Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Ik ken ook genoeg mensen die ik gerust welgesteld kan noemen.
Ook met de nodige tegenslagen en gezondheidsklachten, geld vermag daar niets tegen.
Ik ben er trouwens wel achter dat diegenen die werkelijk welgesteld zijn en tot een hoge sociale klasse behoren qua inkomen en opleiding dat die makkelijker en menselijker in de omgang zijn dan diegenen die tussen wal en schip vallen en die overlopen van verbeelding.
Mensen die overlopen van verbeelding vind je in alle inkomensgroepen. En ja, die zijn best ingewikkeld in de omgang.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef: Mensen die overlopen van verbeelding vind je in alle inkomensgroepen. En ja, die zijn best ingewikkeld in de omgang.
Ik pleit mijzelf ook niet vrij. laat ik dat vooral niet doen.
We hebben allemaal onze ijdele momenten in het leven, ik dus ook.
In het algemeen: We voelen ons trots want hebben een nieuwe Mercedes, we hebben een nieuw koophuis, we hebben een caravan en gaan 2 keer per jaar op vakantie.
Allemaal goed als je er van kan genieten, want alles wat je toekomt is gegeven door God.
In prediker worden we juist ook gemaand om er van te genieten...alleen..laten we het ons niet tot hoofddoel stellen.
Ik ben dan wel niet rijk maar heb vroeger heel veel van het leven genoten in materiële zin, ik heb geprobeerd dat geluk te hervinden door de plekken van weleer weer eens te bezoeken en het eens dunnetjes over te doen..ik heb ondervonden dat het niet de plaatsen zijn waar ik ben geweest of de materiële zaken die ik toen bezat maar de mensen met wie ik het kon delen.
Zonder hen ervaar ik alleen maar leegte...
Inmiddels ben ik persoonlijk dus tot de conclusie gekomen dat het ware geluk ligt in de twee voornaamste geboden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door Roeline »

Deze discussie ligt intussen stil en er is al veel nuttigs gezegd. Misschien val ik op sommige punten in herhaling maar wil toch een paar dingen doorgeven die John Flavel schrijft in "Een ware heilige", een prachtig boekje wat ik momenteel lees. Flavel schrijft uitvoerig over het behoeden van het hart en werkt dit uit in het licht van diverse levenstijden. Gisteren las ik in het hoofdstuk "Hoe we ons hart kunnen behoeden in voorspoed" onder andere de volgende citaten:

- Deut. 6:10-12: Als het dan zal geschied zijn, dat de HEERE, uw God, u zal hebben ingebracht in dat land, dat Hij uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft, u te zullen geven; grote en goede steden, die gij niet gebouwd hebt, en huizen, vol van alle goeds, die gij niet gevuld hebt, en uitgehouwen bornputten, die gij niet uitgehouwen hebt, wijngaarden en olijfgaarden, die gij niet geplant hebt, en gij gegeten hebt en verzadigd zijt, zo wacht u, dat gij den HEERE niet vergeet, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis heeft uitgevoerd.

- Deut. 32: 15: Als nu Jeschurun vet werd, zo sloeg hij achteruit.

-O, hoevele mensen zijn in de koetsen van aardse genietingen naar de hel gevoerd, terwijl anderen door de roede van verdrukking naar de hemel zijn geslagen.

- Uitwendige winsten gaan meestal gepaard met inwendige verliezen.

- Er zijn maar weinig Josafats in de wereld, van wie gezegd wordt: "Hij had rijkdom en eer in menigte. En zijn hart verhief zich in de wegen des HEEREN" (2 Kron. 17:5-6)

- Houd uw ijdele hart eronder door te bedenken (...) dat God niemand waardeert op grond van uiitwendige voortreffelijkheden, maar wel op grond van inwendige genaden. Dat zijn de innerlijke versierselen van de Geest, die kostelijk zijn voor God (1 Petr.3:4).

-Paus Pius V (1504-1572) riep op zijn sterfbed wanhopig uit: "Toen ik in een lage staat was, had ik enige hoop op de zaligheid; toen ik bevorderd werd tot kardinaal, had ik er grote twijfels over; maar sinds ik paus geworden ben, heb ik helemaal geen hoop meer.

-Wanneer u zichzelf beschouwt als een vreemdeling in deze wereld, die op reis is naar de hemel en een beter vaderland zoekt, hebt u evenveel reden om met deze dingen [aardse dingen] ingenomen en in uw schik te zijn, als een moe paard met een zware zadeltas.


...en laat ik me haasten om te zeggen dat het volgende hoofdstuk luidt: Hoe we ons hart kunnen behoeden in tegenspoed (!).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door samanthi »

Ik heb er iets over gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=JJiBsQwsvQ4
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door helma »

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door gallio »

Ik las pas een meditatie van McCheyne waarin hij inging op de vraag van genieten van het aardse. Maar het is in het Engels en ik heb ook niet de tijd om het over te typen. Maar als iemand het voorhanden heeft....

Een meditatie over 1 Cor 7:29 - De tijd is kort.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door learsi »

-Bekommer u niet te zeer om de moeiten en de genietingen van de dingen van deze wereld, want weldra zult gij die voor een eeuwige werkelijkheid moeten verwisselen.
-Het is goed voor een gelovige de dingen der wereld te gebruiken en zich er in te verheugen.
-God schenkt deze zaken rijkelijk om ze te genieten.
-En toch moet de gelovige blijde zijn als niet blijde zijnde en deze wereld gebruiken als niet gebruikende want de tijd is kort.
-Nog een kleine tijd en gij zult daarboven aanzitten en de nieuwe wijn drinken met Christus.
-Zet uw hart dus niet teveel op de dingen van deze aarde.
-Gaat ook gij naar boven, stil uw honger niet met aardse genoegens, wordt los van die en leer,dat zij allen voorbij gaan.
-Broeders, indien gij zoveel met de genoegens dezer aarde bezig zijt, dat het uw liefde voor gebed of voor uw bijbel wegneemt, of dat gij verschrikken zoudt van de roep "de Bruidegom komt"en gij zeggen zoudt "komt Hij nu reeds", dan misbruikt ge deze wereld.
-O wordt los van de genoegens van deze wereld: "de tijd is kort".

Robert Murray Mac Cheyne 1Kor.7:29-31

h.g.
Learsi
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Mag je van rijkdom genieten? (Uit: Gelezen,...)

Bericht door learsi »

dubbel
Plaats reactie