de "strikte" toepassing daarvan. Al zegt men in theorie dat fouten met hersendood vaststelling uitgesloten zijn.

Dus feitelijk is zo iemand dood/overleden...volgens de medische wereld. Want dat volgt uit dat protocol...
Onzin. Dat zijn allemaal praatjes van tegenstanders die de wereld zijn ingeholpen en die louter en alleen kulverhalen zijn. Alsof artsen expres mensen eerder laten overlijden, zodat er sneller organen beschikbaar zijn. Alleen het idee is al te bizar voor woorden.
Wat zijn praatjes? Dat een predikant heeft meegemaakt dat een patiënt die hersendood/hersendood verklaard was weer bijgekomen is?
Over het niet sluitende hersendoodprotocol heb ik al eerder een documentaire gelinkt waaruit duidelijk bleek dat hersendood niet altijd hersendood is!

Ik zeg niet dat artsen zomaar of expres mensen laten overlijden, je moet geen dingen schrijven en bevechten die ik niet zeg.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:Wat zijn praatjes? Dat een predikant heeft meegemaakt dat een patiënt die hersendood/hersendood verklaard was weer bijgekomen is?
Dat zijn wonderen. Die gebeuren niet dagelijks.
Johann Gottfried Walther schreef:Over het niet sluitende hersendoodprotocol heb ik al eerder een documentaire gelinkt waaruit duidelijk bleek dat hersendood niet altijd hersendood is!
Dit zijn dus van die praatjes. Zulke onzinbeweringen zijn absoluut niet hard te maken. Lees de link die @Dodo citeert maar. Daar staat het tegendeel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Leve de organen! 2Doc
Zoek maar op.
Niks praatjes. Praktijk voorbeelden, waarbij grenzen worden opgezocht, of het protocol (hersendood) wel altijd zo strik is/wordt toegepast.

Ik heb niets met verdachtmaking op zich, ik ben geen fan van orgaandonatie na overlijden, donatie bij leven is anders.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

Maar goed, gemiddeld genomen zijn 20% van alle organen afkomstig van patiënten die hersendood waren. Alle andere organen zijn afkomstig van al overleden personen, waar dit vraagstuk dus niet aan de orde was. Hoe kijk jij (en dat geldt ook voor anderen, zoals @Posthoorn) aan tegen orgaandonatie van die donoren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgaandonatie

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Maar goed, gemiddeld genomen zijn 20% van alle organen afkomstig van patiënten die hersendood waren. Alle andere organen zijn afkomstig van al overleden personen, waar dit vraagstuk dus niet aan de orde was. Hoe kijk jij (en dat geldt ook voor anderen, zoals @Posthoorn) aan tegen orgaandonatie van die donoren?
Dit percentage kende ik niet, waar kan ik het vinden? (interesse geen wantrouwen).
Ik dacht dat bij organen als hart, lever, longen, en dergelijken, een patien nagenoegt altijd hersendood moet zijn aangezien deze organen alleen bruikbaar zijn als het lichaam nog functioneert, dus aan de machines.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Maar goed, gemiddeld genomen zijn 20% van alle organen afkomstig van patiënten die hersendood waren. Alle andere organen zijn afkomstig van al overleden personen, waar dit vraagstuk dus niet aan de orde was. Hoe kijk jij (en dat geldt ook voor anderen, zoals @Posthoorn) aan tegen orgaandonatie van die donoren?
Dit percentage kende ik niet, waar kan ik het vinden? (interesse geen wantrouwen).
Ik dacht dat bij organen als hart, lever, longen, en dergelijken, een patien nagenoegt altijd hersendood moet zijn aangezien deze organen alleen bruikbaar zijn als het lichaam nog functioneert, dus aan de machines.
Dat percentage staat in het artikel.

Lees verder onderstaande (afkomstig van de website https://npvzorg.nl/thema/orgaandonatie):
Donatie na het overlijden, bij een non-heartbeating donor
Na je dood kun je diverse weefsels afstaan. Hiervoor hoef je niet in het ziekenhuis te overlijden. Voor het weghalen van de weefsels moet het lichaam in sommige gevallen wel naar het ziekenhuis gebracht worden (zoals bij bot- of kraakbeen), maar in andere gevallen kan het weefsel in het mortuarium weggenomen worden door een medisch team (zoals bij huid of hoornvlies). Ook sommige organen kunnen na een hartstilstand gedoneerd worden zónder dat de overledene (nog) beademd wordt. Daarvoor moet iemand wel in het ziekenhuis zijn op het moment van overlijden, omdat de organen snel uitgenomen moeten worden. Het gaat dan om organen zoals de nieren, lever en longen.

Donatie na het overlijden, bij een heartbeating donor
Bij een heartbeating donor blijven de organen langer geschikt voor transplantatie omdat de bloedcirculatie op gang gehouden wordt. Nadat de arts onderzocht heeft of iemand hersendood is, kunnen de organen worden uitgenomen. Op deze manier kunnen in principe organen als hart, lever, longen, pancreas, nieren en dunne darm worden afgestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Orgaandonatie

Bericht door Framboos »

Johann Gottfried Walther schreef:
Een predikant vertelde zondag nog over dat wonderen ook nu nog gebeuren.
Hij had meegemaakt dat iemand die "hersendood" was weer tot "leven" kwam.

Nu even niet over dat wonder, dat is bijzonder en groot.
Maar zoals eerder aangegeven, is het criterium "hersendood" niet sluitend.

Het gevaar bestaat ook dat die grens, door een arts of meerderen wordt opgeschoven, niet het protocol maar de "strikte" toepassing daarvan. Al zegt men in theorie dat fouten met hersendood vaststelling uitgesloten zijn.

Dus feitelijk is zo iemand dood/overleden...volgens de medische wereld. Want dat volgt uit dat protocol....
Ik geloof hier eigenlijk helemaal niets van. Ik denk eerder dat de dominee het niet helemaal begrepen heeft. Iemand die werkelijk volgens protocol hersendood is verklaard, is gewoon helemaal dood, punt. Als zo iemand weer levend zou worden, zou dat met grote koppen in het nieuws staan en het protocol zou direct aangepast worden. Voor mij is het nonsens , als mensen beweren dat iemand, die volgens protocol hersendood is verklaard, weer levend wordt. Ik denk eerder dat dit verward word met mensen die tijdens uitvoering van het protocol blijken niet hersendood te zijn...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johann Gottfried Walther schreef:Leve de organen! 2Doc
Zoek maar op.
Niks praatjes. Praktijk voorbeelden, waarbij grenzen worden opgezocht, of het protocol (hersendood) wel altijd zo strik is/wordt toegepast.

Ik heb niets met verdachtmaking op zich, ik ben geen fan van orgaandonatie na overlijden, donatie bij leven is anders.
Iemand anders, behalve Posthoorn, die de documentaire wel eens bekeken heeft?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

Zeker. Ik heb die documentaire ook gezien. Maar dat veranderde niets aan mijn standpunt.

Verder geheel eens met @Framboos. Ik heb niet zoveel aan allerlei fabeltjes.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Orgaandonatie

Bericht door Framboos »

Ja, gezien en de volgende bezwaren:

Alle informatie wordt als gelijkwaardig gepresenteerd
Er is geen feitencheck gedaan op de verhalen van de geïnterviewden


Is hersendood hetzelfde als een diep coma zoals cardioloog P. van Lommel aangeeft?
Bij hersendood is er geen activiteit van de hersenen meer en is de situatie onomkeerbaar. De woorden 'diep coma' worden alleen gebruikt als er nog wel sprake van activiteit in de hersenen, meestal van de hersenstam. Bij iemand in diep coma oefenen de hersenen nog enige functies uit, bijvoorbeeld ademhalen, bloeddruk- en temperatuurregeling. De hersenen of sommige delen van de hersenen functioneren nog, maar op heel laag niveau. Bij hersendood zijn de hersenen onherstelbaar beschadigd, er is geen enkele hersenactiviteit meer. Dit is onomkeerbaar.

