Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door SecorDabar »

Bettler schreef:Ik snap de vragen niet. En waarom wordt hier homoseksualiteit bij betrokken? "Toevallig" of zit hier een concrete casus achter? Als dat zo is kun je je afvragen of het wel zo wijs is om hier je antwoorden te zoeken...

Daarnaast is het lastig om zonder enige context concrete antwoorden te geven. Het zal vooral een zaak zijn van de kerkenraad, consulent en/of classis....
Omdat er in sommige kerken wel predikanten zijn afgezet door een alternatieve samenlevingsvorm.
Vanwege de zienswijze dat het 7e gebod daarmee wordt overtreden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
SecorDabar schreef:
Mara schreef:
SecorDabar schreef:Ik probeer het concreet te maken:

1. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen, door geen open internet of TV te bezitten.
2. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen door vrouwen geen lift aan te bieden in zijn auto als zijn echtgenote daar niet bij aanwezig is.

3. Volgens mij is het wel mogelijk dat andere personen de pastorie mogen bewonen.
Ik neem aan dat Gideon en Pura samen leefden, evenals Eli en Samuël.
O ja, ik denk dat ik je wel begrijp.
Om een voorbeeld te noemen:
een predikant moet ook niet elke week op theevisite gaan bij een alleenstaande vrouw, wanneer zij niet ziek is, of wanneer er geen pastorale behoefte is.
Dat is ook wel eens fout gegaan weet ik.
Het is dan ook vrij moeilijk om het te bewijzen, dan gaat het toch weer om geruchten.
Want wie weet, verloopt alles netjes en ordelijk.
Maar zoals jij terecht zegt: hoedt u voor de schijn des kwaads.

Die scheidslijn kan best dun zijn. En in de praktijk soms wat lastiger te handhaven, want er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen, waarbij die schijn niet vermeden kan worden.
Het gaat om een bepaalde continuering hiervan, bedoel je dat S.C.?
Ja dat heeft u goed gezien, al denk ik dat de "schijn des kwaads" niet opgaat als een RK pastoor een huishoudster heeft.
Vreemde genoeg vindt men dat vaak wel als een ongehuwde dominee dat zou doen.
Dat komt denk ik vanwege het feit dat een pastoor niet mag trouwen (tegenwoordig wel dacht ik) en voor een predikant is het wel aanbevelenswaardig.
Hij heeft niet de plicht om te trouwen, niet elke predikant is (meer) gehuwd.
Tja, en de beste man kan waarschijnlijk niet zijn gehele pastorie schoonhouden en zijn eten koken.
Fijn als er dan een familielid zou zijn, maar waarom zou dat geen "vreemde" vrouw kunnen zijn?

Vanwege die schijn des kwaads dan maar een wat oudere huishoudster bij een jonge predikant zetten?

Ik vind het eigenlijk een lastig probleem, als ik er verder over nadenk. Want hoe zou een predikant, weduwnaar, van 70 jaar dit moeten oplossen?
Bij zijn kinderen in huis, of kinderen bij hem intrekken?
Want een jonge vrouw, is een jong blaadje en een oudere vrouw kan mogelijk zijn 2e vrouw worden.

Brrr. Zo wordt het roddelbladniveau. :fi
Zolang we geen incidenten of personen noemen kan hier redelijk beheerst over nagedacht worden. :) Dan wordt roddelniveau voorkomen.....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Marco »

Schoonmaak hoeft geen probleem te zijn. Een huishoudster hoeft niet in huis te wonen. En als je als pastor bang bent voor roddels, regel dan twee schoonmaaksters tegelijk. Probleem opgelost.

Daarnaast: dit 'probleem' heeft niets met predikant zijn te maken. Beoefenaars van andere beroepen hebben ook huizen, en die maken ze ook schoon, in de meeste gevallen zelf. Je kunt als predikant ook de gebruiksaanwijzing van je wasmachine eens lezen, en bij het kopen van overhemden letten op de strijkvrijheid ervan. Dat doen ICT-ers ook...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Ik probeer het concreet te maken:

1. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen, door geen open internet of TV te bezitten.
2. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen door vrouwen geen lift aan te bieden in zijn auto als zijn echtgenote daar niet bij aanwezig is.

3. Volgens mij is het wel mogelijk dat andere personen de pastorie mogen bewonen.
Ik neem aan dat Gideon en Pura samen leefden, evenals Eli en Samuël.
Ad 1: Het is inderdaad af te raden om open internet en/of TV te bezitten, predikant of niet. Ons hart is daarvoor niet echt geschikt. (Maar is volgens mij off-topic)
Ad 2: Lift aanbieden kan prima; zelf zou ik dan vragen of de betreffende dame op de achterbank zou willen plaats nemen.
Ad 3: Dat lijkt me ongewenst, tenzij het om een broer of zus, of ouder(s) gaat.

N.B.: 'schijn des kwaads' uit 1 Thess. 5 betekent wat anders dan je hier nu gebruikt. Het betekent NIET: Het heeft er de schijn van dat er iets niet in de haak is, bewust of onbewust. Het betekent WEL: Alle verschijningsvormen van het kwade. (Dit is één van de teksten die in SV anno nu voor verkeerde interpretaties zorgt. HSV: Onthoud u van elke vorm van kwaad. - Dat is de juiste vertaling.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Omdat er in sommige kerken wel predikanten zijn afgezet door een alternatieve samenlevingsvorm.
Terecht, lijkt me.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:Ik probeer het concreet te maken:

1. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen, door geen open internet of TV te bezitten.
2. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen door vrouwen geen lift aan te bieden in zijn auto als zijn echtgenote daar niet bij aanwezig is.

3. Volgens mij is het wel mogelijk dat andere personen de pastorie mogen bewonen.
Ik neem aan dat Gideon en Pura samen leefden, evenals Eli en Samuël.
'Schijn des kwaads' is al eerder hier op RF besproken. Dat is wat anders dan zoals het meestal uitgelegd wordt.
En verder zie ik het nut niet zo in van een bespreking van allerlei als-danproblemen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door WimA »

Zijn we nu de reformatorisch geoorloofde erotische verhalen aan het samenstellen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Mara »

Marco schreef:Schoonmaak hoeft geen probleem te zijn. Een huishoudster hoeft niet in huis te wonen. En als je als pastor bang bent voor roddels, regel dan twee schoonmaaksters tegelijk. Probleem opgelost.

Daarnaast: dit 'probleem' heeft niets met predikant zijn te maken. Beoefenaars van andere beroepen hebben ook huizen, en die maken ze ook schoon, in de meeste gevallen zelf. Je kunt als predikant ook de gebruiksaanwijzing van je wasmachine eens lezen, en bij het kopen van overhemden letten op de strijkvrijheid ervan. Dat doen ICT-ers ook...
Dat is typisch een mannenantwoord.
Het gaat toch niet alleen om een lap over de ramen en een prak op je bord?
Die ICTer komt laat thuis en hoeft geen mensen thuis te ontvangen, of een belijdeniscatechisatie in de studeerkamer te ontvangen.
Een pastorie moet een warm welkom bieden, aan behoeftige mensen.
Een huis is zomaar geen thuis, daar is meer voor nodig en vaak is dat toch de vrouwenhand.

En toe maar, 2 schoonmaaksters tegelijk, wie gaat dat betalen? En dat allemaal vanwege een paar rebbelkwebbels?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Marco »

Mara schreef:
Marco schreef:Schoonmaak hoeft geen probleem te zijn. Een huishoudster hoeft niet in huis te wonen. En als je als pastor bang bent voor roddels, regel dan twee schoonmaaksters tegelijk. Probleem opgelost.

Daarnaast: dit 'probleem' heeft niets met predikant zijn te maken. Beoefenaars van andere beroepen hebben ook huizen, en die maken ze ook schoon, in de meeste gevallen zelf. Je kunt als predikant ook de gebruiksaanwijzing van je wasmachine eens lezen, en bij het kopen van overhemden letten op de strijkvrijheid ervan. Dat doen ICT-ers ook...
Dat is typisch een mannenantwoord.
Het gaat toch niet alleen om een lap over de ramen en een prak op je bord?
Die ICTer komt laat thuis en hoeft geen mensen thuis te ontvangen, of een belijdeniscatechisatie in de studeerkamer te ontvangen.
Een pastorie moet een warm welkom bieden, aan behoeftige mensen.
Een huis is zomaar geen thuis, daar is meer voor nodig en vaak is dat toch de vrouwenhand.

En toe maar, 2 schoonmaaksters tegelijk, wie gaat dat betalen? En dat allemaal vanwege een paar rebbelkwebbels?
Twee schoonmaaksters een uur kost hetzelfde als een schoonmaakster twee uur (ja, da's een mannenantwoord...).

En die ICT-er komt inderdaad soms laat thuis, en moet dan het huishouden nog doen... valt niet mee. Dat de pastorie een warm welkom biedt, ligt in de eerste plaats niet aan de vrouwenhand. Dat ligt vooral aan de link met Christus die er in die pastorie is (net als bij die ICT-er). En dan smaakt koffie uit een mok net zo goed als uit een kopje op een schoteltje met een biscuitje erbij.

Overigens: Roddelen voorkom je niet door allerhande maatregelen. Je voorkomt dat eigenlijk alleen maar door het niet te doen (als gemeente).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:
Marco schreef:Schoonmaak hoeft geen probleem te zijn. Een huishoudster hoeft niet in huis te wonen. En als je als pastor bang bent voor roddels, regel dan twee schoonmaaksters tegelijk. Probleem opgelost.

Daarnaast: dit 'probleem' heeft niets met predikant zijn te maken. Beoefenaars van andere beroepen hebben ook huizen, en die maken ze ook schoon, in de meeste gevallen zelf. Je kunt als predikant ook de gebruiksaanwijzing van je wasmachine eens lezen, en bij het kopen van overhemden letten op de strijkvrijheid ervan. Dat doen ICT-ers ook...
Dat is typisch een mannenantwoord.
Het gaat toch niet alleen om een lap over de ramen en een prak op je bord?
Die ICTer komt laat thuis en hoeft geen mensen thuis te ontvangen, of een belijdeniscatechisatie in de studeerkamer te ontvangen.
Een pastorie moet een warm welkom bieden, aan behoeftige mensen.
Een huis is zomaar geen thuis, daar is meer voor nodig en vaak is dat toch de vrouwenhand.

En toe maar, 2 schoonmaaksters tegelijk, wie gaat dat betalen? En dat allemaal vanwege een paar rebbelkwebbels?
Twee schoonmaaksters een uur kost hetzelfde als een schoonmaakster twee uur (ja, da's een mannenantwoord...).

En die ICT-er komt inderdaad soms laat thuis, en moet dan het huishouden nog doen... valt niet mee. Dat de pastorie een warm welkom biedt, ligt in de eerste plaats niet aan de vrouwenhand. Dat ligt vooral aan de link met Christus die er in die pastorie is (net als bij die ICT-er). En dan smaakt koffie uit een mok net zo goed als uit een kopje op een schoteltje met een biscuitje erbij.

Overigens: Roddelen voorkom je niet door allerhande maatregelen. Je voorkomt dat eigenlijk alleen maar door het niet te doen (als gemeente).
Ik ben het niet met je eens.
Ik stelde dat een predikant niet genoeg heeft aan een vrouw met een sopdoekje en een strijkijzer.
En daarbij ook nog een pastorie ten volle toevluchtsoord te kunnen laten zijn, indien nodig.
Predikant is geen baantje, maar een ambt! I.t.t. jouw ICTer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door refo »

SecorDabar schreef:Ik probeer het concreet te maken:

1. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen, door geen open internet of TV te bezitten.
2. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen door vrouwen geen lift aan te bieden in zijn auto als zijn echtgenote daar niet bij aanwezig is.

3. Volgens mij is het wel mogelijk dat andere personen de pastorie mogen bewonen.
Ik neem aan dat Gideon en Pura samen leefden, evenals Eli en Samuël.
De tekst is: 22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads
Dat betekent niet dat je ook niet de schijn op je moet laden. 'Schijn' wil zeggen: voorkomen.
Dus onthoud u van iedere verschijningsvorm van het kwade.

De ongehuwde predikant is derhalve onschuldug als hij onschuldig is. De verkeerd opgevatte 'schijn' telt dus niet als zonde.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door ejvl »

Dan neemt hij toch een schoonmaker?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door refo »

ejvl schreef:Dan neemt hij toch een schoonmaker?
Dat is tegenwoordig nog erger dan een schoonmaakster.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Mara »

Nou, hopelijk heeft dominee een echtgenote EN een schoonmaker EN een tuinman EN klusjesmannen.
Is hij toch mooi ontdaan van de schijn des kwaads. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door refo »

Hij zal zich van de schijn van alle kwaad zelf moeten onthouden. En gezien de column van vandaag heeft niet iedere ds een tuinman of klusjesman. Of een vrouw.
Gesloten