Dodenherdenking en de kerk

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Een tot nadenken stemmend artikel in het RD:

http://www.refdag.nl/opinie/laat_kerk_k ... g_1_909426

Ik vind het wel een goed idee. Ik erger me er ook aan dat er kerken zijn die tijdens dodenherdenking (soms zelfs door de weeks!) kerkdiensten organiseren.

In mijn beleving is dat een totaal gebrek aan burgermansfatsoen. Ik ben benieuwd of iemand mij inzicht kan geven in de achtergrond daarvan.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Vagari »

Natuurlijk belangrijk om te gedenken en overdenken hoe we die vrijheid (waar velen voor moesten vallen) gebruikt hebben. En dat zeker niet alleen één dag per jaar.

Maar de Heere Jezus wil op de eerste plaats staan.

Mattheüs 8:21-22 / STV
21 ‭‭En een ander uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave.‭ 22 ‭‭Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.‭²¹‭‭
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Een tot nadenken stemmend artikel in het RD:

http://www.refdag.nl/opinie/laat_kerk_k ... g_1_909426

Ik vind het wel een goed idee. Ik erger me er ook aan dat er kerken zijn die tijdens dodenherdenking (soms zelfs door de weeks!) kerkdiensten organiseren.

In mijn beleving is dat een totaal gebrek aan burgermansfatsoen. Ik ben benieuwd of iemand mij inzicht kan geven in de achtergrond daarvan.
Sinds vorig jaar is er hier een interkerkelijke bijeenkomst, voorafgaand aan de stille tocht. Een half uur, meditiatie, gebed, orgelspel, twee keer zingen. Vorig jaar geleid door een van de PKN-predikanten, dit jaar door de een GG-predikant. Mooi initiatief.

Maar wat als 4 mei op zondag valt? Dat was vorig jaar natuurlijk het probleem. Wij hebben die interkerkelijke bijeenkomst, de stille tocht en de kranslegging toen op zaterdagavond 3 mei gehad, en zondags zorgden onze PKN-predikanten er wel voor dat we ruimschoots vóór 20.00 thuis konden zijn. Maar in andere kerken, waar de dienst wat langer duurt, zat men om 20.00 inderdaad nog in de kerk en was er geen minuut stilte om 20.00 uur.
Die discussie zal dus over een paar jaar wel wéér losbarsten....

Een doordeweekse kerkdienst op 4 mei organiseren, terwijl de dodenherdenking aan de gang is: dat zou ik nooit doen.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Zo'n bijeenkomst lijkt me prima, maar waarom zoiets niet op zondag kan, is mij een raadsel.

Maar de zegen uitspreken tijdens de dodenherdenking is toch een droevige aangelegenheid. Misschien is het ook zo dat dodenherdenking vroeger minder belangrijk werd gevonden dan nu, en omdat refo's nu eenmaal in meerderheid wat achter lopen dit nu gaat opvallen? Vorig jaar was er heibel omdat een GGiNbv tijdens de dodenherdenking de kerkdienst beeindigde.

Ik vraag me bij zulke dingen altijd af waar nu het verstand van de kerkenraad zit, maar kennelijk zit dat in zo'n geval een voet te laag.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik vraag me bij zulke dingen altijd af waar nu het verstand van de kerkenraad zit, maar kennelijk zit dat in zo'n geval een voet te laag.
Zulke dingen gebeuren als er een kloof gaapt tussen de zondag en de rest van de week.
Zo'n kerkenraad is helemaal gefocust op haar eigen ding, de zondagse prediking. Dodenherdenking op 4 mei is iets van een geheel andere orde, het komt niet bij ze op dat er raakvlakken tussen die twee zouden kunnen bestaan.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik vraag me bij zulke dingen altijd af waar nu het verstand van de kerkenraad zit, maar kennelijk zit dat in zo'n geval een voet te laag.
Zulke dingen gebeuren als er een kloof gaapt tussen de zondag en de rest van de week.
Zo'n kerkenraad is helemaal gefocust op haar eigen ding, de zondagse prediking. Dodenherdenking op 4 mei is iets van een geheel andere orde, het komt niet bij ze op dat er raakvlakken tussen die twee zouden kunnen bestaan.
Ik vind het onderwerp niet verschrikkelijk belangrijk. Herdenken wel, dat vind ik heel belangrijk. Maar precies die 20.00 uur op 4 mei is niet heilig, wat mij betreft. Dat alles neemt niet weg dat ik waarschijnlijk dezelfde keuze zou maken als Hendrikus en DDD.

En toch vind ik het jammer dat er zo denigrerend gesproken wordt over een kerkenraad die kennelijk een andere keuze heeft gemaakt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik vraag me bij zulke dingen altijd af waar nu het verstand van de kerkenraad zit, maar kennelijk zit dat in zo'n geval een voet te laag.
Zulke dingen gebeuren als er een kloof gaapt tussen de zondag en de rest van de week.
Zo'n kerkenraad is helemaal gefocust op haar eigen ding, de zondagse prediking. Dodenherdenking op 4 mei is iets van een geheel andere orde, het komt niet bij ze op dat er raakvlakken tussen die twee zouden kunnen bestaan.
Ik vind het onderwerp niet verschrikkelijk belangrijk. Herdenken wel, dat vind ik heel belangrijk. Maar precies die 20.00 uur op 4 mei is niet heilig, wat mij betreft. Dat alles neemt niet weg dat ik waarschijnlijk dezelfde keuze zou maken als Hendrikus en DDD.

En toch vind ik het jammer dat er zo denigrerend gesproken wordt over een kerkenraad die kennelijk een andere keuze heeft gemaakt.
Daar zijn we toch van bepaalde kant wel gewoon aan geraakt? Ik tenminste wel, hoewel het zeer weker pijn blijft doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Denigrerend spreken was niet de bedoeling, al begrijp ik je opmerking wel.

Maar ik vind het oprecht zorgelijk dat Gods naam gelasterd wordt omdat een kerkenraad gewoon zijn gezonde verstand niet gebruikt. Ik kan daar oprecht met mijn pet niet bij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door refo »

Het is pas in 2024 weer aan de orde.
Dat je je kerkdienst er niet voor verzet, nu ja. Maar er geen enkele aandacht aan besteden in die kerkdienst geeft blijk van een bepaalde onverschilligheid t.o.v. de dodenherdenking.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Wim Anker »

De dodenherdenking op 4 mei is het nieuwe dogma van seculier Nederland wat afgodische en tirannieke trekjes krijgt.

Het is tijd om er afstand van te nemen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Mara »

Ik zie de meerwaarde van een kranslegging door de kerken niet in.
Bij een plaatselijke dodenherdenking is God niet aanwezig, ik bedoel hiermee, dat Hij geen eervolle plaats toebedeeld krijgt.
Er wordt niet gebeden, er worden geen christelijke liederen gezongen.
Men zoekt het in de mens. We moeten met zn allen de vrede zoeken en bewaren.
Dat we van nature haters jegens God en elkaar zijn, wordt verzwegen, want er zit in elk mens toch wat goeds.

In veel kerken wordt een nacht van gebed georganiseerd, om te bidden voor de christenen in nood.
Ik hoop dat daar een goede geur van uit mag gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:De dodenherdenking op 4 mei is het nieuwe dogma van seculier Nederland wat afgodische en tirannieke trekjes krijgt.

Het is tijd om er afstand van te nemen.
Precies, er wordt gretig op ingesprongen, vooral als 4 mei op zondag valt. Voorlopig vallen Koningsdag en 4 mei op dezelfde dag. Is de koning jarig op zondag, dan valt 4 mei ook op zondag. Koningsdag wordt nog verschoven naar de zaterdag, voor 4 mei wordt dat lastiger.
Overigens zijn de eerste dodenherdenkingen na de oorlog, als ze op zondag vielen, ook verschoven naar de zaterdag. Ik meen dat in 1968 pas het besluit viel om de dodenherdenkingen altijd op 4 mei te laten plaatsvinden. In meer behoudende gemeenten is pas de laatste jaren discussie over de dodenherdenking op zondag. Voordien werden ze altijd verplaatst naar de zaterdag. In onze gemeente, met een zeer grote SGP-fractie en twee SGP-wethoudersposten was de dodenherdenking ook op zondag, net als een aantal jaren geleden. De één vindt het geaccepteerd, de ander vindt het lijnrecht ingaan tegen Gods gebod. Ik weet zelf niet zo goed wat ik er van moet denken.

En zelf: mijn schoonmoeder is op 4 mei jarig. Ik ben dus nooit aanwezig bij een dodenherdenking. Ik zit rond dat tijdstip aan de koffie met taart.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Begrijp ik het goed dat er in de hele familie geen gewetensbezwaarden zijn voor een verjaardag op dodenherdenking? Ik verbaas me daar echt over.

Zo zie je maar dat culturele gewoonten nogal kunnen verschillen. Als ik het goed begrijp vindt een deel van de forumleden dergelijke nationale gewoonten onprettig omdat ze niet christelijk genoeg worden uitgevoerd. Overigens is dat in mijn dorp nog wel, met een interkerkelijke bijeenkomst. Maar dan nog: als je er niet in participeert, moet je het niet gek vinden als met jou geen rekening wordt gehouden.

Het is mij echter niet duidelijk hoe je nu zo'n houding dwars tegen de algemene fatsoensnormen in moet duiden. Het zou interessant zijn om te kijken of er ook een verband is met de deelname aan koningsdag (daar doe ik dan weer helemaal niet aan, behalve de vlag dan). Is het een vorm van reactionair gedrag of misschien juist van blijven hangen in gewoonten uit de jaren 50, toen de oorlog moest worden weggeduwd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: En zelf: mijn schoonmoeder is op 4 mei jarig. Ik ben dus nooit aanwezig bij een dodenherdenking. Ik zit rond dat tijdstip aan de koffie met taart.
Dat zou ik dus niet doen.
Toen de kinderen klein waren, riep ik hen altijd binnen om tien voor 8, en hielden we als gezin de 2 minuten stilte in acht.
Ik hang ook altijd de vlag halfstok.
Als je om 8 uur gezellig zit te kletsen bij koffie en gebak, komt het over alsof je die 2 minuten totaal overbodig en onzinnig vindt.
@Ad A: vind je die 2 minuten of de hele dodenherdenking niet iets om daadwerkelijk bij stil te staan?
Je schoonmoeder is om kwart over 8 toch ook nog jarig en ik neem aan dat ze wel een kopje koffie voor je bewaart.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Ik ook niet. Ik begin me gelijk af te vragen of ik ook niet star ben. Maar ik zou me daar echt heel ongemakkelijk bij voelen, ik zou nog liever naar een crematie gaan. En dat is natuurlijk wel vreemd, als je het bijbels bekijkt.
Plaats reactie