Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Nou dan begin je daar toch zelf over? Je kunt ook van elke oplossing een probleem maken.
Het is dan net als op dit forum, je praat vaak geheel langs elkaar heen. Er is geroezemoes, gelach en zoiets moet ook "vallen".
Heus, de mooiste diepgaande gesprekken heb je onverwacht, zomaar in een wachtkamer, op een bankje langs het fietspad, net buiten de supermarkt, gisteren nog in de bibliotheek. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik ga een enkele keer als het een bijzondere dienst is geweest, zoals doop of belijdenis. Het gaat in het zaaltje overal over, behalve over de preek.
En dat laatste is erg?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik ga een enkele keer als het een bijzondere dienst is geweest, zoals doop of belijdenis. Het gaat in het zaaltje overal over, behalve over de preek.
En dat laatste is erg?
Nee.
Maar zeker als een preek zeer mooi geweest is, loop ik die het liefst te overpeinzen op weg naar huis.

Dit zei DIA in een ander topic:
Er was eens....
een dominee, in een klein stadje in Overijssel, die aan het eind van zijn preek, als er nog wat beslag op de gemeente lag, wel eens zei: "En, mijne hoorders, wat doet u met de Boodschap die hedenmorgen weer gehoord hebt? Ik vrees dat het beslag bij velen van korte duur zal zijn, en dat u het gehoorde met de koffie weer wegspoelt."

Iets om over na te denken... Niet dan? Zo ook een klacht in een bekend bejaardenoord van de Geref. Gemeenten in dit zelfde stadje: De mensen worden zo beziggehouden met koffiedrinken, activiteiten etc. dat er schier geen tijd overblijft om de preek te laten bezinken.
Onder de koffie wordt over alles gepraat, maar zeer weinig over de preek. Dit is, dunkt mij, een zeer terechte klacht. Hier wordt de mens de gelegenheid ontnomen door allerlei bezigheden om de preek in te laten werken. Meest is na de koffie of een andere bezigheid de preek voor een groot deel weg. Dan zijn die bezigheden en ontspanningen toch niet anders dan de vogelen des hemels?
Of zie ik dat weer te somber in? Ik kan mij in ieder geval wel vinden in de klagers over dit beleid. En niet dat ik voor klagen in het algemeen een lans wil breken.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11775

Dikgedrukte vraag: ja
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Dodo »

Maar nu spreek je jezelf toch wel tegen. Je vindt het jammer dat er alleen over alledaagse dingen wordt nagepraat, en daarna quote je een stukje waarin wordt geklaagd dat de preek wordt weggespoeld met de koffie.
Veel mensen willen best wat zeggen over de preek, maar vinden het lastig een beginnetje te vinden. Dan kun jij degene zijn die als eerste iets zegt. Dat kan ook heel simpel, "ik begreep dat voorbeeld niet zo goed, ik heb nooit eerder over de dochters van Job horen preken, wat hij zei over Paulus deed me denken aan mijn moeder" etc. Wie weet pakt een ander het op en ontstaat er zomaar een fijn gesprek.

Voor jezelf dingen overdenken is natuurlijk waardevol, maar het samen met anderen bespreken is wel iets wat hoort in de gemeente. Delen, elkaar aanhoren, van elkaar leren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik ga een enkele keer als het een bijzondere dienst is geweest, zoals doop of belijdenis. Het gaat in het zaaltje overal over, behalve over de preek.
En dat laatste is erg?
Nee.
Maar zeker als een preek zeer mooi geweest is, loop ik die het liefst te overpeinzen op weg naar huis.

Dit zei DIA in een ander topic:
Er was eens....
een dominee, in een klein stadje in Overijssel, die aan het eind van zijn preek, als er nog wat beslag op de gemeente lag, wel eens zei: "En, mijne hoorders, wat doet u met de Boodschap die hedenmorgen weer gehoord hebt? Ik vrees dat het beslag bij velen van korte duur zal zijn, en dat u het gehoorde met de koffie weer wegspoelt."

Iets om over na te denken... Niet dan? Zo ook een klacht in een bekend bejaardenoord van de Geref. Gemeenten in dit zelfde stadje: De mensen worden zo beziggehouden met koffiedrinken, activiteiten etc. dat er schier geen tijd overblijft om de preek te laten bezinken.
Onder de koffie wordt over alles gepraat, maar zeer weinig over de preek. Dit is, dunkt mij, een zeer terechte klacht. Hier wordt de mens de gelegenheid ontnomen door allerlei bezigheden om de preek in te laten werken. Meest is na de koffie of een andere bezigheid de preek voor een groot deel weg. Dan zijn die bezigheden en ontspanningen toch niet anders dan de vogelen des hemels?
Of zie ik dat weer te somber in? Ik kan mij in ieder geval wel vinden in de klagers over dit beleid. En niet dat ik voor klagen in het algemeen een lans wil breken.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11775

Dikgedrukte vraag: ja
Wees eens eerlijk als je na de preek niets zou doen denk je dat het dan wel vrucht zal dragen?
Als die vogels komen, is de weg (hart) al hard. Dan kun je vanalles de schuld geven en oude mensen alles onthouden en meteen na de kerk in hun kamer opsluiten, dat werkt echt niet.
Ik heb eens gelezen van een zsmeester van vroeger, die vond dat als de kinderen vervelend waren onder de vertelling, dat hij niet goed vertelde. Ms kan deze dominee eens naar zichzelf kijken.

Natuurlijk kun je een kooi vogels loslaten als er bijv gebeden wordt voor iemand, zonder de naam te noemen of zo, dan kan je de hele preek denken wie zou het zijn?

