Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Ik ben het met je eens, Jongere. Een kleine kanttekening wel: ik denk dat we ook in Nederland wel degelijk armoede kennen. Je kunt dat wel relatief noemen door te vergelijken met krottenwijken, maar ik weet toch dat er mensen zijn die het heel moeilijk vinden om kleding voor hun kinderen te kopen (ook goedkoop/tweedehands) en wakker liggen van een factuur van school, etc.
Daar ben ik het ook mee eens. Ook relatieve armoede kan daadwerkelijke armoede zijn. Om het voorbeeld om te draaien: ouders die piekeren of ze hun kinderen deze avond wel eten kunnen geven, zullen minder bezorgd zijn over de vraag of ze een goede opleiding voor hun kinderen kunnen betalen. Daarmee is een opleiding nog steeds noodzakelijk, en de zorg van relatief rijkere ouders hierover volkomen terecht.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Roeline »

Alle voorspoed is geen zegen,
Alle tegenspoed geen vloek.
't Is er alles aan gelegen
Of mijn hart er God in zoekt.

Dichter is me onbekend.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

Jongere schreef:In de hele discussie blijkt wel dat rijkdom iets relatiefs is. We zitten hier te meten met salarissen of type auto's, maar zijn wereldwijd vrijwel allemaal rijk. Ik denk dat wie in Nederland de "mammon-vinger" wijst, altijd een aantal vingers naar zichzelf gericht heeft.
Uiteraard gaat het dan niet alleen om de vraag naar verdienste, zoals de post van ambtenaar lijkt te suggereren. De vraag naar rijkdom is niet alleen of wij verdienen naar wat we werken, maar ook of werk een goede en proportionele plaats in ons leven inneemt.

Verder denk ik dat refo een heel terechte vraag stelt. In de bijdragen (van met name Sheba) komen heel veel gegevens uit het Oude Testament naar voren. Inderdaad wordt daar vaak de 'zegen van de Heere' verbonden aan voorspoed. Ik mis echter het gegeven dat de lijn in het Nieuwe Testament volgens mij radicaal anders ligt. Veel meer dan wij vaak zien willen, wordt daar heel concreet over armoede en rijkdom gesproken. Bovendien gaat dat vaak verder dan het "als je je hart er maar niet opzet", er staan heel wat absolute uitspraken over rijkdom in het NT.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we in ons Bijbellezen en de uitleg daarvan een blinde vlek ontwikkeld hebben rond deze teksten. Het evangelie naar Lukas wordt niet voor niets het 'evangelie van de armen' genoemd. Als je dat eerlijk doorleest, kun je dan echt volhouden dat er géén absolute kwalificatie wordt gegeven over rijkdom en armoede?
- Laten we in de gelijkenis van de rijke dwaas Jezus' uitspraak staan over hen "die zichzelf schatten vergaderen", of maken we ervan "die zichzelf alléén maar schatten vergaderen"? (Luk. 12)
- Doen we in de gelijkenis van de rijke man en Lazarus alsof hun armoede en rijkdom inwisselbaar zouden kunnen zijn? (Dus alsof het hier puur gaat om de vraag naar rechtvaardigheid) Of durven we heel concreet te benoemen dat de Heere Jezus de nadruk legt in deze gelijkenis op de omkering die er plaats vindt: "gij hebt uw goed in dit leven ontvangen" (Luk. 16:25). Het verband van deze gelijkenis is de geldgierigheid van de farizeeën (Luk. 16:15).
- Laten we de Bergrede uit Matth. 5 als een leessleutel fungeren voor wat de Heere Jezus zegt in Lukas 6, of durven we deze woorden te laten staan in alle concrete scherpte...?
"En Hij, Zijn ogen opslaande over Zijn discipelen, zeide: Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
(...) 24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.
25 Wee u, die verzadigd zijt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht, want gij zult treuren en wenen."


