Doodstraf: verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Vorst »

Ik vind dat je als christen niet voor de doodstraf kunt zijn. M.i. is dit artikel dan ook triest. Net als die zotte minarettenuitspraak van pas geleden. Maar goed, ieder z'n ding. Gelukkig zijn er meer politieke partijen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Ik vind dat je als christen niet voor de doodstraf kunt zijn. M.i. is dit artikel dan ook triest. Net als die zotte minarettenuitspraak van pas geleden. Maar goed, ieder z'n ding. Gelukkig zijn er meer politieke partijen.
Zo jij bent snel klaar met de bijbelteksten die wel grond geven om voor de doodstraf te zijn.
Een post zoals die van jou zonder enige onderbouwing is niet echt serieus te nemen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Vorst »

Dat mag jij vinden. In een eerder doodstraftopic heb ik echter al eens argumenten genoemd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Dat mag jij vinden. In een eerder doodstraftopic heb ik echter al eens argumenten genoemd.
Maar ook argumenten die de Bijbel doet zwijgen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Ad Anker »

Mona Lisa schreef:
Eerste is mijn overtuiging dat op Bijbelse gronden de doodstraf geen plaats in onze rechtspraak dient te hebben. Jezus zelf leert ons dat in Johannes 8. Dat er verschillend over gedacht kan worden is mij uiteraard bekend.
Dat mag dan het standpunt worden van de SGP, maar dat is dan ook een goede reden om het uit het VP 2017 te halen. Men communicere dan: We hebben op basis van Joh. 8 onze visie bijgesteld m.b.t. de doodstraf.
Tweede is dat (ook al zou je het met mijn eerst argument niet eens zijn) we bij herinvoeren van de doodstraf eerst zouden moeten streven naar een overheid die zich aan Gods geboden wil houden. Als je dat bereikt hebt is de doodstraf een logisch gevolg. Het is echter een heel slecht begin van dat proces. De doodstraf in handen van een opportunistische overheid die zich niet door de Bijbel wil laten leiden is buitengewoon gevaarlijk. Bij het streven naar een overheid die zich Bijbels wil gedragen zou het goed zijn als de kerken het goede voorbeeld geven. Zolang die onderling elkaar de tent uitvechten is dat bij de overheid nog ver weg. Het is dus prima te verdedigen dat de doodstraf wel in het beginselprogramma staat maar niet in het verkiezingsprogramma. Hoewel het wat mij betreft ook uit het BP geschrapt kan worden.
Ik vind dit een logisch argument maar geen principieel argument. Principieel is dat de doodstraf op grond van Gods Woord geboden is. Dat vasthouden betekent natuurlijk niet dat je de doodstraf in handen geeft van een opportunistische overheid. Ik snap het argument wel omdat er een andere visie achter zit. Als je vast wilt houden aan het 'zo zegt de Heere' past daar niet bij dat je pragmatisch je kansen gaat overrekenen en rekening gaat houden met de visie van de overheid.
SGP mogen, ik zeg zelfs moeten, verwachten dat ze zich bewust is van haar politieke omgeving. Het is in de tijd waarin we nu leven niet uit te leggen dat je de doodstraf wil invoeren. Men zal je met de Bijbel om de oren slaan en vragen wanneer we de eerste executies van homofielen kunnen verwachten, of van mensen die vreemd gegaan zijn, etc. etc. etc. Als je van mening bent dat je met die omgeving geen rekening te houden hebt zou ik zeggen, wordt lid van In het Spoor. Daar heb je alle vrijheid om onder je zelf bedachte kaasstolp te roepen wat je wilt. Maar dat is niet hoe het hoort. Wij zijn niet van deze wereld maar we staan wel in de wereld.

Kortom, doodstraf schrappen uit het VP 2017 is een stap vooruit.
Nee, daarbij kan ik het zelfde zeggen als bij punt twee. Bewust zijn van je politieke omgeving moet niet leiden tot het schimmig worden van je principes.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Mona Lisa schreef:
Eerste is mijn overtuiging dat op Bijbelse gronden de doodstraf geen plaats in onze rechtspraak dient te hebben. Jezus zelf leert ons dat in Johannes 8. Dat er verschillend over gedacht kan worden is mij uiteraard bekend.
Dat mag dan het standpunt worden van de SGP, maar dat is dan ook een goede reden om het uit het VP 2017 te halen. Men communicere dan: We hebben op basis van Joh. 8 onze visie bijgesteld m.b.t. de doodstraf.
Ik denk dat die visie (officieel) hetzelfde is gebleven, er is alleen voor gekozen om het niet in het verkiezingsprogramma te vermelden. Nu is dat behoorlijk uitgebreid, dus wat mij betreft had dat er gewoon wel in moeten staan, maar in principe hoeft natuurlijk niet alles wat in het beginselprogramma staat, ook een plaats te hebben in het VP 2017.
Ik heb het VP niet paraat, maar ik neem tenminste aan dat er niet in staat: 'we zijn tegen de doodstraf'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
Mona Lisa schreef:
Eerste is mijn overtuiging dat op Bijbelse gronden de doodstraf geen plaats in onze rechtspraak dient te hebben. Jezus zelf leert ons dat in Johannes 8. Dat er verschillend over gedacht kan worden is mij uiteraard bekend.
Dat mag dan het standpunt worden van de SGP, maar dat is dan ook een goede reden om het uit het VP 2017 te halen. Men communicere dan: We hebben op basis van Joh. 8 onze visie bijgesteld m.b.t. de doodstraf.
Ik denk dat die visie (officieel) hetzelfde is gebleven, er is alleen voor gekozen om het niet in het verkiezingsprogramma te vermelden. Nu is dat behoorlijk uitgebreid, dus wat mij betreft had dat er gewoon wel in moeten staan, maar in principe hoeft natuurlijk niet alles wat in het beginselprogramma staat, ook een plaats te hebben in het VP 2017.
Ik heb het VP niet paraat, maar ik neem tenminste aan dat er niet in staat: 'we zijn tegen de doodstraf'.
Dat snap ik. Maar het feit dat er in de achterban mensen zijn die op grond van de Bijbel menen dat de doodstraf niet meer een Bijbelse strafmaat is wil niet zeggen dat het niet meer in de VP 2017 moet. Laat de discussie daar maar over gaan.
Ik heb het wel paraat: in het rijtje onder 'strafrecht' wordt over allerlei straffen gesproken. 'We zijn tegen de doodstraf' wordt niet genoemd. Er staat ook niet: 'we zijn voor'. Maar dat staat in het beginselprogramma.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door parsifal »

Zelf ben ik principieel niet tegen de doodstraf, in de zin dat ik geloof dat er mensen zijn (heel veel eigenlijk) die deze straf verdienen. Met het huidige gevangenis stelsel zou ik het geen beroerd idee vinden als rechters de doodstraf kunnen opleggen, en dat deze straf automatisch wordt omgezet in levenslang (met eventueel evaluaties na bepaalde tijd). In Nederland is levenslang echt levenslang en de Lucia de b. zaak geeft wel aan dat ook rechters die bewijs overweldigend vinden voor heel zware misdrijven, de mist in kunnen gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Mona Lisa »

