Transgenders

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Transgenders

Bericht door Mara »

De Nederlandse sporthistorie kent een tragisch voorbeeld.
Foekje Dillema, geboren in 1926.
Zij was een vrouw met mannelijke geslachtskenmerken.
En kennelijk wist men daar geen raad mee.
HAAR LEVENSVERHAAL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Transgenders

Bericht door Luther »

refo schreef:Er staat niet dat God de mens 'man en vrouw' schiep, maar 'mannelijk en vrouwelijk'.

De opmerking 'daar kunnen we niet omheen' heeft geen betekenis in dit verband. In onze gemeente is ook iemand die er uit ziet als het ene geslacht, maar zich het andere voelt. Wat wil je dan met 'daar kunnen we niet omheen'? Zien we aan wat voor ogen is, of nemen we aan wat de persoon zelf voelt? Hoe moet ik die persoon benaderen?
Jij formuleert het uitstekend. Dit zijn ook mijn vragen. En ik denk nog niet eens aan medische ombouw van het ene naar het andere geslacht: daar zitten best wel ethische dilemma's aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Transgenders

Bericht door Dodo »

De procedure van het ombouwen is een heel traject. Daar gaat best veel tijd in zitten. Er zit ook een psychologische screening aan.
Misschien horen we er nu meer van, omdat er meer acceptatie is. Ik denk dat het er altijd al geweest is.

Overigens is er ook een ziekte, waarbij je delen van je lichaam als vreemd en 'niet van jou' ervaart. Soms worden daarom benen of andere delen geamputeerd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Transgenders

Bericht door Orchidee »

Een neef van ons zag er uit als man, gedroeg zich als een man en sprak als een man, dus voor de buitenkant leek er niets bijzonders aan de hand, maar hij heeft altijd (vanaf ongev. zijn 18e) gezegd; ik zit in een verkeerd lichaam, het was echt niet zomaar een bevlieging oid. tot aan zijn dood heeft hij daar veel moeite en problemen mee gehad en hij kon daar ook met bijna niemand over praten, het was toch een taboe.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Transgenders

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:Is dat 'probleem' er niet?
Bij mij niet, Ik verdiep mij er niet in, bemoei me er niet mee, veroordeel niet, behandel eenieder met respect en laat de rest aan God over.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Transgenders

Bericht door windorgel »

Vind het een lastig punt. Voor mijn werk had ik regelmatig contact met een externe. Dit was een man, maar heeft recent laten weten dat hijn nu als vrouw door het leven gaat. Moet eerlijk zeggen dat ik er best moeite mee heb om hem nu als dame aan te spreken.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Transgenders

Bericht door DDD »

Het lijkt me vooral moeilijk voor de persoon in kwestie. Waarom andere mensen daar nu een probleem mee hebben is mij toch niet duidelijk. Misschien omdat veel mensen zich in het algemeen ongemakkelijk voelen bij mensen met een handicap of bijzondere beperking?

Het probleem is mijns inziens dat de gebrokenheid ook na een geslachtsveranderende operatie zelden voorbij is. Vaak is het resultaat niet om wild van te worden, om het maar zo uit te drukken. Ik zeg niet dat het daarom niet moet gebeuren, maar ik heb de neiging te vermoeden dat voor veel mensen psychische hulp meer baat zou bieden.

Principieel zie ik echter geen bezwaar tegen zo'n verandering van het lichamelijk geslacht.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Transgenders

Bericht door Zeemeeuw »

@DDD. Als bijvoorbeeld iemand die gehuwd is en kinderen heeft, zijn/haar geslacht laat veranderen? Zie je dan principiele bezwaren? Kinderen hebben dan twee vaders of twee moeders of er volgt een echtscheiding?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Transgenders

Bericht door DDD »

Ik kan me voorstellen dat je daar als echtgenoot wel inspraak in wilt. Maar als beide echtgenoten daarmee kunnen leven, en de kinderen ook aan het idee gewend zijn, zie ik nog geen principiële bezwaren. Maar ik leer graag van anderen. Misschien zie ik een bijbels principe over het hoofd.

Mijn enige bezwaar is dat je de gebrokenheid in het leven vaak niet op een technische manier kunt oplossen, en dat het dus de vraag is of een dergelijke operatie meer voordelen dan nadelen kent. Het zou misschien al helpen als in de samenleving wat minder stereotypen waren over wat (typisch) mannelijk en vrouwelijk zou zijn.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Transgenders

Bericht door Vagari »

Sorry hoor, maar ik dacht dat dit een reformatorisch forum is. In maatschappij probeert men het new age principe, ieder mens is gelijk, iedereen door de strot te duwen. Geen machten meer over je gesteld, wat een huwelijk is mag je zelf bedenken en of je een man of vrouw bent of iets er tussen in kan allemaal. Laat ons hun banden breken!

Kan dit topic opslot nadat er nog één goed onderbouwde Bijbelse reactie is geplaatst? Om alles recht te zetten?
Laatst gewijzigd door Vagari op 10 jul 2015, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Transgenders

Bericht door Mannetje »

Vagari schreef:Sorry hoor, maar ik dacht dat dit een reformatorisch forum is. In maatschappij probeert men het new age principe, ieder mens is gelijk, iedereen door de strot te duwen. Geen machten meer over je gesteld, wat een huwelijk is mag je zelf bedenken en of je een man of vrouw bent of iets er tussen in kan allemaal. Laat ons hun banden breken!

Kan dit forum opslot nadat er nog één goed onderbouwde Bijbelse reactie is geplaatst? Om alles recht te zetten?
Voel je vrij om die te geven...
-
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Transgenders

Bericht door Van Ewijk »

Vagari schreef:Kan dit topic opslot nadat er nog één goed onderbouwde Bijbelse reactie is geplaatst? Om alles recht te zetten?
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. (Matteüs 7:1)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Transgenders

Bericht door Vagari »

Van Ewijk schreef:
Vagari schreef:Kan dit topic opslot nadat er nog één goed onderbouwde Bijbelse reactie is geplaatst? Om alles recht te zetten?
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. (Matteüs 7:1)
Ja, een heel mooi hoodstuk! De rest ook gelezen?
cupcake
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:34

Re: Transgenders

Bericht door cupcake »

Vagari schreef:Sorry hoor, maar ik dacht dat dit een reformatorisch forum is. In maatschappij probeert men het new age principe, ieder mens is gelijk, iedereen door de strot te duwen. Geen machten meer over je gesteld, wat een huwelijk is mag je zelf bedenken en of je een man of vrouw bent of iets er tussen in kan allemaal. Laat ons hun banden breken!

Kan dit topic opslot nadat er nog één goed onderbouwde Bijbelse reactie is geplaatst? Om alles recht te zetten?
Nou nou... dat is nogal een felle reactie.
Het hele probleem van transgenders heeft niets met het new age principe te maken.
Transgenders bedenken zelf niet of ze man of vrouw wíllen zijn. Ze voélen zich man of vrouw terwijl ze in het verkeerde lichaam zitten.
Een gevolg van de zondeval.
Denkt u dat dit in de reformatorische kerken niet voorkomt?
Ik denk dat het een onderschat probleem is.
Het taboe rond dit onderwerp is nog groter dat het onderwerp homoseksualiteit.
We kunnen niet alles van tafel schuiven omdat het niet reformatorisch zou zijn. Ook refo's zijn zondige mensen die moeten leven met de gevolgen van de zondeval. Deze problematiek hoort hier ook bij. Of u dat nu wel of niet herkent.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of een geslachtsverandering op grond van de Bijbel kan en mag.

Dit soort problematiek past misschien beter binnen de psychiatrie.
Eerder kwam al aan de orde dat mensen soms ook lichaamsdelen laten amputeren of cosmetische operaties ondergaan omdat een deel van hun lichaam niet klopt met hoe zij dit ervaren.
Overigens valt dit in de psychiatrie onder de somatische stoornissen; stoornis in de lichaamsbeleving.
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Transgenders

Bericht door elbert »

Vagari schreef:Sorry hoor, maar ik dacht dat dit een reformatorisch forum is. In maatschappij probeert men het new age principe, ieder mens is gelijk, iedereen door de strot te duwen. Geen machten meer over je gesteld, wat een huwelijk is mag je zelf bedenken en of je een man of vrouw bent of iets er tussen in kan allemaal. Laat ons hun banden breken!
"Reformatorisch" is dacht ik toch wat anders dan "er bestaan geen moeilijke dingen, dus met deze discussie moeten we maar snel klaar zijn". Feit is dat er mensen zijn bij wie niet goed vast te stellen is of ze man of vrouw zijn: er zijn mensen die zowel mannelijke als vrouwelijke (geslachts)kenmerken hebben. Feit is ook dat er mensen zijn die van het ene geslacht zijn en zich tot het andere geslacht voelen behoren. Het gaat om een kleine minderheid van mensen, maar ze zijn er wel degelijk.
Daar kunnen we allemaal onze eigen gedachten bij hebben, maar het is wel zo dat deze mensen vaak een zware strijd te voeren hebben, ook als ze geen christen zijn. Dus in dit geval is er geen sprake van "iets door de strot duwen", maar vaak een individuele en soms eenzame zoektocht van vele jaren, identiteitscrisis, depressie enzovoorts.
Hoe moeten we daar nu mee omgaan? In de eerste plaats erkennen dat dit met de gebrokenheid van de schepping te maken heeft. Dat dit alles te maken heeft met het paradijs dat we allemaal kwijt zijn geraakt door onze val in Adam.
Omdat dit zo is, past ons dus in de tweede plaats enige bescheidenheid. Soms hebben we de neiging om de wereld in keurig overzichtelijke hokjes op te delen. De hokjes "verantwoord" en "onverantwoord" (of "goed"/"fout") zijn daarbij regelmatig onze favorieten. Maar soms is dat zo lastig dat we dat indelen in hokjes maar beter even achterwege kunnen laten. Dit (transgenders) is zo'n geval.
In de derde plaats dat we mensen die hiermee worstelen, niet afwijzen, maar op z'n minst enig begrip voor hun worsteling proberen op te brengen. Dat wil niet zeggen dat we het maar met elke aangedragen "oplossing" eens moeten zijn (integendeel zelfs, ik denk dat er geen echte oplossingen zijn), maar enige compassie is wel het minste wat we op dienen te brengen. Het ergste is nl. door er ofwel als een struisvogel op te reageren ofwel achteloos vanaf de zijlijn mensen af te serveren. Vaak is het zo dat hoe dichter we bij iemand staan die in zo'n worsteling zit, hoe minder grote woorden we gaan gebruiken. Soms is het zelfs beter om de hand maar even op de mond te doen, of nog beter: de handen te vouwen.
Plaats reactie