Ongehuwd samenwonen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

Op RW las ik de volgende vraag:
SAMENWONENDE BROER

Ds. Vergunst geeft hier een pastoraal antwoord op.
Dit is weer zo'n principekwestie waar je zwart-wit en genuanceerd over kan denken, blijkt wel.

Niet gaan bezoeken, wel gaan bezoeken? Gewoon gezellig doen, of steeds waarschuwen?

Dominee eindigt zijn antwoord trouwens wel met een opmerkelijke zin: Tegelijkertijd: we moeten oppassen dat we niet de ene zonde boven de andere plaatsen.

Wat zijn de meningen hier?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Dodo »

Het antwoord van een van de antwoorders spreekt me meer aan. Juist wel contact houden. Van uitsluiting of minder contact komt eerder verkilling en verharding. Laat maar in jouw leven zien wat leven met de Heere is. Je kunt er een enkele keer een gesprek over hebben, dat je moeite hebt met hun samenwonen, maar daar kun je het niet aldoor over hebben. Hou liever de relaties goed..
Een kind (broer) mag nooit het gevoel krijgen afgeschreven te worden omdat hij ingaat tegen wat ouders/broers/zussen geloven en voorstaan.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Dipper »

Uitsluiten en veroordelen is verre van waar een Christen voor zou moeten staan. Een domineesoordeel hoort daar niet in zeker niet die laatste zin.

Doop en avondmaal zijn sacramenten, het huwelijk niet. Samenwonende paartjes zullen zo hun redenen hebben om niet te trouwen. Tussen zo'n beslissing hoeven geen derden te komen. Beter niet trouwen dan scheiding van gehuwden.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door -DIA- »

Enigszins vergelijkbaar met een situatie waarin een familielid terechtkwam. Zijn broer werd gecremeerd, mijn oom had daar grote bezwaren tegen.
Gesprek gehad met de dominee. Hij zou zijn geweten geen geweld aan moeten doen.
Heeft na het condoleren de crematie niet bijgewoond. Had er wel vrede mee, maar was intussen wat bevreesd wat de familie zou zeggen.
Toen heb al snel ter sprake kwam reageerden ze verrast: "We hadden ook niet verwacht dat je de crematie zou bijwonen".

Conclusie mag dan wel zijn: Als je duidelijk maakt wat je je principes zijn, als je daarvoor staat, dan weet men waar ze met je
aan toe zijn. Dus niet schipperen, dat geeft verwarring. Dat is althans mijn ervaring en lijkt me ook een goede raad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Ik vind het een heel extreem advies. Het lijkt haast sektarisch. Maar ik heb de bijbelteksten er niet bij gezocht. En waar ligt dan de grens?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door modesto »

De grens ligt niet voor iedereen op hetzelfde punt, en daar moeten we elkaar gewoon vrij in laten. Ik zelf zou wel op bezoek blijven gaan in dit geval.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Zonderling »

Wat is extreem en bijna sektarisch? Het advies dat gegeven werd, was om wél contact te houden. Daar lijkt mij niets extreems aan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10413
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Zita »

Ik vind het antwoord een beetje ingewikkeld. Je mag niet gezellig bij elkaar komen en op die manier een soort aanvaarding van de levenswijze doorgeven. Maar je moet tegelijkertijd deuren open houden en contact houden.
Hoe houd je die twee lijnen tegelijkertijd vast?
Het lijkt mij binnen de familie heel moeilijk. Vraag je je broer niet meer op je verjaardag? Negeer je zijn verjaardag, of doe je het af met een telefoontje? Als je een familiebijeenkomst hebt, blijf je dan weg? Of moet je afspreken dat broer niet gevraagd wordt?
De eerste lijn van ds Vergunst is misschien wel aan te houden als het een uitzonderlijke situatie zou zijn als iemand breekt met het geloof. Mijn vader komt uit een GG-gezin van tien kinderen. Daarvan zijn er twee kerkelijk meelevend gebleven. De rest doet nergens aan. Dat zou betekenen dat je met vrijwel je hele familie moet breken. Dat is nogal wat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door samanthi »

Twee van mijn kinderen wonen samen en een dochter heeft samengewoond en woont nu samne met haar zoontje ik heb er veel verdriet van en spreek er wel met hun over.
We komen er en zij komen bij ons, als ze een keer blijven slapen, willen we dat ze apart slapen, daar hebben ze respect voor Het is moeilijk wanneer te spreken en wanneer te zwijgen
We praten regelmatig over de Heere al vind ik het bij de ene moeilijker dan bij de andere.
Mijn ene "schoondochter" staat er meer open voor, is ook jonger.
Toch hou ik veel van hen en ook van mijn schoonzoon/dochter die wel getrouwd zijn en geloven, maar eerlijk is eerlijk, het is anders ook als er een kindje geboren wordt heeft het bij de getrouwde iets extra's het is ingebed in een huwelijk.

Ik kan me in het verhaal van DIA goed vinden, ik woon Rotterdam de mensen letten op je en verwachten dingen van je, ook verwachten ze dingen niet van je, zoals bijv. naar een crematie gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Germanicus »

Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

samanthi schreef:Twee van mijn kinderen wonen samen en een dochter heeft samengewoond en woont nu samne met haar zoontje ik heb er veel verdriet van en spreek er wel met hun over.
We komen er en zij komen bij ons, als ze een keer blijven slapen, willen we dat ze apart slapen, daar hebben ze respect voor Het is moeilijk wanneer te spreken en wanneer te zwijgen
We praten regelmatig over de Heere al vind ik het bij de ene moeilijker dan bij de andere.
Mijn ene "schoondochter" staat er meer open voor, is ook jonger.
Toch hou ik veel van hen en ook van mijn schoonzoon/dochter die wel getrouwd zijn en geloven, maar eerlijk is eerlijk, het is anders ook als er een kindje geboren wordt heeft het bij de getrouwde iets extra's het is ingebed in een huwelijk.

Ik kan me in het verhaal van DIA goed vinden, ik woon Rotterdam de mensen letten op je en verwachten dingen van je, ook verwachten ze dingen niet van je, zoals bijv. naar een crematie gaan.
Moeilijk en verdrietig Samanthi. Kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, soms grote zorgen. Ze gaan wel eens wegen die wij hen niet gewezen hebben he.
En je wilt niet altijd gaan preken, omdat je toch bang bent het contact dan te verliezen met hen.
Dan kun je nog een stap verder gaan, als je zoon gaat samenwonen met een man?
Is dat van hetzelfde kaliber, want de ene zonde moeten we niet boven de andere plaatsen, immers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
samanthi schreef:Twee van mijn kinderen wonen samen en een dochter heeft samengewoond en woont nu samne met haar zoontje ik heb er veel verdriet van en spreek er wel met hun over.
We komen er en zij komen bij ons, als ze een keer blijven slapen, willen we dat ze apart slapen, daar hebben ze respect voor Het is moeilijk wanneer te spreken en wanneer te zwijgen
We praten regelmatig over de Heere al vind ik het bij de ene moeilijker dan bij de andere.
Mijn ene "schoondochter" staat er meer open voor, is ook jonger.
Toch hou ik veel van hen en ook van mijn schoonzoon/dochter die wel getrouwd zijn en geloven, maar eerlijk is eerlijk, het is anders ook als er een kindje geboren wordt heeft het bij de getrouwde iets extra's het is ingebed in een huwelijk.

Ik kan me in het verhaal van DIA goed vinden, ik woon Rotterdam de mensen letten op je en verwachten dingen van je, ook verwachten ze dingen niet van je, zoals bijv. naar een crematie gaan.
Moeilijk en verdrietig Samanthi. Kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, soms grote zorgen. Ze gaan wel eens wegen die wij hen niet gewezen hebben he.
En je wilt niet altijd gaan preken, omdat je toch bang bent het contact dan te verliezen met hen.
Dan kun je nog een stap verder gaan, als je zoon gaat samenwonen met een man?
Is dat van hetzelfde kaliber, want de ene zonde moeten we niet boven de andere plaatsen, immers.
Ook hierin duidelijk zijn.
Het boek onwaarschijnlijke bekering vertelt de vrouw die eerst een lesbiennische levensstijl erop nahield en feministisch was dat zij regelmatig op bezoek kwam bij een predikant. Zij wist dat hij haar levensstijl afkeurde. Toch heeft hij een middel mogen zijn waardoor het Woord aan haar werd geopenbaard. Eerst bij hem thuis. Later uit nieuwsgierigheid bezocht ze de kerkdiensten. En weer later Kwam zij tot bekering. We moeten inderdaad zonde zonde blijven noemen. Maar niet de een boven de ander gaan stellen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Het verschil is natuurlijk dat diegene geen familie van je is. Maar ik verbaas me ook nogal over de keuze van de bijbelteksten.

Als iemand tegen jou zondigt -het gaat hier niet zozeer over zonde tegen God- en je hebt hem volgens de procedure die in Mattheus 18 staat gewaarschuwd, dan mag je hem voortaan negeren, zegt Jezus. Maar dat is geen opdracht aan de christenen.

Het citaat uit 1 Korinthe lijkt me ook niet van toepassing. Allereerst gaat het hier om een kwestie waarover verschillend wordt gedacht. En verder gaat deze tekst over mensen die een dubbelleven hebben: "terwijl hij een broeder wordt genoemd". Dat is een heel andere situatie.

2 Johannes gaat over valse evangelisten.

Oftewel, ik vind het antwoord inhoudelijk slecht onderbouwd en onjuist. De conclusies worden in het geheel niet door de bijbelteksten onderstreept.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Ik voeg nog even de kanttekening toe bij 1 Cor 5:
Anderszins verbiedt de apostel niet, dat van man en vrouw, ouders en kinderen en dergelijke, de burgerlijke gemeenschap waar de wet der natuur en zeden de mensen aan verbindt zelfs met zodanigen onderhouden worde; alzo de kerkelijke tucht dezulken maar ontbloot van de gemeenschap die Christenen als Christenen, zo in het geestelijke als in het wereldlijke, eigen hebben; niet waarmede zij als mensen of burgers in het algemeen aan elkander verbonden zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik voeg nog even de kanttekening toe bij 1 Cor 5:
Anderszins verbiedt de apostel niet, dat van man en vrouw, ouders en kinderen en dergelijke, de burgerlijke gemeenschap waar de wet der natuur en zeden de mensen aan verbindt zelfs met zodanigen onderhouden worde; alzo de kerkelijke tucht dezulken maar ontbloot van de gemeenschap die Christenen als Christenen, zo in het geestelijke als in het wereldlijke, eigen hebben; niet waarmede zij als mensen of burgers in het algemeen aan elkander verbonden zijn.
Dank je wel DDD
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie