Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door DDD »

Inmiddels is dat inderdaad duidelijk...

Ik ben het eens met Noordergraaf, in die zin dat ik mij afgezien van medische redenen geen situatie kan voorstellen waarin een christelijke afweging zou leiden tot het afzien van de kinderzegen. Maar ik zou het ook weer niet zonder meer willen uitsluiten. Bij twee gehandicapte ouders is mijns inziens sprake van medische redenen, maar bij twee autistische ouders, bijvoorbeeld, kun je daar misschien over twijfelen.

Ik denk dat het verstandig is hierover niet al te verstrekkende uitspraken te doen. Je kunt beter iets te veel dan te weinig voorzichtig zijn.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
ejvl schreef:Op zich zegt dat niet zoveel natuurlijk. Nog niet zo lang geleden was de gereformeerde leer dat de aarde plat was. Of dat vliegen in een vliegtuig zeer verkeerd was. Of de SV niets was ten opzichte van de Deux.
Dat zegt nog niets over ongegronde fundering. Ook die mensen waren in eigen gemoed ten volle verzekerd.
Ik weet niet van synodale uitspraken sinds de reformatie of van gereformeerde belijdenisgeschriften die zeggen dat de aarde plat is of dat vliegen verkeerd is. De opdracht voor de SV is juist door de meest gereformeerde synode aller tijden genomen.
Klopt.
De bewering dat men vroeger op grond van de Bijbel stelde, dat de aarde plaat was, is sowieso een broodje aap verhaal.
Ik heb het inderdaad niet uitgezocht.
Het gaat mij om het feit dat er constant zaken veranderen. Neem de openbare geloofsbelijdenis als voorbeeld dan. Of de eerder genoemde zondagsrust elders ter wereld. Ten tijde van de reformatie was dit anders als heden ten dage, terwijl we beide praktijken toch niet ongereformeerd noemen toch?
Zaken veranderen, ook deze zaken en zienswijzen, zonder dat er direct ongereformeerd of ongefundeerd opgeplakt kan worden vind ik.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
rekcor schreef:Waar ik het niet mee eens ben, is de conclusie die eruit getrokken wordt, nl. dat je derhalve binnen de medische grenzen moet streven naar een zo'n groot mogelijk gezin, ook al weet je dat de aarde de populatiedruk niet aan kan. Ik vind dat laatste gewoon slecht rentmeesterschap. Het is een 'dringende reden', in
Saambinder schreef:Wie eigenmachtig seksualiteit en voortplanting loskoppelt zonder dat daar bijvoorbeeld medische of andere dringende redenen voor zijn, geeft voorrang aan zijn of haar eigen begeerten en verlangens (...).
De afdwalingen in dit topic zijn weer legio, laten we maar proberen terug te gaan naar de kern.
Allereerst een correctie, m.i. is door niemand gesteld dat er 'gestreefd' moet worden naar een zo groot mogelijk gezin. Dat beweren is een karikatuur.
Daarnaast zijn er in dit topic - en in andere - meerdere redenen genoemd - behoudens het argument van de populatiedruk - om tot actieve beperking van het (mogelijke) kinderaantal over te gaan. o.a. een wereldreis, studie, tijdsbeslag (andere dingen moeten ook aandacht hebben). Behoren die ook allemaal tot de dringende redenen zoals de Saambinder deze noemt?

v.w.b.t het argument van de populatiedruk, of de overbevolking, dit is gewoon geen valide argument. Overigens wordt dit argument hieronder ook al als volgt verwoord:
Reckor schreef:Volgens mij heb ik wel degelijk bijbelse argumenten genoemd. De zorg voor de schepping is voor mij echt een heel groot punt, waar in onze (materalistische) zuil veel te gemakkelijk overheen wordt gestapt.
m.a.w. het niet mee (willen) doen aan geboortebeperking wordt hier materialisme genoemd. Dat lijkt me toch de omgekeerde wereld.

Dat de zorg voor de schepping een groot punt is zal ieder christen beamen. Ik denk echter niet dat de zorg voor de schepping gediend is bij afwijzen van Gods zegen. Dat is net zoiets als beweren dat de rustdag in strijd is met de opdracht de aarde te bouwen.
Wat vind jij legitime redenen Wim Anker?
Plaats reactie