Homo en kerk

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homo en kerk

Bericht door DDD »

Deze vraag kan ik ook wel beantwoorden, dat is een kwestie van logisch nadenken.

Veel mensen vinden het prettig om zichzelf te kunnen zijn. Niet perse altijd, maar geregeld. En dat lijkt me erg lastig als je aan andere mensen niet wilt laten weten dat je homo bent terwijl je wel homo bent. Dat leidt vast onvermijdelijk tot leugenachtigheid en persoonlijkheidsproblemen.

Zo ingewikkeld is dat toch niet? Daar hoef je toch heus geen homo voor te zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homo en kerk

Bericht door Luther »

DDD schreef:Deze vraag kan ik ook wel beantwoorden, dat is een kwestie van logisch nadenken.

Veel mensen vinden het prettig om zichzelf te kunnen zijn. Niet perse altijd, maar geregeld. En dat lijkt me erg lastig als je aan andere mensen niet wilt laten weten dat je homo bent terwijl je wel homo bent. Dat leidt vast onvermijdelijk tot leugenachtigheid en persoonlijkheidsproblemen.

Zo ingewikkeld is dat toch niet? Daar hoef je toch heus geen homo voor te zijn.
Ik had het zo gelezen, dat hij al vervelende reacties kreeg op zijn homo-zijn, terwijl hij nog 'in de kast' verblijft. (vervelende term trouwens)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Homo en kerk

Bericht door ZWP »

Misschien bedoelde hij de reacties hier?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homo en kerk

Bericht door Tiberius »

Of is hij niet overal uit de kast gekomen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Homo en kerk

Bericht door freek »

DDD schreef:Deze vraag kan ik ook wel beantwoorden, dat is een kwestie van logisch nadenken.

Veel mensen vinden het prettig om zichzelf te kunnen zijn. Niet perse altijd, maar geregeld. En dat lijkt me erg lastig als je aan andere mensen niet wilt laten weten dat je homo bent terwijl je wel homo bent. Dat leidt vast onvermijdelijk tot leugenachtigheid en persoonlijkheidsproblemen.

Zo ingewikkeld is dat toch niet? Daar hoef je toch heus geen homo voor te zijn.
Niet iedereen vindt het overigens de ultieme vorm van 'zichzelf-zijn' door uit de kast te komen. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het juist wel heel moeilijk vinden.
#latereactie
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Homo en kerk

Bericht door Maatje »

Posthoorn schreef:Mooi stuk in het RD:
http://www.refdag.nl/opinie/denk_genuan ... t_1_981925
De schrijver roept de refowereld op om de teksten waar homosexualiteit wordt afgewezen nog eens goed te bekijken. Verder wordt er opgeroepen om na te denken wat een afwijzing van het praktiseren van een andere geaardheid voor de betroffenen zelf inhoudt.

Vanuit mijn werk heb ik hier ook regelmatig mee te maken. Ik lijd mee met diegenen die worstelen met hun geaardheid. Wat mooi is het als mensen dit kruis aan God terug kunnen geven, als het ware. Dat ze het niet begrijpen en er eigenlijk de kracht niet voor hebben, maar Hem toch willen volgen. Dat ze kiezen voor een leven alleen. Wat mooi als zulke mensen dit ook gewoon kunnen delen en vanuit de kerkelijke gemeente gesteund worden. Geen afwijzing, maar juist elkaar helpen! Daar gaat er veel mis, denk ik.

Je kunt ook net zolang schudden aan een bijbeltekst tot er iets uitkomt wat in je straatje past. Dan kan je kiezen voor een leven met een partner. Maar wil je dan wel respecteren dat we in onze kerken hier anders over denken? Als je voor zo'n leven kiest, heeft dat consequenties in het kerkelijke leven.

Dus: ik ben het ermee eens dat we als kerken in gesprek moeten gaan over de moeilijkheden die een niet-praktiserende homo kent. Ik ben het er niet mee eens (en ik ga ervan uit dat de schrijver van dit stuk dat bedoelt) om net zo lang te gaan speuren in de bijbel tot we bij de conclusie komen: het mag wel. Het is en blijft tegen de scheppingsorde.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homo en kerk

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef:Mooi stuk in het RD:
http://www.refdag.nl/opinie/denk_genuan ... t_1_981925
Wat vind je er mooi aan?
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Posthoorn schreef:Mooi stuk in het RD:
http://www.refdag.nl/opinie/denk_genuan ... t_1_981925
Wat vind je er mooi aan?
Het belichten vanaf een 'andere' kant. Door druk van de omstandigheden hebben we onze manier van Bijbellezen al vaker bij moeten stellen. Misschien is dat in dit geval ook zo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homo en kerk

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Mannetje schreef:
Posthoorn schreef:Mooi stuk in het RD:
http://www.refdag.nl/opinie/denk_genuan ... t_1_981925
Wat vind je er mooi aan?
Het belichten vanaf een 'andere' kant. Door druk van de omstandigheden hebben we onze manier van Bijbellezen al vaker bij moeten stellen. Misschien is dat in dit geval ook zo.
Ja, je hoeft geen groot geleerde te zijn om te zien dat dit gaat gebeuren. En dit soort artikelen helpen daar wel bij: niet duidelijk zeggen dat een homoseksuele relatie Bijbels gezien wel mag, maar ondertussen wel stellen dat wie écht verdiepend onderzoek naar de bijbeltekst doet, gaat twijfelen....

En zo staan er wel meer zinnen in die je doen fronsen. Zoals deze: "De mensen die zelf niet worden beproefd, worden daarin beproefd dat zij zich hebben te onthouden van een oordeel."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

Het is in elk geval opmerkelijk dat het RD daar ruimte voor geeft.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homo en kerk

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef:Het is in elk geval opmerkelijk dat het RD daar ruimte voor geeft.
Dat geeft inderdaad te denken...
-
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Homo en kerk

Bericht door freek »

Het wordt in elk geval tijd om de huidige interpretatie van 'scheppingsorde' beetje minder massief te maken. Het is al sinds jaar en dag voor singles een beetje pijnlijk dat mensen altijd maar hameren op de scheppingsorde. Of voor mensen die door de omstandigheden niet meer in een relatie verkeren. Dat man en vrouw bij elkaar horen, is evident, en het is de ultieme vorm van liefde en relatie tussen twee mensen. Maar al sinds den beginne kwam de kink in de kabel en was het niet voor iedereen weggelegd. Ik bedoel niet te zeggen dat we dan meteen een seksuele relatie tussen twee mannen moeten goedkeuren. Maar ik ken situaties waarin het homojongens onmogelijk gemaakt werd om uberhaupt contact met elkaar te hebben (want kat op het spek binden, enzo). Dus voordat we aanbelanden bij het homohuwelijk, is er nog een veel minder vergaande wereld te winnen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Homo en kerk

Bericht door Panny »

@freek: Paulus schrijft dat trouwen goed is, maar niet trouwen is beter.
Paulus was zelf niet getrouwd en kon daardoor zijn hele leven geven voor Gods Koninkrijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:Ik bedoel niet te zeggen dat we dan meteen een seksuele relatie tussen twee mannen moeten goedkeuren. Maar ik ken situaties waarin het homojongens onmogelijk gemaakt werd om uberhaupt contact met elkaar te hebben (want kat op het spek binden, enzo). Dus voordat we aanbelanden bij het homohuwelijk, is er nog een veel minder vergaande wereld te winnen.
Wanneer je A zegt, moet je ook B zeggen. Wanneer je ruimte geeft aan enigerlei relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht, dat geeft dat ook ruimte voor een seksuele relatie, want in de Bijbel is het 'aanzien om te begeren' in feite al een seksuele daad van het hart.
Plaats reactie