Dodenherdenking en de kerk

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik ook niet. Ik begin me gelijk af te vragen of ik ook niet star ben. Maar ik zou me daar echt heel ongemakkelijk bij voelen, ik zou nog liever naar een crematie gaan. En dat is natuurlijk wel vreemd, als je het bijbels bekijkt.
Ik ga van het gegeven uit dat je iets doorgeeft aan je kinderen.
Als je zelf al dit soort gebeurtenissen negeert, of voor jezelf houdt, moet je niet vreemd opkijken als de volgende generatie het totaal overbodig vindt.
Ik zie hier trouwens bij de dodenherdenking dat er juist veel jonge mensen bijkomen!
Ik ga er niet elk jaar heen, maar het bezoekersaantal wordt zeker niet lager.
Dat zie je bijv. ook op de Waalsdorpervlakte. Het is echt heel indrukwekkend daar, die doet mij veel meer dan de Dam.
Het is zeer de moeite waard om minstens één keer daar bij te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Eens. Daarom zie je dat de brede cultuur 4 mei steeds serieuzer neemt. En misschien lopen sommige gereformeerden daar dan wat in achter. Dat zou een vriendelijke verklaring zijn voor dit fenomeen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef: En zelf: mijn schoonmoeder is op 4 mei jarig. Ik ben dus nooit aanwezig bij een dodenherdenking. Ik zit rond dat tijdstip aan de koffie met taart.
Dat zou ik dus niet doen.
Toen de kinderen klein waren, riep ik hen altijd binnen om tien voor 8, en hielden we als gezin de 2 minuten stilte in acht.
Ik hang ook altijd de vlag halfstok.
Als je om 8 uur gezellig zit te kletsen bij koffie en gebak, komt het over alsof je die 2 minuten totaal overbodig en onzinnig vindt.
@Ad A: vind je die 2 minuten of de hele dodenherdenking niet iets om daadwerkelijk bij stil te staan?
Je schoonmoeder is om kwart over 8 toch ook nog jarig en ik neem aan dat ze wel een kopje koffie voor je bewaart.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. We hebben met ons gezin anderhalf jaar geleden Margraten bezocht. Indrukwekkend! Onze oudste dochter (7) is nu aan het lezen over Anne Frank en vindt dat allemaal reuze interessant. Dus we staan wel bij de gebeurtenissen stil, alleen niet op 4 mei, inderdaad. Ik ben ook niet opgevoed met het bijwonen van plechtigheden rond dodenherdenking, al ging ik er toen ik ouder was, wel eens naar toe. Zo ben ik ook eens op de Dam geweest op 4 mei. Ik vind het dus niet overbodig of onzinnig. :hum
Interessant is wel om na te denken waarom een bredere cultuur 4 mei steeds serieuzer neemt.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Bij ons thuis stond op 4 mei om 20 uur het gezinsleven helemaal stil. Daar werd streng op toegezien. Deze momenten maakten altijd indruk op mij. Ik leerde in de loop der jaren de waarde van 4 mei kennen. Ook nu nog herdenk ik samen met mijn gezin de doden op 4 mei. Of als ik moet werken die avond, stopt het werken even.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit niet de doden zou herdenken op 4 mei.

Toen ik eens op bezoek was bij mijn grootmoeder in de Verenigde Staten op 4 mei, hebben we ook daar de 2 minuten stilte in acht gehouden. Op het tijdstip dat het in Nederland 20 uur was (in de VS was het dus middag). Mijn grootmoeder pinkte een traantje weg en na afloop kwamen de verhalen over de oorlog.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Wim Anker »

Als iedereen op 4 mei heel stil is kunnen we waarschijnlijk de verdrinkende drenkelingen in de Middellandse zee horen roepen om hulp.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Bonny »

Wim Anker schreef:Als iedereen op 4 mei heel stil is kunnen we waarschijnlijk de verdrinkende drenkelingen in de Middellandse zee horen roepen om hulp.
Wat wil je daar mee zeggen?
The Groom's still waiting at the altar
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:Als iedereen op 4 mei heel stil is kunnen we waarschijnlijk de verdrinkende drenkelingen in de Middellandse zee horen roepen om hulp.
Wim, ik proef enig sarcasme in je opmerking.
Vind je de herdenking op 4 mei hypocriet?
Dat we het één wel herdenken en het ander niet?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Ad Anker »

Ik denk dat Wim bedoelt dat het weinig zin heeft om de emoties te koesteren van iets wat (inmiddels) tot het verre verleden behoort. Het is beter om stil te staan bij de grote nood van onze dagen. Drenkelingen, aardbeving. Het is een gevaar dat 4 mei ontaardt in een soort zingevingsbehoefte in een religie -arme samenleving.

Al bagatelliseer ik niet dat er nu mensen zijn die veel in de oorlog hebben meegemaakt en waarvoor herdenkingen juist bijzonder waardevol zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Als iedereen op 4 mei heel stil is kunnen we waarschijnlijk de verdrinkende drenkelingen in de Middellandse zee horen roepen om hulp.
Misplaatst sarcasme.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:Ik denk dat Wim bedoelt dat het weinig zin heeft om de emoties te koesteren van iets wat (inmiddels) tot het verre verleden behoort. Het is beter om stil te staan bij de grote nood van onze dagen. Drenkelingen, aardbeving. Het is een gevaar dat 4 mei ontaardt in een soort zingevingsbehoefte in een religie -arme samenleving.

Al bagatelliseer ik niet dat er nu mensen zijn die veel in de oorlog hebben meegemaakt en waarvoor herdenkingen juist bijzonder waardevol zijn.
Het gaat niet alleen om de tweede wereldoorlog maar om alle oorlogsslachtoffers. Niet alleen uit het verre verleden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Ad Anker »

Dat weet ik. Het gaat om alle oorlogsslachtoffers, ook die uit het recente verleden. Dat doet niets af aan mijn verhaal.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Dat weet ik. Het gaat om alle oorlogsslachtoffers, ook die uit het recente verleden. Dat doet niets af aan mijn verhaal.
Kunnen we ook direct even stil zijn voor de doden die door westerse laksheid het komende jaar zullen vallen?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Dat weet ik. Het gaat om alle oorlogsslachtoffers, ook die uit het recente verleden. Dat doet niets af aan mijn verhaal.
Kunnen we ook direct even stil zijn voor de doden die door westerse laksheid het komende jaar zullen vallen?
Wim, je punt is gemaakt. Ik denk dat de sarcastische opmerkingen nu achterwege kunnen blijven.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Ik moest gisteren in de kerk nog aan deze discussie denken.

Een leespreek van ds. J. Mijnders over bevrijdingsdag. Ik ben niet goed in letterlijk citeren, dus als iemand hem heeft (hij stond in een boek met een roodbruine kaft) dan houd ik me aanbevolen voor het letterlijk citaat, het was ongeveer op drie kwart van de preek.

Maar het kwam er op neer dat de heidenen soms zorgvuldiger met het herdenken van de doden omgaan dan christenen. Dat lijkt me op de gebroeders Anker wel van toepassing.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik moest gisteren in de kerk nog aan deze discussie denken.

Een leespreek van ds. J. Mijnders over bevrijdingsdag. Ik ben niet goed in letterlijk citeren, dus als iemand hem heeft (hij stond in een boek met een roodbruine kaft) dan houd ik me aanbevolen voor het letterlijk citaat, het was ongeveer op drie kwart van de preek.

Maar het kwam er op neer dat de heidenen soms zorgvuldiger met het herdenken van de doden omgaan dan christenen. Dat lijkt me op de gebroeders Anker wel van toepassing.
Waarvan acte...
Kun je ook uitleggen, wellicht n.a.v. die preek, wat we als Christen dienen te doen om de doden te herdenken, liefst ook vanuit Bijbels perspectief. Dus graag een Bijbels uitgangspunt waarom ik vanavond de doden zou moeten herdenken.

En wat betreft heidenen versus christenen, daarin heb je wel een punt. Begraafplaatsen in dorpen waar weinig christenen wonen zijn vaak uiterst verzorgd en zeer bloemrijk.
Plaats reactie