Ad Anker schreef:
Mona Lisa schreef:Tweede is dat (ook al zou je het met mijn eerst argument niet eens zijn) we bij herinvoeren van de doodstraf eerst zouden moeten streven naar een overheid die zich aan Gods geboden wil houden. Als je dat bereikt hebt is de doodstraf een logisch gevolg. Het is echter een heel slecht begin van dat proces. De doodstraf in handen van een opportunistische overheid die zich niet door de Bijbel wil laten leiden is buitengewoon gevaarlijk. Bij het streven naar een overheid die zich Bijbels wil gedragen zou het goed zijn als de kerken het goede voorbeeld geven. Zolang die onderling elkaar de tent uitvechten is dat bij de overheid nog ver weg. Het is dus prima te verdedigen dat de doodstraf wel in het beginselprogramma staat maar niet in het verkiezingsprogramma. Hoewel het wat mij betreft ook uit het BP geschrapt kan worden.
Ik vind dit een logisch argument maar geen principieel argument. Principieel is dat de doodstraf op grond van Gods Woord geboden is. Dat vasthouden betekent natuurlijk niet dat je de doodstraf in handen geeft van een opportunistische overheid. Ik snap het argument wel omdat er een andere visie achter zit. Als je vast wilt houden aan het 'zo zegt de Heere' past daar niet bij dat je pragmatisch je kansen gaat overrekenen en rekening gaat houden met de visie van de overheid.
Principieel betekent volgens mij niet dat je niet met de omstandigheden rekening zou hoeven te houden. Uiteindelijk geef je natuurlijk wél de doodstraf in handen van een opportunistische overheid. Diezelfde overheid heeft er geen probleem mee als duizenden kinderen in de moederschoot om het leven worden gebracht. Waarom zou je die over leven en dood willen laten beschikken?
Ad Anker schreef:
Mona Lisa schreef:Van de SGP mogen, ik zeg zelfs moeten, verwachten dat ze zich bewust is van haar politieke omgeving. Het is in de tijd waarin we nu leven niet uit te leggen dat je de doodstraf wil invoeren. Men zal je met de Bijbel om de oren slaan en vragen wanneer we de eerste executies van homofielen kunnen verwachten, of van mensen die vreemd gegaan zijn, etc. etc. etc. Als je van mening bent dat je met die omgeving geen rekening te houden hebt zou ik zeggen, wordt lid van In het Spoor. Daar heb je alle vrijheid om onder je zelf bedachte kaasstolp te roepen wat je wilt. Maar dat is niet hoe het hoort. Wij zijn niet van deze wereld maar we staan wel in de wereld.
Kortom, doodstraf schrappen uit het VP 2017 is een stap vooruit.
Nee, daarbij kan ik het zelfde zeggen als bij punt twee. Bewust zijn van je politieke omgeving moet niet leiden tot het schimmig worden van je principes.
Die principes worden niet schimmig, je kiest het juiste moment om ze onderdeel van je campagne te laten zijn. Dat is heel wat anders.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door DGG »

Ik ben voor de doodstraf, met name voor moordenaars en ook voor plegers van zware geweld- en zedendelicten. Als mensen anderen vermoorden, is de doodstraf meer dan terecht, want in Genesis 9 vers 6 staat: Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt. Hoewel ik besef dat het een gevoelige discussie is, moest ik, toen oud-minister Els Borst vermoord werd, sterk aan deze tekst denken. Hoeveel bloed heeft zij wel niet vergoten, door abortus toe te staan in ons land? Ik vind het heel erg dat zij zo aan haar einde is gekomen en geen kans heeft gekregen om over haar abortusstandpunt spijt te betuigen. Maar toch: God laat niet met Zich spotten en is Rechter (zie Psalm 82, onberijmd).
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door eilander »

DGG schreef:Ik ben voor de doodstraf, met name voor moordenaars en ook voor plegers van zware geweld- en zedendelicten. Als mensen anderen vermoorden, is de doodstraf meer dan terecht, want in Genesis 9 vers 6 staat: Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt. Hoewel ik besef dat het een gevoelige discussie is, moest ik, toen oud-minister Els Borst vermoord werd, sterk aan deze tekst denken. Hoeveel bloed heeft zij wel niet vergoten, door abortus toe te staan in ons land? Ik vind het heel erg dat zij zo aan haar einde is gekomen en geen kans heeft gekregen om over haar abortusstandpunt spijt te betuigen. Maar toch: God laat niet met Zich spotten en is Rechter (zie Psalm 82, onberijmd).
Ik vind het niet helemaal terecht dat je de moord op mw. Borst aan deze tekst koppelt. Deze moord is voor de volle 100% af te keuren.
Als het gaat om het uitvoeren van een doodstraf zou dat altijd door de overheid moeten gebeuren.
Tegelijkertijd ben ik het met je eens dat het feit dat mw. Borst op deze afschuwelijke wijze aan haar einde is gekomen, ons iets te zeggen heeft. Juist iemand die zo pleitte voor een zelfgekozen levenseinde.... Als we Gods hand hierin niet opmerken, vind ik dat erg.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door DDD »

In Trouw van afgelopen donderdag stond hierover een lezenswaardig opinie-artikel Laat de SGP niet voor God spelen. Het lijkt helaas niet op internet te staan.

De schrijver wijst erop dat je in de bijbel maar van weinig executies leest. We lezen wel van de doodstraf voor Stefanus. Dat lijkt mij een terechte vergelijking. Het is volgens de auteur in ieder geval selectief shoppen in de bijbel als je niet de doodstraf geeft voor ontvoering en valse profetie maar wel voor moord. Dat ben ik niet helemaal met hem eens, omdat de wetgeving voor Israel nadrukkelijker contextgebonden was. Maar het idee er achter begrijp ik wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door huisman »

DDD schreef:In Trouw van afgelopen donderdag stond hierover een lezenswaardig opinie-artikel Laat de SGP niet voor God spelen. Het lijkt helaas niet op internet te staan.

De schrijver wijst erop dat je in de bijbel maar van weinig executies leest. We lezen wel van de doodstraf voor Stefanus. Dat lijkt mij een terechte vergelijking. Het is volgens de auteur in ieder geval selectief shoppen in de bijbel als je niet de doodstraf geeft voor ontvoering en valse profetie maar wel voor moord. Dat ben ik niet helemaal met hem eens, omdat de wetgeving voor Israel nadrukkelijker contextgebonden was. Maar het idee er achter begrijp ik wel.
God is onveranderlijk. Zijn geboden mag de mens van 2017 niet aanstaan maar om de doodstraf buiten de Schrift te plaatsen omdat Stefanus gestenigd is lijkt mij pas echt selectief shoppen.

Ik denk dat een overheid die oprecht christelijk is de doodstraf in zijn strafrecht moet opnemen.

Of je dat aan onze onchristelijk overheid moet eisen is een andere vraag. Wij hebben immers een overheid die in iig doden van ongeboren leven wettelijk heeft geregeld. Ook het doden van voltooid leven zijn ze voor.
Ze doden m.i. al te gemakkelijk.

Vreemd eigenlijk dat ze dan tegen de ultieme straf zijn voor bv een meervoudig moordenaar van kinderen (Dutroux)

Maar een PVV kabinet de mogelijkheid geven van de doodstraf vind ik ook eng.

Vraag::Bijbels gezien kun je er niet omheen dat de doodstraaf bij de zwaardmacht van de overheid behoort maar is die straf in vertrouwde handen bij een goddeloze overheid?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door DDD »

Uit de onveranderlijkheid van God volgt niet dat mensen zich in alle verschillende contexten aan dezelfde regels moeten houden. Zelfs volmaakte ouders kunnen voor kinderen van 10 andere regels hanteren dan voor kinderen van 16. Ook kunnen regels in de loop van de jaren veranderen, als de omstandigheden anders worden. Dat heeft niets met wispelturigheid maar met gezond verstand te maken. De veronderstelling dat God in iedere context van mensen hetzelfde vraagt staat mijns inziens haaks op de manier waarop God zich in de bijbel openbaart.

Ik plaats de doodstraf niet buiten de Schrift. Maar ik concludeer voorlopig wel dat er net zoveel foute voorbeelden als goede voorbeelden van de doodstraf in de bijbel staan. Los daarvan is de bijbel geopenbaard in een tijd waarin helemaal geen economische capaciteit was voor gevangenissen zoals wij die kennen. Maar goed, we hoeven hier de discussie over de doodstraf niet over te doen.
Plaats reactie