Doodstraf: verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Doodstraf: verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Van Ewijk »

Ik vind dit persoonlijk zeer en zeer betreurenswaardig.
http://www.ad.nl/binnenland/sgp-ers-wil ... ~aff78de8/
Als minderheidsgroep die het al gerust te zeggen moeilijk heeft in een steeds meer seculier wordende samenleving zitten we hier dan echt op te wachten?
Je word al met de nek aangekeken als je onderwerpen als abortus, emancipatie en homoseksualiteit aansnijd vanuit bijbels perspectief, doe dit er nog bij en je word al gelijk over één kam geschoren met andere groepen religieuze radicalen die het er niet gezelliger op maken in Nederland en de rest van de wereld.
Is dit nu echt de manier om Gods woord ten tonele te brengen in de landelijke politiek?
Ik vind dit zelf zeer schadelijk.

Met al het geweld, onrecht en verharding die zo gemeengoed zijn in de wereld doen we er mijn inziens beter aan om juist het tegenovergestelde standpunt van naastenliefde en sociale rechtvaardigheid te prediken vanuit het evangelie.
Als ik publiekelijk de kerk binnen ga en met een bijbel onder mijn arm loop wens ik toch echt ergens anders mee geassocieerd te worden als christen zijnde.
Zijn de reputatie van het christendom, het winnen van nieuwe aanwas en de verspreiding van het evangelie hier nu echt mee gediend?

Het staat u uiteraard vrij een ander standpunt in te nemen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Ik vind dit persoonlijk zeer en zeer betreurenswaardig.
http://www.ad.nl/binnenland/sgp-ers-wil ... ~aff78de8/
Als minderheidsgroep die het al gerust te zeggen moeilijk heeft in een steeds meer seculier wordende samenleving zitten we hier dan echt op te wachten?
Je word al met de nek aangekeken als je onderwerpen als abortus, emancipatie en homoseksualiteit aansnijd vanuit bijbels perspectief, doe dit er nog bij en je word al gelijk over één kam geschoren met andere groepen religieuze radicalen die het er niet gezelliger op maken in Nederland en de rest van de wereld.
Is dit nu echt de manier om Gods woord ten tonele te brengen in de landelijke politiek?
Ik vind dit zelf zeer schadelijk.

Met al het geweld, onrecht en verharding die zo gemeengoed zijn in de wereld doen we er mijn inziens beter aan om juist het tegenovergestelde standpunt van naastenliefde en sociale rechtvaardigheid te prediken vanuit het evangelie.
Als ik publiekelijk de kerk binnen ga en met een bijbel onder mijn arm loop wens ik toch echt ergens anders mee geassocieerd te worden als christen zijnde.
Zijn de reputatie van het christendom, het winnen van nieuwe aanwas en de verspreiding van het evangelie hier nu echt mee gediend?

Het staat u uiteraard vrij een ander standpunt in te nemen.
Wat heeft het Schriftwoord ons dan te zeggen: Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt.
Of is dit tijdgebonden en viel dit onder de Ceremoniële Wet? Of de Burgerlijke Wet in Israël? Dat laatste kan niet, want Israël bestond nog niet als volk of natie. En ceremonieel dan? Waar wees dat dan op? Ik stel slechts wat vragen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Wim Anker »

De SGP hoopt gewoon op stemmen van mensen die de kleine lettertjes niet lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door eilander »

Welke kleine lettertjes?
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Welke kleine lettertjes?
het beginselprogramma.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Welke kleine lettertjes?
het beginselprogramma.
precies. In het beginselprogramma staat dat de doodstraf ingevoerd moet worden. Daar staat ook in dat het regeerambt de vrouw niet toekomt. De kloof tussen het beginselprogramma en de praktijk wordt groter. Dat is te betreuren. Even googelen en de media gaan met dit punt aan de haal, helaas. En daar moeten we de afdelingen Zwartewaterland en Zaanstad niet de schuld van geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door eilander »

Duidelijk, en ik ben het ook met jullie eens, broeders. Als je als SGP niet meer durft te zeggen waar je voor staat, is het droevig gesteld.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door DDD »

Ik ben geen voorstander van de doodstraf. Daarover is in een ander draadje al gedebatteerd. Maar ik begrijp wel dat campagnevoeren op dit punt afbreuk zou doen aan het geheel van de campagne. Wat dat betreft kan ik het bestuur zeer wel volgen. Daar komt natuurlijk bij dat op dit punt binnen de SGP heel verschillende wordt gedacht. Waarom zou je dan van zo´n gevoelig punt een campagnethema maken?

Ik vind het net zoiets als dat een kiesvereniging zou voorstellen regelmatig te adverteren over de plaats van de vrouw in de politiek. Maar goed, een verkiezingsprogramma is vaak uitgebreider dan de advertenties.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Curatorium »

Ad Anker schreef:Daar staat ook in dat het regeerambt de vrouw niet toekomt. De kloof tussen het beginselprogramma en de praktijk wordt groter.
Maar dat zal hopelijk binnen een aantal jaar wel gelijkgetrokken worden. Probleem is dat het beginselprogramma wijzigen niet makkelijk is, dus dat kan lang duren, dit ook door nog lopende bezinning in de achterban. Bij de doodstraf is dat proces helemaal niet aan de orde.
eilander schreef:Als je als SGP niet meer durft te zeggen waar je voor staat, is het droevig gesteld.
Heden te dage is het in de politiek heel normaal om niet alles in je verkiezingsprogramma te zetten. Daar zet men kort en bondig enkele standpunten uiteen die betrekking hebben op de komende politieke periode. In het verleden stond ook lang niet alles uit het beginselprogramma exact in het SGP verkiezingsprogramma. Anderzijds: als een bepaald punt al lange tijd in het verkiezingsprogramma staat, zoals de doodstraf, moet je als partijbestuur wel een goede verklaring hebben waarom dat van 2017-2021 opeens niet in verkiezingsprogramma hoeft te staan. Dan snap ik de zorg wel.
Maar... Ik ben bang dat een bepaalde groep SGP'ers hun onvrede over de partij woest gaan uiten door steeds heviger tegen hele andere ontwikkelingen of veranderingen aan te schoppen, dat lijkt me niet de ordelijke weg.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door -DIA- »

Waarom komen eigenlijk alle vernieuwingen en veranderingen uit het "linkse kamp"? Is dat beproefd? Was het vroeger verkeerd? Hadden onze Godvrezende vaders geen vrede bij God en zegen van Hem Die het al bestuurd, die eist in Zijn Wet om die te doen uit dankbaarheid? Waarom die veranderingen? Verwachten we een vrederijk? Waarin de dood er niet is en de vrede over de aarde heerst? Waar het al liefde is en zonder gebrek of twist en tweedracht? Ik denk dat deze mensen van een hemel op aarde dromen. En uit een droom ontwaak je vroeg of laat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Waarom komen eigenlijk alle vernieuwingen en veranderingen uit het "linkse kamp"?
Links binnen de SGP :D.
Heb je bewijs dat in dit geval het een linkse vernieuwing is? Of roep je maar wat n.a.v. je eigen gevoel, dat lijkt me niet eerlijk Dia!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door huisman »

De doodstraf is een verschrikkelijke straf voor een verschrikkelijke daad.
Maar deze straf staat in Gods Woord en moet dus ook door de SGP uitgedragen worden.
De pers zal er best mee aan de haal gaan en ons vergelijken met IS maar dat mag ons niet weerhouden om een Bijbels geluid te laten horen.

Natuurlijk komen er dan onmogelijke vragen op bv van der Staaij af van de media.
Als de media hem vraagt: Meneer van de Staaij u vind abortus moord moeten alle medewerkers van de abortusklinieken de doodstraf krijgen volgens u?

Wat zou dan het antwoord moeten zijn Wim Anker, Ad Anker, DIA?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:De doodstraf is een verschrikkelijke straf voor een verschrikkelijke daad.
Maar deze straf staat in Gods Woord en moet dus ook door de SGP uitgedragen worden.
De pers zal er best mee aan de haal gaan en ons vergelijken met IS maar dat mag ons niet weerhouden om een Bijbels geluid te laten horen.

Natuurlijk komen er dan onmogelijke vragen op bv van der Staaij af van de media.
Als de media hem vraagt: Meneer van de Staaij u vind abortus moord moeten alle medewerkers van de abortusklinieken de doodstraf krijgen volgens u?

Wat zou dan het antwoord moeten zijn Wim Anker, Ad Anker, DIA?
Wijzen op het Woord. Dat is altijd het Fundament geweest van de SGP. Ik weet dat de mens van nu dat niet meer accepteert, maar wat anders? Is er zegen te verwachten op slapheid? Denk aan Eli, die zijn zonen niet eens zuur aanzag. De bitterheid daarvan heeft hij moeten ervaren.

De opmerking hierboven: Links noem ik naar vernieuwing staan, naar verandering. Dat houdt doorgaans gelijke tred met wat er in de kerken speelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door alexv »

huisman schreef:De doodstraf is een verschrikkelijke straf voor een verschrikkelijke daad.
Maar deze straf staat in Gods Woord en moet dus ook door de SGP uitgedragen worden.
De pers zal er best mee aan de haal gaan en ons vergelijken met IS maar dat mag ons niet weerhouden om een Bijbels geluid te laten horen.

Natuurlijk komen er dan onmogelijke vragen op bv van der Staaij af van de media.
Als de media hem vraagt: Meneer van de Staaij u vind abortus moord moeten alle medewerkers van de abortusklinieken de doodstraf krijgen volgens u?

Wat zou dan het antwoord moeten zijn Wim Anker, Ad Anker, DIA?

Het antwoord zou dan zijn : ja dat hebben ze verdient. Maar dat doet de SGP niet, de SGP rekent, eerst rekenen en dan kijken of ze er nog een Bijbel tekst op kunnen plakken.
Ze zijn niet zo principieel als sommigen hier dat willen geloven.
;;
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Doodstraf: Verkeerde boodschap aan de buitenwacht?

Bericht door helma »

De Bijbel is ook niet zo zwart-wit, we hebben pas al geconstateerd in het bespreken van dit onderwerp dat Kain en David beiden de doodstraf niet kregen na de moorden die ze pleegden. Dus misschien ligt het toch wat genuanceerder. Bovendien is de hele wereld hypocriet; lees eens de reacties van mensen na een misdrijf; bijna iedereen roept dan moord en doodslag. De meest gruwelijke scenarios worden toegewenst aan de daders. De barmhartigheden van de goddelozen zijn wreed.
Plaats reactie