Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:5. Dan is er nog de vraag of zware/systematische mishandeling of zelfs poging tot moord jegens de onschuldige partij (zonder een welgemeend en hartelijk berouw) een geoorloofde reden is voor echtscheiding (inclusief een nieuw huwelijk). Mijn persoonlijke opvatting is dat dit inderdaad zo is, omdat systematische mishandeling en moord ERGER IS dan overspel, en daarmee feitelijk ingesloten wordt in de uitzondering die in Matth. 19:9 gemaakt wordt. Dit is ook de uitleg geweest van bv. de Reformator Bullinger: alles dat ERGER IS dan overspel is eveneens een echtscheidingsgrond. Van andere Reformatoren weet ik dit niet; daar zou ik naar op zoek moeten. Ik wijk hier echter wel af van de meest gangbare opvattingen binnen de Geref. gezindte.
Met de punten 1-4 van harte eens. De opvatting die je in punt 5 noemt, is wel een lastige. En dat om twee redenen:
- Wie bepaalt wat erger is dan overspel?
- Zijn er gradaties in zonden?
- Waar vind je de Bijbelse grond voor de stelling dat datgene wat erger is, ingesloten is in het ge- of verbod?
Ik weet dat dit een lastige is en ik heb geaarzeld of ik deze noemen zou.
- Wat erger is dan overspel moeten we m.i. afmeten naar de mate van ontrouw aan de huwelijkspartner. Het bewust en zonder berouw willen doden of verminken van de huwelijkspartner zouden we m.i. een ergere ontrouw en dus een ergere verbreking van het huwelijksverbond mogen noemen dan overspel. Ik kan ook nog noemen: zijn vrouw voor seks aanbieden aan anderen, dat m.i. eveneens erger is dan overspel.
- Het gaat hier niet zozeer om de gradaties van de zonde, maar om het (volledig) verbreken van het verbond van het huwelijk.
- Omdat ik dit bij Bullinger terugvond, meende ik het toch te mogen noemen, al weet ik dat deze gedachte geen gemeengoed is.
Ik vind het een interessant punt dat je hier aanroert, Zonderling.
Echter ik denk niet dat we die kant op mogen.
Ten eerste omdat er geen Bijbelse grond voor is. Ongetwijfeld zullen die gevallen van zware mishandeling er in de tijd van de Bijbel ook wel geweest zijn, gezien de hardigheid des harten, en dan zou Jezus die ook wel genoemd hebben. Toch noemt Hij slechts één uitzondering.
Ten tweede is de vaag: waar leg je dan de grens? Is extreem liegen tegen je huwelijkspartner dan ook ingesloten?
Ik zeg niet dat ik hier geheel uit ben.
Maar we mogen wel de inzettingen in de Schrift naar analogie verklaren; nogmaals: het gaat niet om gradaties van zonde, maar in alle gevallen om evidente echtbreuk.
Christus noemt inderdaad de zonde van overspel (en hoererij, wat een ruimer begrip is dan overspel) als een onherstelbare verbreking is van het huwelijksverbond.
Maar naar analogie hiervan zouden we ook een gedurige mishandeling of misbruik van de huwelijkspartner (zonder berouw of verbetering) een verbreking van deze band mogen noemen.
Idem het seksueel ter beschikking stellen van zijn partner aan andere personen.
We kunnen ook moeilijk vragen van de onschuldige partij om in zulke gevallen de huwelijkse plichten nog na te komen.

Ik wil het verder laten rusten, maar ik meen wel dat onze vaderen hier ruimer in dachten.
Behalve bij Bullinger heb ik het geval van blijvende mishandeling nu ook gevonden in Melanchton's boek Loci Communes, een boek dat ook door Calvijn met ere genoemd wordt.
Melanchton breidt bovendien de "kwaadwillige verlating" als echtscheidingsgrond uit tot andere vormen van bestendige en onherstelbare verlating dan alleen de religieuze.
Dit alles omdat deze daden een volle verbreking van het verbond van het huwelijk zijn en dus als echtbreuk te duiden zijn.
Dat is als ik het goed zie het criterium dat deze Reformatoren hanteerden, wat m.i. toch een duidelijke grens is.
(Daar horen dus niet bij ziekte, gevangenisstraf, verbanning, moord, liegen, enzovoort.)

Dit alles neemt niet weg dat ik ook geloof dat ten aanzien van hertrouwen na echtscheiding in dit soort gevallen een grote voorzichtigheid en terughoudendheid wenselijk is.
Hopelijk spreken we ook over uitzonderlijke situaties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Tiberius »

Bedankt voor deze aanvulling, Zonderling!
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Onbemind »

De laatste paar weken zijn er in het rd enkele berichten geweest over de scheidingsgrond. Waaronder ook beza en dergelijke genoemd worden.

Artikel 1: http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1352298

Reactie : http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1353489

Toevoeging c.q. Reactie : http://www.rd.nl/opinie/schrift-kent-ma ... -1.1354691
Ignoti nulla cupido.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Erik »

Moeilijke materie blijft dit.

Ook genoeg gezien van mensen die bij elkaar blijven voor ???? ja voor wie, voor de kerk of weet ik veel wie.

Resultaat een onleefbare situatie waarbij men als kat en hond samenleeft :banghead met een behoorlijk verwrongen huwelijksbeeld voor de kinderen, geeft ook heel veel ellende in de nageslachten
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door ZWP »

Onbemind schreef:De laatste paar weken zijn er in het rd enkele berichten geweest over de scheidingsgrond. Waaronder ook beza en dergelijke genoemd worden.

Artikel 1: http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1352298

Reactie : http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1353489

Toevoeging c.q. Reactie : http://www.rd.nl/opinie/schrift-kent-ma ... -1.1354691
De discussie is nu afgelopen, maar als je mij nu zou vragen naar de conclusie/uitkomst, kan ik die niet geven. :bobo
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Erik »

ZWP schreef:
Onbemind schreef:De laatste paar weken zijn er in het rd enkele berichten geweest over de scheidingsgrond. Waaronder ook beza en dergelijke genoemd worden.

Artikel 1: http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1352298

Reactie : http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1353489

Toevoeging c.q. Reactie : http://www.rd.nl/opinie/schrift-kent-ma ... -1.1354691
De discussie is nu afgelopen, maar als je mij nu zou vragen naar de conclusie/uitkomst, kan ik die niet geven. :bobo
Blijkbaar niet eenduidige uitkomst mogelijk, pastoraal maatwerk is broodnodig. Zie gelukkig ook nog dat er relaties weer "gelijmd" worden. Overspel hoeft niet het einde te zijn!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door helma »

Het is een moeilijke 'materie'. Antwoorden zijn niet simpel en hopelijk worden ze dat ook nooit. Laat het maar een worsteling blijven, anders gaan we er misschien wel te makkelijk mee om.
En er is veel gebed en waakzaamheid nodig in de christelijke huwelijken. Voor onszelf en voor anderen.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door CvdW »

Erik schreef:
ZWP schreef:
Onbemind schreef:De laatste paar weken zijn er in het rd enkele berichten geweest over de scheidingsgrond. Waaronder ook beza en dergelijke genoemd worden.

Artikel 1: http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1352298

Reactie : http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1353489

Toevoeging c.q. Reactie : http://www.rd.nl/opinie/schrift-kent-ma ... -1.1354691
De discussie is nu afgelopen, maar als je mij nu zou vragen naar de conclusie/uitkomst, kan ik die niet geven. :bobo
Blijkbaar niet eenduidige uitkomst mogelijk, pastoraal maatwerk is broodnodig. Zie gelukkig ook nog dat er relaties weer "gelijmd" worden. Overspel hoeft niet het einde te zijn!
Eenduidig antwoord wel mogelijk. Bijbels gezien mag je bij overspel scheiden, maar is niet verplicht.
In het pastoraat heb je altijd met maatwerk te maken, wel binnen de kaders van Gods Woord. Wanneer er dus geen sprake is van overspel dan is scheiding niet toegestaan. Maar stel nu mijn vrouw is schizofreen, dit is dus geen reden. Erg zwart/wit he?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Onbemind »

CvdW schreef:
Erik schreef:
ZWP schreef:
Onbemind schreef:De laatste paar weken zijn er in het rd enkele berichten geweest over de scheidingsgrond. Waaronder ook beza en dergelijke genoemd worden.

Artikel 1: http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1352298

Reactie : http://www.rd.nl/opinie/nadere-reformat ... -1.1353489

Toevoeging c.q. Reactie : http://www.rd.nl/opinie/schrift-kent-ma ... -1.1354691
De discussie is nu afgelopen, maar als je mij nu zou vragen naar de conclusie/uitkomst, kan ik die niet geven. :bobo
Blijkbaar niet eenduidige uitkomst mogelijk, pastoraal maatwerk is broodnodig. Zie gelukkig ook nog dat er relaties weer "gelijmd" worden. Overspel hoeft niet het einde te zijn!
Eenduidig antwoord wel mogelijk. Bijbels gezien mag je bij overspel scheiden, maar is niet verplicht.
In het pastoraat heb je altijd met maatwerk te maken, wel binnen de kaders van Gods Woord. Wanneer er dus geen sprake is van overspel dan is scheiding niet toegestaan. Maar stel nu mijn vrouw is schizofreen, dit is dus geen reden. Erg zwart/wit he?
Jap, maar als je een grijs gebied creëert, gaat er steeds meer in het grijze vlak vallen. En op den duur is echtscheiding sneller mogelijk. Je ziet het ook in de gevolgen met echtscheiding. Vroeger werd er anders op gereageerd wanneer iemand scheide dan nu.
Ignoti nulla cupido.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Leerling »

Onbemind schreef:
CvdW schreef:Eenduidig antwoord wel mogelijk. Bijbels gezien mag je bij overspel scheiden, maar is niet verplicht.
In het pastoraat heb je altijd met maatwerk te maken, wel binnen de kaders van Gods Woord. Wanneer er dus geen sprake is van overspel dan is scheiding niet toegestaan. Maar stel nu mijn vrouw is schizofreen, dit is dus geen reden. Erg zwart/wit he?
Jap, maar als je een grijs gebied creëert, gaat er steeds meer in het grijze vlak vallen. En op den duur is echtscheiding sneller mogelijk. Je ziet het ook in de gevolgen met echtscheiding. Vroeger werd er anders op gereageerd wanneer iemand scheide dan nu.
Inderdaad. Als je op het ene toegeeft, is het aan de andere kant niet te houden.

We moeten nooit vergeten dat er in de Bijbel staat "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet" (Mattheüs 19). Echtscheiding is een gevolg van de zondeval en mag nooit goedgekeurd worden, zoals alle andere zonden dat ook niet mogen. We mogen de zonden nooit goedpraten, dus echtscheiding om wat voor reden dan ook niet. Is overspel/hoererij de enige mogelijkheid? Die ruimte wordt in de Schrift gegeven, maar daaraan voorafgaand zegt de Heere Jezus heel duidelijk dat Mozes het alleen toegestaan heeft vanwege de hardigheid des harten, het is van de beginne alzo niet geweest. En ik denk dat we dat altijd in ogenschouw moeten houden.
Daarnaast is het mijn inziens ongeoorloofd om te hertrouwen na echtscheiding, wat de reden ook geweest mag zijn. Een kerkelijke inzegening moet zeker afgewezen worden na echtscheiding.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door mulder »

Leerling schreef: Daarnaast is het mijn inziens ongeoorloofd om te hertrouwen na echtscheiding, wat de reden ook geweest mag zijn. Een kerkelijke inzegening moet zeker afgewezen worden na echtscheiding.
18 Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.
+ zonden (idd een echtscheiding) kunnen vergeven worden, dan is de situatie als voor het trouwen........
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Leerling »

mulder schreef:
Leerling schreef: Daarnaast is het mijn inziens ongeoorloofd om te hertrouwen na echtscheiding, wat de reden ook geweest mag zijn. Een kerkelijke inzegening moet zeker afgewezen worden na echtscheiding.
18 Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.
+ zonden (idd een echtscheiding) kunnen vergeven worden, dan is de situatie als voor het trouwen........
Zonden kunnen vergeven worden ja door het genadige en allesreinigende Bloed van Christus. Ook de zonden van echtscheiding.
Maar gaan rekenen met de schuldvergeving om de mogelijkheid van hertrouwen te creëren is onmogelijk. Man en vrouw zijn voor Gods Aangezicht in trouw en liefde aan elkaar verbonden. Een drievoudig snoer wordt het genoemd dat vast ligt in God en bij God. Man en vrouw aan elkaar gegeven in het huwelijk, let hier ook op de gemeenschap tussen man en vrouw.
Dan kunnen we maar het volgende concluderen:
1. Ja het is niet goed dat de mens alleen blijft. En als God in Zijn grote goedheid man en vrouw bij elkaar brengt in de band van het huwelijk, dan is de mens niet alleen. Wat God dan samengevoegd heeft scheidde de mens niet. En als je dat wel doet, ja dan verbreek je een drievoudig snoer van 's mensenzijde, maar van Gods zijde ligt het vast. Hier zie ik geen ruimte voor hertrouwen.
2. Ja er is vergeving van zonden en schuld in Christus, door het geloof. De schuld zal uitgedelgd worden. Hertrouwen is dan alleen mogelijk met de vrouw/man die je vrouw/man was. Nooit met een ander, daar doelde ik op. Ook met het oog op de gemeenschap die er (waarschijnlijk) geweest is met de vrouw of man waar je getrouwd mee was. Hier zie ik ook geen ruimte voor hertrouwen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Bonny »

Leerling schreef:[We moeten nooit vergeten dat er in de Bijbel staat "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet" (Mattheüs 19).
Dat is waar. Maar hoe weet je wanneer God iets samenvoegd? Is elk huwelijk een samenvoeging van God? Ga je daar altijd maar vanuit?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Van Ewijk »

Bonny schreef:
Leerling schreef:[We moeten nooit vergeten dat er in de Bijbel staat "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet" (Mattheüs 19).
Dat is waar. Maar hoe weet je wanneer God iets samenvoegd? Is elk huwelijk een samenvoeging van God? Ga je daar altijd maar vanuit?
Heel simpel, als God niets samenvoegd word er ook niets samen gevoegd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Leerling »

Bonny schreef:
Leerling schreef:[We moeten nooit vergeten dat er in de Bijbel staat "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet" (Mattheüs 19).
Dat is waar. Maar hoe weet je wanneer God iets samenvoegd? Is elk huwelijk een samenvoeging van God? Ga je daar altijd maar vanuit?
Om eerlijk te zijn weet ik niet gelijk een antwoord op deze terechte vragen. Al zou ik in het spoor van Ewijk gaan, denk ik. Je kan het jezelf met dergelijke vragen moeilijk maken, maar soms moeten we eenvoudig leren zwijgen. Daarmee bedoel ik dat wij belijden in Gods voorzienigheid te geloven. Als een man en vrouw met elkaar willen trouwen en zich in de weg van de middelen stellen, begeren een zegen te vragen en ontvangen van de Heere over hun huwelijk, dan mag je er vanuit gaan m.i. dat de Heere samengebracht heeft.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Plaats reactie