Vragen in het huwelijksgesprek

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

Zojuist kreeg ik een vraag op Refoweb onder ogen. Het betrof een vraag van een stel dat in de verkeringstijd te ver was gegaan op seksueel gebied. Ze hadden binnenkort het huwelijksgesprek en vroegen zich af: Gaat de dominee dan standaard de vraag stellen, of je wel of niet al eens met elkaar gemeenschap hebt gehad? Het antwoord van de predikant op die vraag luidde (ik citeer een enkele zin):
"Een dominee hoort hier in een trouwgesprek NIET naar te vragen; en hij moet het niet WILLEN ook! Anders overschrijdt hij, mijns inziens, de grens naar de roomse biechtpraktijk."
(Zie verder: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249 ... ksgesprek/ )

Mij verbaasde dit antwoord, maar dat kan geheel aan mij liggen. Ik dacht namelijk dat dit in een huwelijksgesprek standaard wél gevraagd werd. Bij ons is dat destijds in elk geval wel gebeurd en dat verwachtten wij ook. Ik vond dat toen en vind dat nu nog steeds eigenlijk niet vreemd.

Hoe denken jullie hierover? Het was voor mij namelijk zojuist voor het eerst dat ik een dominee uit de gereformeerde gezindte dit geluid hoorde vertolken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door BJD »

Wat ik altijd begrepen heb (en wat ook zo bij ons ging) wordt er gevraagd of de aanstaande bruid zwanger is. Dan worden zonden immers openbaar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door helma »

Ik was ook verbaasd, maar ik snap eigenlijk heel goed wat ds Pieters bedoelt. Het lijkt inderdaad wel wat op de biecht.

Bij ons werd het ook (zij het wat omsluierd) gevraagd. De ds. zei tegen ons: ik ga ervan uit dat het geen gedwongen huwelijk is?... Dat was alles.

Als een zonde niet openbaar is/komt hoeft er ook niet openbaar beleden te worden toch?
Waarom zou je uitzondering maken voor deze zonde en op dit moment?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door refo »

Ds Hoogerland vroeg ons in 1982: is het een gedwongen huwelijk?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Mara »

Bij ons is alleen gevraagd of er sprake was van een gedwongen huwelijk en niet of er al dan niet lichamelijke gemeenschap had plaatsgevonden.
Maar een ouderling vroeg dit en niet de predikant!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Johannes van Dijk »

Luther schreef:Zojuist kreeg ik een vraag op Refoweb onder ogen. Het betrof een vraag van een stel dat in de verkeringstijd te ver was gegaan op seksueel gebied. Ze hadden binnenkort het huwelijksgesprek en vroegen zich af: Gaat de dominee dan standaard de vraag stellen, of je wel of niet al eens met elkaar gemeenschap hebt gehad? Het antwoord van de predikant op die vraag luidde (ik citeer een enkele zin):
"Een dominee hoort hier in een trouwgesprek NIET naar te vragen; en hij moet het niet WILLEN ook! Anders overschrijdt hij, mijns inziens, de grens naar de roomse biechtpraktijk."
(Zie verder: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249 ... ksgesprek/ )

Mij verbaasde dit antwoord, maar dat kan geheel aan mij liggen. Ik dacht namelijk dat dit in een huwelijksgesprek standaard wél gevraagd werd. Bij ons is dat destijds in elk geval wel gebeurd en dat verwachtten wij ook. Ik vond dat toen en vind dat nu nog steeds eigenlijk niet vreemd.

Hoe denken jullie hierover? Het was voor mij namelijk zojuist voor het eerst dat ik een dominee uit de gereformeerde gezindte dit geluid hoorde vertolken.
Een predikant en ouderling mag zeker vragen of er voor de huwelijksvoltrekking sprake van gemeenschap geweest is.Niemand is hier verplicht op te antwoorden.Doch de Heere verlangt in alles eerlijkheid.Dus men zou eerlijk moeten bekennen als dit wél het gaval is geweest.Daar zou dan vervolgens schuldbelijdenis op kunnen/moeten volgen. Het zij alleen voor de kerkenraad,of openbaar in kerk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Dodo »

Als mijn vader het gesprek met het stel had, voor het huwelijk, kwam er altijd een moment dat hij zei: nu moet ik nog iets vragen...
Dan zette het stel zich schrap voor "de vraag"...
En dan vroeg mijn vader of hij een foto kon krijgen, na de bruiloft.

Hij had meerdere albums met foto's van al die bruidsparen, met dus ook de verschillende stijlen en kleuren van de trouwjurken en pakken. Erg leuk om die albums te bekijken, helaas zijn ze niet bewaard. En "de vraag" heeft hij nooit gesteld.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:
Hoe denken jullie hierover? Het was voor mij namelijk zojuist voor het eerst dat ik een dominee uit de gereformeerde gezindte dit geluid hoorde vertolken.
Ik ben het helemaal eens met ds. Pieters. Bij ons is het niet gevraagd, omdat het niet echt gewoon is. Mocht het destijds gevraagd zijn, had ik geantwooord dat het zijn zaak niet is en het hem niet aangaat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Als mijn vader het gesprek met het stel had, voor het huwelijk, kwam er altijd een moment dat hij zei: nu moet ik nog iets vragen...
Dan zette het stel zich schrap voor "de vraag"...
En dan vroeg mijn vader of hij een foto kon krijgen, na de bruiloft.

Hij had meerdere albums met foto's van al die bruidsparen, met dus ook de verschillende stijlen en kleuren van de trouwjurken en pakken. Erg leuk om die albums te bekijken, helaas zijn ze niet bewaard. En "de vraag" heeft hij nooit gesteld.
Ik zie het helemaal voor me :haha :haha :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door coco »

Bij ons (ggin) vroeg men naar de reden van het huwelijk. Dus niet zozeer de vraag of er iets had plaatsgevonden, maar meer of er haast achter zat :huhu
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door coco »

samanthi schreef:
Dodo schreef:Als mijn vader het gesprek met het stel had, voor het huwelijk, kwam er altijd een moment dat hij zei: nu moet ik nog iets vragen...
Dan zette het stel zich schrap voor "de vraag"...
En dan vroeg mijn vader of hij een foto kon krijgen, na de bruiloft.

Hij had meerdere albums met foto's van al die bruidsparen, met dus ook de verschillende stijlen en kleuren van de trouwjurken en pakken. Erg leuk om die albums te bekijken, helaas zijn ze niet bewaard. En "de vraag" heeft hij nooit gesteld.
Ik zie het helemaal voor me :haha :haha :haha
Die vraag werd vast (mede) namens de predikantsvrouw gesteld schat ik in.. ;)
:hi
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Vorst »

Ik vind het een hoogst ongepaste vraag.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Ik vind het een hoogst ongepaste vraag.
Als de vraag gesteld wordt in een pastorale bedding is het een goede vraag. Jong volwassenen kunnen namelijk worstelen met deze zaken. Zijn wij rein gebleven in onze verkeringstijd.
Deze vraag hoeft niet gesteld te worden om te veroordelen maar om te spreken over deze intieme zaken waar de wereld zo'n gore zaak van gemaakt heeft.
Onze predikant besteed daar ruim aandacht aan in o.a. de huwelijkscatechese.

Seksuele verwording is één van de grootste gevaren die ook onze gezindte bedreigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Vorst schreef:Ik vind het een hoogst ongepaste vraag.
Als de vraag gesteld wordt in een pastorale bedding is het een goede vraag. Jong volwassenen kunnen namelijk worstelen met deze zaken. Zijn wij rein gebleven in onze verkeringstijd.
Deze vraag hoeft niet gesteld te worden om te veroordelen maar om te spreken over deze intieme zaken waar de wereld zo'n gore zaak van gemaakt heeft.
Onze predikant besteed daar ruim aandacht aan in o.a. de huwelijkscatechese.

Seksuele verwording is één van de grootste gevaren die ook onze gezindte bedreigd.
Precies. In dit kader zou ik deze vraag ook willen plaatsen. Misschien ook meer in het algemeen: Hoe is jullie verkeringstijd geweest? Hoe zijn jullie met elkaar omgegaan, emotioneel, geestelijk, lichamelijk?
Wat mij betreft ook een belangrijke vraag: Als jullie in de kerk straks op de knielbank geknield liggen, is dat dan voor het eerst in jullie relatie? En zo ja: hoe wil je dan het huwelijk in? etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Bruna »

Wij zijn al weer meer dan 10 jaar geleden overgetrouwd in de GG. De dominee stelde dat hij er van uitging dat we rein het huwelijk ingingen. We hoefden daar geen antwoord op te geven. Dit was dus inderdaad het principe wat de dominee op refoweb bedoeld.
Want je kan ook zeggen : wie is rein en wie zondigt niet tegen alle geboden?
Waar de dominee wel op hamerde was het feit dat als er kinderen zouden komen dat dan mijn vrouw zou stoppen met werken. We vonden dit nogal wat en vroegen of parttime werken dan niet kon. Nou een avonddienst per week kon er dan nog mee door maar er moest min of meer fulltime door ons als ouders voor de kinderen gezorgd worden.

Ik vraag me af of dit nu nog gezegd wordt?
Plaats reactie