Vruchtbaarheidsbehandelingen

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef: Bij IVF (en ICSI) wordt dit niet alleen losgetrokken, maar wordt de bevruchting (niet het nieuwe leven) ook technisch bewerkt. Hoe langer ik de laatste dagen nadenk over dit onderwerp, hoe sterker de vraag bovenkomt of dit inderdaad nog wel Bijbels is.
Zeker als je in je besluitvorming meeneemt, dat er "geknutseld" kan worden aan de ei- en zaadcellen.
De goede kunnen er worden uitgehaald, de slechte weggegooid.
Zo kan voorkomen worden dat een ernstige erfelijke aandoening wordt doorgegeven.

En als je bedenkt dat deze besluiten soms niet op 100% zekerheid worden genomen, "er is 85% kans dat.....
op wie vestig je dan je vertrouwen? De medici of de Schepper? Of beiden?
Bij ICSi wordt niet geselecteerd. Er worden maximaal twee of een eitje bevrucht. Er worden er ook niet meer gestimuleerd. En wat bevrucht is wordt ook teruggeplaatst.

Daar teken je ook voor. Artsen moeten zich daaraan houden.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Het dikgedrukte is onjuist. Juist bij ICSI is er sprake van hormoonbehandeling om een zo groot mogelijke kans van slagen te krijgen. Zie https://vivaneo-ivf.com/nl/behandeling/icsi/ en https://www.freya.nl/kinderwens/vruchtb ... ngen/icsi/. Een gevaarlijke complicatie hierbij is overstimulatie: https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... erstokken/.

Ook worden zaadcellen uitgekozen en 'opgewerkt' om de kans van slagen te vergroten. Soms moeten er meerdere porties tegelijk gebracht worden om het zaad 'optimaal op te werken' zodat daarna de beste geselecteerd wordt. En ook bij Icsi is de standaardbehandeling dat er meerdere eieren bevrucht worden, tenzij je hier specifiek om vraagt en je dus een pro-lifeverzekering hebt. En dan kom ik weer bij dr. Klaassen uit die in de praktijk ziet dat hier niet voldoende over nagedacht en kritiekloos aanvaard wordt.

Bovenstaande gecombineerd met het feit dat ei en zaadcel door middel van technologie aan elkaar geknutseld worden, geeft mij net als Hollander de overtuiging dat ik dit niet meer Bijbel te verantwoorden vind, omdat het voor mij de intimiteit van het geheim van kinderen krijgen in de beslotenheid van de slaapkamer helemaal wegneemt. Kinderen krijgen wordt voor mij op deze manier een soort kluspakket voor doe-het-zelvers (ik bedoel dit niet kwetsend) al zijn er ook christenen die dit wel voor hun geweten kunnen verantwoorden en dat is denk ik wat de Bijbel vraagt: wat je doet, doe het voor de Heere en in volle verzekerdheid van je gemoed.
Ik respecteer ook daarin jou.

Wel wil ik wat feitelijke dingen noemen :

Je haalt IVF en ICSI denk ik weer door elkaar. De stimulatie wordt zeer mild toegepast bij ICSI. Juist om niet meerdere eitjes te krijgen. Bij IVF werd wel altijd flink gestimuleerd.
En ja wij hebben een prolife verzekering en hebben hier specifiek naar gevraagd. En dus is het mogelijk. En daarom ook laat je begeleiden of vraag info op bij een prolife arts.
De andere kant van geen prolife verzekering is dat je mee gaat betalen aan abortussen. En inmiddels vergoeden meerdere verzekeringen ook deze specifieke behandeling. Indertijd werden we hier al door de huisarts op gewezen.
In ons geval zou een tweelingzwangerschap te risicovol zijn geweest.
Dus zou men de optie van 1 eicel proberen te bevruchten gevolgd hebben.
Ook in het natuurlijke gaan meerdere zaadcellen rond de eicel zwemmen. De sterkste dringt naar binnen.

En die arts weet echt niet of en welke het gaat lukken. Het is zelfs zo dat men niet eens altijd tot terugplaatsing over kan gaan, omdat er simpelweg geen celdeling plaats heeft gevonden, of gestopt is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Herman »

Vandaag het weerwoord van dr. M. Klaassen in het rd:

https://www.rd.nl/opinie/vraagtekens-bi ... -1.1602204

Een quote eruit met een onderstreping van mij:
Het is een gegeven dat er in de orthodox-christelijke ethiek over ivf verschillende standpunten zijn. Ethici als prof. Douma, dr. Seldenrijk en prof. VanDrunen, hoogleraar ethiek aan het Westminster Seminary in Californië, vinden de techniek onder strikte voorwaarden een begaanbare weg. Anderen, als prof. Velema en prof. Jochemsen, vinden dit niet. Mijn mening veranderde in de loop van de tijd: van voorzichtige acceptatie tot voorzichtige afwijzing.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door DDD »

Een mooi artikel. Fijn dat hij dat nog laat plaatsen. Ik ben nu toch wel benieuwd of er wel of geen feitelijke onjuistheden in zijn artikel zijn. Ik heb geen idee, ik ging af op de deskundige.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Anselmus »

Het artikel bevat ongeveer alles wat ik heb aangegeven. Dr. Klaassen beschreef inderdaad de gangbare manier, mevr. Hoek beschreef wat kritische christen kunnen kiezen, waarvan de. Klaassen aangeeft dat er over het algemeen een kritiekloze acceptatie is. Mooi dat hij zijn artikel afsluit met een citaat van De Man!

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Dodo »

Dit is een sympathieker stuk dan het eerste. Hij heeft goede argumenten, maar die zijn wel erg persoonlijk. Een ander kan daar heel ander in staan.
En tegen een stel dat geen kinderen kan krijgen, zeggen dat dit mogelijk hun kruis is dat ze op zich moeten nemen is heel moeilijk als je zelf wel kinderen hebt. Dat vraagt een langdurig pastoraal contact, en een goede verstandhouding.

Ik heb op digibron een artikel gevonden van ds. Belder, die zelf kinderloos is. Als ik dit zo lees, wijst hij IVF niet af.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... kinderwens
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Vandaag het weerwoord van dr. M. Klaassen in het rd:

https://www.rd.nl/opinie/vraagtekens-bi ... -1.1602204

Een quote eruit met een onderstreping van mij:
Het is een gegeven dat er in de orthodox-christelijke ethiek over ivf verschillende standpunten zijn. Ethici als prof. Douma, dr. Seldenrijk en prof. VanDrunen, hoogleraar ethiek aan het Westminster Seminary in Californië, vinden de techniek onder strikte voorwaarden een begaanbare weg. Anderen, als prof. Velema en prof. Jochemsen, vinden dit niet. Mijn mening veranderde in de loop van de tijd: van voorzichtige acceptatie tot voorzichtige afwijzing.
Ja nu zoveel evenwichtiger. Echt.

Het punt van moet je iets willen gebruiken wat zoveel levens heeft gekost om tot die behandeling te komen. Dat punt is ook heel duidelijk wat je moet bedenken, als ik voir mijzelf spreek. Zowel de prolife huisarts als een prolife arts in het ziekenhuis indertijd hebben daar nooit op gewezen.

Tegelijkertijd, maar ik heb het nu niet helder voor me, in hoeverre zou de medische wetenschap zover zijn nu als nu op andere gebieden. Gebeurt of gebeurde het vaker?
Ik bedoel er zijn heel riskante operaties uitgevoerd waarvan uitkomst zeer onzeker was. En mensen kwamen te overlijden. Gewoon omdat kennis nog ontbrak. Misschien wel sneller als dat de operatie niet was uitgevoerd. Dat wisten artsen ook. Toch hebben artsen daar weer van geleerd. Met het gevolg dat het kundiger uitgevoerd k an worden. Kennis vermeerderden. En die nu niet meer die grote risico's kennen. Waardoor wij er zonder last in het geweten gebruik van kunnen maken omdat het geen levens kost in principe.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Dit is een sympathieker stuk dan het eerste. Hij heeft goede argumenten, maar die zijn wel erg persoonlijk. Een ander kan daar heel ander in staan.
En tegen een stel dat geen kinderen kan krijgen, zeggen dat dit mogelijk hun kruis is dat ze op zich moeten nemen is heel moeilijk als je zelf wel kinderen hebt. Dat vraagt een langdurig pastoraal contact, en een goede verstandhouding.
'Langdurig pastoraal contact'... ik vind het allemaal wat overdreven. 'Niet klagen, maar dragen'..., daar mogen we toch ook wel eens wat van in praktijk brengen, nietwaar?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Herman »

Eens. Pastoraal contact komt tot stand bij een voldoende mate van vertrouwen. Dat hoeft niet langdurig te zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Eens. Pastoraal contact komt tot stand bij een voldoende mate van vertrouwen. Dat hoeft niet langdurig te zijn.
Zal bij ieder verschillend zijn. En als een weduwe meer bezoekjes nodig heeft dan de andere is dat gewoon zo. Of zeggen we dan ook onbarmhartig niet klagen maar dragen . En zo ook in wat dan ook. Overigens hoeft pastoraat niet alleen op een predikant neer te komen.
En verder is er een verschil tussen je kruisiging opnemen en het soms zwaar ervaren, verdriet ervaren en tussen klagen om het klagen.
Niet iedereen heeft een netwerk waar hij of zij terecht kan.
En ook in het kruisdragen heb je soms meer of minder pastoraat nodig om bemoedigd, vermaand, getroost te worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Plaats reactie