Televisiebezit

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

Moedervan3 schreef:
Mij hoor je niet zeggen dat hij geen kritiek mag hebben op EO of Family7... maar er kwam weer een stempeltje bij... en als we gaan stempelen wordt gelijk alles over één kam geschoren. En daar heb ik nou echt een hekel aan. Je kan een bepaald programma bekritiseren of het er niet mee eens zijn, maar om nou gelijk het stempeltje 'EO-godsdienst' uit de kast te halen, sorry... alsof iedereen die bij de EO werkt hetzelfde denkt, hetzelfde doet en dezelfde mening heeft. Bam... afgekeurd! Er zijn toch ook boeken die je goed kunt lezen en boeken die je het beste kunt verbranden? Dan wordt het boek toch ook niet gelijk bestempeld als 'slecht'.
Ze zullen niet allen hetzelfde denken, maar je bent het toch hopelijk wel eens met mij, ons, dat er heel veel mee door kan bij de eo. TEveel.
Het gaat niet om een stempel, maar veel dingen daar zien er wel hetzelfde uit en geven hetzelfde geluid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Luther schreef: Zou je mij dan 10 programma's van de EO en van Family7 kunnen noemen, die niet onder de noemer van DIA vallen?
Family7 ken ik niet. E.a van de EO wel, nu heeft dit niet direct altijd iets met geloof te maken, maar het zijn over het algemeen redelijke programma's.

Blauw bloed.
De Muzikale fruitmand.
Dit is de dag. (Radio)
Het familiediner.
Koek en Ei.
Nederland zingt.
Nederland zingt op zondag.
Nederland zingt op verzoek.
Life Story.
Musica Religiosa.
Natuur op 2.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisiebezit

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef: Zou je mij dan 10 programma's van de EO en van Family7 kunnen noemen, die niet onder de noemer van DIA vallen?
Family7 ken ik niet. E.a van de EO wel, nu heeft dit niet direct altijd iets met geloof te maken, maar het zijn over het algemeen redelijke programma's.

Blauw bloed.
De Muzikale fruitmand.
Dit is de dag. (Radio)
Het familiediner.
Koek en Ei.
Nederland zingt.
Nederland zingt op zondag.
Nederland zingt op verzoek.
Life Story.
Musica Religiosa.
Natuur op 2.
Ik bedoelde uiteraard 10 programma's waarin wél de identiteit naar voren komt, maar niet het zgn. EO-geloof.
Dan vallen Blauw Bloed, Dit is de dag, het familiediner, Koek en ei af.
De andere genoemde programma's zijn in meer of mindere mate dragers van dit EO-geloof, m.n. Nederland zingt en De Muzikale Fruitmand.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Luther schreef: De andere genoemde programma's zijn in meer of mindere mate dragers van dit EO-geloof, m.n. Nederland zingt en De Muzikale Fruitmand.
Voor een echt oordeel kijk ik dat te weinig, voornamelijk omdat de muziek niet mijn smaak is.
De keren toen ik het gekeken heb, werd er wel een diversiteit aan liederen en psalmen gezongen. Niet alleen opwekking, maar ook psalmen en bijvoorbeeld het lied: Vaste Rots van mijn behoud. Dat is toch een erg behoudend lied.

De reformatorische identiteit zoals deze bekend is binnen de kerken die genoemd worden in de forumregels komen in mindere mate naar voren inderdaad.
De vraag is of ze wel hetzelfde evangelie brengen. Een identiteit is vergankelijk. Maar goed ook, anders waren er wereldwijd maar heel weinig christenen die het bij het rechte eind hebben.
Het evangelie is onveranderlijk en wereldwijd hetzelfde, een algemene christelijke kerk, maar wel het hele evangelie.

Daarvoor ken ik de EO niet goed genoeg. Maar ik weet wel dat het in ieder geval in de liederen / psalmen wel naar voren komt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Luther schreef: De andere genoemde programma's zijn in meer of mindere mate dragers van dit EO-geloof, m.n. Nederland zingt en De Muzikale Fruitmand.
Voor een echt oordeel kijk ik dat te weinig, voornamelijk omdat de muziek niet mijn smaak is.
De keren toen ik het gekeken heb, werd er wel een diversiteit aan liederen en psalmen gezongen. Niet alleen opwekking, maar ook psalmen en bijvoorbeeld het lied: Vaste Rots van mijn behoud. Dat is toch een erg behoudend lied.

De reformatorische identiteit zoals deze bekend is binnen de kerken die genoemd worden in de forumregels komen in mindere mate naar voren inderdaad.
De vraag is of ze wel hetzelfde evangelie brengen. Een identiteit is vergankelijk. Maar goed ook, anders waren er wereldwijd maar heel weinig christenen die het bij het rechte eind hebben.
Het evangelie is onveranderlijk en wereldwijd hetzelfde, een algemene christelijke kerk, maar wel het hele evangelie.

Daarvoor ken ik de EO niet goed genoeg. Maar ik weet wel dat het in ieder geval in de liederen / psalmen wel naar voren komt.
In mindere mate :quoi Waarvoor bestaat nog een refoforum als we de gedachten van Evangelische beweging gaan overnemen? En toch... je ziet het gebeuren!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisiebezit

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef: De andere genoemde programma's zijn in meer of mindere mate dragers van dit EO-geloof, m.n. Nederland zingt en De Muzikale Fruitmand.
Voor een echt oordeel kijk ik dat te weinig, voornamelijk omdat de muziek niet mijn smaak is.
De keren toen ik het gekeken heb, werd er wel een diversiteit aan liederen en psalmen gezongen. Niet alleen opwekking, maar ook psalmen en bijvoorbeeld het lied: Vaste Rots van mijn behoud. Dat is toch een erg behoudend lied.

De reformatorische identiteit zoals deze bekend is binnen de kerken die genoemd worden in de forumregels komen in mindere mate naar voren inderdaad.
De vraag is of ze wel hetzelfde evangelie brengen. Een identiteit is vergankelijk. Maar goed ook, anders waren er wereldwijd maar heel weinig christenen die het bij het rechte eind hebben.
Het evangelie is onveranderlijk en wereldwijd hetzelfde, een algemene christelijke kerk, maar wel het hele evangelie.

Daarvoor ken ik de EO niet goed genoeg. Maar ik weet wel dat het in ieder geval in de liederen / psalmen wel naar voren komt.
Juist de mix is wat mij betreft onjuist. Er zijn zeker mooie, en inhoudsvolle liederen; maar die worden wel op 1 lijn gesteld met allerhande remonstrantse liederen en liedjes, alsof het allemaal maar om peanuts gaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
ejvl schreef:
Luther schreef: De andere genoemde programma's zijn in meer of mindere mate dragers van dit EO-geloof, m.n. Nederland zingt en De Muzikale Fruitmand.
Voor een echt oordeel kijk ik dat te weinig, voornamelijk omdat de muziek niet mijn smaak is.
De keren toen ik het gekeken heb, werd er wel een diversiteit aan liederen en psalmen gezongen. Niet alleen opwekking, maar ook psalmen en bijvoorbeeld het lied: Vaste Rots van mijn behoud. Dat is toch een erg behoudend lied.

De reformatorische identiteit zoals deze bekend is binnen de kerken die genoemd worden in de forumregels komen in mindere mate naar voren inderdaad.
De vraag is of ze wel hetzelfde evangelie brengen. Een identiteit is vergankelijk. Maar goed ook, anders waren er wereldwijd maar heel weinig christenen die het bij het rechte eind hebben.
Het evangelie is onveranderlijk en wereldwijd hetzelfde, een algemene christelijke kerk, maar wel het hele evangelie.

Daarvoor ken ik de EO niet goed genoeg. Maar ik weet wel dat het in ieder geval in de liederen / psalmen wel naar voren komt.
Juist de mix is wat mij betreft onjuist. Er zijn zeker mooie, en inhoudsvolle liederen; maar die worden wel op 1 lijn gesteld met allerhande remonstrantse liederen en liedjes, alsof het allemaal maar om peanuts gaat.
Mix = vermenging. Onze predikant drukte het al jaren geleden ongeveer zo uit (woordelijk kan ik het niet meer zeggen): Het is een geestelijk tutti-frutti waar ieder naar believen iets van kan meepakken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Televisiebezit

Bericht door Pimpelmees »

Wij hebben 6 jaar geleden de televisie de deur uit gedaan. Heerlijk. Niet meer die tientallen kanalen met troep. Ik kan het elk gezin aanraden.
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Televisiebezit

Bericht door Moedervan3 »

Zou je mij dan 10 programma's van de EO en van Family7 kunnen noemen, die niet onder de noemer van DIA vallen?
Laat DIA eerst maar eens duidelijk maken wat hij met zijn zgn 'EO-godsdienst' bedoeld. De programma's die hierboven al genoemd zijn, die zijn al afgekeurd want die zijn qua inhoud niet gericht genoeg op leer en dogma's... terwijl ze wel gaan over naastenliefde, natuur, en vul zelf maar verder in. Ach... ik hou maar op... maar niet alles van de EO is slecht... dat weet jij net zo goed als ik... En het gaat mij er ook niet om of je het met alle programma's van de EO eens bent en of je lid bent van de EO, maar het gaat er mij om dat er weer een nieuw stempel is blijkbaar 'EO-godsdienst', blijkbaar een nieuw soort groep ofzo. En die groep is bij voorbaat al afgekeurd! Wie bij deze groep hoort is blijkbaar remonstrants en hangt een feel-good evangelie aan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisiebezit

Bericht door Luther »

Moedervan3 schreef:
Zou je mij dan 10 programma's van de EO en van Family7 kunnen noemen, die niet onder de noemer van DIA vallen?
Laat DIA eerst maar eens duidelijk maken wat hij met zijn zgn 'EO-godsdienst' bedoeld. De programma's die hierboven al genoemd zijn, die zijn al afgekeurd want die zijn qua inhoud niet gericht genoeg op leer en dogma's... terwijl ze wel gaan over naastenliefde, natuur, en vul zelf maar verder in. Ach... ik hou maar op... maar niet alles van de EO is slecht... dat weet jij net zo goed als ik... En het gaat mij er ook niet om of je het met alle programma's van de EO eens bent en of je lid bent van de EO, maar het gaat er mij om dat er weer een nieuw stempel is blijkbaar 'EO-godsdienst', blijkbaar een nieuw soort groep ofzo. En die groep is bij voorbaat al afgekeurd! Wie bij deze groep hoort is blijkbaar remonstrants en hangt een feel-good evangelie aan.
Je hebt het in je laatste zin goed begrepen! Het is echter geen nieuwe groep; helaas vind je deze mensen inmiddels door alle kerken heen, en meestal herkennen mensen het niet eens meer. En nee, over leer en dogma's hebben we het hier nog niet gehad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef: Een vermenging met andere
volken wekte altijd Gods ongenoegen op. Lees bv. het boek Richteren eens aandachtig.
Toevallig het hoofdstuk wat ik in deze periode dagelijks pleeg te lezen.
Ik zet daar graag het visioen van Petrus tegen over betreffende rein en onrein, en de openstelling jegens andere volkeren in het nieuwe testament.
Laat iedere christen (Gereformeerd of niet) een voorbeeld en een baken zijn voor de andere volkeren.
Gedenk de gelijkenis der talenten: Matheus 25:10-30
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Televisiebezit

Bericht door Moedervan3 »

Je hebt het in je laatste zin goed begrepen! Het is echter geen nieuwe groep; helaas vind je deze mensen inmiddels door alle kerken heen, en meestal herkennen mensen het niet eens meer. En nee, over leer en dogma's hebben we het hier nog niet gehad.
Dia: jij herkent ze in ieder geval wel!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisiebezit

Bericht door Luther »

Moedervan3 schreef:
Je hebt het in je laatste zin goed begrepen! Het is echter geen nieuwe groep; helaas vind je deze mensen inmiddels door alle kerken heen, en meestal herkennen mensen het niet eens meer. En nee, over leer en dogma's hebben we het hier nog niet gehad.
Dia: jij herkent ze in ieder geval wel!
Ik ben DIA niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Moedervan3 schreef:
Je hebt het in je laatste zin goed begrepen! Het is echter geen nieuwe groep; helaas vind je deze mensen inmiddels door alle kerken heen, en meestal herkennen mensen het niet eens meer. En nee, over leer en dogma's hebben we het hier nog niet gehad.
Dia: jij herkent ze in ieder geval wel!
Er zo veel verwarring dat ik er geen touw meer aan kan vast knopen. Het krioelt hier nu allemaal over elkaar en door elkaar. Dat is het gevolg van meerdere geloven die elkaar niet verstaan. Hier wreekt zich
de breedte van Refoforum.

Ik zou de raad kunnen geven als u dogmatisch onderlegd wil zijn: Lees de Gereformeerde Dogmatiek
van Ds. G.H. Kersten. Ik ben geen man van de theorie, maar meer de praktijk. Om het zo eens uit te drukken, maar de praktijk is ook nogal wat gezegd. En dat zal ook niet ieder begrijpen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 mei 2015, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisiebezit

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Moedervan3 schreef:
Je hebt het in je laatste zin goed begrepen! Het is echter geen nieuwe groep; helaas vind je deze mensen inmiddels door alle kerken heen, en meestal herkennen mensen het niet eens meer. En nee, over leer en dogma's hebben we het hier nog niet gehad.
Dia: jij herkent ze in ieder geval wel!
Er zo veel verwarring dat ik er geen touw meer aan kan vast knopen. Het krioelt hier nu allemaal over elkaar en door elkaar. Dat is het gevolg van meerdere geloven die elkaar niet verstaan. Hier wreekt zich
de breedte van Refoforum.

Ik zou de raad kunnen geven als u dogmatisch onderlegd wil zijn: Lees de Gereformeerde Dogmatiek
van Ds. G.H. Kersten. Ik ben geen men van de theorie, maar meer de praktijk. Om het zo eens uit te drukken, want de praktijk is ook nogal wat gezegd. En dat zal ook niet ieder begrijpen.
Ik zou liever willen pleiten voor de Institutie van Calvijn of de Redelijke Godsdienst van Brakel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie