Doodstraf: verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Van Ewijk »

ZWP schreef:Daarnaast vraag ik me af waar je jezelf plaatst in het politieke spectrum, als je zelfs een partij als de SGP (die qua conservatisme al strak rechts staat) te links vindt? :jongle
Waar zeg ik dat dan? Kunt u dat aanduiden? ::please
Ikzelf denk niet in termen van links nog rechts.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Mona Lisa »

Daar gaan we weer. Het aantal discussies over de doodstraf dat in de geschiedenis van dit forum is gevoerd laat zich op twee handen niet meer tellen. Maar goed, het verkiezingsprogramma 2017 van de SGP is een goede reden om het er nog eens over te hebben. Ik hoop dat de vergadering van volgende week zal leiden tot verwerpen van de amendementen van degenen die herinvoering willen opnemen in het VP. Daar heb ik drie redenen voor.

Eerste is mijn overtuiging dat op Bijbelse gronden de doodstraf geen plaats in onze rechtspraak dient te hebben. Jezus zelf leert ons dat in Johannes 8. Dat er verschillend over gedacht kan worden is mij uiteraard bekend.

Tweede is dat (ook al zou je het met mijn eerst argument niet eens zijn) we bij herinvoeren van de doodstraf eerst zouden moeten streven naar een overheid die zich aan Gods geboden wil houden. Als je dat bereikt hebt is de doodstraf een logisch gevolg. Het is echter een heel slecht begin van dat proces. De doodstraf in handen van een opportunistische overheid die zich niet door de Bijbel wil laten leiden is buitengewoon gevaarlijk. Bij het streven naar een overheid die zich Bijbels wil gedragen zou het goed zijn als de kerken het goede voorbeeld geven. Zolang die onderling elkaar de tent uitvechten is dat bij de overheid nog ver weg. Het is dus prima te verdedigen dat de doodstraf wel in het beginselprogramma staat maar niet in het verkiezingsprogramma. Hoewel het wat mij betreft ook uit het BP geschrapt kan worden.

Derde is dat we van de SGP mogen, ik zeg zelfs moeten, verwachten dat ze zich bewust is van haar politieke omgeving. Het is in de tijd waarin we nu leven niet uit te leggen dat je de doodstraf wil invoeren. Men zal je met de Bijbel om de oren slaan en vragen wanneer we de eerste executies van homofielen kunnen verwachten, of van mensen die vreemd gegaan zijn, etc. etc. etc. Als je van mening bent dat je met die omgeving geen rekening te houden hebt zou ik zeggen, wordt lid van In het Spoor. Daar heb je alle vrijheid om onder je zelf bedachte kaasstolp te roepen wat je wilt. Maar dat is niet hoe het hoort. Wij zijn niet van deze wereld maar we staan wel in de wereld.

Kortom, doodstraf schrappen uit het VP 2017 is een stap vooruit.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

helma schreef:En ik vind trouwens de beschuldigingen richting de SGP Refoforumonwaardig. De integriteit van mensen in twijfel trekken is snel gedaan. Makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Hoe je het ook wilt noemen het is een feit dat de SGP rekent. Als ik het even laat passeren: het vrouwen standpunt, de doodstraf, koopzondag, artikel 36 ngb en misschien wel meer dan is mijn conclusie ze rekenen. De vrouw in de raad en de voorstemmers van de koopzondagen zijn niet geroyeerd. Waarom niet? Omdat ze dan met de rechter van doen krijgen. De andere zaken bungelen er maar wat bij voor de show. Waarom, omdat ze anders met de rechter te maken krijgen. Het is onmogelijk om God te dienen en de Mammon ( in dit geval de Nederlandse wet). Maar de SGP denkt dat dat wel kan. Meedoen aan de politiek is niet mogelijk zonder je eigen principe te verlogenen.
En dan zeg ik het nog maar een keer, van de Staay noemde de dag dat Gadaffi in de pan werd gehakt een historische dag. Nou dat is Christelijk. Hij heeft dus tot de dag dat hij er openlijk afstand van neemt bloed aan zijn handen.
Dus beste Eilander ik doe niet roeptoeteren. Jij bent vele malen intiligenter dan ik dus deze logica is voor jou niet moeilijk.
En Helma het gedrag van de SGP is het refoforum onwaardig. En het is maar te hopen dat de SGP nooit in de regering komt, moeten ze nog meer verlogenen.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Reiziger »

alexv schreef:
Hoe je het ook wilt noemen het is een feit dat de SGP rekent. Als ik het even laat passeren: het vrouwen standpunt, de doodstraf, koopzondag, artikel 36 ngb en misschien wel meer dan is mijn conclusie ze rekenen. De vrouw in de raad en de voorstemmers van de koopzondagen zijn niet geroyeerd. Waarom niet? Omdat ze dan met de rechter van doen krijgen. De andere zaken bungelen er maar wat bij voor de show. Waarom, omdat ze anders met de rechter te maken krijgen. Het is onmogelijk om God te dienen en de Mammon ( in dit geval de Nederlandse wet). Maar de SGP denkt dat dat wel kan. Meedoen aan de politiek is niet mogelijk zonder je eigen principe te verlogenen.
En dan zeg ik het nog maar een keer, van de Staay noemde de dag dat Gadaffi in de pan werd gehakt een historische dag. Nou dat is Christelijk. Hij heeft dus tot de dag dat hij er openlijk afstand van neemt bloed aan zijn handen.
Dus beste Eilander ik doe niet roeptoeteren. Jij bent vele malen intiligenter dan ik dus deze logica is voor jou niet moeilijk.
En Helma het gedrag van de SGP is het refoforum onwaardig. En het is maar te hopen dat de SGP nooit in de regering komt, moeten ze nog meer verlogenen.
Het vrouwenstandpunt is met meerderheid van stemmen door de leden aangenomen, de doodstraf zijn ze nog steeds voor, koopzondag bestrijden ze actief en ze hebben dan weliswaar hun anti-godsdienstvrijheidstandpunt afgeschaft, maar er staat nergens in de NGB (en dat kan je er ook niet uythalen) dat er geen godsdienstvrijheid zou mogen zijn.
Verder zijn ze niet bang voor de rechter en hinken ze ook niet op twee gedachten, zoals de EO graag meegaat met de tijd. De SGP staat er zelfs om bekend dat ze juist zo duidelijk voor hun standpunten staan. Dat doen ze wel op een hedendaagse en frisse manier, eens wat anders dan het stoffige en wereldvreemde beleid van 30 jaar geleden (hoewel je ze dat niet kan verweyten, want zo was de cultuur 30 jaar geleden nou eenmaal).
De SGP kijkt nu met een open blik naar de wereld, zonder het fundament te verliezen. En met alle respect, de CU heeft er wel eens een handje van om hun standpunten te verliezen, dat ze met hun tijd meegaan.
Van der Staaij had gelijk toen hij zei dat de dag dat Gadaffi omkwam een historische dag was: ik denk dat iedereen zich die dag nog wel herinnert, dus hij heeft helemaal geen bloed aan z'n handen. Dat is alleen maar dramatisch gedoe wat de plank volledig misslaat.
alexv, u roeptoetert wel duidelijk, want ik zet er grote vraagtekens bij of u dit zou kunnen. Van der Staaij werkt hard om én de standpunten van de SGP te behouden én tegelijkertijd met z'n tijd mee te gaan. Dat doet hij goed. Van de zijkant maar wat roepen kunnen we allemaal en het beste voorbeeld daarvan is dhr. G. Wilders, die zo maar wat roept, vervolgens 30/150 van de bevolking achter zich krijgt, maar geen oplossingen verzint of constructief meedenkt. U bent precies hetzelfde.
En u weet net zo goed als ik dat de SGP, in elk geval onder het bestuur van deze mensen, hun principes niet zullen verloochenen. Als u denkt dat ze dat wel doen, maar u draagt geen oplossingen aan, is alles wat uw zegt leeg geschreeuw wat volledig de plank misslaat. U zegt maar wat. U roeptoetert. Constructief meedenken? Ho maar. Bah, walchelijk :deg :deg :deg :deg
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Curatorium »

alexv schreef:De vrouw in de raad en de voorstemmers van de koopzondagen zijn niet geroyeerd. Waarom niet? Omdat ze dan met de rechter van doen krijgen.
Nee. Omdat er al jaren (+- 40 jaar) een verschil in standpunt heerst onder de achterban over dit onderwerp, met wat historische kennis van de SGP behoor je dat te weten. Dat zat er gewoon aan te komen en het is ook nog eens Bijbels te onderbouwen.
alexv schreef:En dan zeg ik het nog maar een keer, van de Staay noemde de dag dat Gadaffi in de pan werd gehakt een historische dag. Nou dat is Christelijk.
Jij bent voor de doodstraf. Maar van der Staaij mag van dezelfde persoon niet zeggen dat de dood van Gadaffi (= een terrorist, iemand met ontzettend veel bloed aan zijn handen, iemand die banden had met Palestijnse terroristen/verzetsgroepen) historisch is? Hééél bijzonder Alexv.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

Curatorium schreef:
alexv schreef:De vrouw in de raad en de voorstemmers van de koopzondagen zijn niet geroyeerd. Waarom niet? Omdat ze dan met de rechter van doen krijgen.
Nee. Omdat er al jaren (+- 40 jaar) een verschil in standpunt heerst onder de achterban over dit onderwerp, met wat historische kennis van de SGP behoor je dat te weten. Dat zat er gewoon aan te komen en het is ook nog eens Bijbels te onderbouwen.
alexv schreef:En dan zeg ik het nog maar een keer, van de Staay noemde de dag dat Gadaffi in de pan werd gehakt een historische dag. Nou dat is Christelijk.
Jij bent voor de doodstraf. Maar van der Staaij mag van dezelfde persoon niet zeggen dat de dood van Gadaffi (= een terrorist, iemand met ontzettend veel bloed aan zijn handen, iemand die banden had met Palestijnse terroristen/verzetsgroepen) historisch is? Hééél bijzonder Alexv.
[knip] Ongefundeerde kritiek etc. niet gewenst!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Terri »

moet ik dit serieus nemen...? met de zegen van van der Staaij? Heftige conclusies trek je.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

Terri schreef:moet ik dit serieus nemen...? met de zegen van van der Staaij? Heftige conclusies trek je.
Zeg maar hoe ik het dan uit moet leggen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Curatorium »

alexv schreef: Weet je wel wat Gadaffi voor zijn volk gedaan heeft, hoe simpel hij leefde en dat zg terrrorsme was minder erg dan de miljoenen doden die de Amerikaanse presidenten op hun geweten hebben. Je kletst man, je zou eens wat minder de krant moeten lezen. Hij is gedood zonder process met de zegen van van der Staay. Alleen maar omdat hij afscheid wilde nemen van de US dollar net als Saddam.
Afgezien van de vrouwendiscussie: je leest teveel conspiracy theorie websites. Daar kan ik niks mee, dus daar ga ik hierna ook niet op reageren. Het is niet Bijbels om zonde (Gadaffi) met meer zonde (Amerikaanse presidenten) goed te praten "minder erg", ik ben blij dat Van der Staaij niet denkt zoals jij.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Reiziger »

alexv schreef: Geweldig Curatorium, na 40 jaar zijn ze dmv voortschrijdend inzicht tot de conclusie gekomen dat de vrouw in het ambt mag en koopzondag geen probleem is. Het is tegen de Bijbel en tegen hun eigen beginsel maar vooruit de tijd is nu anders.
Weet je wel wat Gadaffi voor zijn volk gedaan heeft, hoe simpel hij leefde en dat zg terrrorsme was minder erg dan de miljoenen doden die de Amerikaanse presidenten op hun geweten hebben. Je kletst man, je zou eens wat minder de krant moeten lezen. Hij is gedood zonder process met de zegen van van der Staay. Alleen maar omdat hij afscheid wilde nemen van de US dollar net als Saddam.
Hoe komt u er bij dat ze ineens voor koopzondag en de vrouw in het ambt zijn? :quoi :quoi :quoi
je leest teveel conspiracy theorie websites.
Helemaal mee eens
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

Curatorium schreef:
alexv schreef: Weet je wel wat Gadaffi voor zijn volk gedaan heeft, hoe simpel hij leefde en dat zg terrrorsme was minder erg dan de miljoenen doden die de Amerikaanse presidenten op hun geweten hebben. Je kletst man, je zou eens wat minder de krant moeten lezen. Hij is gedood zonder process met de zegen van van der Staay. Alleen maar omdat hij afscheid wilde nemen van de US dollar net als Saddam.
Afgezien van de vrouwendiscussie: je leest teveel conspiracy theorie websites. Daar kan ik niks mee, dus daar ga ik hierna ook niet op reageren. Het is niet Bijbels om zonde (Gadaffi) met meer zonde (Amerikaanse presidenten) goed te praten "minder erg", ik ben blij dat Van der Staaij niet denkt zoals jij.
Dank je wel voor deze dooddoener. Gadaffi is gedood zonder proces met de instemming van v/d Staay. Niet direct z'n dood maar wel het proces dat tot z'n dood heeft geleid. Heeft v/d Staay al opgeroepen om SA de grond in te bombarderen vanwege hun terrorisme tegen Jemen en hun betrokkenheid met ISIS? Ik wed dat je het terrorisme van Gadaffi niet eens onafhankelijk kan bewijzen. Lockerbe is nooit bewezen een daad van hem te zijn. Hij kreeg de schuld dat wel. Maar we dwalen af. De SGP kan alleen maar politiek bedrijven met verlochening van het principe dat staat voor mij vast.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

Forummer schreef:
alexv schreef: Geweldig Curatorium, na 40 jaar zijn ze dmv voortschrijdend inzicht tot de conclusie gekomen dat de vrouw in het ambt mag en koopzondag geen probleem is. Het is tegen de Bijbel en tegen hun eigen beginsel maar vooruit de tijd is nu anders.
Weet je wel wat Gadaffi voor zijn volk gedaan heeft, hoe simpel hij leefde en dat zg terrrorsme was minder erg dan de miljoenen doden die de Amerikaanse presidenten op hun geweten hebben. Je kletst man, je zou eens wat minder de krant moeten lezen. Hij is gedood zonder process met de zegen van van der Staay. Alleen maar omdat hij afscheid wilde nemen van de US dollar net als Saddam.
Hoe komt u er bij dat ze ineens voor koopzondag en de vrouw in het ambt zijn? :quoi :quoi :quoi
je leest teveel conspiracy theorie websites.
Helemaal mee eens
Zeg jongen, jij trekt wel een hele grote broek aan in je postings. De SGP laat het toe dat ze een vrouw hebben die namens de SGP in de politiek zit. En ze laten het toe dat gemeenteraadsverkiezingen leden voor koopzondag stemmen. Je schreeuwt wel veel maar ten eerste lees je niet goed en ten tweede weet je niet veel. Want deze zaken zijn tegen hun eigen beginsel en tegen de Bijbel en als ze volgens jou niet tegen de Bijbel zijn dan is hun beginsel dus niet Bijbels. De SGP rekent ze gaan uit van het haalbare en dat is niet Bijbels.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Reiziger »

alexv schreef: Zeg jongen, jij trekt wel een hele grote broek aan in je postings. De SGP laat het toe dat ze een vrouw hebben die namens de SGP in de politiek zit. En ze laten het toe dat gemeenteraadsverkiezingen leden voor koopzondag stemmen. Je schreeuwt wel veel maar ten eerste lees je niet goed en ten tweede weet je niet veel. Want deze zaken zijn tegen hun eigen beginsel en tegen de Bijbel en als ze volgens jou niet tegen de Bijbel zijn dan is hun beginsel dus niet Bijbels. De SGP rekent ze gaan uit van het haalbare en dat is niet Bijbels.
Politiek is geen ambt.
En als plaatselijke gemeenteraadsleden voor koopzondag stemmen is dat dieptriest, maar dat kan je de SGP op zich niet toerekenen.
Ze gaan uyt van het haalbare binnen de Bijbelse kaders.
Niet Bijbels zegt u?
Het moge duidelijk zijn dat ik voor de doodstraf ben.
Overigens ben ik nog benieuwd naar uw reactie op mijn eerste post. Of was die toch wel in de roos?
Verder is de SGP gewoon voor het bombarderen van IS en er is er hier maar één die schreeuwt en dat bent u.
Laatst gewijzigd door Reiziger op 07 jan 2017, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door gallio »

alexv schreef: Dank je wel voor deze dooddoener. Gadaffi is gedood zonder proces met de instemming van v/d Staay. Niet direct z'n dood maar wel het proces dat tot z'n dood heeft geleid. Heeft v/d Staay al opgeroepen om SA de grond in te bombarderen vanwege hun terrorisme tegen Jemen en hun betrokkenheid met ISIS? Ik wed dat je het terrorisme van Gadaffi niet eens onafhankelijk kan bewijzen. Lockerbe is nooit bewezen een daad van hem te zijn. Hij kreeg de schuld dat wel. Maar we dwalen af. De SGP kan alleen maar politiek bedrijven met verlochening van het principe dat staat voor mij vast.
Dat de VS niet consequent zijn in hun benadering van schurkenstaten en dergelijke, daar zijn we het wel over eens. Ook Mugabe en Kim Jong-un hebben genoeg of hun kerfstok, maar blijven aan de macht.

Maar om te verwachten dat er een rechtzaak gehouden zou kunnen worden voor iemand als Muammar Gaddafi waar de rest van de wereld mee in zou kunnen stemmen is geen praktische gedachte. Een langdurige rechtzaak zou olie op het vuur zijn in het Midden Oosten. Zo iemand zo snel mogelijk verwijderen is gewoon het beste. Dat deden ze trouwens in 1989 ook met Nicolae Ceaușescu.

Het Wereld Gerechtshof en de VN zijn in mijn opinie eigenlijk niet relevant meer. Dus het recht van de sterke overheerst, maar dat wisten we toch wel.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

Forummer schreef:
alexv schreef: Zeg jongen, jij trekt wel een hele grote broek aan in je postings. De SGP laat het toe dat ze een vrouw hebben die namens de SGP in de politiek zit. En ze laten het toe dat gemeenteraadsverkiezingen leden voor koopzondag stemmen. Je schreeuwt wel veel maar ten eerste lees je niet goed en ten tweede weet je niet veel. Want deze zaken zijn tegen hun eigen beginsel en tegen de Bijbel en als ze volgens jou niet tegen de Bijbel zijn dan is hun beginsel dus niet Bijbels. De SGP rekent ze gaan uit van het haalbare en dat is niet Bijbels.
Politiek is geen ambt.
En als plaatselijke gemeenteraadsleden voor koopzondag stemmen is dat dieptriest, maar dat kan je de SGP op zich niet toerekenen.
Ze gaan uyt van het haalbare binnen de Bijbelse kaders.
Niet Bijbels zegt u?
Het moge duidelijk zijn dat ik voor de doodstraf ben.
Overigens ben ik nog benieuwd naar uw reactie op mijn eerste post. Of was die toch wel in de roos?
Verder is de SGP gewoon voor het bombarderen van IS en er is er hier maar één die schreeuwt en dat bent u.
[knip] Niet op de persoon aub
Plaats reactie