Vragen in het huwelijksgesprek

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Isala »

merel schreef:Toch ben ik van mening dat deze vraag niet gesteld mag worden tijdens het huwelijksgesprek. De ds vraagt toch ook niet naar een overtreding van de andere 9 geboden?
Dat is ook mijn mening. Het gaat in het huwelijksgesprek niet over het houden van geboden en/of welke je overtreden hebt.
Volgens mij is de belangrijkste vraag in de huwelijksgesprek de vraag of de zegen van de Heere niet alleen gevraagd wordt, maar of die zegen ook gewenst is.
Om daar eens een eerlijk antwoord op te geven (voor het aangezicht van de Heere).
Om de zegen vragen in de trouwdienst wordt door menigeen gedaan. Maar verlang je daadwerkelijk met je hart naar die zegen omdat je niet zonder Zijn zegen het huwelijk in kan?
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Luther schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Nee, zeker niet. Maar dat had ik al betoogd. Realistisch is het niet, maar soms zou je de mogelijkheid wensen om sommigen te verbieden om te trouwen.
Dat vind ik echt een zeer vreemde uitspraak. Twee volwassenen gaan met elkaar een verbintenis aan. Wie zijn wij, of wie is een predikant om dat te vervoeren.
Dit was slechts een private opmerking, staat los van het topic-thema. Maar als je sommige aankomende echtelieden hun leven doordeweeks behoorlijk werelds inrichten, gericht op het hier en nu, of zij die slechts willen trouwen om van een vervelende thuissituatie af te zijn, zij die een relatie erg horizontalistisch zien... Ik bedoel: Dit valt niet onder wettige bezwaren, maar je hebt dan weleens zorgen: Hoe moet dat als er kinderen binnen de lichtkring van het verbond geboren worden?
Maar nogmaals: Het zijn slechts gedachten, waar je als gewoon gemeentelid betrekkelijk weinig mee kan. Ik noemde eerder dat je van een gezin het allerhoogste mag verwachten. Ik bedoelde daarmee dat het kleine kerkjes binnen de kerk zijn.
Ik ben het volkomen met je een dat de wandel van mening kerkganger niet overeenkomt met hetgeen de bijbel leert. Het is niet alleen een taak van de ds om daar tijdens de preken aandacht aan te besteden, maar ook een taak van de zondagschool en de cathechesatie, maar ook de ouders. Ik merk bij ons de kerk dat er in 10 jaar een behoorlijke verschuiving in ethiek op dit vlak heeft plaatsgevonden en eigenlijk voelen wij ons hierin roepende in de woestijn. Meerere malen hebben wij dit met de ds en de kr aangekaart. Men herkent het probleem wel, maar vindt ook dat zij er wel wat aan doen.
Toch ben ik van mening dat deze vraag niet gesteld mag worden tijdens het huwelijksgesprek. De ds vraagt toch ook niet naar een overtreding van de andere 9 geboden?
Ja er zijn heel veel verschuivingen lees eens oude terdege of gezinsgidsen over werkende moeders en vergelijk die eens met die van nu.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door refo »

Nog even doorredeneren en het huwelijk wordt een sacrament. Net als in de RKK.
Stel niet teveel eisen aan anderen.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Ja er zijn heel veel verschuivingen lees eens oude terdege of gezinsgidsen over werkende moeders en vergelijk die eens met die van nu.
Wat wil je hiermee zeggen?
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Ja er zijn heel veel verschuivingen lees eens oude terdege of gezinsgidsen over werkende moeders en vergelijk die eens met die van nu.
Wat wil je hiermee zeggen?
Volgens mij wordt er mee bedoeld dat 'werkende moeders verantwoordelijk zijn voor de verschuivende moraal in de reformatorische gezindte'.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door helma »

Nee dat zegt ze niet; volgens mij bedoelt ze dat er verschuivingen o.a. zichtbaar zijn in de visie op werkende moeders.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Tiberius »

Terug naar de vragen in het huwelijksgesprek a.u.b.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door parsifal »

Zelf hebben wij voor ons huwelijk, redelijk wat gesprekken gevoerd met de predikant. Hij heeft ons ook gewezen op wat boeken die nuttig zijn (ook een heel nuttige met betrekking tot internationale huwelijken) en we hebben een heel uitgebreide enquette ingevuld, waarbij naast de vragen over hoe je in het geloofsleven staat en wat je van de ander hierin verwacht, ook vragen werden gesteld over hoeveel kinderen je zou willen (als de antwoorden 25 en "alleen adopteren" zijn, is er misschien eerst nog wat te bespreken), maar ook over financiele en huishoudelijke verantwoordelijkheid. Het gesprek is echt op het komende huwelijk gericht en de vragen met betrekking tot het verleden, worden alleen gesteld als ze direct relevant zijn voor het huwelijk zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:Zelf hebben wij voor ons huwelijk, redelijk wat gesprekken gevoerd met de predikant. Hij heeft ons ook gewezen op wat boeken die nuttig zijn (ook een heel nuttige met betrekking tot internationale huwelijken) en we hebben een heel uitgebreide enquette ingevuld, waarbij naast de vragen over hoe je in het geloofsleven staat en wat je van de ander hierin verwacht, ook vragen werden gesteld over hoeveel kinderen je zou willen (als de antwoorden 25 en "alleen adopteren" zijn, is er misschien eerst nog wat te bespreken), maar ook over financiele en huishoudelijke verantwoordelijkheid. Het gesprek is echt op het komende huwelijk gericht en de vragen met betrekking tot het verleden, worden alleen gesteld als ze direct relevant zijn voor het huwelijk zelf.
Hetgeen je beschrijft lijkt me behoorlijk zinvol, maar als het goed is bespreek je toch grotendeels al met je partner voordat je met elkaar trouwt? Dat je vanuit de kerk wordt gestimuleerd om na te denken over je gezamenlijke geloofsleven, vind ik begrijpelijk en aanbevelenswaardig. De overige vragen die je noemt vind ik niet perse passend als basis voor een gesprek met je predikant.
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd hebben wij (mijn) predikant zelden gesproken voordat wij gingen trouwen. Mijn man heeft een keer zelf een afspraak met hem gemaakt. Indertijd was mijn man nog geen lid van een kerk, maar hij wilde wel weten wat het "allemaal' zou betekenen om een zegen te vragen over het huwelijk. Dus eigenlijk vraag ik mij wel af in hoeverre de taak van de ds reikt of je eigen verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:Zelf hebben wij voor ons huwelijk, redelijk wat gesprekken gevoerd met de predikant. Hij heeft ons ook gewezen op wat boeken die nuttig zijn (ook een heel nuttige met betrekking tot internationale huwelijken) en we hebben een heel uitgebreide enquette ingevuld, waarbij naast de vragen over hoe je in het geloofsleven staat en wat je van de ander hierin verwacht, ook vragen werden gesteld over hoeveel kinderen je zou willen (als de antwoorden 25 en "alleen adopteren" zijn, is er misschien eerst nog wat te bespreken), maar ook over financiele en huishoudelijke verantwoordelijkheid. Het gesprek is echt op het komende huwelijk gericht en de vragen met betrekking tot het verleden, worden alleen gesteld als ze direct relevant zijn voor het huwelijk zelf.
Hetgeen je beschrijft lijkt me behoorlijk zinvol, maar als het goed is bespreek je toch grotendeels al met je partner voordat je met elkaar trouwt? Dat je vanuit de kerk wordt gestimuleerd om na te denken over je gezamenlijke geloofsleven, vind ik begrijpelijk en aanbevelenswaardig. De overige vragen die je noemt vind ik niet perse passend als basis voor een gesprek met je predikant.
Het is meer dat de predikant veel huwelijken heeft gezien en ook betrokken is bij huwelijken waar het fout gaat. Hij is daarom, misschien niet vanuit zijn ambt, maar wel uit ervaring, een goede persoon om dit ter sprake te brengen. Over kinderen zal vooraf wel gesproken zijn binnen stellen, maar niet altijd over wat de gewoontes thuis waren (we gaan naar een kerk waar veel mensen heel ver van hun ouders wonen), of hoe je denkt over het maken van een testament. Het ook zo dat de enquette maar bij een van de ontmoetingen besproken wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Dodo »

In onze gemeente wordt een pre-marriage course gegeven. Daar in komen ook al dat soort dingen aan de orde.
Er is ooit een stel uit elkaar gegaan door deze cursus, omdat in de gesprekken bleek dat ze toch te verschillende opvattingen hadden, en dat niet bij elkaar konden brengen. Het lijkt me enorme winst dat ze dat in een vroeg stadium ontdekken, in plaats van ergens jarenver in het huwelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Zelf hebben wij voor ons huwelijk, redelijk wat gesprekken gevoerd met de predikant. Hij heeft ons ook gewezen op wat boeken die nuttig zijn (ook een heel nuttige met betrekking tot internationale huwelijken) en we hebben een heel uitgebreide enquette ingevuld, waarbij naast de vragen over hoe je in het geloofsleven staat en wat je van de ander hierin verwacht, ook vragen werden gesteld over hoeveel kinderen je zou willen (als de antwoorden 25 en "alleen adopteren" zijn, is er misschien eerst nog wat te bespreken), maar ook over financiele en huishoudelijke verantwoordelijkheid. Het gesprek is echt op het komende huwelijk gericht en de vragen met betrekking tot het verleden, worden alleen gesteld als ze direct relevant zijn voor het huwelijk zelf.
Zo zie je maar, in sommige gesprekken worden ook behoorlijk vérgaande vragen gesteld: 'hoeveel kinderen zou u willen?'
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Het is meer dat de predikant veel huwelijken heeft gezien en ook betrokken is bij huwelijken waar het fout gaat. Hij is daarom, misschien niet vanuit zijn ambt, maar wel uit ervaring, een goede persoon om dit ter sprake te brengen. Over kinderen zal vooraf wel gesproken zijn binnen stellen, maar niet altijd over wat de gewoontes thuis waren (we gaan naar een kerk waar veel mensen heel ver van hun ouders wonen), of hoe je denkt over het maken van een testament. Het ook zo dat de enquette maar bij een van de ontmoetingen besproken wordt.
Ik kan niet begrijpen dat mensen met elkaar in het huwelijk treden zonder dat ze over de meest belangrijke zaken ongeveer hetzelfde denken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Het is meer dat de predikant veel huwelijken heeft gezien en ook betrokken is bij huwelijken waar het fout gaat. Hij is daarom, misschien niet vanuit zijn ambt, maar wel uit ervaring, een goede persoon om dit ter sprake te brengen. Over kinderen zal vooraf wel gesproken zijn binnen stellen, maar niet altijd over wat de gewoontes thuis waren (we gaan naar een kerk waar veel mensen heel ver van hun ouders wonen), of hoe je denkt over het maken van een testament. Het ook zo dat de enquette maar bij een van de ontmoetingen besproken wordt.
Ik kan niet begrijpen dat mensen met elkaar in het huwelijk treden zonder dat ze over de meest belangrijke zaken ongeveer hetzelfde denken.
Ik weet het niet. Ik heb nooit nagedacht over een testament en thuis-culturen kunnen enorm verschillen (zeker als je uit verschillende landen komt). Daarbij zijn er zaken waarvan veel mensen niet weten dat ze een gevaar zijn. Als je een "conflict zoeker/uitprater" samen hebt met een "conflict vermijder" dan gaat het waarschijnlijk fout als je je er niet op tijd van bewust bent (en in zulke situaties komt het echt niet altijd in de verkeringstijd al naar boven).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie