Week van het Leven

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Misschien valt de opkomst morgen tegen, doordat de weersomstandigheden niet zo gunstig zijn.
Wordt daar dan ook een waardeoordeel aan gegeven.

Ik zie het krantenbericht al voor me:
De 25.000 mensen hebben we niet bereikt, maar het was een waardige tocht die in stilte verliep.
Door de weersomstandigheden hebben meerdere mensen toch besloten om niet te gaan.
Bij Ezra kwamen de mensen ook, ondanks de regen.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Week van het Leven

Bericht door Reiziger »

JCRyle schreef: Laat ik wat anders zeggen: Uit je woorden proef ik weinig verwachting op het gebed.
Ach, je kan natuurlijk ook lezen wat je wilt lezen.

Ik hoop voor het eerst te gaan. Hoop dat er velen meedoen. Bemoedigend dat er vorig jaar zo'n grote opkomst was!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:DDD, mijn inziens sla je door, en velen met jou, over het artikel van Ds. De Wit. Je zegt dat het een kwestie van lezen is, dan zou ik jullie ook willen oproepen om dat te doen.
Volgens mij slaat DDD helemaal niet door. Hooguit heeft hij een andere mening dan jij.

Ik probeer te lezen wat er staat en te proeven wat de bedoeling is van ds. De Wit. Alleen de afsluitende zin van het artikel zegt toch al genoeg? (verderop geciteerd)

Het is een breed gedragen dag. Organisaties, verenigingen en bedrijven die, naar ik hoop, door ds. De Wit van harte worden ondersteund. Waarvan ook nog eens een deel een gezaghebbende of belangrijke rol hebben in de behoudende reformatorische hoek. Ik noem de SGP, de NPV, de RMU. Diverse behoudende scholen en kerken die zich aansluiten.

Ds. De Wit mag zeker zijn eigen mening hebben. Alleen op deze manier voelt het voor mij meer als een aantal flinke steken en sneren naar mede-christenen, dan dat het voelt als een liefdevolle, meelevende en meebiddende manier.
"Ik zal ook proberen te smeken of de Heere onze jonge mensen wil bewaren, zaterdag, opdat ze niet in stilte weggezogen worden bij de leer die naar de godzaligheid is."
<Edit: zelf een stukje geknipt omdat het als aanstootgevend werd ervaren.>
Laatst gewijzigd door Wandelende op 08 dec 2017, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Week van het Leven

Bericht door Luther »

Wat een sterk commentaar van de hoofdredactie van het RD: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/in- ... -1.1451924
Ds. De Wit wordt hierin hard aangepakt, en wat mij betreft zeer terecht.

Met name de laatste zinnen van het artikel van ds. De Wit heb ik meerdere keren gelezen. Het is toch eigenlijk te erg wat daar staat: '...in stilte weggezogen...' En dat in een artikel tegen de Mars voor het leven die nu juist de gruwelijke werkelijkheid wil tonen van de vele ongeboren levens die 'in stilte worden weggezogen'. Hoe kun je dat doen?

(Let wel: ik vind dat ds. De Wit zijn standpunt mag hebben. Hij mag de beslissing nemen om niet te gaan, hij mag daar zelfs gewetensbezwaren tegen hebben. Maar mij gaat het om de argumentatie en de woorden.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Week van het Leven

Bericht door Wim Anker »

ik krijg het idee dat morgen veel gutmenschen meer tegen ds. de Wit een punt willen maken dan tegen abortus.
De reacties op dit forum geven naar mijn bescheiden mening aan dat ds. de Wit de tijdgeest prima doorziet en er tegen waarschuwt. Tot woede van velen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 dec 2017, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Week van het Leven

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:ik krijg het idee dat morgen veel gutmenschen meer tegen ds. de Wit een punt willen maken dan tegen abortus.
De reacties op dit forum geven naar mijn bescheiden mening aan dat ds. de Wit de tijdgeest prima doorziet en er tegen waarschuwd. Tot woede van velen.
Ah, die reactie miste ik nog.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Week van het Leven

Bericht door Tom »

Haha het artikel van ds de W gaat niet eens over de tijdgeest....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Week van het Leven

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik krijg het idee dat morgen veel gutmenschen meer tegen ds. de Wit een punt willen maken dan tegen abortus.
De reacties op dit forum geven naar mijn bescheiden mening aan dat ds. de Wit de tijdgeest prima doorziet en er tegen waarschuwt. Tot woede van velen.
Wat doorziet ds. De Wit dan volgens jou allemaal?
Het gaat hier puur om de door ds. De Wit gebruikte methode en formulering; niet om zijn standpunt an sich.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Week van het Leven

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Ik krijg het idee dat morgen veel gutmenschen meer tegen ds. de Wit een punt willen maken dan tegen abortus.
De reacties op dit forum geven naar mijn bescheiden mening aan dat ds. de Wit de tijdgeest prima doorziet en er tegen waarschuwt. Tot woede van velen.
Wat doorziet ds. De Wit dan volgens jou allemaal?
Het gaat hier puur om de door ds. De Wit gebruikte methode en formulering; niet om zijn standpunt an sich.
Een Jehu's ijver.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Week van het Leven

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: Een Jehu's ijver.
Deze predikant mag best vinden dat je niet mag demonstreren. Hij moet simpelweg de mensen die wel gaan demonstreren voor dit doel niet diskwalificeren. Dat heeft helemaal niets met Jehu te maken.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Week van het Leven

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef: Een Jehu's ijver.
Deze predikant mag best vinden dat je niet mag demonstreren. Hij moet simpelweg de mensen die wel gaan demonstreren voor dit doel niet diskwalificeren. Dat heeft helemaal niets met Jehu te maken.
Naar mijn mening zijn de artikelen van ds. Sonneveld en ds. de Wit complementair en dienen beide de discussie hoe om te gaan met deze dingen. m.i. gebiedt het gebod ook om dit zo te beschouwen. Ik hekel het "internet borderline" syndroom van stoken, kwaadspreken, lasteren.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Week van het Leven

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Naar mijn mening zijn de artikelen van ds. Sonneveld en ds. de Wit complementair en dienen beide de discussie hoe om te gaan met deze dingen. m.i. gebiedt het gebod ook om dit zo te beschouwen. Ik hekel het "internet borderline" syndroom van stoken, kwaadspreken, lasteren.
Welk gebod?

Bij mij is het woord van een predikant in ieder geval niet het einde van alle tegenspraak. Als ik iets van een bijdrage vind, dan schroom ik niet mijn mening te ventileren. Ik denk dat de kwestie Kruiningen ( en ook andere kwesties binnen orthodox gereformeerde kring) voldoende heeft laten zien welke misstanden kunnen ontstaan als het ontbreekt aan kritiek richting predikanten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Week van het Leven

Bericht door refo »

Luther schreef:Wat een sterk commentaar van de hoofdredactie van het RD: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/in- ... -1.1451924
Ds. De Wit wordt hierin hard aangepakt, en wat mij betreft zeer terecht.

Met name de laatste zinnen van het artikel van ds. De Wit heb ik meerdere keren gelezen. Het is toch eigenlijk te erg wat daar staat: '...in stilte weggezogen...' En dat in een artikel tegen de Mars voor het leven die nu juist de gruwelijke werkelijkheid wil tonen van de vele ongeboren levens die 'in stilte worden weggezogen'. Hoe kun je dat doen?

(Let wel: ik vind dat ds. De Wit zijn standpunt mag hebben. Hij mag de beslissing nemen om niet te gaan, hij mag daar zelfs gewetensbezwaren tegen hebben. Maar mij gaat het om de argumentatie en de woorden.)
Ja, hij zou best positief hebben kunnen afsluiten, op zijn minst neutraal. Dit is echt erg.
Het heeft weinig te maken met 'de tijdgeest kennen'. Het is in een cocon zitten en niet weten wat er wezenlijk aan de hand is aan strijd in de hemelse gewesten.
Plaats reactie