Overigens moge duidelijk zijn dat ik de vragen ook aan mezelf stel, want ik zit in precies dezelfde context als andere forummers als het over deze dingen gaat. Ik probeer mezelf in alle voorzichtigheid af te vragen: zou er mogelijk ook een onderscheid kunnen zijn hierin tussen Oude en Nieuwe Testament? Abraham was rijk, inderdaad. Maar Abraham had ook meerdere vrouwen. Kan de zegen van voorspoed in het Oude Testament wellicht horen bij de 'uiterlijkheid' van Gods verbondsopenbaring in die tijd? Ik vind deze notie in het Nieuwe Testament (vrijwel) nooit terug. Wel de oproep om geen schatten te zoeken die vergaan, eveneens de praktijk in de (vroege) christelijke gemeente van een totale gemeenschap van geld en goederen. Nogmaals: ik heb geen antwoorden, maar vind het wel eens verontrustend hoe gemakkelijk we over deze concrete, sociale dimensies in het Nieuwe Testament heen kunnen lezen. Als we daarmee uiteindelijk aan het Woord voorbij leven, lopen we groot gevaar. Laten we in ieder geval niet denken dat het onmogelijk zou zijn dat we hier met een blinde vlek leven.
Ik wil er heel kort iets aan toevoegen.

Jozef van Arimenthea was waarschijnlijk een vermogend persoon. Kocht het graf voor de Heere Jezus. Opvallend dat al direct rondom het sterven en opstaan van de Heere Jezus ziet dat arm en rijk erbij betrokken zijn. ( de vrouwen waren waarschijnlijk arm)
En was het Judas niet die zo mokte toen dure zalf voor de Heere Jezus door Maria werd gekocht? Terwijl zij enkel en alleen dat deed met het oog op ook voor haar noodzakelijk lijden en sterven van de Heere?

En...

De Heere Jezus beminde de rijke jongeling zeer. Er staat niet de jongeling. Of hij betreurde zijn rijkdom.

En volgens mij leert de HC ons zelf dat we de Heere dankbaar moeten zijn in alles wat Hij ons schenkt.
En dat is wat ik bedoelde te zeggen met de zegeningen. Het is wat de Heere ons geeft. Dat kan rijkdom zijn, dat kan soms ook verdriet zijn. Moeiten, vreugden. Dat is breder... wat nu gesuggereerd wordt.

En dan hebben we nog de wijzen uit het oosten. Dat waren geen armoedzaaiers... zij brachten dure geschenken mee...

Ik ben ervan overtuigt dat de Heere is gekomen voor rijke en arme zondaren. En dat we moeten oppassen de hemelpoort ( alsof wij dat kunnen) te sluiten voor bepaalde sociale lagen. En dat onder andere rijkdom en armoede dingen zijn die de Heere ons geeft. En dan blijft de vraag staan. Mag je van die zegeningen genieten? ( en uit mijn eerdere postings blijkt op welke wijze)

Je opmerking over de bergrede. Ik heb onlangs daar nog iets bij Luther over gelezen. Als ik tijd heb, kom ik er nog op terug.
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 okt 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

Dit is wat Luther over dat gedeelte uit de Bergrede zegt;

De kern van de leer van de Schriftgeleerden etc: de mens bij wie het hier op aarde voor de wind gaat, is zalig wn gelukkig. Alles is hierop gericht: als ze maar vroom zijn en God dienen, dan zal God hen genoeg geven op aarde. Het zal hun aan niets ontbreken ( toevoeging van mij, de gelovigen in het OT zeiden dit nooit zo, dat maakten de Schriftgeleerden ervan en daar gaat Christus tegenin omdat Zijn Koninkrijk van een andere orde was, wat de schriftgeleerden ontkennen)

Dat bestrijdt Christus. Hij zegt: Er is iets anders nodig te hebben op aarde.
Er wordt door velen (toen) gezegd:
- wie rijk en machtig is, die is zalig.
- wie arm en ellendig is, is in Gods ogen verworpen en verdoemd.

In het OT gaat Job al in tegen deze opvatting. Als hij wordt aangeklaagd door zijn vrienden omdat ze overtuigt waren dat hij een erge zonde had gedaan en door tegenspoed werd bestraft.

Zalig zijn de armen van geest...
De grootste hindernis was de invloed van de afgod Mamon op het hart. Want dan verlang je naar steeds meer geld en bezittingen. Hebzucht is je afgod.
En bovenstaande leer leidt ertoe dat mensen gierig worden. Dat iedereen zich alleen maar druk maakt om het zelf goed te hebben en geen armoede te kennen.
Ieder mens denkt dan: als die mens zalig is met wie het voed gaat etc. Moet ik ervoor zorgen ook veel te gebben.

Zo gaat het nog even verder.
Maar vraagt Luther dan... moeten alle christenen arm zijn?
Nee zegt hij, er staat arm van geest bij.
Een mens is niet zalig omdat hij een bedelaar is.
Luther zegt; ik heb al eerder gezegd dat Christus hier niet spreekt over de aardse overheid en orde maar het geestelijke.(...)
Want als we allemaal bedelaars moesten zijn en niets zouden hebben, zou de wereld niet kunnen bestaan.
Geen vader zou zijn huis en personeel kunnen onderhouden als hij zelf niets zou hebben.
(...)
Daarom, wees net zo arm of rijk als je toebedeeld is, want daar vraagt God niet naar. En weet dat iedereen voor God arm moet zijn, maar dan wel geestelijk en met het hart. Dat betekent dat hij zijn vertrouwen en troost niet zoekt in tijdelijke bezittingen of zijn hart eraan geeft ( toevoeging van mij, dit is niet anders dan ik aldoor gezegd hebt)

Dus de Heere gaat hier tegen het gedachtengoed van vroomheid is voorspoed in. Maar dat deed Job in het OT ook al. Dat gedachtengoed hebben de Farizeeers de wereld in geholpen. Maar dat is niet wat David, Abraham, Salomo beleed. En ook in OT laat de Heere al zien, zie Hizkia dat het fout gaat als je je hart erop zet.
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 okt 2017, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door eilander »

Voor een groot deel ga je in tegen dingen die niet gezegd zijn: niemand zegt dat rijkdom per definitie fout is.
Anders - positiever - gezegd: voor een groot deel zijn we het wel eens.
Voor de rest ben ik het niet met je eens: we mogen niet alleen maar vergeestelijken als de Heere iets zegt over aardse rijkdom.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Voor een groot deel ga je in tegen dingen die niet gezegd zijn: niemand zegt dat rijkdom per definitie fout is.
Anders - positiever - gezegd: voor een groot deel zijn we het wel eens.
Voor de rest ben ik het niet met je eens: we mogen niet alleen maar vergeestelijken als de Heere iets zegt over aardse rijkdom.
Op grond waarvan? En wat vergeestelijk ik dan alleen?

Verder is de prediking van de Heere Jezus een prediking over het hemels koninkrijk. Dat miet je wel geestelijk verstaan. In tegenstelling tot de Schriftgekeerden due een aards koninkrijk prediken. De Messias zou een aardse koning zijn.

Er staat toch echt eerst zalig zijn de armen van geest. En daaruit volgend komen de andere zaligsprekingen.
Verder ben je het dan ook niet eens met Luther?

Waar ik tegenin gaat is dat er een verschil zou zijn tussen OT en NT. Alsof het OT zou leren vroomheid is zegen etc. En NT niet.
Nee zeg ik, ook dat leert het OT ons niet. Zie job...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Voor een groot deel ga je in tegen dingen die niet gezegd zijn: niemand zegt dat rijkdom per definitie fout is.
Anders - positiever - gezegd: voor een groot deel zijn we het wel eens.
Voor de rest ben ik het niet met je eens: we mogen niet alleen maar vergeestelijken als de Heere iets zegt over aardse rijkdom.
Op grond waarvan?
24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid des rijkdoms, maar op den levenden God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent, om te genieten
Zeker die laatste tekst moet je aanspreken! Het gaat daar over aardse rijkdom, zo ook in die teksten daarvóór. Dus laat ze dan wel stáán.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Voor een groot deel ga je in tegen dingen die niet gezegd zijn: niemand zegt dat rijkdom per definitie fout is.
Anders - positiever - gezegd: voor een groot deel zijn we het wel eens.
Voor de rest ben ik het niet met je eens: we mogen niet alleen maar vergeestelijken als de Heere iets zegt over aardse rijkdom.
Op grond waarvan?
24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid des rijkdoms, maar op den levenden God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent, om te genieten
Zeker die laatste tekst moet je aanspreken! Het gaat daar over aardse rijkdom, zo ook in die teksten daarvóór. Dus laat ze dan wel stáán.

Een beetje flauw... ik zeg continu dat we onze hoop niet op rijkdom moeten stellen. Die laatste tekst heb ik nooit ontkend.
En waar het op vast zat bij de rijke jongeling heb ik ook al eerder gezegd. Niet het feit dat hij rijk was. Maar het feit dat hij de rijkdom liever had dan de liefde van Christus. En dus de liefde ook bij hem ontbrak. En dat hij ten diepste dus helemaal niet de geboden ten volle hield. Omdat de liefde ontbrak. De liefde die geënt is op de Liefde van Christus.
Verder heb ik ook al eerder gezegd dat rijkdom zeker verleiding/ gevaren met zich meebrengt. Net zo als armoede....

Maar dit alles maakt niet dat je niet van rijkdom mag genieten. Dat leek jij zelf te suggereren in een eerdere opmerking dat iemand met een "verheerlijkt" gezicht zat te vertellen over zijn nieuwe auto. Ten eerste is een verheerlijkt gezicht een interpretatie wat ook gewoon een blij gezicht kan zijn. Dankbaar...
Ten tweede wordt er in NT en OT op gevaren van rijkdom gewezen. Maar dat is niet hetzelfde als dat je niet van rijkdom mag genieten. Dat was het onderwerp van deze discussie. Ik wil zelfs stellen dat alles wat de Heere ons toebedeeld of het nu rijkdom, kinderen, moeiten is. En we genieten niet van wat Hij ons geeft, zondigen we door ondankbaar te zijn.

Ik ging tegen de gedachten in dat je je rijkdom niet zou mogen tonen. ( waarbij ik aldoor heb gezegd als het maar geen protsen etc. Is)
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 okt 2017, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Jongere »

Sheba, heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef over het verschil tussen de zaligsprekingen bij Mattheüs en Lukas?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

Jongere schreef:Sheba, heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef over het verschil tussen de zaligsprekingen bij Mattheüs en Lukas?
Ja. Heb jij gelezen wat Luther hierover zegt? Verder vertellen Lukas en Mattheus over hetzelfde. En moet je dit m.i. Niet los van elkaar lezen...
Jezus ging hier tegen de heersende gedachten van de Farizeers in. Namelijk dat voorspoed een gevolg van vroomheid was. Dat was niet de waarheid. En dat is ook niet een waarheid dat het OT ons voorhoud.
En zo moet je de tekst zowel in Mattheus als Lukas lezen m.i.

Stel je voor dat je geen honger had, en rijk was. En je luisterde naar deze zaligsprekingen. Zouden ze dan niet voor jou gelden? De Heere sprak alleen tot armen en hongerigen? ook die hongerige, die arme wirdt alleen zalig vanuit het Verzoenend lijden en sterven van Christus, net als due rijke met een goedgevulde maag. De rijkdom ligt in Hem en niet in het wel of niet hebben van aardse goederen.
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 okt 2017, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Maar dit alles maakt niet dat je niet van rijkdom mag genieten. Dat leek jij zelf te suggereren in een eerdere opmerking dat iemand met een "verheerlijkt" gezicht zat te vertellen over zijn nieuwe auto. Ten eerste is een verheerlijkt gezicht een interpretatie wat ook gewoon een blij gezicht kan zijn. Dankbaar...
Zoals je weet heb ik alléén maar willen zeggen: de eenvoudige opmerking 'het gaat er maar om dat je je hart er niet op zet' maakt fout gedrag niet goed.
Alles wat ik volgens jou 'lijk te suggereren' is daarom nog niet wat ik zeg.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Maar dit alles maakt niet dat je niet van rijkdom mag genieten. Dat leek jij zelf te suggereren in een eerdere opmerking dat iemand met een "verheerlijkt" gezicht zat te vertellen over zijn nieuwe auto. Ten eerste is een verheerlijkt gezicht een interpretatie wat ook gewoon een blij gezicht kan zijn. Dankbaar...
Zoals je weet heb ik alléén maar willen zeggen: de eenvoudige opmerking 'het gaat er maar om dat je je hart er niet op zet' maakt fout gedrag niet goed.
Alles wat ik volgens jou 'lijk te suggereren' is daarom nog niet wat ik zeg.
Ik lees jouw woorden als verheerlijkt, blij vertellen over een nieuwe auto als is fout gedrag.... ook al zet je je hart er niet op.

En als het anders is, je anders bedoelde, moet je dat zeggen. Maar dan snap ik het verschil tussen wat ik toen al zei en jouw opmerking daarop volgend niet goed ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door eilander »

Volgens mij snappen we elkaar inmiddels :)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6446
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Posthoorn »

Ik vind dat Sheba toch wel erg vlug de 'ongemakkelijke' kanten van het Evangelie afvijlt.
Het blijft toch een feit - en zien we het niet in ons eigen leven? - dat weelde en overdaad ons gemakkelijk van de dingen van Gods Koninkrijk afhoudt. Daar mogen we best eens, met refo en Jongere, wat meer over nadenken.
Ik zou het óók een vreselijk moeilijke gedachte vinden als ik al mijn bezittingen moest verliezen... ook voor het Koninkrijk Gods. Toch is dat wel waar wij toe bereid moeten zijn...
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:Ik vind dat Sheba toch wel erg vlug de 'ongemakkelijke' kanten van het Evangelie afvijlt.
Het blijft toch een feit - en zien we het niet in ons eigen leven? - dat weelde en overdaad ons gemakkelijk van de dingen van Gods Koninkrijk afhoudt. Daar mogen we best eens, met refo en Jongere, wat meer over nadenken.
Ik zou het óók een vreselijk moeilijke gedachte vinden als ik al mijn bezittingen moest verliezen... ook voor het Koninkrijk Gods. Toch is dat wel waar wij toe bereid moeten zijn...
Ook dit is niet correct. Ik heb wel degelijk meerdere keren gezegd dat er veel gevaren aan rijkdom (maar ook armoede) zitten. Maar waar ik continue tegen in ging is de algemeen heersende gedachten lijkt het wel in vele christelijke kringen dat je je geen luxe mag permitteren als waar christen. Zodra iemand in een BMW rijdt ipv een tweede hands peugootje zit er iets niet goed. Leek het wel. Eilander leek dat niet bedoeld te hebben, wat dan wel is me nog niet duidelijk :jongle

En dat men dat dan bijv grond op de zaligsprekingen. Zalig zijn de armen van geest, die hongeren en dorsten etc.

Jammer is dan dat daar dan niet op ingegaan wordt.
Jezus spreekt de armen niet zalig omdat ze arm zijn... volgens mij is het Evangelie veel rijker... ( aan daarbij heb ik Luther aan mijn zijde) maar spreekt de armen aan omdat de heersende gedachten onder de farizzeers was dat vroomheid zegen bijelkaar hoorde. En dat als je dus arm was, minder vroom was.
Nee zegt Jezus. ( ik verval in herhaling) de zaligheid ligt in Hem. ( kort en bondig)
En daaarom is er plaats voor armen en rijken in het Hemels Koninkrijk.

En ja ook ik moet niets hebben van het materialisme waarin een groot deel van onze gezindte leeft. En men daarin opgaat zonder de Heere te kennen. En ja ik erken dat we vast kunnen zitten aan het aards. Materieel en immaterieel. Maar dat geldt ook weer voor minder rijk, arm en rijk.

Maar we moeten oppassen voor het idee dat sommige bewust of onbewust uitdragen dat onze zekerheid ligt in ons manier van leven. En dat iemand die wat beter in de slappe was zit maar beter zijn mond kan houden als hij of zij een auto of huis of wat dan ook uit de hogere categorie heeft gekocht, daarvan geniet, terwijl wij helemaal niet weten van waaruit diegene geniet.

En ja, ook mij zou het pijn doen als kind en goed afgenomen zou worden. Niemand ook Gods Woord niet, zegt dat je dat fluitend zal doen. Maar ieder kind van God zal erkennen dat Christus zijn of haar alles is. En als iemand vraagt; Christus of ....
Ligt dan het antwoord voor ieder helder?
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 okt 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie