Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Orchidee »

Ik wil persoonlijk toch even opmerken dat vaak de vogels het gestrooide zaad al weggepikt hebben voordat je weer thuis bent en dat vind ik best erg!:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde eens een dominee beweren (en ik geloof het meteen!) dat de afkondigingen in de kerk meer gespreksstof vormen dan de preek. Het is wellicht een geestelijke verlegenheid.
Ik kan me hier niet in vinden, heb meerdere malen, soms in de rij met het uitgaan al, met jonge (!) mensen na de preek gesproken over het wezelijke van de preek, soms heel persoonlijk. Ze vragen hoe ik dit ervaar, ze vragen naar je geestelijke welstand, of je het mee kan zeggen ed. dit gebeurd niet af en toe maar echt met regelmaat.
Waar ligt het dan aan dat sommige dit anders ervaren?
De volksaard kan een rol spelen. Predikanten vertellen vaak dat de westerling gemiddeld opener is, makkelijker over geestelijke zaken spreekt dan een tukker of een veluwenaar. In het oosten laat men zich niet zo gemakkelijk achter de kaart kijken. Ik herken dat wel. Uit angst om zichzelf iets onrechtmatig toe te eigenen, zwijgt men maar over het geestelijk leven. En als ouders hun kinderen daarin voorgaan, wordt het bij de volgende generatie echt niet beter, integendeel. Het is makkelijker om na kerktijd te mopperen dat het tochtte of dat de organist er weer niks van bakte, dan te vertellen wat de preek met je gedaan heeft. Maar openheid kan soms openheid uitlokken.
Ja hier heb ik niet aan gedacht!
Toch speelt karakter ook een grote rol.
Als je zelf vrijmoedig mag zijn lok je ook wat sneller een persoonlijke reactie uit is mijn ervaring.
En durf je jezelf kwetsbaar op te stellen?
habakuk
Verbannen
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 nov 2017, 15:32

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door habakuk »

er is ook een andere kant: zomaar een vraag stellen hoe je de preek ervaren heb vint ik niet prettig. Ongewenst te 'intiem', sorry voor dat woord
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Delftenaar »

Als je dat zo pats-boem vraagt komt het inderdaad nogal bot over. Maar je kunt wel eerst over het weer ofzo beginnen en daarna wat algemene opmerkingen over de preek maken. Op die manier bouw je het langzaam op en kun je aanvoelen of de ander al dan niet iets over de preek c.q. zijn haar gevoel daarbij kwijt wil zonder dat deze persoon zich ongemakkelijk gaat voelen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:Als je dat zo pats-boem vraagt komt het inderdaad nogal bot over. Maar je kunt wel eerst over het weer ofzo beginnen en daarna wat algemene opmerkingen over de preek maken. Op die manier bouw je het langzaam op en kun je aanvoelen of de ander al dan niet iets over de preek c.q. zijn haar gevoel daarbij kwijt wil zonder dat deze persoon zich ongemakkelijk gaat voelen.
Vandaar ook mijn vraag of we het hier hebben over het koffie drinken na kerktijd in huiselijke kring (waarbij je toch vooral of uitsluitend mensen om je heen hebt die jij goed kent) of om een georganiseerd "koffiedrinken na de dienst" in de hal van de kerk, waar je ook zomaar met iemand aan de praat kunt raken die je niet of nauwelijks kent. In dat laatste geval ga je niet plompverloren de diepte in met je vraagstelling, dat spreekt vanzelf. Zelfs in de thuissituatie geldt: alles op z'n tijd en wijze.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Onze kerk doet niet aan een nazit met koffie en als het wel zo was, zou ik er niet naar toe gaan.
Een gesprek van hart tot hart kan niet afgedwongen worden in een "verplicht" uurtje, met geroezemoes om je heen.
En wat mij getroffen heeft, kan de ander niet eens gehoord hebben.
En als je elkaar dan geestelijk niet kan verstaan, kan het zomaar zijn dat het gesprokene wegebt.
Orchidee schreef:Ik wil persoonlijk toch even opmerken dat vaak de vogels het gestrooide zaad al weggepikt hebben voordat je weer thuis bent en dat vind ik best erg!
Herkenbaar, voor velen.
Ook tijdens de preek kan het al gebeuren, dat je gedachten zo afgeleid worden en je ineens AMEN hoort.
En net buiten de kerk, het kan zo snel gebeuren. Iemand rijd je bijna uit je schoenen, je kinderen maken ruzie op de achterbank, in het fietsenhok blijkt dat je achterband leeg is...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Delftenaar »

Hendrikus schreef: In dat laatste geval ga je niet plompverloren de diepte in met je vraagstelling, dat spreekt vanzelf. Zelfs in de thuissituatie geldt: alles op z'n tijd en wijze.
Een familielid begint een willekeurig gesprek, vreemde of familie, rustig met de vraag "ben je bekeerd?". Dus vanzelfsprekend is het niet voor iedereen....
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Koninklijk »

Orchidee schreef:Ik wil persoonlijk toch even opmerken dat vaak de vogels het gestrooide zaad al weggepikt hebben voordat je weer thuis bent en dat vind ik best erg!:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Daar zat ik ook aan te denken die gelijkenis van dat goede zaad (Gods woord) wat gezaaid wordt, in ons hart.
Distelen en doornen waren ook zaad, en het lijkt op de een of andere manier, ook aantrekkelijk te zijn

in spreuken staat bewaar je hart boven alles.

want anders verstikt het alle andere wat we van uit de Geest van God ontvangen hebben.. en zullen we geen of nauwelijks vrucht dragen.. of zelfs vrucht dragen, van het andere zaad !!

Maar het is fijn om hierover na te denken, ik vind de excuses van karakter, cultuur, of achtergrond iets te makkelijk om je achter te verschuilen.

Hoe kan ik een verschil uit maken "" wij geheel anders""
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door DDD »

habakuk schreef:er is ook een andere kant: zomaar een vraag stellen hoe je de preek ervaren heb vint ik niet prettig. Ongewenst te 'intiem', sorry voor dat woord
Dat hoeft ook niet. Je kunt gewoon beginnen met vertellen hoe je zelf de preek hebt ervaren. Gekwebbel over het weer kan altijd daarna nog, zou ik denken.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Vorst »

Wat een rare reacties zijn er te lezen.

Regelmatig komt het voor dat we in de rij om de dominee een hand te geven het al hebben over de preek met de broeders en zusters. En ook bij het koffiedrinken na de dienst. Hoezo 'afgedwongen', 'te intiem', etc.?! Je zit daar met elkaar onder het woord van God. Nogal tragisch als je dan niets te vertellen hebt of niet geïnteresseerd bent in wat anderen te vertellen hebben.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door ejvl »

Koninklijk schreef:Wat me vaak opvalt, is dat er tijdens het ""koffiedrinken na de dienst"" het zoveel gaat over de buitenkant, zoals ik al verteld had, ben ik niet opgegroeid met dit soort rituelen, "" dus stond erbij en ik keek erna "" en vraag me dus af hoe dit komt..

en een tweede punt is waar ik erg nieuwsgierig naar ben en hoop dat jullie me kunnen helpen, is de aandacht voor zoveel, fouten, negativiteit, ziekten oorlogen en derg, "" die is ziek, die gaat scheiden, die is failliet, over de dingen die niet goed gaan in de wereld..

Wat is hier de oorzaak van ?

Dit valt me echt op, het glas half vol, half leeg principe.
Je kunt met elkaar toch een soort puntenlijst maken, op papier zetten, wat er na de preek, onder de koffie (ik neem aan dat je thuis bedoelt) wordt besproken?
Bijvoorbeeld:
- Samen het bijbelgedeelte nog eens doorlezen.
- Wat waren de aandachtspunten?
- Welke psalmen werden gezongen, en wat vond je ervan?
- Wat is een korte samenvatting van de preek? (5 minuten).
- Hoe kan dit op jezelf worden toegepast?
- Welke lessen zijn er geleerd, of kunnen er geleerd worden?
- Hoe is je persoonlijke relatie met God?

Enzovoorts.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Ik wil persoonlijk toch even opmerken dat vaak de vogels het gestrooide zaad al weggepikt hebben voordat je weer thuis bent en dat vind ik best erg.
Het zaad op de weg heeft geen schijn van kans om te ontkiemen.
Je moet niet de vogels de schuld geven, maar de bodem.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Regelmatig komt het voor dat we in de rij om de dominee een hand te geven het al hebben over de preek met de broeders en zusters.
Geven jullie na elke dienst de dominee een hand?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Vorst schreef: Regelmatig komt het voor dat we in de rij om de dominee een hand te geven het al hebben over de preek met de broeders en zusters.
Geven jullie na elke dienst de dominee een hand?
Er zijn gemeenten waar dat gebeurt.
In de megakerken met +1000 zitplaatsen ondenkbaar. Ik weet nog dat ik het als kind in Duitsland op vakantie meemaakte, dat de dominee bij de uitgang stond en iedereen een hand gaf. Vond ik toen wel heel mooi. En ik zie het nog steeds gebeuren, maar niet in de rechterflank.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Vorst schreef: Regelmatig komt het voor dat we in de rij om de dominee een hand te geven het al hebben over de preek met de broeders en zusters.
Geven jullie na elke dienst de dominee een hand?
Er zijn gemeenten waar dat gebeurt.
In de megakerken met +1000 zitplaatsen ondenkbaar. Ik weet nog dat ik het als kind in Duitsland op vakantie meemaakte, dat de dominee bij de uitgang stond en iedereen een hand gaf. Vond ik toen wel heel mooi. En ik zie het nog steeds gebeuren, maar niet in de rechterflank.
In Engeland ook he.
Nee, ik zie de ds in Yerseke het nog niet doen, dan kan hij na een paar weken naar de hand- en polskliiek. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie