Televisiebezit

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

Het valt mij in toenemende mate op dat mensen die bij de tv werkzaam zijn, zelf nauwelijks tv kijken.
Dan lees ik een interview waarin naar hun kijkgedrag wordt gevraagd en komen sommige tot een uurtje per maand.
Voor veel mensen is het toch een soort andere wereld, gemakkelijk vermaak.
Je gaat zitten en je hoeft alleen maar te kijken. Iemand anders verzint de antwoorden, leest het nieuws voor of spreekt met een gast.
Je kunt er zelfs een tukje bij doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben een televisiekijker, ik kijk tot zover alleen maar dingen die ik interessant vind.
National Geographic bijvoorbeeld, documentaires over natuur en geschiedenis.
Dingen die mij tegenstaan kijk ik niet en zoek ik ook niet op.
In godslastering en zedeloze uitspattingen ben ik niet geïnteresseerd dus die komen ook niet op mijn scherm.
Mijn betoog in het kort: Wat je verafschuwt hoef je ook niet te bekijken, bekijk je het wel is het een bewuste keuze en moet je die zelf verantwoorden, niet de televisie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Televisiebezit

Bericht door Isala »

http://www.cip.nl/nieuws/mei-2015/49314 ... -Hilversum

citaat uit bovenstaand artikel uit Trouw van vandaag:

Naar Hilversum met je trauma
"Ik (Willem Pekelder) zou liever willen spreken van individualisering van het trauma. Juist omdat dát woord nog beter aangeeft hoe allerlei vertrouwde verbanden (kerk, verenigingen, familie, huwelijk, verzorgingsstaat) zijn verbrokkeld of uit het zicht verdwenen. We hebben inderdaad alleen onszelf nog. Waar mensen vroeger met hun ellende naar de kerk gingen, gaan ze er nu mee naar Hilversum. De presentator is de nieuwe pastor, die ons begripvol aanhoort, met dit verschil dat hij met een schuin oog voortdurend op de kijkcijfers let.

Zeker is dat de tobbende mens niet meer in de eerste plaats de kerk op zijn weg treft, maar de omroep. Op haar manier voedt de televisie hongerigen, laaft ze dorstigen en troost ze weduwen. 'Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt', noodt Hilversum, 'en ik zal u rust geven.' En kijkcijfers".


Wat vinden jullie van dit artikel?
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

Isala schreef:http://www.cip.nl/nieuws/mei-2015/49314 ... -Hilversum
citaat uit bovenstaand artikel uit Trouw van vandaag:
Naar Hilversum met je trauma
"Ik (Willem Pekelder) zou liever willen spreken van individualisering van het trauma. Juist omdat dát woord nog beter aangeeft hoe allerlei vertrouwde verbanden (kerk, verenigingen, familie, huwelijk, verzorgingsstaat) zijn verbrokkeld of uit het zicht verdwenen. We hebben inderdaad alleen onszelf nog. Waar mensen vroeger met hun ellende naar de kerk gingen, gaan ze er nu mee naar Hilversum. De presentator is de nieuwe pastor, die ons begripvol aanhoort, met dit verschil dat hij met een schuin oog voortdurend op de kijkcijfers let.
Zeker is dat de tobbende mens niet meer in de eerste plaats de kerk op zijn weg treft, maar de omroep. Op haar manier voedt de televisie hongerigen, laaft ze dorstigen en troost ze weduwen. 'Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt', noodt Hilversum, 'en ik zal u rust geven.' En kijkcijfers".
Wat vinden jullie van dit artikel?
Dit geldt niet alleen voor de tv, maar ook voor de stille tochten (verbondenheid) het langs de weg staan toen de lijkwagens met menselijke resten voorbij reden, massaal bloemen gooien op een lijkauto (begonnen met P. Fortuyn), een soort massale herdenkingsdiensten, zonder enige vorm van religie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef:Wat vinden jullie van dit artikel?
Er zit naar mijn mening een behoorlijke kern van waarheid in.
Spirituele samenhang en gemeenschapszin worden tegenwoordig vervangen door individualiteit en sensatie.
De nooddruftige word weliswaar geholpen maar ook uitgebuit en geëtaleerd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie