Week van het Leven

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Week van het Leven

Bericht door Ambtenaar »

mcgk schreef:Oprechte vraag = via dit forum en digibron kom ik de laatste tijd wat vaker in aanraking met artikelen van Gergem predikanten. Waarom beroept men zich daar te pas en te onpas op belangrijke overleden predikanten? Ds. Kersten, Verhage, Hoogerland, Vergunst, Honkoop etcetera worden echt heel vaak aangehaald. Na hun dood. Doen ze dat om de ouderen aan te spreken of is dat een ingeslepen gewoonte?
Dat is een autoriteitsargument. Dit wordt gebruikt om de geloofwaardigheid van het ingebrachte argument kracht bij te zetten.

Een argument van ds. Kersten zal voor het gemiddelde lid in de Gereformeerde Gemeente meer zeggingskracht hebben dan een argument van Ambtenaar, ook al heeft ds. Kersten feitelijk ongelijk en Ambtenaar feitelijk gelijk.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:Wat mij het meeste stoort is zijn oordeel over de mensen die bij de Mars aanwezig zijn. Hij stelt dat kinderen van God daarbij niet aanwezig kunnen zijn. Zijn impliciete oordeel is dus dat alle mensen die op het Malieveld aanwezig zullen zijn, geen kinderen van God zijn. Hiermee gaat hij veel te ver.
Dat stelt hij niet. Hij vraagt zich alleen af of Gods kinderen zich daarbij thuis zouden voelen. Met de opmerking dat de kracht van Gods kinderen ligt in het bidvertrek. En zij die voor Gods aangezicht (in de binnenkamer) stonden met hun schuld, die ziet ds. de Wit niet meelopen in de mars. Daarmee geeft hij geenszins een oordeel over de mensen die meelopen met de mars, dat zij geen binnenkamer kennen. En al helemaal stelt hij niet (ook niet indirect) dat er geen kinderen Gods zaterdag meelopen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Week van het Leven

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Dat stelt hij niet. Hij vraagt zich alleen af of Gods kinderen zich daarbij thuis zouden voelen. Met de opmerking dat de kracht van Gods kinderen ligt in het bidvertrek. En zij die voor Gods aangezicht (in de binnenkamer) stonden met hun schuld, die ziet ds. de Wit niet meelopen in de mars. Daarmee geeft hij geenszins een oordeel over de mensen die meelopen met de mars, dat zij geen binnenkamer kennen.
Dat stelt hij mijns inziens wel. Ik citeer:

Zouden Gods kinderen zich daar nu thuis voelen?

Hij beantwoordt deze vraag met nee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Dietrich Bonhoeffer
“Silence in the face of evil is itself evil: God will not hold us guiltless.
Not to speak is to speak.
Not to act is to act.”

― Dietrich Bonhoeffer

Of, om het met een Bijbeltekst te zeggen: Open uw mond voor den stomme, voor de rechtzaak van allen, die omkomen zouden. Spreuken 31:8

Laten we niet zwijgen als er in ons land zo'n 100 kinderen per dag gedood worden.
Kostbare levens, door God geschapen. Meedogenloos uiteengetrokken en achteloos weggegooid. Laten we er nooit aan wennen!
Er zijn ook in deze tijd Sifra's en Pua's nodig. Er is grote behoefte aan vrijwilligers. Ik hoop dat deze week voor veel mensen gebruikt wordt om te realiseren dat we te lang hebben gezwegen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: Dat stelt hij niet. Hij vraagt zich alleen af of Gods kinderen zich daarbij thuis zouden voelen. Met de opmerking dat de kracht van Gods kinderen ligt in het bidvertrek. En zij die voor Gods aangezicht (in de binnenkamer) stonden met hun schuld, die ziet ds. de Wit niet meelopen in de mars. Daarmee geeft hij geenszins een oordeel over de mensen die meelopen met de mars, dat zij geen binnenkamer kennen.
Dat stelt hij mijns inziens wel. Ik citeer:

Zouden Gods kinderen zich daar nu thuis voelen?

Hij beantwoordt deze vraag met nee.
Nee hij beantwoord de vraag of Gods kinderen maatgevend zijn met nee. Hij laat de vraag open of Gods kinderen zich daar nu thuis voelen. Wel laat hij zien dat de kracht voor Gods kinderen ligt in de binnenkamer. En daarin heeft hij mijn inziens een Bijbels punt.
In dat licht staat de opmerking ook over Ds. Honkoop en Gods kinderen in Nieuw-Beijerland. Uit de context kan je opmaken dat Ds. de Wit vindt dat de zorgen, moeiten en de schuld m.b.t. abortus een plaats moeten hebben in de binnenkamer.
Ds. de Wit heeft kinderen Gods op het oog die de schuld gemijnd hebben en daarmee worstelen voor Gods aangezicht. Zulke kinderen Gods ziet hij niet met borden in de mars meelopen, maar die ziet hij zaterdag eerder in gebed bij het brandofferaltaar „Zie, wij zijn voor Uw aangezicht in onze schuld.”
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Week van het Leven

Bericht door -DIA- »

Ik heb hier niet actief mee-gepost. Een ding wil ik wel zeggen, dat is dat ik me veel beter voel bij de gedachten van
ds. de Wit.
Het is meer de reformatorische aard; in stilheid en vertrouwen, ofwel de onzichtbare mens in de binnenkamer is meer
dan uiterlijk vertoon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Week van het Leven

Bericht door Tom »

Ik sta ook in die reformatorische aard Dia, ik kan zelf niet de vrijmoedigheid vinden om mee te gaan naar de Mars. Dat komt door de opvattingen tav de overheid, Gods dienares, van enkele reformatoren en mijn opvoeding en mijn gedachten aan dat oude stille en teruggetrokken volk.

Maar dat is niet dus om geen een argument uit het stuk van deze ds. Wat een misselijkmakend schrijfsel, ik vind het heel erg dat dit zo in de krant beland is. Ik kon het niet geheel eens zijn met ds. Sonnevelt maar ik verwerp het stuk van ds. De Wit al helemaal. Ik hoop het nooit meer te lezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ik heb hier niet actief mee-gepost. Een ding wil ik wel zeggen, dat is dat ik me veel beter voel bij de gedachten van
ds. de Wit.
Het is meer de reformatorische aard; in stilheid en vertrouwen, ofwel de onzichtbare mens in de binnenkamer is meer
dan uiterlijk vertoon.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel gedaan hebben en zo is de reformatie doorgedrongen, stel dat Luther en Calvijn ook alleen in de binnenkamer gebleven waren, dan hadden we nu nog onder het roomse juk gezeten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Week van het Leven

Bericht door kasparov »

Waarschijnlijk zal zo'n stille mars helaas niet of nauwelijks indruk maken, verwacht ik. En bij wie zou het al indruk maken? Ik zie helaas een drang om voortgaand ruimte te bieden. Ik denk dat we vooral partijen moeten steunen die proberen dit te beïnvloeden. Even los van de verwoording van het bezwaar van ds. De Wit, denk ik dat er voldoende andere middelen zijn die waarschijnlijk ook veel krachtiger zijn. Wie is bijv. lid van de Nederlandse Patiënten Vereniging (NPV)? https://npvzorg.nl/missie/
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik heb hier niet actief mee-gepost. Een ding wil ik wel zeggen, dat is dat ik me veel beter voel bij de gedachten van
ds. de Wit.
Het is meer de reformatorische aard; in stilheid en vertrouwen, ofwel de onzichtbare mens in de binnenkamer is meer
dan uiterlijk vertoon.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel gedaan hebben en zo is de reformatie doorgedrongen, stel dat Luther en Calvijn ook alleen in de binnenkamer gebleven waren, dan hadden we nu nog onder het roomse juk gezeten.
Dan verwacht je het meer van mensen dan van God, want de Reformatie is niet gekomen door Luther en Calvijn.
Nee de Heere heeft het Woord weer teruggegeven aan de mensen. En zeker daar heeft Hij Luther en Calvijn bij willen gebruiken, maar deze twee zullen altijd heen wijzen naar hun Zender, Die hun de kracht en wijsheid gaf.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik heb hier niet actief mee-gepost. Een ding wil ik wel zeggen, dat is dat ik me veel beter voel bij de gedachten van
ds. de Wit.
Het is meer de reformatorische aard; in stilheid en vertrouwen, ofwel de onzichtbare mens in de binnenkamer is meer
dan uiterlijk vertoon.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel gedaan hebben en zo is de reformatie doorgedrongen, stel dat Luther en Calvijn ook alleen in de binnenkamer gebleven waren, dan hadden we nu nog onder het roomse juk gezeten.
Dan verwacht je het meer van mensen dan van God, want de Reformatie is niet gekomen door Luther en Calvijn.
Nee de Heere heeft het Woord weer teruggegeven aan de mensen. En zeker daar heeft Hij Luther en Calvijn bij willen gebruiken, maar deze twee zullen altijd heen wijzen naar hun Zender, Die hun de kracht en wijsheid gaf.
Betekend dat dat wij in de binnenkamer moeten wachten? Ga toch weg joh.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Week van het Leven

Bericht door Jo-Ann »

Ik had het fijn gevonden als ds. de Wit zijn mening niet op deze wijze publiek had gemaakt.

Hij mag een andere mening hebben dan ds. Sonnevelt. Ik denk dat dit ook zo wel in de refo-gezindte leeft, maar daarop hoeft de een de ander niet te oordelen. Ds. Sonnevelt respecteert het hierin ook als medeambtsdragers hier anders over denken (vlgs mij in een interview in de GezinsGids).

Mijn onderbuikgevoel zegt dat de felheid waaruit ds. de Wit reageert mogelijk ook met de kwestie Kruiningen te maken heeft, maar ik zit er niet op te wachten als dit op deze manier uitgevochten wordt.

Beide dominees hoor ik graag en ook dat is een reden dat ik niet van deze conflicten met elkaar op de hoogte ben, ik wil hier in het luisteren niet door belemmerd worden.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 07 dec 2017, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik heb hier niet actief mee-gepost. Een ding wil ik wel zeggen, dat is dat ik me veel beter voel bij de gedachten van
ds. de Wit.
Het is meer de reformatorische aard; in stilheid en vertrouwen, ofwel de onzichtbare mens in de binnenkamer is meer
dan uiterlijk vertoon.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel gedaan hebben en zo is de reformatie doorgedrongen, stel dat Luther en Calvijn ook alleen in de binnenkamer gebleven waren, dan hadden we nu nog onder het roomse juk gezeten.
Dan verwacht je het meer van mensen dan van God, want de Reformatie is niet gekomen door Luther en Calvijn.
Nee de Heere heeft het Woord weer teruggegeven aan de mensen. En zeker daar heeft Hij Luther en Calvijn bij willen gebruiken, maar deze twee zullen altijd heen wijzen naar hun Zender, Die hun de kracht en wijsheid gaf.
Betekend dat dat wij in de binnenkamer moeten wachten? Ga toch weg joh.
Ach je kan natuurlijk ook lezen wat je wilt lezen. ::bye
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Week van het Leven

Bericht door Jeschurun »

Men loopt in stilte rond de regeringsgebouwen om op respectvolle manier aandacht te vragen voor de beschermwaardigheid van het leven en voor de nood achter de ruim 30.000 abortussen die jaarlijks plaatsvinden in Nederland. Want de mens gaat naar zijn eeuwig huis, en de rouwklagers zullen in de STRAAT omgaan.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Week van het Leven

Bericht door kasparov »

We kunnen vast teksten vinden om wel te gaan en teksten vinden om niet te gaan. Daarmee gaan we elkaar niet overtuigen. Ik vraag me af of we elkaar moeten overtuigen. Ik bedoel: laten we ermee stoppen om elkaar te overtuigen. Ik vind het interessanter om te weten: wat is voor jou de reden om wel/niet te gaan. Ik ga niet, want ik verwacht er niet veel positief effect van.
Plaats reactie