Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Wittewrongel »

Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Wittewrongel schreef:Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Heb een mogelijk antwoord gevonden http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/226 ... eiding-2-/

Edit Na verplaatsen van het topic heb ik hieronder verschillende situaties geplaatst.


Mevr. A is met de Dhr. B getrouwd Dit als uitgangspunt.

Situatie 1:
Er gebeurd overspel in het huwelijk door Dhr. B. Om deze reden wil Mevr. A scheiden.

Situatie 2:
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen.

Situatie 3:
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen. Dhr. B vind een andere vrouw en wilt hiermee in het huwelijk treden.

Situatie 4 :
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen. Dhr. B vind een andere vrouw en is hiermee getrouwd, Mevr. A. wilt nu ook gaan trouwen

Op al de 4 situaties geld de vraag mag dat of mag dat niet?

Ik heb hierboven de topic vraag aangepast zodat we per situatie de exegese kunnen verklaren.
Laatst gewijzigd door Wittewrongel op 08 jun 2015, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een vraag:

Bericht door Tiberius »

Wittewrongel schreef:Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Ja.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Kun je SCHADEVERGOEDING van Solcon eisen?
Wat te doen als men je buiten je schuld op kosten jaagt?

Oké, dit was even niet serieus, maar het is wel een heel klein beetje frustrerend.


En o ja, ScreenHunter 6.0 veroorzaakt nog steeds doorvloeiende en veranderende kleuren in het beeldscherm.
Doe ik iets fout?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 jun 2015, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Een vraag:

Bericht door Wittewrongel »

Wittewrongel schreef:Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Heb al antwoord gevonden http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/226 ... eiding-2-/
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Wittewrongel schreef:Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Wie de verlatene trouwt doet overspel. Dus is het antwoord nee.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Wittewrongel schreef:Een vraag over het onderstaande artikel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.
Deze citaat uit het antwoord roept de volgende vraag bij me op. Op het moment dat de andere persoon dus wel seksuele gemeenschap heeft met een derde dan mag de vraag steller dus wel trouwen?
Wie de verlatene trouwt doet overspel. Dus is het antwoord nee.
Het antwoord is ja.
Overspel door de verlatene te trouwen is aan de orde als er bij de verlater geen sprake is van seksuele gemeenschap. Matth. 19 goed lezen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Mattheüs 19 wordt slecht gelezen. Dat merk ik altijd wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

Mozes heeft toegestaan een scheidbrief te geven als je je vrouw zat was. Jezus zegt dat dat alleen mag als sprake is van p o r n e i a.
Het staat er zo: wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, die doet overspel. Het zijn dus twee verschillende dingen: hoererij en overspel.

Het verlaten van God wordt zinnebeeldig ook overspel genoemd, daar is altijd een terugkeer mogelijk. In het dagelijks leven zou Jezus er opeens anders over denken: overspel, dan mag je weg.

P o r n e i a is meer iets als 'ongeoorloofde betrekkingen' zoals genoemd in jet OT. Incestueuze relaties. In Gods ogen zijn die nietig. Krijg je daar genoeg van, dan is het niet meer dan juist uit elkaar te gaan. Dat is ook precies wat Jezus eigenlijk bedoelt: dan móét je elkaar verlaten.

Het elkaar in de steek laten binnen een huwelijk is dus altijd overspel en hertrouwen is uitgesloten. Paulus noemt dat ook een paar keer: de vrouw is pas vrij als de man is overleden. En niet eerder.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

refo schreef:Mattheüs 19 wordt slecht gelezen. Dat merk ik altijd wel.
En je schaart jezelf daar ook onder?

Lees gewoon rustig vers 9, en dan m.n. de betekenis van de bijzin "anders dan om hoererij". Die moet ook betrokken worden op het laatste deel van dit vers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Een vraag:

Bericht door Sheba »

Math 19 vers 19

9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.


Lukas 16:


9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

Sheba schreef:Math 19 vers 19

9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.


Lukas 16:


9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
In Lukas 16 staat het anders, daar is de hoofdzin ook anders, en zet de schrijver in bij het trouwen met een ander, terwijl je getrouwd bent.
Zakelijk stemmen Mattheüs en Lukas overeen: Hoererij is de enige grond om te mogen (!) scheiden; dan doe je geen overspel als je de verlatene trouwt; beide teksten gaan echter over alle andere gevallen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Een vraag:

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:Math 19 vers 19

9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.


Lukas 16:


9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
In Lukas 16 staat het anders, daar is de hoofdzin ook anders, en zet de schrijver in bij het trouwen met een ander, terwijl je getrouwd bent.
Zakelijk stemmen Mattheüs en Lukas overeen: Hoererij is de enige grond om te mogen (!) scheiden; dan doe je geen overspel als je de verlatene trouwt; beide teksten gaan echter over alle andere gevallen.

Excuses. Met het plakken en kopieëren is iets fout gegaan
Mattheus schrijft dat vanwege de hardigheid des harten... Toegestaan is. Maar dat betekent niet een op een dat hertrouwen mag.

Voor de volledigheid Lukas 16 goed geciteerd!
Lukas 16 vers 18
18 Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.


Deel uit een artikel vertaald door H Bos bijbelse richtlijnen voor huwelijk en seksualiteit -David J. Engelsma
de verlatene is de vrouw die onwettig door haar man is verlaten waarbij de man een andere vrouw heeft getrouwd waardoor hij echtbreuk heeft gepleegd. Zij, de verlatene, is de "onschuldige partij". Desondanks, wie haar trouwt pleegt ook overspel! (...)

(...) de vrouw of man is door de wet nog gebonden aan haar man of zijn vrouwzieke lang als haar echtgenoot, of zijn echtgenote, leeft. Alleen de dood verbreekt de huwelijksband. Echtbreuk verbreekt de huwelijksverbond niet. Met grote nadruk, overspel heeft NIET de kracht om het huwelijk te ontbinden. (...)

Scheiding ( van tafel en bed) is toegestaan op grond van overspel ( hoererij).
Elk hertrouwen na echtscheiding is verboden en wordt door de Schrift 'echtbreuk' genoemd, dit geldt ook voor de onschuldige partij.

De reden hiervoor is Gids eervolle ordinantie van het huwelijk aks een levenslang en overbrekelijk verbond.
(...) wanneer math 19 vers 9 hertrouwen door de "onschuldige" toestaat is de tekst in tegenspraak met zichzelf. Want terwijl de tekst de intentie heeft om te hertrouwen voor de 'schuldige partij' te verbieden, omdat het echtbreuk is, opent dezelfde tekst tegelijk de deur voor hertrouwen voor de "schuldige partij". Dit doet de tekst door hertrouwen voor de "onschuldige partij" toe te staan. Immers, wanneer de onschuldige mag hertrouwen, dan moet dit zijn op grond van het feit dat de huwelijksband tussen de Schuldige en de onschuldige is ontbonden. Maar wanneer deze band verbroken is door hierbij, zoals men beweert, dan is deze band voor de onschuldige partij verbroken, maar eveneens voor de schuldige partij.. En wanneer er geen huwelijk is, dan heeft de schuldige partij het volste recht om te gaan hertrouwen. Als ongetrouwde is hij vrij om (opnieuw) te trouwen.
(...)

(...) de bedoeling van deze tekst is dat alle echtscheiding, behalve die wegens hoererij, verboden is. Maar het geeft geen uitzondering op de regel dat hertrouwen verboden is. Christus spreekt ook helemaal niet over hertrouwen in deze tekst. Jezus spreekt slechts over opnieuw trouwen omdat echtscheiding meestal tot doel heeft om een ander te trouwen, dan wel uiteindelijk leidt tot het trouwen van iemand anders.(...)
Laatst gewijzigd door Sheba op 08 jun 2015, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een vraag:

Bericht door Luther »

Sheba schreef:Mattheus schrijft dat vanwege de hardigheid des harten... Toegestaan is. Maar dat betekent niet een op een dat hertrouwen mag.

Voor de volledigheid Lukas 16 goed geciteerd!
Lukas 16 vers 18
18 Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.


Deel uit een artikel vertaald door H Bos bijbelse richtlijnen voor huwelijk en seksualiteit -David J. Engelsma
de verlatene is de vrouw die onwettig door haar man is verlaten waarbij de man een andere vrouw heeft getrouwd waardoor hij echtbreuk heeft gepleegd. Zij, de verlatene, is de "onschuldige partij". Desondanks, wie haar trouwt pleegt ook overspel! (...)

(...) de vrouw of man is door de wet nog gebonden aan haar man of zijn vrouwzieke lang als haar echtgenoot, of zijn echtgenote, leeft. Alleen de dood verbreekt de huwelijksband. Echtbreuk verbreekt de huwelijksverbond niet. Met grote nadruk, overspel heeft NIET de kracht om het huwelijk te ontbinden. (...)

Scheiding ( van tafel en bed) is toegestaan op grond van overspel ( hoererij).
Elk hertrouwen na echtscheiding is verboden en wordt door de Schrift 'echtbreuk' genoemd, dit geldt ook voor de onschuldige partij.

De reden hiervoor is Gids eervolle ordinantie van het huwelijk aks een levenslang en overbrekelijk verbond.
Ja, ik ken het standpunt. Toch meen ik dat hiermee m.n. de uitgebreide tekst uit Matthëus 19 en 5 niet geheel wordt gehonoreerd. De Heere Jezus legt daar een nadrukkelijke relatie tussen enerzijds het verlaten van de man om een andere reden dan overspel, en anderzijds het niet mogen trouwen van een verlatene in dat geval.

