Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

^ Maar dan ben je ook op zondagavond bij zonsondergang weer klaar, en kun je dus weer mailtjes sturen naar je werk en dergelijke niet-zondagse zaken. Op zich valt er wat voor te zeggen want een Joodse dag ging ook van avond tot avond.

Ik vind het ook wel eens lastig hoor, ik zag laatst een studentenbaantje staan in een hotel waarbij je s nachts werkt, is het dan te verantwoorden om de nacht van zaterdag op zondag te werken? Of juist beter dan niet, en wel in de nacht van zondag op maandag? Soms wel lastig. Uiteindelijk heb ik dat baantje overigens niet gedaan maar het is een voorbeeld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:^ Maar dan ben je ook op zondagavond bij zonsondergang weer klaar, en kun je dus weer mailtjes sturen naar je werk en dergelijke niet-zondagse zaken. Op zich valt er wat voor te zeggen want een Joodse dag ging ook van avond tot avond.
Het klinkt alsof het een opluchting is.... Hé hé die zondag zit er weer op.
sirdanilot schreef:Ik vind het ook wel eens lastig hoor, ik zag laatst een studentenbaantje staan in een hotel waarbij je s nachts werkt, is het dan te verantwoorden om de nacht van zaterdag op zondag te werken? Of juist beter dan niet, en wel in de nacht van zondag op maandag? Soms wel lastig. Uiteindelijk heb ik dat baantje overigens niet gedaan maar het is een voorbeeld.
Ik zou dat zelf niet kunnen, denk ik. Maar: "Heb God lief, en doe dan wat ge wilt" zei Augustinus geloof ik.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:Toch vind ik het zo gek nog niet om op zondag de auto zoveel mogelijk te laten staan. God dienen heeft volgens mij ook met rust te maken. Ik snap ook nooit zo dat dominees één dienst wisselen en dan 100 km enkele reis rijden. Ik zou dan zeggen: wissel dan alle diensten en rij 's morgens heen en 's avonds terug. Maar goed, dat was niet helemaal de vraag in dit topic.

Mijn mening over de storingsdiensten is: als we vinden dat iets op zondag door moet gaan, dan kun je ook als christen je plaats daar innemen. Het kan niet zo zijn dat we bepaalde beroepen aan niet-christenen over zouden laten. Als we dus vinden dat de ANWB ook op zondag paraat moet zijn, kun je dat doen.
Voor dominees is de zondag toch al geen rustdag, als je dan een paar uur in de auto zit, maar daarmee wel een vacante gemeente weer eens echte prediking geeft i.p.v. leesdienst is dat naar mijn idee prima.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Mannetje »

Ik kan mij voorstellen dat autorijden op zondag heerlijk rustgevend is.
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Er zijn er ook (nog) die op zondag helemaal niet rijden.
Vaak mag dat niet van de kerkenraad. Toen die predikanten nog student waren vlogen ze hele regio's door.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Marc_44 »

Ik vind dat wel mooi: dagen die van zonsondergang tot zonsondergang lopen. Mede omdat de dagen in de Bijbel ook zo verlopen. Voor het "zondagswerken" betekent dat dus wel dat op "zaterdagavond" de 1e dag van de week al begint.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door FlyingEagle »

Vorig jaar hebben we ons eigen kerkgebouw in gebruik genomen, door de kerkenraad zijn toen de kerktijden vastgesteld. Tijd geleden mochten we als gemeente kiezen tussen of 's middags of 's avonds dienst. De kerkenraad heeft de tijden vastgesteld waaruit we konden kiezen met de reden: om de dominee de mogelijkheid te geven een vacante gemeente te dienen. Dat vind ik dus echt goed
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Er zijn er ook (nog) die op zondag helemaal niet rijden.
Vaak mag dat niet van de kerkenraad. Toen die predikanten nog student waren vlogen ze hele regio's door.
Predikant en kerkenraad vormen ook één college...
Verdeeldheid is in dit college ook niet gewenst.
Het is niet verkeerd als men op zondag niet wenst te rijden.
Ik maak het meer mee, dat men een nauwe omgang met de wet (niet wettisch)
ziet als een belemmering, terwijl het ons vermaak moest zijn om naar al de
wetten Gods te leven. En als het goed ligt is de rustdag ook voor een predikant
een verlustiging in Gods wet.
Een van onze predikanten kwam zelfs op zondag niet in de tuin.
En, nogmaals, denk niet dat dat bekrompen of wettisch was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

^ Daar ben ik het mee eens, DIA. Het kan een ware lust zijn om de rustdag te heiligen naar Zijn eer, en dat je dan ook dingen laat op die rustdag.

Maar je moet het er toch mee eens zijn, dat het fout gaat, zodra mensen dit soort dingen aan elkaar gaan opleggen? Als iemand tegen mij zou zeggen 'oh je zit in de tuin op zondag, dat is slecht', dan is dat niet alleen onstichtelijk, het kan ook schade toebrengen (zo van 'oh ik zit in de tuin maar dat mag eigenlijk niet mijn geloof is slecht, ben ik wel behouden?!' etc.) Daar moet je het toch wel mee eens zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:^ Daar ben ik het mee eens, DIA. Het kan een ware lust zijn om de rustdag te heiligen naar Zijn eer, en dat je dan ook dingen laat op die rustdag.

Maar je moet het er toch mee eens zijn, dat het fout gaat, zodra mensen dit soort dingen aan elkaar gaan opleggen? Als iemand tegen mij zou zeggen 'oh je zit in de tuin op zondag, dat is slecht', dan is dat niet alleen onstichtelijk, het kan ook schade toebrengen (zo van 'oh ik zit in de tuin maar dat mag eigenlijk niet mijn geloof is slecht, ben ik wel behouden?!' etc.) Daar moet je het toch wel mee eens zijn?
Het moet geen moeten zijn, want dan is het sowieso niet tot de eer van God. Het moet een hartelijke lust en liefde zijn.
Om die te doen uit dankbaarheid. Anders is het niet anders dan een plicht, een willen volbrengen van de wet in eigen kracht.
Maar dat is tegen onze verdorven natuur, en daarom zullen we ons nooit kunnen verlustigen in het houden van het sabbatsgebod.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door ejvl »

Ja maar het houden van dat gebod is al veel verscheidenheid wat dat inhoud.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Bert Mulder »

ejvl schreef:Het is een typisch Nederlandse discussie.
Niet waar. Ben in een oud kerkje geweest in Alberta van de zending onder de Indianen 100 jaar geleden waar die gelovige Indianen beslist op zondag niet gingen jagen.

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door refo »

Was die zending niet van Nederlandse oorsprong?
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door sirdanilot »

Ik ben er zelf eigenlijk nog niet helemaal over uit. Gevoelsmatig wil ik graag vasthouden aan het eerbiedigen van de zondag (tot op zekere hoogte dan). Maar qua ratio heb ik moeite met dit te verantwoorden. De kerk van alle plaatsen en tijden heeft nooit nadruk op de zondag gelegd als ware het een soort sabbat, dit is echt voornamelijk iets typisch Nederlands. Tegelijkertijd vind ik het ook te makkelijk om te zeggen 'de wet is vervuld, dus de Sabbat geldt voor ons niet meer'. De andere 9 geboden gelden namelijk wel nog gewoon. Als de sabbat een bijzaak was, of iets van de Wet die voorbij is, dan had het niet in de 10 geboden gestaan. Ik zou het zeker niet 'fout' vinden om de Sabbat dan te blijven vieren op de zaterdag (7e dag), ook in het nieuwe verbond.

Ook de invulling is lastig, je dient de rustdag te heiligen maar hoe dan? Is naar de kerk gaan voldoende of mag je ook inderdaad niet werken, niks kopen, etc?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Werken op zondag: hoe zit het met storingsdiensten?

Bericht door Panny »

Je kunt de zondag op twee manieren benaderen:
1. Focussen op wetten en regeltjes: wat moet wel, wat mag niet.
2. Uit dankbaarheid en liefde tot God.

In het eerste geval focus je vooral op de wet (zonder liefde en een persoonlijke relatie met God). Je wilt een nette reformatorische christen zijn (vooral voor de mensen om je heen?). En je denkt eigenlijk ook nog stiekem dat je met uiterlijke godsdienst God toch nog een beetje tevreden kunt stellen.

In het tweede geval ben je dankbaar dat je één dag in de week mag rusten van je aardse werk en besteden in de dienst van God. Niet omdat het moet maar uit liefde. Je God wilt danken voor Wie Hij is en wat Hij doet. Omdat je verlangt naar Hem, je Hem meer wilt leren kennen, omdat God alle eer en aanbidding waard is.
Je gaat naar de kerk om Zijn Woord te mogen horen, Hem aan te roepen, wat van je rijkdommen te delen met de armen.
Je kunt zelf meer tijd vrij maken voor Bijbelstudie, gebed, zingen, etc.
Daarnaast heb je ook tijd om een dag in alle rust samen te zijn met je familie (wat ook zeer waardevol is in deze drukke tijd!).

Als je het zo bekijkt kunnen we ontzettend dankbaar zijn dat God ons zo'n rustdag in de week schenkt!

Ik denk dat je door de zondag alleen te benaderen met allerlei regeltjes je niet komt tot het doel van de zondag.
Dit is volgens mij ook wel hoe Paulus in het algemeen schrijft over het leven van een gelovige. Waarin het vooral gaat over geloof, liefde, dankbaarheid, vrijheid in Christus... en niet zozeer over het houden van allerlei regeltjes.
Plaats reactie