Homo en kerk

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Homo en kerk

Bericht door freek »

Nou ja, lasterlijk...dat woord wordt hier wel eens te gemakkelijk gebruikt.
Ik vind het vooral een domme site.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Homo en kerk

Bericht door SecorDabar »

eilander schreef:Verwijzing naar een lasterlijke site en de vele reacties daarop, verwijderd.
Dat ben ik ook volledig met u eens.
Maar door al het "subjectieve emotionele gekakel" op deze website prik ik door heen.
De kern van het bemodderde en lasterlijke betoog gaat erover dat Gods Wet zeer wijd is over geheel ons bestaan.
(Terecht is dan ook de twijfel en een vraagteken of de maker van deze website dat ook zelf geestelijk verstaat, maar daar behoeven we niet op door te discussiëren).

Volgens mij (Secor Dabar) gaat (homo-)seksualiteit ook daarover:
de geestelijkheid van de Wet te kennen in daden, woorden en gedachten door de Wet veroordeeld en gedood te worden.
De dadelijke schuld en de erfschuld door de erfzonde.
De totale onmacht om ook maar iets vanuit onszelf te verbeteren.
Niet om daarmee een voedingsbodem te geven om achter deze onmacht te verschuilen,
maar om door de Heere Zelf door Zijn Heilige Geest:
geleerd, geleid en ondersteunt te worden in (het vlieden van) deze homofiele gerichtheid met vallen en opstaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
peter dekker
Verbannen
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2016, 22:03

Re: Homo en kerk

Bericht door peter dekker »

@BH91

Mocht je lotgenoten zoeken, dan is dat heel moeilijk.
Ik zat in hetzelfde schuitje als jij, met als gevoel te zijn verstoten.
Ik kan je adviseren om te wachten met vertellen, totdat je zelfstandig je leven hebt opgebouwd.
Dat scheelt een hoop ellende, als de omgeving niet goed reageert.
Uiteraard ben ik zelf ook nog op zoek naar lotgenoten, omdat ik heel veel vragen over het geloof heb.
Helaas is het moeilijk deze te vinden, omdat mensen er 1. niet open voor staan en bang zijn, of 2. er geen forum/stichting is die lotgenoten kent.
Refoanders of Contrario wil ook niet echt helpen als je hen benadert voor lotgenotencontact.
Graag zou ik evt. met je verder hierover willen praten, ik denk dat dit voor ons beide helpt in het maken van keuzes en de visie op het geloof.

Peter
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Homo en kerk

Bericht door refo »

Die is hier al anderhalf jaar niet meer gezien.
peter dekker
Verbannen
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2016, 22:03

Re: Homo en kerk

Bericht door peter dekker »

Uiteraard mogen ook anderen reageren, aangezien hier meerdere mensen zijn met deze situatie. :)
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homo en kerk

Bericht door DDD »

Contrario en www.regenboogforum.nl zijn toch typische lotgenotenorganisaties?

Van RefoAnders heb ik sinds de oplichting door de oprichter niet meer vernomen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Homo en kerk

Bericht door Terri »

DDD schreef:Contrario en http://www.regenboogforum.nl zijn toch typische lotgenotenorganisaties?

Van RefoAnders heb ik sinds de oplichting door de oprichter niet meer vernomen.
Heeft de oprichter de boel opgelicht? Of is het een schrijffoutje?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homo en kerk

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
eilander schreef:Verwijzing naar een lasterlijke site en de vele reacties daarop, verwijderd.
Dat ben ik ook volledig met u eens.
Maar door al het "subjectieve emotionele gekakel" op deze website prik ik door heen.
De kern van het bemodderde en lasterlijke betoog gaat erover dat Gods Wet zeer wijd is over geheel ons bestaan.
(Terecht is dan ook de twijfel en een vraagteken of de maker van deze website dat ook zelf geestelijk verstaat, maar daar behoeven we niet op door te discussiëren).
Dat is het ook! Als je een beetje onderlegd bent in de leer dan prik je daar echt wel doorheen. Er zijn echt gevaarlijker sites, die meer zachtjes en subtieler, op kousenvoeten zeg maar, verleiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homo en kerk

Bericht door DDD »

Terri schreef:
DDD schreef:Contrario en http://www.regenboogforum.nl zijn toch typische lotgenotenorganisaties?

Van RefoAnders heb ik sinds de oplichting door de oprichter niet meer vernomen.
Heeft de oprichter de boel opgelicht? Of is het een schrijffoutje?
Google biedt bij zulke vragen vast uitkomst. Maar het is bepaald geen schrijffout.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Homo en kerk

Bericht door Terri »

DDD schreef:
Terri schreef:
DDD schreef:Contrario en http://www.regenboogforum.nl zijn toch typische lotgenotenorganisaties?

Van RefoAnders heb ik sinds de oplichting door de oprichter niet meer vernomen.
Heeft de oprichter de boel opgelicht? Of is het een schrijffoutje?
Google biedt bij zulke vragen vast uitkomst. Maar het is bepaald geen schrijffout.

Oke, jammer, maar ik ga maar niet googelen, het zij zo.
Bedankt voor je antwoord, want het zou vervelend zijn als door een tikfoutje een verkeerd beeld ontstaat.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Homo en kerk

Bericht door Pimpelmees »

Predikant Wielie Elhorst (47) wordt in Amsterdam dominee speciaal voor homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.
(...)
Zondag 19 juni wordt Elhorst officieel bevestigd.

Bron: Trouw
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homo en kerk

Bericht door eilander »

Pimpelmees schreef:Predikant Wielie Elhorst (47) wordt in Amsterdam dominee speciaal voor homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.
(...)
Zondag 19 juni wordt Elhorst officieel bevestigd.

Bron: Trouw
Als wij een dominee zouden beroepen speciaal voor niet-homo's, hebben we dan een probleem?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Homo en kerk

Bericht door modesto »

Dat moet je aan ons vragen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Homo en kerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:
Pimpelmees schreef:Predikant Wielie Elhorst (47) wordt in Amsterdam dominee speciaal voor homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.
(...)
Zondag 19 juni wordt Elhorst officieel bevestigd.

Bron: Trouw
Als wij een dominee zouden beroepen speciaal voor niet-homo's, hebben we dan een probleem?
Ja. De kerk hoort een te zijn. En daar hoort iedereen bij, met de eigen geaardheden en strijd. Ik vind het best erg: als kerk zeg je dus eigenlijk: je mag niet bij de gewone gemeente horen, dus we sturen je met een eigen predikant weg. Over discriminatie gesproken.... :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homo en kerk

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
eilander schreef:
Pimpelmees schreef:Predikant Wielie Elhorst (47) wordt in Amsterdam dominee speciaal voor homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.
(...)
Zondag 19 juni wordt Elhorst officieel bevestigd.

Bron: Trouw
Als wij een dominee zouden beroepen speciaal voor niet-homo's, hebben we dan een probleem?
Ja. De kerk hoort een te zijn. En daar hoort iedereen bij, met de eigen geaardheden en strijd. Ik vind het best erg: als kerk zeg je dus eigenlijk: je mag niet bij de gewone gemeente horen, dus we sturen je met een eigen predikant weg. Over discriminatie gesproken.... :jongle
Zo is het niet. Ik lees op de website van de PKN:

Binnen de Protestantse Kerk in Nederland zijn predikanten of pastores benoemd die zich bezighouden met een specifieke doelgroep, zoals met studenten, doven, binnenvaartschippers en de koopvaardij. Zij volgen de rechtspositieregelingen van de Protestantse Kerk

Daarnaast zijn pastores werkzaam in de gezondheidszorg, de krijgsmacht of bij justitie. Zij zijn in dienst van een instelling of organisatie en volgen de aldaar geldende rechtspositieregelingen.

Zonder een waardeoordeel over dit beroep te geven, in onze kerken zijn ook predikanten met een bijzondere opdracht, ik denk dan bijv. aan ds. v.d. Ham die er voor de binnenvaartschippers is. Zoals je ook een predikant kunt benoemen voor gehandicaptendiensten en diensten voor doven.
Dat heeft met discriminatie niets te maken dus.

Neemt niet weg dat ik dit niet helemaal begrijp hoe het dan in de praktijk gaat. Kerkdiensten met alleen homo's?
Ze willen graag "gewoon" en geaccepteerd gevonden worden, waarom dan apart toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie