Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
SecorDabar schreef:
Mara schreef:Ik probeer het concreet te maken:

1. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen, door geen open internet of TV te bezitten.
2. Een predikant dient de "schijn des kwaads" te voorkomen door vrouwen geen lift aan te bieden in zijn auto als zijn echtgenote daar niet bij aanwezig is.

3. Volgens mij is het wel mogelijk dat andere personen de pastorie mogen bewonen.
Ik neem aan dat Gideon en Pura samen leefden, evenals Eli en Samuël.
O ja, ik denk dat ik je wel begrijp.
Om een voorbeeld te noemen:
een predikant moet ook niet elke week op theevisite gaan bij een alleenstaande vrouw, wanneer zij niet ziek is, of wanneer er geen pastorale behoefte is.
Dat is ook wel eens fout gegaan weet ik.
Het is dan ook vrij moeilijk om het te bewijzen, dan gaat het toch weer om geruchten.
Want wie weet, verloopt alles netjes en ordelijk.
Maar zoals jij terecht zegt: hoedt u voor de schijn des kwaads.

Die scheidslijn kan best dun zijn. En in de praktijk soms wat lastiger te handhaven, want er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen, waarbij die schijn niet vermeden kan worden.
Het gaat om een bepaalde continuering hiervan, bedoel je dat S.C.?
Ja dat heeft u goed gezien, al denk ik dat de "schijn des kwaads" niet opgaat als een RK pastoor een huishoudster heeft.
Vreemde genoeg vindt men dat vaak wel als een ongehuwde dominee dat zou doen.
Dat komt denk ik vanwege het feit dat een pastoor niet mag trouwen (tegenwoordig wel dacht ik) en voor een predikant is het wel aanbevelenswaardig.
Hij heeft niet de plicht om te trouwen, niet elke predikant is (meer) gehuwd.
Tja, en de beste man kan waarschijnlijk niet zijn gehele pastorie schoonhouden en zijn eten koken.
Fijn als er dan een familielid zou zijn, maar waarom zou dat geen "vreemde" vrouw kunnen zijn?

Vanwege die schijn des kwaads dan maar een wat oudere huishoudster bij een jonge predikant zetten?

Ik vind het eigenlijk een lastig probleem, als ik er verder over nadenk. Want hoe zou een predikant, weduwnaar, van 70 jaar dit moeten oplossen?
Bij zijn kinderen in huis, of kinderen bij hem intrekken?
Want een jonge vrouw, is een jong blaadje en een oudere vrouw kan mogelijk zijn 2e vrouw worden.

Brrr. Zo wordt het roddelbladniveau. :fi
Nee, een pastoor mag nog steeds niet trouwen.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door ejvl »

refo schreef:
ejvl schreef:Dan neemt hij toch een schoonmaker?
Dat is tegenwoordig nog erger dan een schoonmaakster.
Dan gaat hij klein wonen en doet het gewoon zelf. Zo moeilijk is dat ook niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Mara »

Volgens mij was het probleem niet de schoonmaker, maar of het wenselijk is als bij een alleenstaande predikant, een huishoudster in gaat wonen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Zita »

Mara schreef:Volgens mij was het probleem niet de schoonmaker, maar of het wenselijk is als bij een alleenstaande predikant, een huishoudster in gaat wonen.
Bestaan er überhaupt nog huishoudsters? Het klinkt mij nogal vooroorlogs in de oren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Volgens mij was het probleem niet de schoonmaker, maar of het wenselijk is als bij een alleenstaande predikant, een huishoudster in gaat wonen.
Bestaan er überhaupt nog huishoudsters? Het klinkt mij nogal vooroorlogs in de oren.
Ik heb voor de grap eens op het woord gegoogled, maar dan kom je op werkster uit.
Maar een werkster is toch echt iets anders dan een huishoudster, zoals jij die bedoelde, van voor de oorlog.
Ze zijn er nog wel weet ik, bij de rijkeren, maar dan worden ze anders genoemd.
Er is ook nog een opleiding voor butlers in Nederland. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
refo schreef:
ejvl schreef:Dan neemt hij toch een schoonmaker?
Dat is tegenwoordig nog erger dan een schoonmaakster.
Dan gaat hij klein wonen en doet het gewoon zelf. Zo moeilijk is dat ook niet.
Het gaat niet over moeilijk. Het gaat er over dat iemand anders dat net zo goed of zelfs beter kan doen. Niet iedereen vindt schoonmaken leuk. Als je dat niet leuk vindt, of het druk hebt met andere dingen, kun je dat toch beter door iemand anders laten doen? Dominees in de verschillende GG hebben nou niet bepaald veel tijd over voor ontspanning.

Maar een schoonmaakster beheert niet de agenda. Volgens mij gaat het in het bedoelde geval meer om een persoonlijk assistent/ chauffeur etc.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door GJdeBruijn »

Nu worden er inmiddels namen genoemd. Dat werkt suggestief en insinuerend in een topic als deze.
Het lijkt me verstandig om dit topic te sluiten. :lock
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wanneer wordt een predikant afgezet ivm 7e gebod?

Bericht door Tiberius »

GJdeBruijn schreef:Nu worden er inmiddels namen genoemd. Dat werkt suggestief en insinuerend in een topic als deze.
Het lijkt me verstandig om dit topic te sluiten. :lock
Ok; plus de namen zijn verwijderd.
Gesloten