Televisiebezit

Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

Televisiebezit

Bericht door Spreeuw »

Dit forum heet Refoforum. Daar zit het woord "refo" in. Nu hebben velen een maatstaf om te bepalen of je wel of geen refo bent: heb je een televisie in huis?

Dus zo:
- heb je wel een tv, ben je geen refo
- heb je geen tv, ben je zeer waarschijnlijk refo

Toch maar een vraag naar jullie mening. Is het bezit van een televisie dan zo'n grote zonde, dat je jezelf niet reformatorisch mag noemen als je een tv hebt?
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Televisiebezit

Bericht door peterf »

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Het gaat om het verkeerd gebruik van, dat is zonde.
Dat kan ook een bordspel, of boek, of dvd, of Internet zijn.
TV is meest onzin wat er op komt, maar op zich geen maatstaf over wel of gern christen of refo zijn.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Televisiebezit

Bericht door Marc_44 »

Spreeuw schreef: Dus zo:
- heb je wel een tv, ben je geen refo
- heb je geen tv, ben je zeer waarschijnlijk refo
Twintig jaar geleden zou deze scheiding nog wel zijn opgegaan, maar de televisie is bij seculiere jongeren op zijn retour. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-te ... meer.dhtml

Sommigen schaffen niet eens meer een televisie aan. Er wordt door de jongeren wel naar televisieprogramma's gekeken, maar dan via internet. Het hebben van wel of geen televisie is in die zin niet meer onderscheidend voor refo's.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

:heuu: :baille
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Ik heb er pas iets over opgemerkt in een ander topic, hoe tv tegenwoordig via internet de huiskamers van velen binnenkomt.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=120
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Televisiebezit

Bericht door rekcor »

Als je serieus tobt met de vraag of je wel of niet 'refo' bent, ben je m.i. met geheel de verkeerde vragen bezig.
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: Televisiebezit

Bericht door Loïs »

Marc_44 schreef:
Spreeuw schreef: Dus zo:
- heb je wel een tv, ben je geen refo
- heb je geen tv, ben je zeer waarschijnlijk refo
Twintig jaar geleden zou deze scheiding nog wel zijn opgegaan, maar de televisie is bij seculiere jongeren op zijn retour. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-te ... meer.dhtml

Sommigen schaffen niet eens meer een televisie aan. Er wordt door de jongeren wel naar televisieprogramma's gekeken, maar dan via internet. Het hebben van wel of geen televisie is in die zin niet meer onderscheidend voor refo's.
Inderdaad! Het gaat over zo heel veel dingen meer.
Iets waar ik zelf van schrik is de tijd die alles opslokt.
Dat gaat niet alleen over de TV, maar ook over Internet, Facebook, Twitter en Whatsapp.
Op zich nog geoorloofd ook, maar zou het nu juist geen kenmerk van een 'refo' moeten zijn dat onze wandel in de hemelen is? Dat ook uit onze tijdsbesteding blijkt dat we 'wel iets beters' te doen hebben dan voor de TV etc. te hangen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisiebezit

Bericht door refo »

Wandelen in de hemelen is een metafoor. Het kan gelijktijdig met alle andere dingen die je doet plaatsvinden.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Televisiebezit

Bericht door SecorDabar »

refo schreef:Wandelen in de hemelen is een metafoor. Het kan gelijktijdig met alle andere dingen die je doet plaatsvinden.
Dat ben ik helemaal met u eens.

Vroeger werd weleens gezegd: die man bid met de pet op.
Het was in de tijd dat mannen petten droegen in hun dagelijks werk.
En zo was zo'n man dus eigenlijk onder zijn werk met geestelijke dingen bezig.

Het is in Rotterdam gebeurd dat er op een druk kruispunt een politieman stond om het verkeer te regelen.
Het was nog in de tijd dat er geen stoplichten waren.
Die politieman werd tijdens het verkeersregelen zo overstelpt van de goedheid Gods, dat hij helemaal vergat zijn werk te doen.
Maar een wonder was het dat de Heere op dat moment daar Zelf voor zorgde.
Er gebeurde geen enkele overtreding of ongeluk door de "geestelijke afwezigheid" van de politieagent.

Zou dan ook iets voor den Heere te wonderlijk zijn ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Televisiebezit

Bericht door Gian »

Niet teveel boekjes lezen Secor..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:Niet teveel boekjes lezen Secor..
Vergeten dan maar...
Ik lees juist om de wonderen des Allerhoogsten onze nakomelingen te vertellen.
Er zijn zulke grote wonderen gebeurd aan dit land en aan dit volk.
Ik merk dat er zelfs, met name bij jongeren vaak nauwelijks geloof gehecht wordt als daar iets van gezegd mag worden.
Men acht het als een sprookje of iets waar overvrome mensen zich aan vast willen klemmen.
Echt de onkunde, maar erger nog, de aversie tegen het verhalen van de wonderen uit het verleden zijn bij velen zeer
groot geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Televisiebezit

Bericht door DDD »

Dat herken ik wel. Ik stoor me er zelf ook aan. Er zijn van die boekjes met allerhande wonderlijke verhalen. Ik wil ze best geloven, maar er staat geen voetnoot in. Een christelijke uitgever zou zoiets naar mijn voorlopig idee niet moeten willen uitgeven. Het brengt auteurs in de verleiding het een en ander te verzinnen, en in ieder geval maakt het historisch onderzoek heel moeilijk of onmogelijk.

Terwijl bronvermelding vaak heel eenvoudig zou zijn. Ik ben misschien wat wantrouwend van aard. Maar dit is misschien wel wat voor een heel ander draadje, ik zou hierover graag andere meningen horen. Het is een onderwerp waarover ook in de reformatorische media nauwelijks gepubliceerd is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisiebezit

Bericht door refo »

Gian schreef:Niet teveel boekjes lezen Secor..
Het is ook niet wat ik bedoelde. Juist niet. Wandelen in de hemelen is het verschijnsel dat er altijd is. Zonder visioenen. Onder het dagelijks gebeuren. Maar het eenvoudig geloof maakt dat 'in de iemelen' Ga de tekst maar na waar het staat.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat herken ik wel. Ik stoor me er zelf ook aan. Er zijn van die boekjes met allerhande wonderlijke verhalen. Ik wil ze best geloven, maar er staat geen voetnoot in. Een christelijke uitgever zou zoiets naar mijn voorlopig idee niet moeten willen uitgeven. Het brengt auteurs in de verleiding het een en ander te verzinnen, en in ieder geval maakt het historisch onderzoek heel moeilijk of onmogelijk.

Terwijl bronvermelding vaak heel eenvoudig zou zijn. Ik ben misschien wat wantrouwend van aard. Maar dit is misschien wel wat voor een heel ander draadje, ik zou hierover graag andere meningen horen. Het is een onderwerp waarover ook in de reformatorische media nauwelijks gepubliceerd is.
Ik wil het niet, dat is wel bekend, maar kom wel steeds meet tot de overtuiging dat ik me moet terugtrekken van dit forum.
Het is en blijft toch een strijd. Een woord als hierboven tast het heilige aan. De tere vreze Gods. En de grote werken van die God worden verachtelijk aan de kant gezet. Laat het dan zo gaan, ik meen dat ik toch genoeg heb gezegd, maar dit grijpt wel diep in. Hopende in uw zielen toch wat de overtuiging te hebben gewekt. Zo niet. verwerp het dan, maar dan zult u ook de gevolgen daarvan ervaren. Zo niet in dit leven, dan na dit leven.
U mag over mij heen lopen, dat ben ik gewend geraakt, maar kom alstublieft niet aan die Hoge Heilige Alleswetende en Alomtegenwoordige Grote God. Dat snijdt mij door de ziel.

Ik geloof zeker, ik voel het, er zijn sommigen die tegen hun consciëntie ingaan, en dat is erg. Meest voor de eigen ziel. U kunt vrijer willen geloven, maar u weet ook dat God de Onveranderlijke is.

Laat het hier dan bij. Ik hoop de kracht te ontvangen om te kunnen zwijgen. En mocht het eens zijn, dan nog eens wat opbouwends te plaatsen, tot nut van onsterfelijke zielen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie