Liederen zingen

Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Liederen zingen

Bericht door merel »

In het topic Psalmen gaf ik aan dat wij onze kinderen onderstaand lied leren en dit ook wel eens zingen als dankgebed na het eten.

Vader, wij danken U (2x)
Hemelse Vader, wij danken U.

Jezus, wij prijzen U (2x)
Dierbare Heiland, wij prijzen U.

Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.

Jezus komt spoedig weer (2x)
Jezus mijn Koning, komt spoedig weer.

In het betreffende topic werd dit benoemd als eenzijdig en niet juist om te leren. Hoe denken julie hierover? En waarom? Ik zie namelijk in dit danklied geen enkel kwaad.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: liederen zingen

Bericht door JolandaOudshoorn »

merel schreef:In het topic Psalmen gaf ik aan dat wij onze kinderen onderstaand lied leren en dit ook wel eens zingen als dankgebed na het eten.

Vader, wij danken U (2x)
Hemelse Vader, wij danken U.

Jezus, wij prijzen U (2x)
Dierbare Heiland, wij prijzen U.

Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.

Jezus komt spoedig weer (2x)
Jezus mijn Koning, komt spoedig weer.

In het betreffende topic werd dit benoemd als eenzijdig en niet juist om te leren. Hoe denken julie hierover? En waarom? Ik zie namelijk in dit danklied geen enkel kwaad.
Ik ook niet. Wij zingen het ook na het eten. Een wat uitgebreidere versie dan het "Heere, dank U voor het eten, amen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liederen zingen

Bericht door eilander »

Dat dit lied eenzijdig is, behoeft toch geen betoog hoop ik. Maar ik ga ervan uit dat je je kinderen ook andere dingen leert; ik bedoel dan de andere zaken die tot een gebed behoren: schuldbelijdenis, gebed om vergeving, bijvoorbeeld. Daarnaast hoort zeker de lofprijzing ook tot een gebed.

Verder zit er natuurlijk wel een gevaar in deze tekst. Je mag je kinderen zeker vertellen dat God hun Vader is. Zonder enig voorbehoud is dat zo door de schepping.
En mag je dat zo zeggen doordat ze op het erf van het verbond zijn geboren. Als kinderen echter niet horen dat ze wedergeboren moeten worden, dat bekering noodzakelijk is, schieten we in de geloofsopvoeding tekort.
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Liederen zingen

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Dat dit lied eenzijdig is, behoeft toch geen betoog hoop ik. Maar ik ga ervan uit dat je je kinderen ook andere dingen leert; ik bedoel dan de andere zaken die tot een gebed behoren: schuldbelijdenis, gebed om vergeving, bijvoorbeeld. Daarnaast hoort zeker de lofprijzing ook tot een gebed.
Nou, als dat de definitie van eenzijdig is, is bijna elk lied en elke psalm eenzijdig toch? Meestal belicht een lied/psalm maar één kant.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liederen zingen

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef:Dat dit lied eenzijdig is, behoeft toch geen betoog hoop ik. Maar ik ga ervan uit dat je je kinderen ook andere dingen leert; ik bedoel dan de andere zaken die tot een gebed behoren: schuldbelijdenis, gebed om vergeving, bijvoorbeeld. Daarnaast hoort zeker de lofprijzing ook tot een gebed.
Nou, als dat de definitie van eenzijdig is, is bijna elk lied en elke psalm eenzijdig toch? Meestal belicht een lied/psalm maar één kant.
Het leek alsof @merel zich afvroeg of het eenzijdig was, daarom reageer ik daar zo op. En ook dat ik er zonder meer vanuit ga dat er meer geleerd wordt dan dat.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liederen zingen

Bericht door merel »

Klopt wij leren hen ook zeker meer, maar nu zij nog klein zijn, zoeken wij vooral liederen die bij hen aansluiten. Dus niveau Elly en Rikkert. Onze oudste twee ( 7 en 6) leren wij vrij te bidden, ook aan tafel en voor het slapen gaan en dan komen ook de verkeerde dingen aan bod en vergeving etc.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Liederen zingen

Bericht door Mara »

eilander schreef: Verder zit er natuurlijk wel een gevaar in deze tekst. Je mag je kinderen zeker vertellen dat God hun Vader is. Zonder enig voorbehoud is dat zo door de schepping.
En mag je dat zo zeggen doordat ze op het erf van het verbond zijn geboren. Als kinderen echter niet horen dat ze wedergeboren moeten worden, dat bekering noodzakelijk is, schieten we in de geloofsopvoeding tekort.
Ik ken het lied niet en vraag me af of er geen fout in staat:
ZWP schreef:Jezus komt spoedig weer (2x)
Jezus mijn Koning, komt spoedig weer.
Zoals het er nu staat komt Jezus spoedig.
Maar zonder T is het een vraag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Liederen zingen

Bericht door ejvl »

merel schreef:In het topic Psalmen gaf ik aan dat wij onze kinderen onderstaand lied leren en dit ook wel eens zingen als dankgebed na het eten.

Vader, wij danken U (2x)
Hemelse Vader, wij danken U.

Jezus, wij prijzen U (2x)
Dierbare Heiland, wij prijzen U.

Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.

Jezus komt spoedig weer (2x)
Jezus mijn Koning, komt spoedig weer.

In het betreffende topic werd dit benoemd als eenzijdig en niet juist om te leren. Hoe denken julie hierover? En waarom? Ik zie namelijk in dit danklied geen enkel kwaad.
Zijn prima liederen om aan te leren.
Net als eilander zegt, als het alleen dit zou zijn is het eenzijdig, net als je alleen psalm 150 zou zingen is het eenzijdig.
Er zijn zulke mooie liederen om te zingen met prachtige inhoud.
Ik ben niet zo'n voorstander van Ellie en Rikkert liedjes, mede omdat ze muzikaal niet sterk zijn, al is de inhoud vaak wel erg mooi.
De bedoeling is om veel verschillende liederen aan te leren, aanbidding, lofprijzing, maar ook uit diepten van ellende en dergelijke. Het evenwicht moet er wel zijn vind ik.

Mijn lievelingslied is (en voluit reformatorisch en bijbels):

1
Vaste rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op uw trouw,
laat mij rusten in uw schauw,
waar het bloed door u gestort,
mij de bron des levens wordt.

2
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.

3
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.

4
Eenmaal als de stonde slaat,
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d' aardse woon
opklimt tot des rechters troon,-
Rots der eeuwen, in uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Liederen zingen

Bericht door ejvl »

merel schreef: Onze oudste twee ( 7 en 6) leren wij vrij te bidden, ook aan tafel en voor het slapen gaan en dan komen ook de verkeerde dingen aan bod en vergeving etc.
Dat vind ik prachtig. Ook de kinderlijke eenvoud. Als ze een zeer been hebben of hoofdpijn hebben om aan de Heere te vragen of het over mag gaan.
De kinderlijke eenvoud, prachtig, daar kunnen wij, of kan ik in ieder geval, vaak nog wel wat van leren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liederen zingen

Bericht door eilander »

Geef mij alstublieft "Vaste Rots van mijn behoud" maar inderdaad. Ik kan dat andere lied maar moeilijk mooi vinden.
En over het aansluiten bij kleine kinderen: ze kunnen ook echt wel "Vergeef mij al mijn zonden / Die Uwe Hoogheid schonden" leren. Of "opent uwe mond", daar zit ook al meer inhoud in, vind ik.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liederen zingen

Bericht door merel »

Het gaat er niet om of ik het lied mooi vind, maar ook of mijn kind begrijpt waar het om gaat. De tekst 'die Uwe hoogheid schonden' daar kan mijn kind niets mee. Zelf leerde ik als kind 'wij danken u van harte, voor nooddruft en voor overvloed. Waar mening mens eet brood der smarte hebt Gij ons mild en wel doorvoedt. Doch geeft dat onze ziele niet aan dit vergankelijk leven kleeft' etc. Ik had werkelijk waar geen flauw idee wat ik opdreunde. Het klinkt misschien voor sommige mensen heel mooi als een kind dat kan, maar wij vinden het belangrijker dat ons kind zingt en bidt op het niveau wat hij begrijpt.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liederen zingen

Bericht door Mannetje »

merel schreef:Het gaat er niet om of ik het lied mooi vind, maar ook of mijn kind begrijpt waar het om gaat. De tekst 'die Uwe hoogheid schonden' daar kan mijn kind niets mee. Zelf leerde ik als kind 'wij danken u van harte, voor nooddruft en voor overvloed. Waar mening mens eet brood der smarte hebt Gij ons mild en wel doorvoedt. Doch geeft dat onze ziele niet aan dit vergankelijk leven kleeft' etc. Ik had werkelijk waar geen flauw idee wat ik opdreunde. Het klinkt misschien voor sommige mensen heel mooi als een kind dat kan, maar wij vinden het belangrijker dat ons kind zingt en bidt op het niveau wat hij begrijpt.
Een andere optie dan het maar niet meer doen omdat de kinderen het toch niet begrijpen, is om het ze uit te leggen. Dan kun je iets van het mooie van de psalmen en andere liederen doorgeven aan de kinderen.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Liederen zingen

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
merel schreef:Het gaat er niet om of ik het lied mooi vind, maar ook of mijn kind begrijpt waar het om gaat. De tekst 'die Uwe hoogheid schonden' daar kan mijn kind niets mee. Zelf leerde ik als kind 'wij danken u van harte, voor nooddruft en voor overvloed. Waar mening mens eet brood der smarte hebt Gij ons mild en wel doorvoedt. Doch geeft dat onze ziele niet aan dit vergankelijk leven kleeft' etc. Ik had werkelijk waar geen flauw idee wat ik opdreunde. Het klinkt misschien voor sommige mensen heel mooi als een kind dat kan, maar wij vinden het belangrijker dat ons kind zingt en bidt op het niveau wat hij begrijpt.
Een andere optie dan het maar niet meer doen omdat de kinderen het toch niet begrijpen, is om het ze uit te leggen. Dan kun je iets van het mooie van de psalmen en andere liederen doorgeven aan de kinderen.
Precies. Het is een verschrikkelijke verarming als we dan moeten uitwijken naar een lied zoals hier genoemd. Dus we gaan wel uitleggen wat "dierbare Heiland" betekent, maar Psalm 6:2 kunnen we niet uitleggen? Ik vind dat heel erg.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Liederen zingen

Bericht door Ad Anker »

Goed zo, nu ook een topic over liederen. :)
Eilander, inderdaad, jij verwoordt wat ik bedoelde in de andere topic. Onze kinderen zingen ook liedjes, leren ook van alles op school, inclusief het genre Elly en Rikkert. Maar we leren de kinderen juist de psalmen. Is het echt nodig dat ze altijd alles al snappen? Uitleggen, uitleggen, uitleggen. Onze kinderen leren de morgenzang en zingen die ook 's morgens, 's avonds de avondzang. Inderdaad, een zin als: 'zich weder tot den arbeid schikt' is best lastig. Maar dat kun je toch makkelijk toelichten? Verder leren ze de psalmen die ze op school op krijgen. Ik vind er een gevaar inzitten dat we moeten vinden dat de kinderen alles moeten snappen. Dat betekent dat je ze eigenlijk als ze klein zijn maar geen psalmen moet leren, ook niet op school. Dat zou toch wel jammer zijn. Daarmee zorg je ook weer voor een kloof in de kerkdienst. Daar worden de psalmen gezongen, en mijn kinderen vinden het nu nog erg leuk dat er psalmen bij zijn die ze mee kunnen zingen. Mijn ervaring is dat kinderen heel veel kunnen leren, en wat ze nog niet kunnen snappen, komt later wel. De psalmen die ze nu zingen onthouden ze hun hele leven. We zingen graag en veel, en ik vind het prachtig dat de kinderen dat overnemen. Zo zingen we thuis voor elke kerkdienst standaard psalm 84:1. Hoe branden mijn genegenheen... Best moeilijk voor kleintjes, maar ze hoeven het nu toch allemaal niet te begrijpen? Dan vind ik zo'n Elly-en-Rikkertliedje echt armoe.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Liederen zingen

Bericht door Sheba »

Ad Anker schreef:Goed zo, nu ook een topic over liederen. :)
Eilander, inderdaad, jij verwoordt wat ik bedoelde in de andere topic. Onze kinderen zingen ook liedjes, leren ook van alles op school, inclusief het genre Elly en Rikkert. Maar we leren de kinderen juist de psalmen. Is het echt nodig dat ze altijd alles al snappen? Uitleggen, uitleggen, uitleggen. Onze kinderen leren de morgenzang en zingen die ook 's morgens, 's avonds de avondzang. Inderdaad, een zin als: 'zich weder tot den arbeid schikt' is best lastig. Maar dat kun je toch makkelijk toelichten? Verder leren ze de psalmen die ze op school op krijgen. Ik vind er een gevaar inzitten dat we moeten vinden dat de kinderen alles moeten snappen. Dat betekent dat je ze eigenlijk als ze klein zijn maar geen psalmen moet leren, ook niet op school. Dat zou toch wel jammer zijn. Daarmee zorg je ook weer voor een kloof in de kerkdienst. Daar worden de psalmen gezongen, en mijn kinderen vinden het nu nog erg leuk dat er psalmen bij zijn die ze mee kunnen zingen. Mijn ervaring is dat kinderen heel veel kunnen leren, en wat ze nog niet kunnen snappen, komt later wel. De psalmen die ze nu zingen onthouden ze hun hele leven. We zingen graag en veel, en ik vind het prachtig dat de kinderen dat overnemen. Zo zingen we thuis voor elke kerkdienst standaard psalm 84:1. Hoe branden mijn genegenheen... Best moeilijk voor kleintjes, maar ze hoeven het nu toch allemaal niet te begrijpen? Dan vind ik zo'n Elly-en-Rikkertliedje echt armoe.

Ik ben het hier wel mee eens. Veel van de Elly en Rikkert gehalte liedjes vind ik weinig eerbied uitstralen. draaien regelmatig om het eigen ik, spelen in op gevoel met melodie. Of ik vind ze gewoon oneerbiedig.

Hoeveel van dit soort liederen worden ook niet gedachteloos gezongen omdat ze zo lekker in het gehoor liggen?

In de psalmen wordt juist alles verwoord. En inderdaad door het geloof ga je ze ook meer en meer verstaan. Ik geloof nog steeds dat Gods Geest werkt door het Woord. En die psalmen komen uit Zijn Woord. Heeft Hij ons zelf gegeven.

Ik denk dat het echt wel goed is om te beseffen welk Godsbeeld we de kinderen meegeven met de liederen die we zingen en aanleren.
Welke sfeer straalt het uit? God als een vriendje? God ontdaan van Zijn Heiligheid? Het is misschien wat krom gezegd. Maar een goede verstaander begrijpt wat ik bedoel.

En wat leren we de kinderen door middel van de liedjes? Dat wij de deur opendoen? Dat het ook een beetje ons werk is?

En verder inderdaad wat Eilander zegt. De genade schittert tegen de inktzwarte achtergrond van de zonde . Is daar aandacht voor in de liederen?
Plaats reactie