Week van het Leven

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:ik krijg het idee dat morgen veel gutmenschen meer tegen ds. de Wit een punt willen maken dan tegen abortus.
De reacties op dit forum geven naar mijn bescheiden mening aan dat ds. de Wit de tijdgeest prima doorziet en er tegen waarschuwt. Tot woede van velen.
Heb je het artikel wel gelezen?
(~)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Week van het Leven

Bericht door emigrant »

wie nu schreeuwen om leven, zijn die 16.000 eenden in Biddinghuizen. Net zo goed moord.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Laten we het gewoon over het onderwerp zelf hebben. De strijd tegen abortus is een kwestie van leven of dood. Ieder kind wat gedood wordt is een mensje met een ziel. En ieder kind wat gered kan worden is er ook 1!

Er is dringend bewustwording nodig! De kennis over abortus en wat daarmee samenhangt is erg klein. Ook in onze kringen weten veel mensen nauwelijks antwoorden op vragen uit de enquêtes van Schreeuw om Leven die afgenomen worden op de ons bekende beurzen.
Alleen daarom al is het belangrijk dat deze week veel aandacht geschonken wordt aan de beschermwaardigheid van het leven.

En we hoeven ook niet te denken dat het bij 'ons' niet voorkomt...helaas.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

emigrant schreef:wie nu schreeuwen om leven, zijn die 16.000 eenden in Biddinghuizen. Net zo goed moord.
Ook verschrikkelijk, gevolg van de zonde van ons mensen. Dat moet ons ook verootmoedigen.
Maar niet op 1 lijn te zetten met het doden van mensen. Wat iedere dag doorgaat. Wat bestempeld wordt als een verworven recht.

Ik hoop dat je toch nog wel besef hebt van het kostbare van een mensenleven.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Week van het Leven

Bericht door Tom »

emigrant schreef:wie nu schreeuwen om leven, zijn die 16.000 eenden in Biddinghuizen. Net zo goed moord.
Ik ben geen voorstander van de Mars maar alsnog: deze reactie is echt respectloos.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Week van het Leven

Bericht door emigrant »

dat onderschat ik niet. Leven is heel kostbaar het draagt de Goddelijke vonk in zich. We zijn meer dan sofinummer dat en dat.
Maar dat ontslaat ons niet van goed omgaan met dieren, intelligente wezens.
Ik kon vroeger op de catechesatie maar niet begrijpen dat er gezegd werd dat een dier geen ziel heeft (en dat dan alles maar mag).
Ja, ook tussen mensen onderling hecht men geen waarde aan die ziel. De Wachter Sions heeft deze week een artikel met “de ziel is er bij de conceptie”. Het blad raad deelname aan de mars zeker niet af. Ik hoop dat jullie media aandacht krijgen. Dank voor wat jullie doen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Week van het Leven

Bericht door emigrant »

Tom schreef:
emigrant schreef:wie nu schreeuwen om leven, zijn die 16.000 eenden in Biddinghuizen. Net zo goed moord.
Ik ben geen voorstander van de Mars maar alsnog: deze reactie is echt respectloos.
respect loos naar wie?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Week van het Leven

Bericht door Tom »

Na je nieuwe post kan ik je opmerking beter plaatsen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:DDD, mijn inziens sla je door, en velen met jou, over het artikel van Ds. De Wit. Je zegt dat het een kwestie van lezen is, dan zou ik jullie ook willen oproepen om dat te doen.
Volgens mij slaat DDD helemaal niet door. Hooguit heeft hij een andere mening dan jij.

Ik probeer te lezen wat er staat en te proeven wat de bedoeling is van ds. De Wit. Alleen de afsluitende zin van het artikel zegt toch al genoeg? (verderop geciteerd)

Het is een breed gedragen dag. Organisaties, verenigingen en bedrijven die, naar ik hoop, door ds. De Wit van harte worden ondersteund. Waarvan ook nog eens een deel een gezaghebbende of belangrijke rol hebben in de behoudende reformatorische hoek. Ik noem de SGP, de NPV, de RMU. Diverse behoudende scholen en kerken die zich aansluiten.

Ds. De Wit mag zeker zijn eigen mening hebben. Alleen op deze manier voelt het voor mij meer als een aantal flinke steken en sneren naar mede-christenen, dan dat het voelt als een liefdevolle, meelevende en meebiddende manier.
"Ik zal ook proberen te smeken of de Heere onze jonge mensen wil bewaren, zaterdag, opdat ze niet in stilte weggezogen worden bij de leer die naar de godzaligheid is."
Ik hoop inderdaad van harte, maar niet alleen a.s zaterdag, dat er niet meer kinderen worden weggezogen (geaborteerd), zodat het Koninkrijk van God nog groter kan worden door meer mensen die op mogen groeien (geboren worden) om te leven naar en in de godzaligheid.
DDD (en velen met hem) slaan mij inziens wel door in de interpretaties en suggestieve insinuaties. Als ik lees wat er allemaal niet bijgehaald wordt om Ds. De Wit in een bepaalde hoek neer te zetten, vind ik dat doorslaan. Ik noem twee zaken:
[1] Men legt hier Ds. De Wit in de mond dat hij een oordeel uitspreekt over de mensen die meelopen zaterdag in de mars. Gods kinderen zouden volgens Ds. De Wit niet meelopen in de mars. Geenszins zijn dat zijn bewoordingen geweest. Het komt er zelf in de buurt van. Hij vraagt zich alleen af of Gods kinderen zich daar thuis zouden voelen. En daar ligt hij een verband met het gebed.
Zelfs de zaak Kruiningen wordt erbij gehaald en vermeende posities (De Wit vs. Sonnevelt) om hun punt te maken. Met alle respect maar ik vind dit afkeuringswaardig te noemen om zo je punt te maken.
[2] Het stilletjes weggezogen worden van de jongeren vind ik ook een misselijkmakend punt. Met alle respect ik vind het walgelijk dat sommige deze link leggen. Ja, de predikant had andere bewoordingen kunnen kiezen. Maar te insinueren dat hij dit bewust deed, waar is je verstand man. Dit is taalgebruik dat gangbaar is in de kerken rond het punt van kerkverlating.

En mij gaat het geenszins om het feit dat er andere meningen te vinden zijn. Daar moet je met respect mee omgaan, de ander de ruimte laten. Dat is altijd mijn insteek in gesprekken. Ik ben het met de argumentatie van Ds. De Wit over het geheel niet eens. Op het punt van het gebed kan ik met hem instemmen, maar de bewoordingen had ik anders gekozen. Toch kan je deze man wel recht doen om hem zelf aan het woord te laten in plaats van je onderbuikgevoelens erin te leggen.

@Voor hen die meelopen met de mars: Veel sterkte en Gode bevolen! Ik hoop voor jullie dat het een waardig en rustige mars zal zijn en dat het een middel mag zijn tegen abortus (al wordt er één op andere gedachten er door gebracht). Ik zal het een plaats geven in het gebed.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:[2] Het stilletjes weggezogen worden van de jongeren vind ik ook een misselijkmakend punt. Met alle respect ik vind het walgelijk dat sommige deze link leggen. Ja, de predikant had andere bewoordingen kunnen kiezen. Maar te insinueren dat hij dit bewust deed, waar is je verstand man. Dit is taalgebruik dat gangbaar is in de kerken rond het punt van kerkverlating.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie!

Alleen laten we het wel zuiver houden. Ds. De Wit stelt a.s. zaterdag te bidden opdat jongeren niet mee gaan op de wegen die niet naar de leer van de godzaligheid zijn. Lees het artikel gerust nog na, maar dit is een duidelijke verwijzing naar de organisatie van Week voor het Leven en de evangelische beweging die daar achter zit. Daarmee zet je een groot deel van de behoudend christelijke organisaties (RMU/SGP etc.) ook weg als "vatbaar voor verval". Als je dat stelt als dominee bij dit punt, dan kan ik daar moeilijk serieus op in gaan, mijn laatste alinea in de vorige posting was dan ook verre van serieus te noemen.
(~)
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Week van het Leven

Bericht door Jeschurun »

Sorry, maar ik zie dit als iemand van buiten (hij is ook gewoon de hervormde Dick de Wit uit Ridderkerk: https://www.rd.nl/kerk-religie/anderhal ... -1.1375973) die grote onrust brengt in onze gereformeerde gemeenten.
Er zijn opvallende parallellen met een eerdere predikant die vanuit een kerk ter linkerzijde overkwam: Steenblok. Die was de eerste doctor als predikant in de gg, De Wit de tweede. Beide missen ze gevoel voor nuancering, beide vervallen ze in extreme gedachten, beide zijn ze de handen opgelegd door de toenmalige leider: Kersten en A.F Honcoop. Wie roept deze man een halt toe, voordat er brokken gemaakt worden. Ik maak me hier gewoon grote zorgen over.
By the way: Vorig jaar waren er tegendemonstraties aanwezig in de omgeving van de mars, o.a. vanuit de baas-in-eigen-buik beweging. Het is toch verschrikkelijk dat ds. De Wit en die beweging elkaar de hand reiken wat betreft visie op de mars.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Week van het Leven

Bericht door Isala »

Ik hoop morgen ook te gaan (zolang het verantwoord blijft om je op de weg te begeven)

Twee dingen zijn in mijn optiek belangrijk:
1). De mars is een duidelijk zichtbaar maar ingetogen signaal voor een ieder die het ziet. Omdat het vaak weinig prioriteit heeft bij seculiere zenders is er veelal weinig media-aandacht voor. Toch is dat niet het voornaamste. Wij belijden dat er zichtbare én onzichtbare wereld is. Ook in deze onzichtbare wereld wordt er met de mars een signaal/getuigenis afgegeven. We houden daar vaak geen rekening mee, maar het is er wel degelijk. De mars is niet neutraal, het staat ergens voor, namelijk voor het leven wat God geeft, en ook op Zijn tijd ook weer neemt. Deze belijdenis roept altijd weerstand op in de geestelijke wereld.
2) De mars moet zwijgend gelopen worden. En daardoor is het een uitgelezen mogelijkheid om hem biddend te lopen.
Ik wil vragen aan iedereen die morgen gaat, om dat dan ook te doen. Ruim een uur de tijd om land en volk bij de Heere te brengen!!
Hora est!
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: RE: Re: Week van het Leven

Bericht door Vagari »

eilander schreef:
CvdW schreef:Misschien valt de opkomst morgen tegen, doordat de weersomstandigheden niet zo gunstig zijn.
Wordt daar dan ook een waardeoordeel aan gegeven.

Ik zie het krantenbericht al voor me:
De 25.000 mensen hebben we niet bereikt, maar het was een waardige tocht die in stilte verliep.
Door de weersomstandigheden hebben meerdere mensen toch besloten om niet te gaan.
Bij Ezra kwamen de mensen ook, ondanks de regen.
Wacht nog even.......
Om een mars te lopen?
Of om te bidden en naar de wet te luisteren?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Misschien valt de opkomst morgen tegen, doordat de weersomstandigheden niet zo gunstig zijn.
Wordt daar dan ook een waardeoordeel aan gegeven.

Ik zie het krantenbericht al voor me:
De 25.000 mensen hebben we niet bereikt, maar het was een waardige tocht die in stilte verliep.
Door de weersomstandigheden hebben meerdere mensen toch besloten om niet te gaan.
Bij Ezra kwamen de mensen ook, ondanks de regen.
Wacht nog even.......
Om een mars te lopen?
Of om te bidden en naar de wet te luisteren?
Ik zou zeggen lees de posting boven de uwe
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

Vagari schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Misschien valt de opkomst morgen tegen, doordat de weersomstandigheden niet zo gunstig zijn.
Wordt daar dan ook een waardeoordeel aan gegeven.

Ik zie het krantenbericht al voor me:
De 25.000 mensen hebben we niet bereikt, maar het was een waardige tocht die in stilte verliep.
Door de weersomstandigheden hebben meerdere mensen toch besloten om niet te gaan.
Bij Ezra kwamen de mensen ook, ondanks de regen.
Wacht nog even.......
Om een mars te lopen?
Of om te bidden en naar de wet te luisteren?
O, maar deze situaties zijn zeker niet gelijk. Dat heb ik niet willen beweren. Toch vond ik het opvallend dat nu net dit gedeelte aan de beurt was om vandaag te lezen.
Plaats reactie