Wat is het verschil tussen 'klinisch dood' en ‘de dood’ waar Dr. P. van Lommel over spreekt?
Klinisch dood is een situatie waarbij iemand geen hartslag en geen ademhaling meer heeft. Iemand zonder hartslag verliest zijn bewustzijn en zal binnen enkele minuten onomkeerbare schade aan de hersenen oplopen. In de periode van ‘klinisch dood’ kan men door middel van reanimatie nog bijkomen. Het is een toestand van bewusteloosheid waarbij zeer snel beslist moet worden of reanimatie wordt gestart. Bij ‘dood’ is sprake van onherstelbaar en onomkeerbaar verlies van alle hersenfuncties: een dode komt niet bij. De woorden 'klinisch dood' kunnen verwarring zaaien tussen bewusteloosheid en dood en kunnen beter niet gebruikt worden.

Soms hoor je dat mensen toch bijkomen nadat de hersendood is vastgesteld, kan dat?
Nee, dat is onmogelijk. Dit is misschien wel het grootste misverstand over hersendood. Iemand die het hersendoodprotocol op de juiste manier en volledig heeft doorlopen en hersendood is verklaard, kan nooit meer bijkomen. Wel zijn er gevallen bekend waarbij er in de communicatie met familie verwarring is ontstaan door bijvoorbeeld het vroegtijdige gebruik van de term hersendood.

Er is geen enkel geval bekend van personen die bijkwamen nadat bij hen een compleet hersendoodprotocol was doorlopen. Daarbij waren zelfs personen die langdurig beademd zijn na vaststelling van hersendood: geen van hen kwam weer bij en werd beter.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/opinie/ons-lichaam-is ... -1.1635101

Blijkbaar heeft deze meneer ook nog nooit onderzocht wat het precies inhoudt als iemand hersendood is verklaard. Ik ben het geheel oneens met dit artikel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Orgaandonatie

Bericht door Zita »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/ons-lichaam-is ... -1.1635101

Blijkbaar heeft deze meneer ook nog nooit onderzocht wat het precies inhoudt als iemand hersendood is verklaard. Ik ben het geheel oneens met dit artikel.
Hij is sedationist, dus heeft daar wel enige kennis van.
Waarom ben je het oneens met het artikel?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jantje »

De kwalificatie die hij geeft aan patiënten die hersendood zijn, hij suggereert alsof die mensen nog weer kunnen ontwaken en normaal kunnen verder leven. Dat kan helemaal niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgaandonatie

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:De kwalificatie die hij geeft aan patiënten die hersendood zijn, hij suggereert alsof die mensen nog weer kunnen ontwaken en normaal kunnen verder leven. Dat kan helemaal niet.
Inderdaad, helemaal mee eens.
Een van de protocollen van hersendood is juist dat het lichaam niet meer verder kan leven, het wordt afgekoppeld om de ademhaling, hart en reflexen te testen.
Bij de minste registratie van hersenactiviteit wordt het protocol gestopt en is iemand in coma, niet hersendood.

Er is nog nooit iemand "bijgekomen" na hersendood verklaard te zijn door het protocol.

Verder, hij schrijft dat de term hersendood is gekomen in de tijd dat de harttransplantaties mogelijk werden.
Dat is ook vrij logisch aangezien een hart niet te doneren valt als het lichaam al enige tijd niet meer functioneert. Het moet dus
"dood" worden verklaard als het lichaam, het omhulsel, in "leven" wordt gehouden.

Verder is het lichaam geen staatseigendom. Als je geen donor wil zijn kun je dat aangeven.
Deze maatregel is alleen bedoeld om iedereen een keuze te laten maken met als doel meer donoren te krijgen maar je kunt ook kiezen om geen donor te zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is wel opvallend dat voorstanders van orgaandonatie, hier in ieder geval, zo makkelijk roepen dat iemand geen kennis van zake heeft, als men het niet met hen eens is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie