Vragen in het huwelijksgesprek

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Bijna iedereen neemt maatregelen om een heel groot gezin te voorkomen. Dat zie je gewoon om je heen.
Is dat zo? Naar mijn beste weten wordt er in elk geval niet openlijk over gepraat. Eens met @eilander om het daarover in het huwelijksgesprek (nee, geen aantallen) ook over te hebben. Bijvoorbeeld: Staan jullie vanaf het begin open voor de kinderzegen, of niet? En waarom wel/niet? Hebben jullie daarover met elkaar gesproken, en met welke argumenten, etc.
Ja, hoor. We gaan alles bespreken. Doe de aantallen er ook maar bij dan en ook nog het bureau voor de kraamzorg dat je moet nemen.
Dat zal die kinderen vast erg aanspreken. :bobo
Ik meende (al spreek ik niet uit ervaring) dat hier wel op een bepaalde manier aandacht aan wordt geschonken.
Dat vindt ik in deze tijden ook niet overbodig, gezien de praktijk die zich openbaart.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Bijna iedereen neemt maatregelen om een heel groot gezin te voorkomen. Dat zie je gewoon om je heen.
Is dat zo? Naar mijn beste weten wordt er in elk geval niet openlijk over gepraat. Eens met @eilander om het daarover in het huwelijksgesprek (nee, geen aantallen) ook over te hebben. Bijvoorbeeld: Staan jullie vanaf het begin open voor de kinderzegen, of niet? En waarom wel/niet? Hebben jullie daarover met elkaar gesproken, en met welke argumenten, etc.
Ja, hoor. We gaan alles bespreken. Doe de aantallen er ook maar bij dan en ook nog het bureau voor de kraamzorg dat je moet nemen.
Dat zal die kinderen vast erg aanspreken. :bobo
Wat is dit nu toch weer voor mal antwoord. Wat voor beeld heb jij van een dominee?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Terri »

Luther schreef:
refo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Bijna iedereen neemt maatregelen om een heel groot gezin te voorkomen. Dat zie je gewoon om je heen.
Is dat zo? Naar mijn beste weten wordt er in elk geval niet openlijk over gepraat. Eens met @eilander om het daarover in het huwelijksgesprek (nee, geen aantallen) ook over te hebben. Bijvoorbeeld: Staan jullie vanaf het begin open voor de kinderzegen, of niet? En waarom wel/niet? Hebben jullie daarover met elkaar gesproken, en met welke argumenten, etc.
Ja, hoor. We gaan alles bespreken. Doe de aantallen er ook maar bij dan en ook nog het bureau voor de kraamzorg dat je moet nemen.
Dat zal die kinderen vast erg aanspreken. :bobo
Wat is dit nu toch weer voor mal antwoord. Wat voor beeld heb jij van een dominee?
Op mij als oudere komt het ook ongelooflijk 'regelend' over.
Er is toch ook nog een eigen verantwoordelijkheid?
En misschien heb ik ook wel te veel in diverse 'keukens' gekeken......waardoor ik dit betuttelend en nieuwsgierig vind.
Is het echt betrokkenheid?
En het beeld van een dominee...ach op sommige punten is het net een gewoon mens. ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Zita »

In het huwelijksgesprek mag een dominee wel vragen of het bruidspaar het over belangrijke zaken die des huwelijks zijn heeft gehad onderling. De houding ten opzichte van de kinderzegen is er daar wel een van.
Dit is ook een tamelijk principieel punt, dus als predikant mag je daarin ook wel wat richting aangeven, lijkt mij. Zeker als je het idee krijgt dat het stel dit onderwerp nog helemaal niet heeft besproken of juist heel lichtvaardig heeft besloten voorlopig maar eens aan de pil te gaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door refo »

't Is maar te hopen dat Luther het niet serieus meent, maar werkelijk, wat een regelneef.

Als je trouwt heb je in feite geen enkel idee waaraan je begint, alle mooie woorden van ouders, dominees en omstanders ten spijt. Zelfs niet als alles is ingeregeld op z'n Luthers. Dat moeten we maar gewoon zo houden. De enige richtlijn die de bijbel op dat punt geeft is: één man, één vrouw. Daarom is het beter om de regels aan te geven voordat er een relatie ontstaan is. Want voor God is er meestal al eerder sprake van een huwelijk dan pas na de gang naar het gemeentehuis. Helemaal niet zo vreselijk, zolang het maar gaat om één man, één vrouw. Maar dat betekent wel dat het verbreken van een verkering in feite een echtbreuk kan zijn.

Wat ook prima aan de orde mag komen: het verschil tussen man en vrouw. En dan niet de buitenkant, dat is meestal wel bekend.
Als je een man vraagt: hoe laat is het?, kijkt hij op z'n horloge en zegt: half tien. Een vrouw stelt altijd een wedervraag: hoezo? Dat betekent dus omgekeerd dat als een vrouw een vraag stelt het geen verzoek om informatie is. Bij een man wel. Als je dat weet kan dat veel razernij besparen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

Zita schreef:In het huwelijksgesprek mag een dominee wel vragen of het bruidspaar het over belangrijke zaken die des huwelijks zijn heeft gehad onderling. De houding ten opzichte van de kinderzegen is er daar wel een van.
Dit is ook een tamelijk principieel punt, dus als predikant mag je daarin ook wel wat richting aangeven, lijkt mij. Zeker als je het idee krijgt dat het stel dit onderwerp nog helemaal niet heeft besproken of juist heel lichtvaardig heeft besloten voorlopig maar eens aan de pil te gaan.
Dit bedoelde ik. Maar ik zie dat refo het weer als regelneef uitlegt. Sja... Ik kan ook niet helpen dat zijn beeld van een predikant en een pastoraal gesprek, en van een herder die zn schapen kent en met hen meeloopt niet begrijpt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Herman »

refo schreef:'t Is maar te hopen dat Luther het niet serieus meent, maar werkelijk, wat een regelneef.

Als je trouwt heb je in feite geen enkel idee waaraan je begint, alle mooie woorden van ouders, dominees en omstanders ten spijt. Zelfs niet als alles is ingeregeld op z'n Luthers. Dat moeten we maar gewoon zo houden. De enige richtlijn die de bijbel op dat punt geeft is: één man, één vrouw. Daarom is het beter om de regels aan te geven voordat er een relatie ontstaan is. Want voor God is er meestal al eerder sprake van een huwelijk dan pas na de gang naar het gemeentehuis. Helemaal niet zo vreselijk, zolang het maar gaat om één man, één vrouw. Maar dat betekent wel dat het verbreken van een verkering in feite een echtbreuk kan zijn.

Wat ook prima aan de orde mag komen: het verschil tussen man en vrouw. En dan niet de buitenkant, dat is meestal wel bekend.
Als je een man vraagt: hoe laat is het?, kijkt hij op z'n horloge en zegt: half tien. Een vrouw stelt altijd een wedervraag: hoezo? Dat betekent dus omgekeerd dat als een vrouw een vraag stelt het geen verzoek om informatie is. Bij een man wel. Als je dat weet kan dat veel razernij besparen.
Misschien is het tijd om je bijbel wat beter te gaan lezen en naar aanwijzingen te zoeken die met het christelijke huwelijk te maken hebben? Dat blijft echt niet bij de enkele aanwijzing één man en één vrouw.

Het openstaan voor kinderen bij het aangaan van het huwelijk is een bijbels en aloud christelijk principe, dus daar dien je als kerk onderwijs over te geven. Eveneens als het gaat over de rol van de man en de vrouw en dan niet horizontaal psychologisch, maar wat het wil zeggen dat zoals Christus het hoofd van zijn gemeente is, zo dient de man het hoofd van zijn vrouw te zijn.

Als je volwassen kind van 21 jaar niet weet wat het verschil tussen een man en een vrouw is in hun aard ben je als opvoeder ernstig tekort geschoten en niet als kerk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Zita »

refo schreef:'t Is maar te hopen dat Luther het niet serieus meent, maar werkelijk, wat een regelneef.

Als je trouwt heb je in feite geen enkel idee waaraan je begint, alle mooie woorden van ouders, dominees en omstanders ten spijt. Zelfs niet als alles is ingeregeld op z'n Luthers. Dat moeten we maar gewoon zo houden. De enige richtlijn die de bijbel op dat punt geeft is: één man, één vrouw. Daarom is het beter om de regels aan te geven voordat er een relatie ontstaan is. Want voor God is er meestal al eerder sprake van een huwelijk dan pas na de gang naar het gemeentehuis. Helemaal niet zo vreselijk, zolang het maar gaat om één man, één vrouw. Maar dat betekent wel dat het verbreken van een verkering in feite een echtbreuk kan zijn.

Wat ook prima aan de orde mag komen: het verschil tussen man en vrouw. En dan niet de buitenkant, dat is meestal wel bekend.
Als je een man vraagt: hoe laat is het?, kijkt hij op z'n horloge en zegt: half tien. Een vrouw stelt altijd een wedervraag: hoezo? Dat betekent dus omgekeerd dat als een vrouw een vraag stelt het geen verzoek om informatie is. Bij een man wel. Als je dat weet kan dat veel razernij besparen.
Ik snap het niet helemaal, Refo. Luther zegt dat hij het belangrijk vindt om het onderwerp van de kinderzegen te bespreken als predikant en aanstaand echtpaar. Jij vindt dat regelneverij. Jij vindt dat het verschil tussen man en vrouw aan de orde moet komen. En dat is dan geen regelneverij. :bobo
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de predikant zegt: denk erom: de eerste tien jaar van je huwelijk hoor je iedere twee jaar een kind te krijgen. Dat is uiteindelijk - zoals mijn opa altijd zo mooi zei - privé voor twee. Met de Heere erbij.
En verder ga ik mijn vorige bericht niet herhalen.

Wat je verder schreef over één man, één vrouw: helemaal mee eens. Ook tijdens de verkering is er al sprake van een exclusieve relatie, die dus de andere relaties uitsluit. Je kunt niet met twee mensen tegelijkertijd verkering hebben. Maar tijdens de verkering vind ik het in principe nog geen onverbrekelijke band, terwijl het huwelijk in principe wel onverbrekelijk is. Met het beloven van levenslange trouw verandert er wel iets wezenlijks. Of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door samanthi »

In de Bijbelse tijd kende men geen verkering en ondertrouw had een heel andere dimensie dan in onze tijd.
Bij ondertrouw waren de huwelijksbelofte uitgewisseld tussen beide families al dan niet met een bruidsschat.
De tijd erna bereiden ze zich voorop het feest.
In die rijd kwam de engel Gabriël naar Maria.
De bruidegom moest oa voldoende wijn maken.
Daar heb ik een preek van Ds AJT.Ruis over gehoord.

Niet te vergelijken met onze lang verkeringstijd.
Wat is Bijbels? Of geeft de Heere hier vrijheid?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door eilander »

refo schreef:'t Is maar te hopen dat Luther het niet serieus meent, maar werkelijk, wat een regelneef.

Als je trouwt heb je in feite geen enkel idee waaraan je begint, alle mooie woorden van ouders, dominees en omstanders ten spijt. Zelfs niet als alles is ingeregeld op z'n Luthers. Dat moeten we maar gewoon zo houden. De enige richtlijn die de bijbel op dat punt geeft is: één man, één vrouw. Daarom is het beter om de regels aan te geven voordat er een relatie ontstaan is. Want voor God is er meestal al eerder sprake van een huwelijk dan pas na de gang naar het gemeentehuis. Helemaal niet zo vreselijk, zolang het maar gaat om één man, één vrouw. Maar dat betekent wel dat het verbreken van een verkering in feite een echtbreuk kan zijn.
Je kiest ervoor om je mening die je eerder hebt gegeven te herhalen, zonder in te gaan op vragen die daarover gesteld zijn, met name door Zonderling: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 75#p740500.
Zo blijft het onduidelijk, en dat vind ik jammer.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef: Dit is ook een tamelijk principieel punt, dus als predikant mag je daarin ook wel wat richting aangeven, lijkt mij. Zeker als je het idee krijgt dat het stel dit onderwerp nog helemaal niet heeft besproken of juist heel lichtvaardig heeft besloten voorlopig maar eens aan de pil te gaan.
Wat is lichtvaardig besluiten? Ik vind dat een predikant zich verre moet houden van deze onderwerpen in persoonlijke gesprekken. Dat is louter een privékwestie die hem niet aangaat. Mensen hoeven zich niet te verantwoorden ten opzichte van een predikant in een gesprek ter voorbereiding op het huwelijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef: Dit is ook een tamelijk principieel punt, dus als predikant mag je daarin ook wel wat richting aangeven, lijkt mij. Zeker als je het idee krijgt dat het stel dit onderwerp nog helemaal niet heeft besproken of juist heel lichtvaardig heeft besloten voorlopig maar eens aan de pil te gaan.
Wat is lichtvaardig besluiten? Ik vind dat een predikant zich verre moet houden van deze onderwerpen in persoonlijke gesprekken. Dat is louter een privékwestie die hem niet aangaat. Mensen hoeven zich niet te verantwoorden ten opzichte van een predikant in een gesprek ter voorbereiding op het huwelijk.
Gaat niet om verantwoorden, maar waarom redeneer je zó individualistisch? Pastoraat is als een herder die met z'n schapen optrekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Gaat niet om verantwoorden, maar waarom redeneer je zó individualistisch? Pastoraat is als een herder die met z'n schapen optrekt.
Ik vind de scheidslijn tussen pastorale zorg en individuele verantwoordelijkheid in jouw bijdrages niet helder. Ik zit meer op de lijn van refo.

Een predikant mag wat mij betreft wel eea duiden, maar moet in geen geval zijn opvattingen als norm presenteren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Gaat niet om verantwoorden, maar waarom redeneer je zó individualistisch? Pastoraat is als een herder die met z'n schapen optrekt.
Ik vind de scheidslijn tussen pastorale zorg en individuele verantwoordelijkheid in jouw bijdrages niet helder. Ik zit meer op de lijn van refo.

Een predikant mag wat mij betreft wel eea duiden, maar moet in geen geval zijn opvattingen als norm presenteren.
Waar heb ik het woordeke 'norm' in de mond genomen?
En opnieuw valt me op dat er kennelijk een grote afstand gevoeld wordt tussen de predikant en de kudde. Ik begrijp dat niet zo goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Gaat niet om verantwoorden, maar waarom redeneer je zó individualistisch? Pastoraat is als een herder die met z'n schapen optrekt.
Ik vind de scheidslijn tussen pastorale zorg en individuele verantwoordelijkheid in jouw bijdrages niet helder. Ik zit meer op de lijn van refo.

Een predikant mag wat mij betreft wel eea duiden, maar moet in geen geval zijn opvattingen als norm presenteren.
Ik zit ergens tussenin, maar ik voel in zoverre wel met Luther mee dat de rol van de predikant naar mijn mening niet echt Bijbels wordt beschouwd. Nu lijkt het meer alsof hij in het rijtje van je adviseurs wordt geschaard; je hebt een belastingadviseur enz., zo heb je er ook een op theologisch gebied: je kunt allicht kijken of je wat met z'n adviezen kunt.

Ik ga er niet teveel over zeggen, maar het onderwijs van onze predikant op dit gebied (summier in de prediking, iets uitgebreider in een artikel in kerkbode, nog iets uitgebreider in een spontaan persoonlijk gesprek) heeft ons wel aan het denken gezet. Wij hebben dat erg gewaardeerd. En nee, het was niet alleen een bevestiging van hoe wij al eerder dachten....
Plaats reactie