M.a.w.: door hoererij pleeg je overspel. In dat geval mag het huwelijk ontbonden worden. (Let wel: dit is geen plicht.) De verlatene (schuldloze) is daarmee vrij om te hertrouwen.
Als de man echter weggaat om een andere reden, dan mag de verlatene niet trouwen. Voor God is het huwelijk dan nog niet ontbonden. Het trouwen van de verlatene is dan ook overspel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Een vraag:

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:Mattheus schrijft dat vanwege de hardigheid des harten... Toegestaan is. Maar dat betekent niet een op een dat hertrouwen mag.

Voor de volledigheid Lukas 16 goed geciteerd!
Lukas 16 vers 18
18 Een iegelijk, die zijn vrouw verlaat, en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk, die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.


Deel uit een artikel vertaald door H Bos bijbelse richtlijnen voor huwelijk en seksualiteit -David J. Engelsma
de verlatene is de vrouw die onwettig door haar man is verlaten waarbij de man een andere vrouw heeft getrouwd waardoor hij echtbreuk heeft gepleegd. Zij, de verlatene, is de "onschuldige partij". Desondanks, wie haar trouwt pleegt ook overspel! (...)

(...) de vrouw of man is door de wet nog gebonden aan haar man of zijn vrouwzieke lang als haar echtgenoot, of zijn echtgenote, leeft. Alleen de dood verbreekt de huwelijksband. Echtbreuk verbreekt de huwelijksverbond niet. Met grote nadruk, overspel heeft NIET de kracht om het huwelijk te ontbinden. (...)

Scheiding ( van tafel en bed) is toegestaan op grond van overspel ( hoererij).
Elk hertrouwen na echtscheiding is verboden en wordt door de Schrift 'echtbreuk' genoemd, dit geldt ook voor de onschuldige partij.

De reden hiervoor is Gids eervolle ordinantie van het huwelijk aks een levenslang en overbrekelijk verbond.
Ja, ik ken het standpunt. Toch meen ik dat hiermee m.n. de uitgebreide tekst uit Matthëus 19 en 5 niet geheel wordt gehonoreerd. De Heere Jezus legt daar een nadrukkelijke relatie tussen enerzijds het verlaten van de man om een andere reden dan overspel, en anderzijds het niet mogen trouwen van een verlatene in dat geval.

M.a.w.: door hoererij pleeg je overspel. In dat geval mag het huwelijk ontbonden worden. (Let wel: dit is geen plicht.) De verlatene (schuldloze) is daarmee vrij om te hertrouwen.
Als de man echter weggaat om een andere reden, dan mag de verlatene niet trouwen. Voor God is het huwelijk dan nog niet ontbonden. Het trouwen van de verlatene is dan ook overspel.
Misschien dat je nog op het laatste citaat in wilt gaan? ( ik wijzigde mijn vorige reactie denk ik net toen jij een reactie plaatste..)

Verder zeg je zelf dat je niet hoeft te scheiden in geval van overspel.
Een reden dat deze mensen toch bij elkaar blijven kan zijn omdat er sprake is van berouw en vergeving.
In geval van scheiding en hertrouwen met een is de breuk van beide kanten definitief. En herstel en vergeving onmogelijk?
Ik kan dat niet rijmen met het beeld van ontrouw van het verbondsvolk en de getrouwheid van de Heere.Hij ging niet, om het misschien wat oneerbiedig te zeggen, met een ander volk verder. Ondanks dat het volk hoereerde met andere goden. Er was en is steeds weer een weg tot herstel, vergeving etc.
De dood die maakt definitieve scheiding. Maar iets anders niet.
Laatst gewijzigd door Sheba op 08 jun 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Een vraag:

Bericht door Wittewrongel »

Misschien even de situaties uit elkaar halen zodat de exegese verstaanbaarder wordt.

Mevr. A is met de Dhr. B getrouwd Dit als uitgangspunt.

Situatie 1:
Er gebeurd overspel in het huwelijk door Dhr. B. Om deze reden wil Mevr. A scheiden.

Situatie 2:
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen.

Situatie 3:
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen. Dhr. B vind een andere vrouw en wilt hiermee in het huwelijk treden.

Situatie 4 :
Er ontstaan Relatieproblemen waardoor Mevr. A en Dhr.B niet meer samen verder willen. Dhr. B vind een andere vrouw en is hiermee getrouwd, Mevr. A. wilt nu ook gaan trouwen

Op al de 4 situaties geld de vraag mag dat of mag dat niet?

Ik heb hierboven de topic vraag aangepast zodat we per situatie de exegese kunnen verklaren.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Plaats reactie