Trouwens de goede aarde is een wel en toebereide aarde het is geen lucky shot nee het is er klaar (gemaakt) om het evangelie te ontvangen. Dan zou ik eerder vragen wat heb je de week ervoor gedaan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Dodo »

Samanthi, je hebt het wel vaker over een kooi vogels die losgelaten worden. Wat bedoel je daar toch mee? Ik ken de uitdrukking niet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Terri »

Ik herken het ook niet. Zelfs in een gemeente waar ze heel sterk de neiging hebben om over van alles en nog wat te babbelen, kan je met een heel eenvoudige opmerking het gesprek 'sturen'.
Zelfs als er negatief ingestoken wordt met 'nou ik vond anders wel dat.....' is het mogelijk een positieve draai te geven aan het gesprek. En dan komen er vaak goede dingen....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Samanthi, je hebt het wel vaker over een kooi vogels die losgelaten worden. Wat bedoel je daar toch mee? Ik ken de uitdrukking niet.
Ik bedoel dat, nav de gelijkenis van het zaad, als er bijvoorbeeld over een broeder die een ernstig ongeluk gehad heeft, er wordt geen naam genoemd, dan zou je de rest van de preek kunnen piekeren over wie dat zal zijn. Dus pikken de vogels het zaad weg als het de grond nog niet geraakt heeft, als het ware.
Somimige kerken doen de voorbede in het dankgebed, zodat niets afleid van de prediking.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Dodo schreef:Samanthi, je hebt het wel vaker over een kooi vogels die losgelaten worden. Wat bedoel je daar toch mee? Ik ken de uitdrukking niet.
Ik bedoel dat, nav de gelijkenis van het zaad, als er bijvoorbeeld over een broeder die een ernstig ongeluk gehad heeft, er wordt geen naam genoemd, dan zou je de rest van de preek kunnen piekeren over wie dat zal zijn. Dus pikken de vogels het zaad weg als het de grond nog niet geraakt heeft, als het ware.
Somimige kerken doen de voorbede in het dankgebed, zodat niets afleid van de prediking.
Zo heb ik het ook altijd geleerd. De grote voorbede vóór de preek, omdat de mensen meenemen wat ze het laatst gehoord hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
samanthi schreef:
Dodo schreef:Samanthi, je hebt het wel vaker over een kooi vogels die losgelaten worden. Wat bedoel je daar toch mee? Ik ken de uitdrukking niet.
Ik bedoel dat, nav de gelijkenis van het zaad, als er bijvoorbeeld over een broeder die een ernstig ongeluk gehad heeft, er wordt geen naam genoemd, dan zou je de rest van de preek kunnen piekeren over wie dat zal zijn. Dus pikken de vogels het zaad weg als het de grond nog niet geraakt heeft, als het ware.
Somimige kerken doen de voorbede in het dankgebed, zodat niets afleid van de prediking.
Zo heb ik het ook altijd geleerd. De grote voorbede vóór de preek, omdat de mensen meenemen wat ze het laatst gehoord hebben.
Het heeft allemaal zijn voors en tegens zie je maar. Bij ons is de voorbede ook voor de dienst, maar wel met namen erbij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Maar nu spreek je jezelf toch wel tegen. Je vindt het jammer dat er alleen over alledaagse dingen wordt nagepraat, en daarna quote je een stukje waarin wordt geklaagd dat de preek wordt weggespoeld met de koffie.
De preek kan op elk moment worden weggespoeld, weggepikt of weggewaaid.
samanthi schreef:Wees eens eerlijk als je na de preek niets zou doen denk je dat het dan wel vrucht zal dragen?
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Bovendien, ik hoef niets te kiezen, want ze drinken bij ons geen koffie, alleen na speciale diensten en dan ga ik.
Dodo schreef:Veel mensen willen best wat zeggen over de preek, maar vinden het lastig een beginnetje te vinden. Dan kun jij degene zijn die als eerste iets zegt.
Ik maak altijd gemakkelijk contact, en ben heel open (soms te), de kunst van het converseren heb ik onder de knie, met de paplepel ingekregen.
Terri schreef:Zelfs als er negatief ingestoken wordt met 'nou ik vond anders wel dat.....' is het mogelijk een positieve draai te geven aan het gesprek. En dan komen er vaak goede dingen....
Als je in de kerk zat en de Heere sprak middels de dominee in je hart en iemand begint dan te klagen over de te harde stem of te drukke gebaren, doet het pijn. Nu is dat niet altijd zo, maar het is niet altijd te sturen. Bij ons is de verdeeldheid helaas groot.
Ik bezoek de ouderen en langdurig zieken van onze gemeente en dat is best een rekbaar begrip, want de singles en eenzamen vallen hier ook onder. Dan heb je vaak hele goede gesprekken.

Maar het koffiedrinken is sowieso niet gebruikelijk in rechtse gemeentes. Wel bij elkaar, thuis, maar niet in de zaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Delftenaar »

Mara schreef: Als je in de kerk zat en de Heere sprak middels de dominee in je hart en iemand begint dan te klagen over de te harde stem of te drukke gebaren, doet het pijn.
Bij mij is het juist de eigen familie (ouders, broers,zussen) die altijd kritisch commentaar heeft op wat er allemaal niet fout was aan de preek, of dat er teveel herhalingen in zaten of wat dan ook. Dat doet niet alleen pijn, maar het haalt ook de mooie dingen die je zelf uit de preek gehaald hebt, of de dingen die je voor jezelf eruit meegenomen hebt weg.
Het gevolg is dat ik niet snel met iemand over de preek begin. Ik ben immers gewend dat er toch alleen maar afbrekend op gereageerd wordt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gesprekken tijdens de koffie, na de dienst..

Bericht door Wandelende »

“En weer een ander deel viel in de goede aarde en gaf vrucht...”
(~)
Plaats reactie