Ongehuwd samenwonen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

Ik las dit trouwens nog op WetRecht:

Godsdienstig en burgerlijk huwelijk
Allereerst moet er verschil worden gemaakt tussen het godsdienstig (kerkelijk) en het burgerlijk (wettelijk) huwelijk. Het kerkelijk huwelijk is de huwelijksceremonie die in de kerk plaatsvindt, terwijl het burgerlijk huwelijk in het gemeentehuis plaatsvindt. Dit artikel gaat enkel over het burgerlijk huwelijk, al is de relatie tussen het kerkelijk en het burgerlijk huwelijk in de wet geregeld.

Dit betreft de regel dat éérst voor de wet moet worden getrouwd en daarna voor de kerk. Dat is niet enkel een familierechtelijke verplichting, de Nederlandse wet gaat zelfs zo ver dat de voltrekker van het godsdienstig huwelijk (vaak de pastoor) strafbaar is met een geldboete van de tweede categorie (3.900 euro) wanneer hij een godsdienstig huwelijk voltrekt terwijl er nog geen burgerlijk huwelijk is voltrokken. Bij herhaling kan hem twee maanden hechtenis worden opgelegd.

Dat laatste wist ik dus niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door samanthi »

@mara
Dank je wel, voor je meeleven.
Ja de vraag als je kind met iemand van het gelijke geslacht thuiskomt, dat is heel moeilijk, mijn man en ik hebben het daar wel eens over gehad, maar ja hoe dan te reageren?
De zonden blijven noemen, net als bij ongehuwd samenwonen, toch weet ik zeker dat het anders zal voelen.
Hier in de buurt woonde een getrouwd stel twee mannen, we hadden door de hond weleens een praatje met hen.
Met hen praatte we net als bij ander mensen die we zomaar tegen komen.
Altijd naar een mogelijk zoeken om goed van God te spreken.

Een Homo die ik bij een opleiding tegenkwam heeft het op de man af gevraagd.
Ik heb toen geantwoord wat de Bijbel ervan zei, Seksualiteit tussen een man en een vrouw binnen een huwelijk.
Het hele groepje was in rep en roer, dus jij vind... ik heb eenvoudig geprobeerd uit te leggen dat ik de Bijbel geloof en daar uit probeer te leven en dat ik niemand als persoon afkeur.
Je moet zoiets echt waarmaken, niet roddelen over een ander cursuslid, altijd klaarstaan om iemand, ongeacht wie, met zijn werk te helpen, zonder dat je gebruikt wordt, zodat andere doorhebben dat je een levend mens bent en geen liefdadigheidsinstelling en vooral je buiten de kliekvorming houden.

Het is goed dat we dat ook onze jonge mensen meegeven.
Ik had deze regels ook gelezen in diverse artikelen en daar veel voordeel mee gedaan.

Wel een beetje oftopic, maar als je ergens voor staat is dat niet het enige je moet er vooral uit leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Curatorium »

Ik vind het juist wel een goed antwoord van deze ds.
We zijn geneigd (zeker bij uithuiswonende kinderen die je liefhebt) om ze te een keer te waarschuwen, je standpunt duidelijk te maken (en zo je plicht te vervullen) om vervolgens te doen alsof er niks aan de hand is. Dat gebeurt tegenwoordig wel vaak merk ik, zeker bij andersgeaarde kinderen. Je hebt een keer een moeilijk gesprek (of ruzie) maar daarna is alles weer rozengeur en maneschijn. Zoals gezegd wordt: je moet de 'aanvaarding' niet doorgeven.

Al moet je ook niet alle contact verbreken, maar dat zegt deze dominee ook helemaal niet.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Dat is een duidelijk standpunt. Maar is dat ook gegrond op bijbelse voorschriften of spreekt je dat gewoon aan? Zowel in het antwoord van de dominee als in jouw stellingname mis ik ten enenmale een bijbelse onderbouwing. Er worden in het eerste geval wel wat bijbelteksten genoemd, maar die hebben ook na enig bestuderen hier volgens mij allemaal weinig mee te maken.

Het is trouwens raar om ruzie te maken over zoiets. Ruzie is sowieso niet aan te bevelen, laat staan over iets waar je verder weinig invloed op hebt. Het lijkt wel een vorm van emotionele chantage.

Dat laatste is in zijn algemeenheid wel een probleem met het concept van de kerkelijke tucht. Die was effectief in een kleine sociale gemeenschap, en kon daarin een medisch effect hebben, dan in onze gefragmenteerde maatschappij, waarin mensen sociaal en fysiek, maar ook kerkelijk, mobiel zijn.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Dat is een duidelijk standpunt. Maar is dat ook gegrond op bijbelse voorschriften of spreekt je dat gewoon aan? Zowel in het antwoord van de dominee als in jouw stellingname mis ik ten enenmale een bijbelse onderbouwing. Er worden in het eerste geval wel wat bijbelteksten genoemd, maar die hebben ook na enig bestuderen hier volgens mij allemaal weinig mee te maken.
Ik snap niet waarom volgens jou Matt 18:17 niet geldig is. Bij 1 Kor. 5:11, maakt het in Gods ogen uit of je een broeder bent of niet? Maakt dat het opeens zondiger?

Ik dacht zelf ook aan 2 Kor. 6:14 & 17. Maar denk ook aan: wie niet voor mij is, is tegen mij. Wel in & niet van de wereld.
Het is trouwens raar om ruzie te maken over zoiets. Ruzie is sowieso niet aan te bevelen, laat staan over iets waar je verder weinig invloed op hebt. Het lijkt wel een vorm van emotionele chantage.
Ik bedoelde te zeggen: zulke, helaas vaak eenmalige gesprekken, lopen vaak uit op een ruzie. Als het dan eenmaal goed is, wordt er ook niet meer vermaand. Ik bedoel ook niet te zeggen dat je al het contact moet verbreken. Maar wel dat de relatie op een andere vorm moet worden weergegeven (Gal. 6:10, Fil. 3:17). Volgens mij zegt de Ds hetzelfde.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Zoals ik al eerder schreef: als iemand tegen jou zondigt -het gaat hier voor zover ik kan zien niet zozeer over zonde tegen God- en je hebt hem volgens de procedure die in Mattheus 18 staat gewaarschuwd, dan mag je hem voortaan negeren, zegt Jezus. Maar dat is daarmee toch geen opdracht aan de christenen? Dat is, omdat je niet over jezelf heen hoeft te laten lopen, anders dan sommigen uit de heilige Schrift lijken af te leiden.

Voor wat betreft 1 Korinthe 5 geldt hetzelfde. Inderdaad maakt het alles uit of je een broeder bent of niet. Het hele hoofdstuk gaat over de heiligheid van de gemeente. Dus Gods naam mag niet door onsierlijke leden van de gemeente worden gelasterd. Daarvoor moet de tucht worden gebruikt.

Ik beweer niet dat ik vind dat dat voor ongehuwd samenwonen zou moeten, maar stel dat we daar even van uitgaan, dan is dat nog steeds iets wat in de vraag niet aan de orde was. En bovendien spreekt de nuchterheid van de kanttekeningen in dit hoofdstuk mij aan, hierboven reeds door mij geciteerd. Daarmee is ook duidelijk dat volgens de Statenvertalers deze conclusie in het geheel niet uit dit bijbelgedeelte hoeft te worden getrokken.

De vraag die je stelt is bovendien op zich al een misverstand, want wij mensen zijn helemaal niet geroepen het oordeel over zonden uit te spreken. De tucht is bedoeld om het lichaam van Christus gezond te houden, niet om andere mensen te bestraffen naar de mate van hun zonden.

Tenslotte: als dit soort gesprekken uitlopen op ruzie, dan is de oplossing iets meer van het gevoelen van Jezus Christus daarin mee te nemen. Dan verdwijnen de ruzies als sneeuw voor de zon. En voor zover mensen dat niet kunnen, past het in voorzichtigheid te zwijgen, om de naam des Heeren niet onnodig te lasteren.

Galaten 6,10 heeft mijns inziens niets met dit gespreksonderwerp te maken. Dat geldt ook voor Fil. 3,16.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:De vraag die je stelt is bovendien op zich al een misverstand, want wij mensen zijn helemaal niet geroepen het oordeel over zonden uit te spreken. De tucht is bedoeld om het lichaam van Christus gezond te houden, niet om andere mensen te bestraffen naar de mate van hun zonden.
Je mag je zorgen over het leven van iemand best uitspreken en hen op de zonden te wijzen, al moet dat niet bij een gesprek blijven maar ook gevolgen hebben voor de relatie tussen jou en je kind. Overigens is vermanen iets anders dan te spreken over bestraffen en oordelen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Dat eerste is waar. Maar dat maakt de vraag niet minder onjuist.

Dat tweede herhaal je, maar zonder enig bewijs. Ik vind daarvoor nog geen enkele grond in de bijbel, en de Kanttekeningen spreken het expliciet tegen. Nou zijn die heus niet het einde van alle tegenspraak, maar in ieder geval vind ik jouw argumenten ook niet erg sterk. Je gaat niet echt op mijn argumenten in.

En aan datzelfde gebrek aan onderbouwing leidt ook het oorspronkelijke antwoord. Dat is temeer jammer, daar het nogal een verstrekkend advies is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

Curatorium schreef: Ik bedoelde te zeggen: zulke, helaas vaak eenmalige gesprekken, lopen vaak uit op een ruzie. Als het dan eenmaal goed is, wordt er ook niet meer vermaand. Ik bedoel ook niet te zeggen dat je al het contact moet verbreken. Maar wel dat de relatie op een andere vorm moet worden weergegeven (Gal. 6:10, Fil. 3:17). Volgens mij zegt de Ds hetzelfde.
De relatie ouders>>>>(volwassen) kind, is heel anders geworden.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat een vader (predikant) tegen zijn getrouwde dochter zei: als jullie televisie in huis nemen, komen je moeder en ik niet meer bij je op bezoek.
Of een ouder zei: als je ongehuwd gaat samenwonen, komen wij niet. Je kunt hier wel blijven komen uiteraard, maar aangezien wij hier niet mee instemmen, zul je ons niet bij jullie thuis zien.
Dan werd je als kind voor de keuze gesteld, of toch trouwen, of televisie het huis uit, of je ouders niet meer bij je op bezoek.
Ik denk niet dat dit nog gebeurt.

Laatst is de dochter van een vriendin getrouwd, zij woonde al 6 jaar samen. Dan moet er de laatste nacht nog wel in het oude slaapkamertje geslapen worden, om het plaatje compleet te maken. Het slaapkamertje bestond alleen niet meer, vader en moeder waren verhuisd naar een kleinere woning.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Lassie »

Waarom moest er dan op het oude slaapkamertje geslapen worden? voor de vorm?
En om wat voor plaatje gaat het dan?

Ik ben blij dat mijn ouders nooit zo gedaan hebben. De deur staat voor iedereen open en ze gaan bij al hun kinderen op bezoek (getrouw of samen wonend, tv of niet, broek of rok).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

Lassie schreef:Waarom moest er dan op het oude slaapkamertje geslapen worden? voor de vorm?
En om wat voor plaatje gaat het dan?
Ze wilde nog graag in haar eigen bed slapen, dat hadden haar ouders inmiddels tot logeerbed gemaakt.
En in de bruidsreportage is dus te zien dat zij de trap afdaalt, als haar gom haar komt halen.
Laatste nacht in het ouderlijk huis, wat vroeger heel normaal was, maar tegenwoordig dus gecreëerd/gefaked moet worden.
Lassie schreef:k ben blij dat mijn ouders nooit zo gedaan hebben. De deur staat voor iedereen open en ze gaan bij al hun kinderen op bezoek (getrouw of samen wonend, tv of niet, broek of rok).
Ja, ik denk dat de meeste ouders dit wel doen, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Lassie »

Oke, op die manier. Nu snap ik het.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Curatorium schreef: Ik bedoelde te zeggen: zulke, helaas vaak eenmalige gesprekken, lopen vaak uit op een ruzie. Als het dan eenmaal goed is, wordt er ook niet meer vermaand. Ik bedoel ook niet te zeggen dat je al het contact moet verbreken. Maar wel dat de relatie op een andere vorm moet worden weergegeven (Gal. 6:10, Fil. 3:17). Volgens mij zegt de Ds hetzelfde.
De relatie ouders>>>>(volwassen) kind, is heel anders geworden.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat een vader (predikant) tegen zijn getrouwde dochter zei: als jullie televisie in huis nemen, komen je moeder en ik niet meer bij je op bezoek.
Of een ouder zei: als je ongehuwd gaat samenwonen, komen wij niet. Je kunt hier wel blijven komen uiteraard, maar aangezien wij hier niet mee instemmen, zul je ons niet bij jullie thuis zien.
Dan werd je als kind voor de keuze gesteld, of toch trouwen, of televisie het huis uit, of je ouders niet meer bij je op bezoek.
Ik denk niet dat dit nog gebeurt.
Dat hoop ik ook niet. Ik vind dat echt manipulatie en een heel kwalijke zaak. En dat (zeker als het gaat over de tv) om een zaak die de kern van het christelijk geloof niet raakt.

Ik heb altijd gedacht dat zulke dingen alleen bij de Jehova's getuigen voorkwamen... Maar als ik dit draadje en de reacties op de vraag zo lees, komt dit dus echt voor, ook in reformatorische kring.

Wat zou het erg zijn als door zulk ergerlijk gedrag anderen van God en zijn dienst helemaal niet meer zullen willen weten. Ik vraag me trouwens af hoeveel ouders dit ook zouden doen als hun kind zwart geld heeft, te hard rijdt of in andere openbare zonden leeft.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Dodo »

Ik weet van een situatie waar een van de kinderen het huis uit ging om te gaan samenwonen. Toen hij vertrok, was de moeder zo verdrietig dat een van de andere schoonkinderen erg onder de indruk was. Je ouders vinden dit echt heel erg he, zei hij later tegen zijn meisje.
Oprecht verdriet maakt meer indruk dan hardheid en/of dreigen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door SecorDabar »

Ik heb waarlijk een voorbeeld meegemaakt van een homofiele jongen die nooit er met zijn ouders over durfde praten.

Bij het lezen aan de eetkamertafel van Genesis 19, de geschiedenis van Sodom en Gomorra, had de gereformeerde vader gezegd:

Als ik weet dat één van mijn zonen zó is, dan: is daar het gat van de deur!

Angstig heeft de jongeman zijn geaardheid voor zijn ouders verborgen gehouden.

De angst van de vader kwam denk ik meer voor door de sociale druk uit de kerkgemeenschap, en uit status van de familie, dan echt uit principe.

Toen toch de jongeman een relatie met een vriend aanging, heeft de familie geprobeerd hem te ont-erven.
Wettelijk kunnen ouders geen kinderen ont-erven, maar zijn ouders hebben toen grote geldschenkingen aan de kinderen vermaakt,
behalve aan hun ene jongen.....omdat hij homo was.

De homofiele jongen vond geen steun van de kerkelijke ambtsdragers, maar hij vond zijn steun in het lezen van
het boek van de oudvader Thomas Boston: "Het kromme in het levenslot"
Een aanrader om te lezen als je onrecht wordt aangedaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie