Televisiebezit

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

Pimpelmees schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Er zijn nog wel meer woorden die je niet letterlijk in de Bijbel tegenkomt. Zelfmoordbom, LSD, hacker, kredietcrisis, houseparty, Breezer, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch kun je op basis van de Bijbel best dingen zeggen over de omgang met deze zaken.
Dat klopt, maar het merendeel van de genoemde dingen zijn duidelijk destructief of verleidelijk tot zonde.
Een televisietoestel is in al zijn eenvoud een elektronisch communicatiemiddel waarvan de eigenaar beslist wat er op bekeken word, wanneer en hoelang.
Men kan er vieze films op kijken maar met kan er ook preken en diensten op zien, die keus is volledig afhankelijk van de persoon, niet van het voorwerp.

Door auto's vallen er meer doden dan door televisies, maar ik zie een hoop gelovigen toch met een auto.
Ik kan er dronken in gaan zitten of gewoon gebruiken met gepaste verantwoordelijkheid om van A naar B te komen.
Ik heb ook messen in huis, ik kan daar iemand mee naar het leven staan of gewoon gebruiken om eten te snijden en brood te smeren.

Een gebruiksvoorwerp op zich is nooit zondig, de mens is zondig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisiebezit

Bericht door eilander »

Van Ewijk schreef:
Pimpelmees schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Er zijn nog wel meer woorden die je niet letterlijk in de Bijbel tegenkomt. Zelfmoordbom, LSD, hacker, kredietcrisis, houseparty, Breezer, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch kun je op basis van de Bijbel best dingen zeggen over de omgang met deze zaken.
Dat klopt, maar het merendeel van de genoemde dingen zijn duidelijk destructief of verleidelijk tot zonde.
Een televisietoestel is in al zijn eenvoud een elektronisch communicatiemiddel waarvan de eigenaar beslist wat er op bekeken word, wanneer en hoelang.
Men kan er vieze films op kijken maar met kan er ook preken en diensten op zien, die keus is volledig afhankelijk van de persoon, niet van het voorwerp.

Door auto's vallen er meer doden dan door televisies, maar ik zie een hoop gelovigen toch met een auto.
Ik kan er dronken in gaan zitten of gewoon gebruiken met gepaste verantwoordelijkheid om van A naar B te komen.
Ik heb ook messen in huis, ik kan daar iemand mee naar het leven staan of gewoon gebruiken om eten te snijden en brood te smeren.

Een gebruiksvoorwerp op zich is nooit zondig, de mens is zondig.
Daarom moet je ook geen auto, mes of tv aanschaffen als je die niet nodig hebt. Ik kan niet zonder auto en ook niet zonder mes. Met gemak kan ik zonder tv, ik ben blij dat ik er geen heb.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
Pimpelmees schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Er zijn nog wel meer woorden die je niet letterlijk in de Bijbel tegenkomt. Zelfmoordbom, LSD, hacker, kredietcrisis, houseparty, Breezer, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch kun je op basis van de Bijbel best dingen zeggen over de omgang met deze zaken.
Dat klopt, maar het merendeel van de genoemde dingen zijn duidelijk destructief of verleidelijk tot zonde.
Een televisietoestel is in al zijn eenvoud een elektronisch communicatiemiddel waarvan de eigenaar beslist wat er op bekeken word, wanneer en hoelang.
Men kan er vieze films op kijken maar met kan er ook preken en diensten op zien, die keus is volledig afhankelijk van de persoon, niet van het voorwerp.

Door auto's vallen er meer doden dan door televisies, maar ik zie een hoop gelovigen toch met een auto.
Ik kan er dronken in gaan zitten of gewoon gebruiken met gepaste verantwoordelijkheid om van A naar B te komen.
Ik heb ook messen in huis, ik kan daar iemand mee naar het leven staan of gewoon gebruiken om eten te snijden en brood te smeren.

Een gebruiksvoorwerp op zich is nooit zondig, de mens is zondig.
Een tv is op zich een dood ding. Een auto, een pc, een zwaard ook, om maar wat te noemen.
Toch kan zowel een auto, een pc als een zwaard destructief zijn.
Nu zijn er dingen in deze maatschappij die we niet kunnen terugdraaien.
We kunnen de auto misbruiken door op een mensenmassa in te rijden
We kunnen een pc gebruiken voor de 'lusten van het vlees' om maar één zaak te noemen.
Maar voor deze twee kunnen we in feite niet meer terug. Ze zijn er, en zonder is leven in deze
maatschappij welhaast ondoenlijk.
Maar kan dat ook van de tv gezegd worden?
Wat er via de vindingen van de mens op voorgesteld wordt is wel degelijk destructief.
Ik zeg het heel voorzichtig:
* Er schijnen moorden vertoont te worden
* Er schijnt openbare Godslastering en vloeken uitgezonden te worden
* Er schijnt sprake te zijn van een eenzijdige gekleurde meest antichristelijke berichtgeving
* Er schijnen films uitgezonden te worden die voorheen enkel in de bioscoop te zien waren
Moeten we nog meer zeggen om aan te tonen hoe destructief de tv is?
Weten we welk een rol de tv mede heeft gespeeld in de secularisering van Europa?
Als we dit weten kunnen we de tv dan nog als niet-destructief bestempelen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Televisiebezit

Bericht door parel »

Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
Mijn mening hier over is simpel.
Voor de gereformeerden zowel als andere protestanten is de bijbel het enige vaste richtsnoer (solo scriptura)
Ik ben in al mijn dagelijkse lezingen van de schrift in alle geboden en verboden nergens het woord tv tegen gekomen.
Het woord 'auto' of 'fiets' staat ook njet in de bijbel.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
Mijn mening hier over is simpel.
Voor de gereformeerden zowel als andere protestanten is de bijbel het enige vaste richtsnoer (solo scriptura)
Ik ben in al mijn dagelijkse lezingen van de schrift in alle geboden en verboden nergens het woord tv tegen gekomen.
Het woord 'auto' of 'fiets' staat ook njet in de bijbel.
parel wel...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Televisiebezit

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
parel schreef:
Van Ewijk schreef:
Spreeuw schreef: Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
Mijn mening hier over is simpel.
Voor de gereformeerden zowel als andere protestanten is de bijbel het enige vaste richtsnoer (solo scriptura)
Ik ben in al mijn dagelijkse lezingen van de schrift in alle geboden en verboden nergens het woord tv tegen gekomen.
Het woord 'auto' of 'fiets' staat ook njet in de bijbel.
parel wel...
Afbeelding
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Televisiebezit

Bericht door DDD »

Toch zei dr. Van der Graaf onlangs nog in het ND dat de tv een belangrijke oorzaak van kerkverlating is. En ik geloof dat ook zeker. Natuurlijk is dat geen verbod, maar een waarschuwing is het wel.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef: Wat er via de vindingen van de mens op voorgesteld wordt is wel degelijk destructief.
Ik zeg het heel voorzichtig:
* Er schijnen moorden vertoont te worden
* Er schijnt openbare Godslastering en vloeken uitgezonden te worden
* Er schijnt sprake te zijn van een eenzijdige gekleurde meest antichristelijke berichtgeving
* Er schijnen films uitgezonden te worden die voorheen enkel in de bioscoop te zien waren
Moeten we nog meer zeggen om aan te tonen hoe destructief de tv is?
Weten we welk een rol de tv mede heeft gespeeld in de secularisering van Europa?
Als we dit weten kunnen we de tv dan nog als niet-destructief bestempelen?
DDD schreef:Toch zei dr. Van der Graaf onlangs nog in het ND dat de tv een belangrijke oorzaak van kerkverlating is. En ik geloof dat ook zeker. Natuurlijk is dat geen verbod, maar een waarschuwing is het wel.
Over die secularisering en kerkverlating, die heeft allang ingezet in de tijd voor de uitvinding van de televisie.
Sinds de vorige eeuwwisseling gaan al minder mensen naar de kerk, pas in de tweede helft van de vorige eeuw werd dat echt merkbaar.
Bedenk dat ik andere delen van de wereld zoals de verenigde Staten, het Katholieke Zuid-Amerika en ook in Christelijke delen van Azie men gewoon een tv in huis geeft en daar het geloof nog een enorm deel uitmaakt van de cultuur.
Sterker nog, in Islamitische landen heeft de ontvangst van Amerikaanse prediking via de tv geleid tot een veelvoud van bekering.

Wat moorden en andere vuiligheid betreft, men voed zijn kinderen beschermt op met als resultaat dat als ze op volwassen leeftijd zelf op ontdekking gaan er alsnog mee geconfronteerd worden en dit een nog grotere indruk maakt omdat het een onbekend verschijnsel is.
Van jongs af aan leert men relativeren en dat is juist de basis voor een evenwichtige opvoeding met indien daarbij horende geestelijke toerusting.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef: Wat er via de vindingen van de mens op voorgesteld wordt is wel degelijk destructief.
Ik zeg het heel voorzichtig:
* Er schijnen moorden vertoont te worden
* Er schijnt openbare Godslastering en vloeken uitgezonden te worden
* Er schijnt sprake te zijn van een eenzijdige gekleurde meest antichristelijke berichtgeving
* Er schijnen films uitgezonden te worden die voorheen enkel in de bioscoop te zien waren
Moeten we nog meer zeggen om aan te tonen hoe destructief de tv is?
Weten we welk een rol de tv mede heeft gespeeld in de secularisering van Europa?
Als we dit weten kunnen we de tv dan nog als niet-destructief bestempelen?
DDD schreef:Toch zei dr. Van der Graaf onlangs nog in het ND dat de tv een belangrijke oorzaak van kerkverlating is. En ik geloof dat ook zeker. Natuurlijk is dat geen verbod, maar een waarschuwing is het wel.
Over die secularisering en kerkverlating, die heeft allang ingezet in de tijd voor de uitvinding van de televisie.
Sinds de vorige eeuwwisseling gaan al minder mensen naar de kerk, pas in de tweede helft van de vorige eeuw werd dat echt merkbaar.
Bedenk dat ik andere delen van de wereld zoals de verenigde Staten, het Katholieke Zuid-Amerika en ook in Christelijke delen van Azie men gewoon een tv in huis geeft en daar het geloof nog een enorm deel uitmaakt van de cultuur.
Sterker nog, in Islamitische landen heeft de ontvangst van Amerikaanse prediking via de tv geleid tot een veelvoud van bekering.

Wat moorden en andere vuiligheid betreft, men voed zijn kinderen beschermt op met als resultaat dat als ze op volwassen leeftijd zelf op ontdekking gaan er alsnog mee geconfronteerd worden en dit een nog grotere indruk maakt omdat het een onbekend verschijnsel is.
Van jongs af aan leert men relativeren en dat is juist de basis voor een evenwichtige opvoeding met indien daarbij horende geestelijke toerusting.
Laten de zaken recht voorstellen. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat Nederland een gedoopte natie genoemd kon worden. In te tijd na mijn geboorte werd in Nederland de eerste tv-uitzending uitgezonden.
Daarvoor was er al heel veel gewaarschuwd in de kerkelijke pers, naar aanleiding van o.a. de bevindingen in Amerika en vanwege het feit dat men door de tv 'de wereld in huis' zou halen. De tv werd dan ook in alle reformatorische kerken censurabel gesteld. In ieder geval in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), en de tv werd ook geweerd in een deel van de Christellijke Gereformeerde Kerken en in verschillende behoudende Bondsgemeenten binnen de Nederlands Hervormde Kerk. Het lijkt me dat deze maatregelen toch niet zomaar werden genomen. Neem de moeite eens om via Digibron de artikelen tegen de tv te lezen, voor dat deze in Nederland was ingevoerd. Er is nogal wat over geschreven in het kerkelijk orgaan van de Ger. Gem. "De Saambinder" van voor 1951, het jaar dat in Nederland de eerste tv-uitzending plaats vond. Ook andere christelijke bladen lieten een waarschuwend geluid horen.

Verder, de pc is zeker zo gevaarlijk als te tv. Daarmee halen ook de wereld in huis. Christelijke gezinnen leven daardoor niet meer afscheiden maar het bevorderd dar de kerkelijke mens zich meer en meer vermengd met de kinderen der wereld. Dat kunnen we ook lezen van de mensen voor de zondvloed. Een vermenging van kerk en wereld.
Verder valt me het logo van Windows op: Is dar niet een venster naar de wereld?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisiebezit

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:Een vermenging van kerk en wereld.
Verder valt me het logo van Windows op: Is dar niet een venster naar de wereld?
Vertel mij eens wat de waarde is van een kerk annex geloofsbeweging die zich isoleert van de rest van de wereld?
Een geloof dat het niet kan doorstaan om door ''een venster'' te kijken en te aanschouwen wat de schrift reeds lang voorspeld had (zonde en teloorgang) is wereldvreemd en zwak.
Gedoemd om bij de eerste de beste confrontatie met de realiteit in te storten als een kaartenhuis.
Ikzelf geloof dat God boven de realiteit staat, niet andersom.
Stonden de profeten tot en met de Here Jezus zelf niet midden in de wereld met al zijn zonden, verleidingen en geweld?
Trokken de Apostelen niet met gevaar voor eigen leven over geheel de aarde om alle volkeren tot discipelen te maken?
In nood leert men bidden.

Een gelovig kind beschermd opvoeden zonder toerusting gespitst op de kwalijke dingen in deze wereld is hetzelfde als een boxer te trainen door hem slechts jaren tegen een stootzak te laten slaan.
Bij de eerste de beste match tegen een echte levende tegenstander gaat hij genadeloos onderuit.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:Een vermenging van kerk en wereld.
Verder valt me het logo van Windows op: Is dar niet een venster naar de wereld?
Vertel mij eens wat de waarde is van een kerk annex geloofsbeweging die zich isoleert van de rest van de wereld?
Een geloof dat het niet kan doorstaan om door ''een venster'' te kijken en te aanschouwen wat de schrift reeds lang voorspeld had (zonde en teloorgang) is wereldvreemd en zwak.
Gedoemd om bij de eerste de beste confrontatie met de realiteit in te storten als een kaartenhuis.
Ikzelf geloof dat God boven de realiteit staat, niet andersom.
Stonden de profeten tot en met de Here Jezus zelf niet midden in de wereld met al zijn zonden, verleidingen en geweld?
Trokken de Apostelen niet met gevaar voor eigen leven over geheel de aarde om alle volkeren tot discipelen te maken?
In nood leert men bidden.

Een gelovig kind beschermd opvoeden zonder toerusting gespitst op de kwalijke dingen in deze wereld is hetzelfde als een boxer te trainen door hem slechts jaren tegen een stootzak te laten slaan.
Bij de eerste de beste match tegen een echte levende tegenstander gaat hij genadeloos onderuit.
Mag ik er ten eerste op wijzen dat in de reformatorische kerken de Naam Heere als eigennaam van
de Allerhoogste wordt geschreven met drie e's?
Verder ia ook te lezen aangaande Gods volk: Mijn volk zal alleen wonen. Een vermenging met andere
volken wekte altijd Gods ongenoegen op. Lees bv. het boek Richteren eens aandachtig.
Van de rest kun je weten dat het niet serieus kan worden genomen. Ik neem aan dat dit voortvloeit
uit onkunde omtrent het reformatorische belijden en leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Televisiebezit

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Mag ik er ten eerste op wijzen dat in de reformatorische kerken de Naam Heere als eigennaam van
de Allerhoogste wordt geschreven met drie e's?
Maar in de psalmen zingen ze voortdurend Heer. En die apostrofjes die de GBS erachter heeft geplakt, hebben er van den beginne niet gestaan, want de berijmers van 1773 kozen welbewust voor Heer in plaats van Heere.
Beetje inconsequent om zoveel gewicht te geven aan de spelling met drie e's, terwijl het in het zingen blijkbaar geen probleem is om overal Heer te zeggen. Want het woord Heere komt dus in de berijming 1773 niet voor!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Mag ik er ten eerste op wijzen dat in de reformatorische kerken de Naam Heere als eigennaam van
de Allerhoogste wordt geschreven met drie e's?
Maar in de psalmen zingen ze voortdurend Heer. En die apostrofjes die de GBS erachter heeft geplakt, hebben er van den beginne niet gestaan, want de berijmers van 1773 kozen welbewust voor Heer in plaats van Heere.
Beetje inconsequent om zoveel gewicht te geven aan de spelling met drie e's, terwijl het in het zingen blijkbaar geen probleem is om overal Heer te zeggen. Want het woord Heere komt dus in de berijming 1773 niet voor!
U kent de bezwaren... U weet wellicht ook wat ds. van der Groe over de 'nieuwe psalmen' opmerkte in een van zijn preken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Televisiebezit

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Mag ik er ten eerste op wijzen dat in de reformatorische kerken de Naam Heere als eigennaam van
de Allerhoogste wordt geschreven met drie e's?
Maar in de psalmen zingen ze voortdurend Heer. En die apostrofjes die de GBS erachter heeft geplakt, hebben er van den beginne niet gestaan, want de berijmers van 1773 kozen welbewust voor Heer in plaats van Heere.
Beetje inconsequent om zoveel gewicht te geven aan de spelling met drie e's, terwijl het in het zingen blijkbaar geen probleem is om overal Heer te zeggen. Want het woord Heere komt dus in de berijming 1773 niet voor!
U kent de bezwaren... U weet wellicht ook wat ds. van der Groe over de 'nieuwe psalmen' opmerkte in een van zijn preken?
Ach, DIA, sindsdien zijn er al zoveel nieuwe psalmen gemaakt...
En laten we niet doen alsof de oude (die van Datheen) de grondtekst zou zijn: ook dat is slechts een berijming, en nog niet zo'n beste ook. Maar dat wist Datheen zelf ook wel Een ontijdige geboorte, zei hij zelf: haastwerk dus.
~~Soli Deo Gloria~~
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Televisiebezit

Bericht door Moedervan3 »

Lien75 schreef:Ik heb wel eens dit voorbeeld gehoord in een preek. De duivel is erop uit om zoveel mogelijk mensen in zijn macht te houden. Dat pakt hij slim en sluw aan... We denken we houden dit buiten de deur... Maar hij brengt jets anders op onze weg waardoor hij hoopt zijn tienduizenden te verslaan...

Het internet kwam. Het zou handig zijn en inmiddels kunnen we niet meer zonder, klopt. Maar ook alle gevaren die we dachten buiten de deur te houden zijn via de achterdeur binnen gekomen. ( onverantwoordelijke sites, tijdvreters, films, muziek etc ) Is daarmee de pc en pc bezit verkeerd?
We dachten als we de koets maar buiten de deur houden... Maar dat deden we niet. Uiteindelijk is de auto gekomen. Vervoer sneller dan snel. We kunnen zo gemakkelijker op plaatsen komen waar we niet mogen komen! En tja een verkeersovertreding is snel gemaakt. En brengen we daarmee de ander niet (moedwillig) in gevaar?
Toch is de auto niet verkeerd.. Wel de gebruiker die in de verleiding komt om dingen te doen die niet mogen. Of om naar plaatsen te gaan die niet mogen.
Zo is dat met de pc maar ook met de tv.
Niet iedereen die auto rijdt gaat er verkeerd mee om. Niet iedereen die een pc in huis heeft gaat er verkeerd mee om. Zo ook met de tv.
En ja er is veel zooi. Maar niet alles. Overigens kan je tv inmiddels ook zelf beperken door je voor allerlei verkeerde kanalen af te laten sluiten. Zelf bepalen wanneer je iets bekijkt. Enz. En eerlijk gezegd snap ik niet wat het verschil is om het nieuws, een natuurfilm op internet te kijken of op de tv!
De tv is inmiddels al achterhaald. En steeds meer mensen, ook buiten de kerk, doen de tv al weg. En kijken via internet!
En ook met filter jan je inmiddels veel zien. En is geen garantie dat het allemaal zo zuiver is. En wat betreft tijdsbesteding. Hoe zou het komen dat er, ook in onze kringen, zo weinig gelezen wordt? Bijbelse literatuur gelezen wordt? Niet door de tv. Wel door internet. Met of zonder filter!
[/quote]

Ik kan me hier volledig bij aansluiten. Ik kan me ook best boos maken als hier mensen zijn die beweren dat het bezit van tv getuigd van weinig liefde voor God. ooit naar Family7 gekeken? Daar zijn de hele dag verantwoorde films, series en reportages te zien. Niet dat je de hele dag moet kijken, maar ik bedoel er mee te zeggen dat de tv ook gebruikt wordt voor evangelisatie. Hoezo weinig liefde voor God. Ik ben het er mee eens dat er ook zooi en troep op is, jazeker! En je moet er voor waken om je daaraan te vergapen. Een hele klus kan dat zijn voor iemand die moeite heeft om weg te zappen. Wie er dus niet mee om kan gaan, kan beter geen tv hebben. Aan de andere kant zijn er veel grotere gevaren, als ik zie hoeveel jongelui de hele dag met hun smartphone in de weer zijn (en dat is ongefilterd), sorry maar dan heb ik toch liever een tv waarop ik kan zien wat mijn kinderen zien. En m vervolgens uit kan doen als het niet door de beugel kan.
Ik vind internet en mobieltjes veel gevaarlijker tegenwoordig. Ik weet dat er christenen zijn die de hele dag met dat ding bezig zijn. Jongelui en volwassenen die er in de kerk druk mee zijn, in bed, in de trein, in de snackbar... waar niet tegenwoordig. Gelukkig kan ik de tv thuis laten... selectief kijken (omdat wij slotjes hebben op programma's waarin seks en grof taalgebruik/ geweld voorkomen)... ik hou mijn hart vast wat er allemaal op de smartphone te zien is.
Laten we onze ogen openen voor alle gevaren en niet aldoor de tv een trap geven... Ik ken zoveel mensen (ik werk nl in de reformatorische kringen) die meer weten van 'Wie is de mol?' dan ik, terwijl ze geen tv hebben. Die al gelijk op de hoogte zijn van de uitspraken van Geert Wilders voordat het in het RD staat en die weten wat er vanavond op 'Nieuwsuur' te zien zal zijn. Dan kan ik wel eens zuchten als men de tv afkeurt en ondertussen meer zien dan een gemiddelde tv-bezitter...
Ach een eindeloze discussie voor wie met wettistische mensen wil debatteren...
Plaats reactie