Liederen zingen

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Liederen zingen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hier leren we de kinderen van alles. Psalmen, gezangen, Elly en Rikkert, de moderne variant van Marcel en Lydia, Opwekking, Liedboek.
Zo evenwichtig ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Liederen zingen

Bericht door Sheba »

JolandaOudshoorn schreef:Hier leren we de kinderen van alles. Psalmen, gezangen, Elly en Rikkert, de moderne variant van Marcel en Lydia, Opwekking, Liedboek.
Zo evenwichtig ;)
Hoe kijk jij of kijken jullie aan tegen de opmerking dat de worsteling om ons persoonlijk behoud, de aanvechting van het geloof, maar ook het lijden van deze tegenwoordige tijd en de verborgenheid van Christus' koningsschap een blinde vlek lijkt in veel liederen? en daaraan koppel ik dan de vraag kan je dan wel over evenwicht spreken?

En hoe snel de andere liederen niet ipv de psalmen? Wat heeft ons dat dan te zeggen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Liederen zingen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Sheba schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Hier leren we de kinderen van alles. Psalmen, gezangen, Elly en Rikkert, de moderne variant van Marcel en Lydia, Opwekking, Liedboek.
Zo evenwichtig ;)
Hoe kijk jij of kijken jullie aan tegen de opmerking dat de worsteling om ons persoonlijk behoud, de aanvechting van het geloof, maar ook het lijden van deze tegenwoordige tijd en de verborgenheid van Christus' koningsschap een blinde vlek lijkt in veel liederen? en daaraan koppel ik dan de vraag kan je dan wel over evenwicht spreken?

En hoe snel de andere liederen niet ipv de psalmen? Wat heeft ons dat dan te zeggen?
Vanuit de selectie die ik maak, komt alles wel aan bod. Al heb ik in de momenten van geloofsaanvechting weinig behoeft om te zingen. En helemaal al niet in het openbaar. Dan is het meer een schreeuwen en kreunen in de binnenkamer, maar dat is een ander draadje.
Met andere woorden, hier wordt niet elk opwekkingslied gezongen, maar ook niet enkel psalmen.
Ik ben wel een voorstander van (hoofdzakelijk) psalmen in de eredienst, omdat zij ook een teken zijn van onze verbondenheid met het volk Israel. En iemand omschreef de psalmen als gebeden die door God zelf aan ons gegeven zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Liederen zingen

Bericht door Sheba »

JolandaOudshoorn schreef:
Sheba schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Hier leren we de kinderen van alles. Psalmen, gezangen, Elly en Rikkert, de moderne variant van Marcel en Lydia, Opwekking, Liedboek.
Zo evenwichtig ;)
Hoe kijk jij of kijken jullie aan tegen de opmerking dat de worsteling om ons persoonlijk behoud, de aanvechting van het geloof, maar ook het lijden van deze tegenwoordige tijd en de verborgenheid van Christus' koningsschap een blinde vlek lijkt in veel liederen? en daaraan koppel ik dan de vraag kan je dan wel over evenwicht spreken?

En hoe snel de andere liederen niet ipv de psalmen? Wat heeft ons dat dan te zeggen?
Vanuit de selectie die ik maak, komt alles wel aan bod. Al heb ik in de momenten van geloofsaanvechting weinig behoeft om te zingen. En helemaal al niet in het openbaar. Dan is het meer een schreeuwen en kreunen in de binnenkamer, maar dat is een ander draadje.
Met andere woorden, hier wordt niet elk opwekkingslied gezongen, maar ook niet enkel psalmen.
Ik ben wel een voorstander van (hoofdzakelijk) psalmen in de eredienst, omdat zij ook een teken zijn van onze verbondenheid met het volk Israel. En iemand omschreef de psalmen als gebeden die door God zelf aan ons gegeven zijn.
Ook David zong in geloofsaanvechting. Zie de psalmen. En inderdaad kan dat in de binnenkamer. Maar uiteraard ook samen.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Liederen zingen

Bericht door ejvl »

Sheba schreef: Hoe kijk jij of kijken jullie aan tegen de opmerking dat de worsteling om ons persoonlijk behoud, de aanvechting van het geloof, maar ook het lijden van deze tegenwoordige tijd en de verborgenheid van Christus' koningsschap een blinde vlek lijkt in veel liederen? en daaraan koppel ik dan de vraag kan je dan wel over evenwicht spreken?

En hoe snel de andere liederen niet ipv de psalmen? Wat heeft ons dat dan te zeggen?
Daarom ook proberen het evenwicht te bewaren, enerzijds kun je prima een opwekking aanleren met als tegenwicht psalm 130 bijvoorbeeld.
Alhoewel ik niet van opwekking houd, liever het (ouderwetse) liedboek waar wel een evenwicht te vinden is, maar die zijn weer wat moeilijker dan meezingers van Elly en Rikkert bijvoorbeeld.
Het evenwicht bewaren lijkt mij heel belangrijk, enerzijds lofprijzing en aanbidding, maar ook de ellende uit psalm 51, de onbegrepenheid van Asaf uit 73 en dergelijke. Net zo als in de psalmen eigenlijk.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liederen zingen

Bericht door Mannetje »

merel schreef:
Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.
Dit couplet roept vragen op: belijden we niet dat de Heilige Geest van de Vader en de Zoon uitgaat? Is Hij dan wel de Geest van de Vader?
-
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Liederen zingen

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Mannetje schreef:
merel schreef:
Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.
Dit couplet roept vragen op: belijden we niet dat de Heilige Geest van de Vader en de Zoon uitgaat? Is Hij dan wel de Geest van de Vader?
Je suggestie lijkt me onjuist, want Paulus zegt het volgende in Romein 8:9

Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.

Iemand mag dus gerust over de Geest van Christus of de Geest van de Vader spreken. Het sluit niet uit dat de Geest van zowel de Vader als de Zoon uitgaat.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Plaats reactie