Dodenherdenking en de kerk

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Panny »

Volgens mij kun je heel goed dodenherdenking houden in het licht van de Bijbel.

Ik denk bijvoorbeeld aan de 18 verzetsmannen die op 13 maart 1941 door de Duitsers gefusilleerd zijn.
Op de dag dat ze wisten dat ze gedood zouden worden, zongen ze psalm 43:

Dan ga ik op tot Gods altaren,
tot God, mijn God, de bron van vreugd;
Dan zal ik juichend stem en snaren
ten roem van zijne goedheid paren,
die na kortstondig ongeneugt
mij eindeloos verheugt.


In een hopeloze situatie een psalm van grote hoop!

Of wat denk je van:

Gelijk het gras is ons kortstondig leven
Gelijk een bloem die op het veld verheven.
Wel sierlijk pronkt maar krachtloos is en teer,
Wanneer de wind zich over 't land laat horen
Dan knakt haar steel haar schoonheid gaat verloren
Men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer.

Maar 's HEEREN gunst zal over die Hem vrezen,
In eeuwigheid altoos dezelfde wezen;
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat zijn verbond niet trouweloos wil schenden,
Noch van Zijn wet afkerig d' oren wenden,
Maar die, naar eis van Gods verbond, betracht.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Sheba schreef:
Desiree schreef:
Bonny schreef:
Wim Anker schreef:Als iedereen op 4 mei heel stil is kunnen we waarschijnlijk de verdrinkende drenkelingen in de Middellandse zee horen roepen om hulp.
Wat wil je daar mee zeggen?
Ik heb naar de Dam gekeken en mijn man is naar een bijeenkomst. Maar vanavond moest ik we aan jouw woorden denken.. Ergens, ergens heb je enigzins gelijk. Je hoort het huilen van kinderen die niet mochten leven omdat ze gehandicapt/niet gewenst zijn. Er is geen kransje met lieve bloemetjes voor ze gelegd en zelfs geen graf gegeven.. Gelukkig hebben we wel een genadig God, die het niet uit de hand loopt. Dat wil niet zeggen dat ik niet stil sta bij geliefde doden, maar wel bid met het verlangen dat het Koninkrijk van God mag komen.
Ik moest vanavond ook aan het dubbele denken. Misschien kan je het zelfs wel hypocriet noemen. Stil zijn voor hen die stierven in concentratiekampen omdat ze niet gewenst waren. ( Joden, gehandicapten etc,) Tegelijkertijd is diezelfde maatschappij die nu zo stil is, voor abortus, omdat handicaps, vele kinderen etc niet gewenst zijn.
Herdenken we hen die gedood werden omdat ze dat niet wilden. En diezelfde maatschappij staat voor euthanasie nu. Hoe wrang, hoe dubbel.
Diezelfde maatschappij die zegt te staan voor vrijheid. Moet niets hebben van mensen die vast houden aan het huwelijk tussen man en vrouw alleen...
En ja, dan begrijp ik ook de aversie van WimA.

Wel denk ik dat het goed is om bij hen die vielen in de strijd stil te staan. Maar dat is voor mij niet afhankelijk van 4 mei. En eerlijk gezegd snap ik dus inderdaad niet dat men zo vast zit aan die ene datum.
Omdat dit nu eenmaal de afspraak is, en omdat je anders zoveel dingen wel kunt schrappen. Waarom zou je je verjaardag ophangen aan je geboortedag? Of waarom zou je juist op zondag naar de kerk gaan? Of waarom zou je je huwelijk herdenken op de trouwdag, dat kan toch ook best een week ervoor of erna, of liever op iedere dag, dat maakt het wel zo bijzonder, toch?

Overigens weet jij helemaal niet hoeveel mensen een voorstander zijn van het aborteren van gehandicapten. Misschien zijn dat er helemaal niet zoveel.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
Sheba schreef:
Ik moest vanavond ook aan het dubbele denken. Misschien kan je het zelfs wel hypocriet noemen. Stil zijn voor hen die stierven in concentratiekampen omdat ze niet gewenst waren. ( Joden, gehandicapten etc,) Tegelijkertijd is diezelfde maatschappij die nu zo stil is, voor abortus, omdat handicaps, vele kinderen etc niet gewenst zijn.
Herdenken we hen die gedood werden omdat ze dat niet wilden. En diezelfde maatschappij staat voor euthanasie nu. Hoe wrang, hoe dubbel.
Diezelfde maatschappij die zegt te staan voor vrijheid. Moet niets hebben van mensen die vast houden aan het huwelijk tussen man en vrouw alleen...
En ja, dan begrijp ik ook de aversie van WimA.

Wel denk ik dat het goed is om bij hen die vielen in de strijd stil te staan. Maar dat is voor mij niet afhankelijk van 4 mei. En eerlijk gezegd snap ik dus inderdaad niet dat men zo vast zit aan die ene datum.
Omdat dit nu eenmaal de afspraak is, en omdat je anders zoveel dingen wel kunt schrappen. Waarom zou je je verjaardag ophangen aan je geboortedag? Of waarom zou je juist op zondag naar de kerk gaan? Of waarom zou je je huwelijk herdenken op de trouwdag, dat kan toch ook best een week ervoor of erna, of liever op iedere dag, dat maakt het wel zo bijzonder, toch?




Overigens weet jij helemaal niet hoeveel mensen een voorstander zijn van het aborteren van gehandicapten. Misschien zijn dat er helemaal niet zoveel.
Dat het de afspraak is om landelijk op 4 mei de dodenherdenking te houden snap ik ook wel.
Toch worden ook op andere data kransen gelegd.

Maar dat men er zo'n punt van maakt als mensen er op een andere manier mee omgaan niet...
Dat het voor jou een punt is, blijkt wel uit de hoeveelheid reacties van jou over dit onderwerp!

Verder is het helemaal geen afspraak dat het in de kerken herdacht moet worden
Ik weet dat er heel vaak al indirect of direct aandacht voor is in de gebeden of preek.
Maar het gaat mij inderdaad tever als de ( seculiere) overheid gaat bepalen dat wij in de dienst twee minuten stil moeten zijn.
En ja, ik vind het goed als je de mensen niet naar buiten laat gaan als vele Nederlanders wel stil zijn.


Overigens heb ik wel een klein beetje de cijfers op een rijtje hoor... Wbt abortussen en euthanasie.
En kan ik met recht zeggen dat er veel mensen voorstander zijn van deze zaken.

Gezien de hoeveelheid abortussen per jaar zijn het er veel en veel teveel! ( 30.000 ongeveer)
Euthanasie ( ruim 2000 per jaar...) en om nu te zeggen dar mensen massaal de straat op gaan om te demonstreren tegen abortus? Ik schat in dat er meer de straat opgaan voor loonsverhoging.
En de hoeveelheid die voorstaat dat trouwambtenaren geen trouwambtenaren kunnen zijn wanneer zij geen homohuwelijk willen sluiten? Geen idee. Maar ik heb zo'n vermoeden dat er in ieder geval een op dit forum is die dat terecht vindt!

En ja, ik vier mijn verjaardag inderdaad wel eens later, als dat zo uitkomt!
En ik ga inderdaad niet alleen op zondag naar de kerk.
En onze trouwdag vieren we ook op een datum dat het voor iedereen prettig is...

::bye
Laatst gewijzigd door Sheba op 05 mei 2015, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Luther »

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Pimpelmees »

Verrassende lezersinzending in NRC Handelsblad vandaag! Heel kort stukje, lees het even door.
4 mei en de abortuspraktijk worden in enkele zinnen bij elkaar geplaatst:

http://www.nrc.nl/ik/2015/05/07/nipt-ontsnapt/
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door DDD »

Ik las het inderdaad. Heel mooi en kwetsbaar. Hopelijk werkt het ontdekkend. Het is in ieder geval een populaire rubriek in de krant, meestal erg vermakelijk. Deze keer bezinnend.

Jammer trouwens, dat het RD niet zoiets heeft.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking en de kerk

Bericht door Mara »

Luther schreef:Indrukwekkend verhaal: http://nos.nl/artikel/2033940-ook-in-ri ... orlog.html
Dit was n.a.v. meerdere verhalen over slachtoffers na de bevrijding.
Elk jaar komen er toch weer nieuwe, soms vergeten verhalen bij.
Bijvoorbeeld deze op RTV noord:
Precies zeventig jaar geleden werd Loppersum bevrijd van de Duitsers. Op vrijdag 20 april 1945 kwam er een einde aan de bommen die afgingen in het dorp, de gevechten en de angst van de Lopsters om te sterven.

Of deze:

'Die bevrijding ging niet makkelijk', vertelt burgemeester Albert Rodenboog van de gemeente Loppersum. 'Er zijn op die dag helaas nog drie slachtoffers gevallen. Zo blijft er toch nog ondanks die bevrijding een grauwe sluier over Loppersum hangen.
Afbeelding

http://nos.nl/artikel/2034105-de-meidag ... jding.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie